uwzględniając Traktat ustanawiający Wspólnotę Europejską, w szczególności jego art. 95,
uwzględniając wniosek Komisji(1),
uwzględniając opinię Europejskiego Komitetu Ekonomiczno-Społecznego(2),
stanowiąc zgodnie z procedurą ustanowioną w art. 251 Traktatu(3),
a także mając na uwadze, co następuje:
(1) Dyrektywa Rady 80/1268/EWG z dnia 16 grudnia 1980 r. odnosząca się do emisji dwutlenku węgla i zużycia paliwa w pojazdach silnikowych(4) jest jedną z odrębnych dyrektyw w ramach procedury homologacji typu ustanowionej w dyrektywie Rady 70/156/EWG z dnia 6 lutego 1970 r. w sprawie zbliżenia ustawodawstw Państw Członkowskich odnoszących się do do homologacji typu pojazdów silnikowych i ich przyczep(5).
(2) Komunikat Komisji skierowany do Parlamentu Europejskiego i Rady w sprawie "Polityk i środków WE zmierzających do zmniejszenia emisji gazów cieplarnianych: ku Europejskiemu Programowi ds. Zmiany Klimatu (ECCP)", przedstawia propozycję strategii wykonawczej w celu zmniejszenia emisji gazów cieplarnianych, w tym środki, które należy podjąć w sektorze transportu. Zielona Księga "Ku europejskiej strategii na rzecz bezpieczeństwa zaopatrzenia w energię" w podobny sposób wzywa do wysiłków w celu poprawy zużycia paliwa w pojazdach silnikowych.
(3) W oparciu o strategię wspólnotową na rzecz zmniejszenia emisji dwutlenku węgla (CO2) z samochodów osobowych, jak podkreślono w komunikacie Komisji do Parlamentu Europejskiego i Rady zatytułowanym "Wspólnotowa strategia na rzecz zmniejszenia emisji CO2 z samochodów osobowych i poprawy zużycia paliwa", zharmonizowaną metodologię pomiarów, ustanowioną w dyrektywie 80/1268/EWG, wykorzystano jako instrument podstawowy. Aby dopuścić dalsze środki mające na celu zmniejszenie zużycia paliwa i emisji CO2 w sektorze lekkich pojazdów dostawczych, konieczne jest rozszerzenie zakresu tej dyrektywy w celu włączenia do niej również pojazdów kategorii N1.
(4) Zgodnie z decyzją 1753/2000/WE Parlamentu Europejskiego i Rady z dnia 22 czerwca 2000 r. ustanawiającą plan monitorowania średnich indywidualnych poziomów emisji CO2 z nowych samochodów osobowych(6), Komisja przeprowadziła analizę w celu zbadania możliwości i implikacji zharmonizowanej procedury pomiaru indywidualnych emisji CO2 z pojazdów kategorii N1. W tym względzie, zastosowanie badania emisji przewidzianego w dyrektywie Rady 70/220/EWG z dnia 20 marca 1970 r. w sprawie zbliżenia ustawodawstw Państw Członkowskich odnoszących się do działań, jakie mają być podjęte w celu ograniczenia zanieczyszczania powietrza przez emisje z pojazdów silnikowych(7), również do celów pomiaru zużycia paliwa i emisji CO2 dla tej kategorii pojazdów, uznano za technicznie dopuszczalne i najbardziej efektywne w odniesieniu do kosztów.
(5) Wielu drobnych wytwórców kupuje od dostawców silniki, posiadające homologację typu w odniesieniu do emisji zgodnie z dyrektywą Rady 88/77/EWG z dnia 3 grudnia 1987 r. w sprawie zbliżenia ustawodawstw Państw Członkowskich odnoszących się do działań, jakie mają zostać podjęte przeciwko emisji zanieczyszczeń gazowych i pyłowych przez silniki wysokoprężne stosowane w pojazdach oraz emisji zanieczyszczeń gazowych z silników z wymuszonym zapłonem napędzanych gazem ziemnym lub gazem płynnym stosowanych w pojazdach(8). Znaczna liczba tych wytwórców nie dysponuje niezbędnym oprzyrządowaniem ani ekspertyzami do przeprowadzania szczegółowych badań emisji spalin lub CO2. Dlatego też należy zwolnić z tego obowiązku drobnych wytwórców, ponieważ dodatkowe koszty, które musieliby ponieść w celu wykonania niniejszej dyrektywy, byłyby nieproporcjonalnie wysokie.
(6) Środki te mają także wpływ na załączniki do dyrektywy 70/156/EWG.
(7) Należy zatem odpowiednio zmienić dyrektywę 70/156/EWG i 80/1268/EWG,
PRZYJMUJĄ NINIEJSZĄ DYREKTYWĘ:
W imieniu Parlamentu Europejskiego | W imieniu Rady |
P. COX | M. McDOWELL |
Przewodniczący | Przewodniczący |
______
(1) Dz.U. C 51 E z 26.2.2002, str. 317.
(2) Dz.U. C 125 z 27.5.2002, str. 6.
(3) Opinia Parlamentu Europejskiego z dnia 24 września 2002 r. (Dz.U. C 273 E z 14.11.2003, str. 22), wspólne stanowisko Rady z dnia 9 października 2003 r. (Dz.U. C 305 E 16.12.2003, str. 1) i stanowisko Parlamentu Europejskiego z dnia 16 grudnia 2003 r. (dotychczas nieopublikowane w Dzienniku Urzędowym).
(4) Dz.U. L 375 z 31.12.1980, str. 36. Dyrektywa ostatnio zmieniona dyrektywą Komisji 1999/100/WE (Dz.U. L 334 z 28.12.1999, str. 36).
(5) Dz.U. L 42 z 23. 2.1970, str. 1. Dyrektywa ostatnio zmieniona rozporządzeniem (WE) nr 807/2003 (Dz.U. L 122 z 16. 5.2003, str. 36).
(6) Dz.U. L 202 z 10. 8.2000, str. 1.
(7) Dz.U. L 76 6. 4.1970, str. 1. Dyrektywa ostatnio zmieniona dyrektywą Komisji 2003/76/WE (Dz.U. L 206 z 15.8.2003, str. 29).
(8) Dz.U. L 36 z 9.2.1988, str. 33. Dyrektywa ostatnio zmieniona dyrektywą Komisji 2001/27/WE (Dz.U. L 107 z 18. 4.2001, str. 10).
W ciągu pierwszych 5 miesięcy obowiązywania mechanizmu konsultacji społecznych projektów ustaw udział w nich wzięły 24 323 osoby. Najpopularniejszym projektem w konsultacjach była nowelizacja ustawy o broni i amunicji. W jego konsultacjach głos zabrało 8298 osób. Podczas pierwszych 14 miesięcy X kadencji Sejmu RP (2023–2024) jedynie 17 proc. uchwalonych ustaw zainicjowali posłowie. Aż 4 uchwalone ustawy miały źródła w projektach obywatelskich w ciągu 14 miesięcy Sejmu X kadencji – to najważniejsze skutki reformy Regulaminu Sejmu z 26 lipca 2024 r.
24.04.2025Senat bez poprawek przyjął w środę ustawę, która obniża składkę zdrowotną dla przedsiębiorców. Zmiana, która wejdzie w życie 1 stycznia 2026 roku, ma kosztować budżet państwa 4,6 mld zł. Według szacunków Ministerstwo Finansów na reformie ma skorzystać około 2,5 mln przedsiębiorców. Teraz ustawa trafi do prezydenta Andrzaja Dudy.
23.04.2025Rada Ministrów przyjęła we wtorek, 22 kwietnia, projekt ustawy o zmianie ustawy – Prawo geologiczne i górnicze, przedłożony przez minister przemysłu. Chodzi o wyznaczenie podmiotu, który będzie odpowiedzialny za monitorowanie i egzekwowanie przepisów w tej sprawie. Nowe regulacje dotyczą m.in. dokładności pomiarów, monitorowania oraz raportowania emisji metanu.
22.04.2025Na wtorkowym posiedzeniu rząd przyjął przepisy zmieniające rozporządzenie w sprawie zakazu stosowania materiału siewnego odmian kukurydzy MON 810, przedłożone przez ministra rolnictwa i rozwoju wsi. Celem nowelizacji jest aktualizacja listy odmian genetycznie zmodyfikowanej kukurydzy, tak aby zakazać stosowania w Polsce upraw, które znajdują się w swobodnym obrocie na terytorium 10 państw Unii Europejskiej.
22.04.2025Od 18 kwietnia policja oraz żandarmeria wojskowa będą mogły karać tych, którzy bez zezwolenia m.in. fotografują i filmują szczególnie ważne dla bezpieczeństwa lub obronności państwa obiekty resortu obrony narodowej, obiekty infrastruktury krytycznej oraz ruchomości. Obiekty te zostaną specjalnie oznaczone.
17.04.2025Kompleksową modernizację instytucji polskiego rynku pracy poprzez udoskonalenie funkcjonowania publicznych służb zatrudnienia oraz form aktywizacji zawodowej i podnoszenia umiejętności kadr gospodarki przewiduje podpisana w czwartek przez prezydenta Andrzeja Dudę ustawa z dnia 20 marca 2025 r. o rynku pracy i służbach zatrudnienia. Ustawa, co do zasady, wejdzie w życie pierwszego dnia miesiąca następującego po upływie 14 dni od dnia ogłoszenia.
11.04.2025Identyfikator: | Dz.U.UE.L.2004.49.36 |
Rodzaj: | Dyrektywa |
Tytuł: | Dyrektywa 2004/3/WE zmieniająca dyrektywę Rady 70/156/EWG i 80/1268/EWG w odniesieniu do pomiaru emisji dwutlenku węgla i zużycia paliwa w pojazdach N1 |
Data aktu: | 11/02/2004 |
Data ogłoszenia: | 19/02/2004 |
Data wejścia w życie: | 01/05/2004, 19/02/2004 |