(Dz.U.UE L z dnia 1 kwietnia 2004 r.)
RADA UNII EUROPEJSKIEJ,
uwzględniając Traktat ustanawiający Wspólnotę Europejską, w szczególności jego art. 61 lit. c), art. 67 ust. 5 w powiązaniu z art. 300 ust. 2 akapit pierwszy oraz art. 300 ust. 3 akapit drugi,
uwzględniając wniosek Komisji,
uwzględniając zgodę Parlamentu Europejskiego(1)
a także mając na uwadze, co następuje:
(1) Protokół zmieniający Konwencję o odpowiedzialności osób trzecich w dziedzinie energii jądrowej z dnia 29 lipca 1960 r., zmienioną Protokołem dodatkowym z dnia 28 stycznia 1964 r. oraz Protokołem z dnia 16 listopada 1982 r. (dalej zwana "Konwencją paryską") negocjowano w celu poprawy odszkodowań dla ofiar szkód wywołanych wypadkami jądrowymi. Przewiduje wzrost kwot odpowiedzialności i rozszerzenie systemu odpowiedzialności jądrowej osób trzecich za szkody wyrządzone środowisku naturalnemu.
(2) Komisja negocjowała Protokół zmian do Konwencji paryskiej w sprawach, w których Wspólnota Europejska jest właściwa zgodnie z dyrektywami negocjacyjnymi Rady z dnia 13 września 2002 r. Jednakże dyrektywy negocjacyjne Rady nie przewidują negocjacji klauzuli pozwalającej na przystąpienie Wspólnoty do Protokołu.
(3) Protokół został przyjęty przez Umawiające się Strony Konwencji paryskiej. Tekst Protokołu jest zgodny z dyrektywami negocjacyjnymi Rady.
(4) Wspólnota posiada wyłączną właściwość w odniesieniu do zmiany art. 13 Konwencji paryskiej, jeżeli taka zmiana miałaby niekorzystny wpływ na zasady ustanowione w rozporządzeniu Rady (WE) nr 44/2001 z dnia 22 grudnia 2000 r. w sprawie jurysdykcji i uznawania orzeczeń sądowych oraz ich wykonywania w sprawach cywilnych i handlowych(2). Państwa Członkowskie utrzymują swoją właściwość w sprawach objętych Protokołem, które nie dotyczą prawa wspólnotowego. Biorąc pod uwagę przedmiot i cel Protokołu zmian, nie można rozdzielić zatwierdzenia zmian postanowień Protokołu objętych właściwością Wspólnoty od postanowień objętych właściwością Państw Członkowskich.
(5) Protokół zmian do Konwencji paryskiej jest szczególnie ważny w świetle interesów Wspólnoty oraz jej Państw Członkowskich, ponieważ zapewnia lepsze odszkodowania za szkody spowodowane przez wypadki jądrowe.
(6) Protokół został podpisany, w imieniu Wspólnoty Europejskiej, przez Państwa Członkowskie będące Umawiającymi się Stronami Konwencji paryskiej w dniu 12 lutego 2004 r., z zastrzeżeniem możliwości zawarcia go w późniejszym terminie, zgodnie z decyzją Rady 2003/882/WE(3).
(7) Konwencja paryska i Protokół zmian do niej nie są otwarte dla organizacji regionalnych. W konsekwencji, Wspólnota nie może podpisać lub ratyfikować Protokołu, lub przystąpić do niego. W tych okolicznościach, i tylko w drodze wyjątku, jest uzasadnionym, by Państwa Członkowskie ratyfikowały lub przystąpiły do Protokołu w interesie Wspólnoty.
(8) Jednakże trzy Państwa, mianowicie Austria, Irlandia i Luksemburg, nie są Stronami Konwencji paryskiej. Biorąc pod uwagę, że Protokół zmienia Konwencję, że rozporządzenie (WE) nr 44/2001 upoważnia Państwa Członkowskie związane tą Konwencją do dalszego stosowania zasad właściwości w nim określonych, oraz że Protokół nie zmienia w sposób istotny zasad właściwości Konwencji, jest obiektywnie uzasadnione, by niniejsza decyzja była skierowana tylko do Państw Członkowskich, które są Stronami Konwencji paryskiej. Austria, Irlandia i Luksemburg nadal opierają się na zasadach wspólnotowych zawartych w rozporządzeniu (WE) nr 44/2001 i stosują je do obszarów objętych Konwencją paryską i Protokołem zmieniającym tą Konwencję.
(9) Dlatego, w interesie Wspólnoty i na warunkach określonych w niniejszej decyzji, Państwa Członkowskie będące Stronami Konwencji paryskiej powinny ratyfikować Protokół zmieniający Konwencję paryską lub przystąpić do niego, na warunkach ustanowionych w niniejszej decyzji. Taka ratyfikacja lub przystąpienie pozostają bez uszczerbku dla stanowiska Austrii, Irlandii i Luksemburga.
(10) Dlatego też postanowienia Protokołu w odniesieniu do Wspólnoty Europejskiej stosowane będą tylko przez te Państwa Członkowskie, które obecnie są Stronami Konwencji paryskiej i będą bez uszczerbku dla stanowiska Austrii, Irlandii i Luksemburga.
(11) Zjednoczone Królestwo oraz Irlandia związane są rozporządzeniem (WE) nr 44/2001 i dlatego biorą udział w przyjęciu niniejszej decyzji.
(12) Zgodnie z art. 1 i 2 Protokołu w sprawie stanowiska Danii załączonego do Traktatu o Unii Europejskiej i do Traktatu ustanawiającego Wspólnotę Europejską, Dania nie uczestniczy w przyjęciu niniejszej decyzji i w związku z tym nie jest nią związana ani jej nie stosuje,
PRZYJMUJE NINIEJSZĄ DECYZJĘ:
Sporządzono w Brukseli, dnia 8 marca 2004 r.
W imieniu Rady | |
D. AHERN | |
Przewodniczący |
______
(1) Zgoda z dnia 26 lutego 2004 r. (dotychczas nieopublikowana w Dzienniku Urzędowym).
(2) Dz.U. L 12 z 16.1.2001, str. 1.
(3) Dz.U. L 338 z 23.12.2003, str. 32.
W ciągu pierwszych 5 miesięcy obowiązywania mechanizmu konsultacji społecznych projektów ustaw udział w nich wzięły 24 323 osoby. Najpopularniejszym projektem w konsultacjach była nowelizacja ustawy o broni i amunicji. W jego konsultacjach głos zabrało 8298 osób. Podczas pierwszych 14 miesięcy X kadencji Sejmu RP (2023–2024) jedynie 17 proc. uchwalonych ustaw zainicjowali posłowie. Aż 4 uchwalone ustawy miały źródła w projektach obywatelskich w ciągu 14 miesięcy Sejmu X kadencji – to najważniejsze skutki reformy Regulaminu Sejmu z 26 lipca 2024 r.
24.04.2025Senat bez poprawek przyjął w środę ustawę, która obniża składkę zdrowotną dla przedsiębiorców. Zmiana, która wejdzie w życie 1 stycznia 2026 roku, ma kosztować budżet państwa 4,6 mld zł. Według szacunków Ministerstwo Finansów na reformie ma skorzystać około 2,5 mln przedsiębiorców. Teraz ustawa trafi do prezydenta Andrzaja Dudy.
23.04.2025Rada Ministrów przyjęła we wtorek, 22 kwietnia, projekt ustawy o zmianie ustawy – Prawo geologiczne i górnicze, przedłożony przez minister przemysłu. Chodzi o wyznaczenie podmiotu, który będzie odpowiedzialny za monitorowanie i egzekwowanie przepisów w tej sprawie. Nowe regulacje dotyczą m.in. dokładności pomiarów, monitorowania oraz raportowania emisji metanu.
22.04.2025Na wtorkowym posiedzeniu rząd przyjął przepisy zmieniające rozporządzenie w sprawie zakazu stosowania materiału siewnego odmian kukurydzy MON 810, przedłożone przez ministra rolnictwa i rozwoju wsi. Celem nowelizacji jest aktualizacja listy odmian genetycznie zmodyfikowanej kukurydzy, tak aby zakazać stosowania w Polsce upraw, które znajdują się w swobodnym obrocie na terytorium 10 państw Unii Europejskiej.
22.04.2025Od 18 kwietnia policja oraz żandarmeria wojskowa będą mogły karać tych, którzy bez zezwolenia m.in. fotografują i filmują szczególnie ważne dla bezpieczeństwa lub obronności państwa obiekty resortu obrony narodowej, obiekty infrastruktury krytycznej oraz ruchomości. Obiekty te zostaną specjalnie oznaczone.
17.04.2025Kompleksową modernizację instytucji polskiego rynku pracy poprzez udoskonalenie funkcjonowania publicznych służb zatrudnienia oraz form aktywizacji zawodowej i podnoszenia umiejętności kadr gospodarki przewiduje podpisana w czwartek przez prezydenta Andrzeja Dudę ustawa z dnia 20 marca 2025 r. o rynku pracy i służbach zatrudnienia. Ustawa, co do zasady, wejdzie w życie pierwszego dnia miesiąca następującego po upływie 14 dni od dnia ogłoszenia.
11.04.2025Identyfikator: | Dz.U.UE.L.2004.97.53 |
Rodzaj: | Decyzja |
Tytuł: | Decyzja 2004/294/WE upoważniająca Państwa Członkowskie będące Umawiającymi się Stronami Konwencji paryskiej o odpowiedzialności osób trzecich w dziedzinie energii jądrowej z dnia 29 lipca 1960 r. do ratyfikowania, w interesie Wspólnoty Europejskiej, Protokołu zmieniającego tą Konwencję lub przystąpienia do niego |
Data aktu: | 08/03/2004 |
Data ogłoszenia: | 01/04/2004 |
Data wejścia w życie: | 01/05/2004, 15/03/2004 |