(Dz.U.UE L z dnia 27 lipca 2005 r.)
PARLAMENT EUROPEJSKI,
– uwzględniając sprawozdanie uzupełniające w sprawie absolutorium za rok 2002 (COM(2004) 0648 - C6-0126/2004),
– uwzględniając bilanse i sprawozdania finansowe szóstego, siódmego, ósmego i dziewiątego Europejskiego Funduszu Rozwoju za rok budżetowy 2003 (COM(2004) 0667 - C6-0165/2004),
– uwzględniając sprawozdanie z zarządzania finansowego szóstego, siódmego, ósmego i dziewiątego Europejskiego Funduszu Rozwoju za 2003 r. (SEC(2004) 1271),
– uwzględniając sprawozdanie roczne Trybunału Obrachunkowego na temat działań szóstego, siódmego, ósmego i dziewiątego Europejskiego Funduszu Rozwoju dotyczących roku budżetowego 2003 wraz z odpowiedziami instytucji(1),
– uwzględniając oświadczenie o wiarygodności Trybunału Obrachunkowego dotyczące Europejskich Funduszy Rozwoju(2),
– uwzględniając zalecenia Rady z dnia 8 marca 2005 r. (6865/2005 - C6-0078/2005, 6866/2005 - C6-0079/2005, 6867/2005 - C6-0080/2005, 6868/2005 - C6-0081/2005),
– uwzględniając art. 33 umowy wewnętrznej z dnia 20 grudnia 1995 r. między przedstawicielami rządów Państw Członkowskich zebranymi w Radzie, w sprawie finansowania i zarządzania pomocą Wspólnoty na mocy drugiego protokołu finansowego do czwartej Konwencji AKP-WE(3),
– uwzględniając art. 32 umowy wewnętrznej z dnia 18 września 2000 r. między przedstawicielami rządów Państw Członkowskich, zebranymi w Radzie, w sprawie finansowana i zarządzania pomocą Wspólnoty na mocy Protokołu Finansowego do Umowy o Partnerstwie między Państwami Afryki, Karaibów i Pacyfiku a Wspólnotą Europejską i jej Państwami Członkowskimi podpisanej w Kotonu (Benin) w dniu 23 czerwca 2000 r. oraz w sprawie przyznania pomocy finansowej dla krajów i terytoriów zamorskich, do których stosuje się Część Czwartą Traktatu WE(4),
– uwzględniając art. 74 rozporządzenia finansowego z dnia 16 czerwca 1998 r. dotyczącego rozwoju współpracy finansowej w ramach czwartej Konwencji AKP-WE(5),
– uwzględniając art. 119 rozporządzenia finansowego z dnia 27 marca 2003 r. mającego zastosowanie do dziewiątego Europejskiego Funduszu Rozwoju(6),
– uwzględniając art. 70, 71 (tiret trzeci) i załącznik V do Regulaminu,
– uwzględniając sprawozdanie Komisji Kontroli Budżetowej oraz opinię Komisji Rozwoju (A6-0069/2005),
1. stwierdza, że sytuacja finansowa szóstego, siódmego, ósmego i dziewiątego Europejskiego Funduszu Rozwoju na dzień 31 grudnia 2003 r. przedstawiała się następująco:
Skumulowane wykorzystanie środków Europejskiego Funduszu Rozwoju na dzień 31 grudnia 2003 r.
(w mln euro) | |||||||||||||
Stan na koniec 2002 r. | Wykonanie budżetu w roku budżetowym 2003 | Stan na koniec 2003 r. | |||||||||||
Łączna kwota | Stopień wykonania %(3) | 6 EFR | 7 EFR | 8 EFR(4) | 9 EFR(5) | Łączna kwota(5) | 6 EFR | 7 EFR | 8 EFR(4) | 9 EFR(5) | Łączna kwota(5) | Stopień wykonania %(3) | |
A - ZASOBY(1) | 32.840,4 | - 357,5 | - 585,6 | - 1.736,7 | 15.493,1 | 12.813,3 | 7.471,6 | 10.926,1 | 11.762,9 | 15.493,1 | 45.653,7 | ||
B - WYKORZYSTANIE | |||||||||||||
1. Zobowiązania finansowe | 29.921,2 | 91,1 | - 13,1 | - 2,6 | 255,1 | 3.522,4 | 3.761,8 | 7.471,6 | 10.926,1 | 11.762,9 | 3.522,4 | 33.683,0 | 73,8 |
2. Indywidualne zobowiązania prawne | 24.824,2 | 75,6 | 30,7 | 311,7 | 1.406,6 | 1.133,7 | 2.882,7 | 7.349,6 | 10.297,1 | 8.926,5 | 1.133,7 | 27.706,9 | 60,7 |
3. Płatności (2) | 21.536,4 | 65,6 | 47,0 | 486,2 | 1.559,6 | 281,7 | 2.374,5 | 7.282,1 | 9.718,6 | 6.628,5 | 281,7 | 23.910,9 | 52,4 |
C - Płatności do wykonania (B1-B3) | 8.384,8 | 25,5 | 189,5 | 1.207,5 | 5.134,4 | 3.240,7 | 9 772,1 | 21,4 | |||||
D - Dostępne środki (A-B1) | 2.919,2 | 8,9 | 0,0 | 0,0 | 0,0 | 11.970,7 | 11.970,7 | 26,2 | |||||
(1) Wstępne środki szóstego, siódmego, ósmego i dziewiątego EFR, odsetki, inne środki i przeniesienia środków z poprzednich EFR. | |||||||||||||
(2) W tym transfery Stabex (siódmy EFR: 104 mln EUR, ósmy EFR: 87 mln EUR, łącznie 191 mln EUR). | |||||||||||||
(3) Jako procent środków. | |||||||||||||
(4) W tym 732,9 mln EUR na zobowiązania finansowe, 347,4 mln EUR na indywidualne zobowiązania prawne oraz 97,7 mln EUR na płatności w ramach wcześniejszego wdrożenia Umowy z Kotonu. | |||||||||||||
(5) NB: dla ułatwienia porównań z poprzednimi latami, liczby te obejmują operacje zarządzane aktualnie autonomicznie przez EBI (przeznaczone: 2.245 mln EUR, zobowiązania finansowe: 366 mln EUR, indywidualne zobowiązania prawne: 140 mln EUR, płatności: 4 mln EUR). | |||||||||||||
Źródło: Trybunał Obrachunkowy, sprawozdanie roczne za rok budżetowy 2003, str. 403. |
2. zatwierdza zamknięcie sprawozdań finansowych szóstego, siódmego, ósmego i dziewiątego Europejskiego Funduszu Rozwoju za rok budżetowy 2003;
3. zobowiązuje swojego Przewodniczącego do przekazania niniejszej decyzji Komisji, Radzie, Trybunałowi Obrachunkowemu i Europejskiemu Bankowi Inwestycyjnemu oraz do opublikowania ich w Dzienniku Urzędowym Unii Europejskiej (seria L).
Josep BORRELL FONTELLES | Julian PRIESTLEY |
Przewodniczący | Sekretarz Generalny |
______
(1) Dz.U. C 293 z 30.11.2004, str. 315.
(2) Dz.U. C 293 z 30.11.2004, str. 327.
(3) Dz.U. L 156 z 29.5.1998, str. 108.
(4) Dz.U. L 317 z 15.12.2000, str. 355.
(5) Dz.U. L 191 z 7.7.1998, str. 53.
(6) Dz.U. L 83 z 1.4.2003, str. 1.
W ciągu pierwszych 5 miesięcy obowiązywania mechanizmu konsultacji społecznych projektów ustaw udział w nich wzięły 24 323 osoby. Najpopularniejszym projektem w konsultacjach była nowelizacja ustawy o broni i amunicji. W jego konsultacjach głos zabrało 8298 osób. Podczas pierwszych 14 miesięcy X kadencji Sejmu RP (2023–2024) jedynie 17 proc. uchwalonych ustaw zainicjowali posłowie. Aż 4 uchwalone ustawy miały źródła w projektach obywatelskich w ciągu 14 miesięcy Sejmu X kadencji – to najważniejsze skutki reformy Regulaminu Sejmu z 26 lipca 2024 r.
24.04.2025Senat bez poprawek przyjął w środę ustawę, która obniża składkę zdrowotną dla przedsiębiorców. Zmiana, która wejdzie w życie 1 stycznia 2026 roku, ma kosztować budżet państwa 4,6 mld zł. Według szacunków Ministerstwo Finansów na reformie ma skorzystać około 2,5 mln przedsiębiorców. Teraz ustawa trafi do prezydenta Andrzaja Dudy.
23.04.2025Rada Ministrów przyjęła we wtorek, 22 kwietnia, projekt ustawy o zmianie ustawy – Prawo geologiczne i górnicze, przedłożony przez minister przemysłu. Chodzi o wyznaczenie podmiotu, który będzie odpowiedzialny za monitorowanie i egzekwowanie przepisów w tej sprawie. Nowe regulacje dotyczą m.in. dokładności pomiarów, monitorowania oraz raportowania emisji metanu.
22.04.2025Na wtorkowym posiedzeniu rząd przyjął przepisy zmieniające rozporządzenie w sprawie zakazu stosowania materiału siewnego odmian kukurydzy MON 810, przedłożone przez ministra rolnictwa i rozwoju wsi. Celem nowelizacji jest aktualizacja listy odmian genetycznie zmodyfikowanej kukurydzy, tak aby zakazać stosowania w Polsce upraw, które znajdują się w swobodnym obrocie na terytorium 10 państw Unii Europejskiej.
22.04.2025Od 18 kwietnia policja oraz żandarmeria wojskowa będą mogły karać tych, którzy bez zezwolenia m.in. fotografują i filmują szczególnie ważne dla bezpieczeństwa lub obronności państwa obiekty resortu obrony narodowej, obiekty infrastruktury krytycznej oraz ruchomości. Obiekty te zostaną specjalnie oznaczone.
17.04.2025Kompleksową modernizację instytucji polskiego rynku pracy poprzez udoskonalenie funkcjonowania publicznych służb zatrudnienia oraz form aktywizacji zawodowej i podnoszenia umiejętności kadr gospodarki przewiduje podpisana w czwartek przez prezydenta Andrzeja Dudę ustawa z dnia 20 marca 2025 r. o rynku pracy i służbach zatrudnienia. Ustawa, co do zasady, wejdzie w życie pierwszego dnia miesiąca następującego po upływie 14 dni od dnia ogłoszenia.
11.04.2025Identyfikator: | Dz.U.UE.L.2005.196.152 |
Rodzaj: | Decyzja |
Tytuł: | Decyzja Parlamentu Europejskiego z 12 kwietnia 2005 r. w sprawie zamknięcia sprawozdań finansowych szóstego, siódmego, ósmego i dziewiątego Europejskiego Funduszu Rozwoju za rok budżetowy 2003 |
Data aktu: | 12/04/2005 |
Data ogłoszenia: | 27/07/2005 |