uwzględniając Traktat o Unii Europejskiej, w szczególności jego art. 15,
a także mając na uwadze, co następuje:
(1) W dniu 24 września 2004 r. Rada przyjęła wspólne stanowisko 2004/661/WPZiB dotyczące środków ograniczających skierowanych przeciwko niektórym urzędnikom z Białorusi(1), w odniesieniu do niektórych urzędników z Białorusi którzy odpowiadają za wszczęcie niezależnego dochodzenia i ściganie zarzucanych przestępstw, jednak zaniechali powyższego, oraz przeciwko osobom, które w sprawozdaniu Pourgouridesa uznane zostały za kluczowe podmioty odpowiedzialne za zaginięcie na Białorusi w latach 1999/2000 czterech znanych osób oraz za następujące po tym przypadki ukrywania informacji, uwzględniając jednoznaczną rolę tych podmiotów w utrudnianiu działania wymiaru sprawiedliwości.
(2) W dniu 13 grudnia 2004 r. Rada przyjęła wspólne stanowisko 2004/848/WPZiB zmieniające wspólne stanowisko 2004/661/WPZiB(2) w celu rozszerzenia zakresu środków ograniczających na osoby bezpośrednio odpowiedzialne za sfałszowanie wyborów i referendum na Białorusi w dniu 17 października 2004 r., jak również na osoby odpowiedzialne za poważne naruszenia praw człowieka poprzez prześladowanie uczestników demonstracji pokojowych odbywających się w następstwie wyborów i referendum na Białorusi.
(3) W dniu 23 marca 2006 r. Rada Europejska potępiła działanie władz białoruskich podjęte tego samego dnia związane z aresztowaniem uczestników demonstracji pokojowej korzystających z należnego im prawa do wolności zgromadzeń w celu zaprotestowania przeciwko sposobowi przeprowadzenia wyborów prezydenckich, które odbyły się na Białorusi dnia 19 marca 2006 r. Rada Europejska wyraziła ubolewanie, że władze białoruskie nie dotrzymały zobowiązań podjętych na forum OBWE w zakresie wyborów demokratycznych i uważa, że podczas wyborów prezydenckich na Białorusi miały miejsce zasadnicze uchybienia.
(4) W związku z tym Rada Europejska podjęła decyzję o zastosowaniu środków ograniczających wobec osób, które są odpowiedzialne za łamanie międzynarodowych standardów wyborczych, w tym wobec prezydenta Aleksandra Łukaszenki.
(5) Należy również przyjąć środki ograniczające skierowane przeciwko białoruskim przywódcom oraz urzędnikom odpowiedzialnym za łamanie międzynarodowych standardów wyborczych oraz za prześladowanie społeczeństwa obywatelskiego i opozycji demokratycznej.
(6) Środki ograniczające nałożone przez wspólne stanowisko 2004/661/WPZiB oraz dodatkowe środki ograniczające należy skonsolidować w ramach pojedynczego instrumentu. Wspólne stanowisko 2004/661/WPZiB należy w związku z tym uchylić.
(7) W odniesieniu do środków, o których mowa w motywie 1, UE zweryfikuje swoje stanowisko w świetle przyszłego rozwoju, uwzględniwszy gotowość odpowiednich władz Białorusi do pełnego i transparentnego przeprowadzenia śledztwa w sprawie zaginięć i pociągnięcia sprawców do odpowiedzialności przed wymiarem sprawiedliwości.
(8) Środki ograniczające skierowane przeciwko osobom bezpośrednio odpowiedzialnym za sfałszowanie wyborów i referendum na Białorusi w dniu 17 października 2004 r. i przeciwko osobom odpowiedzialnym za poważne naruszenie praw człowieka poprzez prześladowanie uczestników demonstracji pokojowych odbywających się w następstwie wyborów i referendum, należy poddać przeglądowi w świetle reform Kodeksu Wyborczego przeprowadzonych w celu dostosowania go do zobowiązań podjętych w ramach OBWE oraz innych norm międzynarodowych zgodnych z zaleceniami OBWE/ODIHR, a także w świetle konkretnych działań podjętych przez władze zmierzających do poszanowania praw człowieka w odniesieniu do demonstracji pokojowych.
(9) Środki ograniczające skierowane przeciwko osobom odpowiedzialnym za naruszenie międzynarodowych standardów wyborczych w trakcie wyborów w dniu 19 marca, oraz za prześladowanie społeczeństwa obywatelskiego związane z tymi wyborami należy poddać przeglądowi w świetle szybkiego uwolnienia i rehabilitacji wszystkich osób aresztowanych ze względów politycznych oraz w świetle reform Kodeksu Wyborczego przeprowadzonych w celu dostosowania go do zobowiązań podjętych w ramach OBWE oraz innych norm międzynarodowych zgodnych z zaleceniami OBWE/ODIHR, sposobu przeprowadzania wyborów w przyszłości, jak również konkretnych działań władz mających na celu poszanowanie wartości demokratycznych, państwa prawnego, praw człowieka i podstawowych wolności, w tym wolności słowa i mediów, wolności zgromadzeń i stowarzyszeń politycznych,
PRZYJMUJE NINIEJSZE WSPÓLNE STANOWISKO:
W imieniu Rady | |
U. PLASSNIK | |
Przewodniczący |
______
(1) Dz.U. L 301 z 28.9.2004, str. 67. Wspólne stanowisko ostatnio zmienione 2005/666/WPZiB (Dz.U. L 247 z 23.9.2005, str. 40).
(2) Dz.U. L 367 z 14.12.2004, str. 35.
ZAŁĄCZNIKI
Z dniem 7 kwietnia 2008 r. obowiązywanie niniejszego wspólnego stanowiska zostało przedłuzone do dnia 10 kwietnia 2009 r., zgodnie z art. 1 wspólnego stanowiska nr 2008/288/WPZiB z dnia 7 kwietnia 2008 r. (Dz.U.UE.L.08.95.66).
Z dniem 10 listopada 2008 r. obowiązywanie niniejszego wspólnego stanowiska zostało przedłużone do dnia 13 października 2009 r., zgodnie z art. 1 wspólnego stanowiska nr 2008/844/WPZiB z dnia 10 listopada 2009 r. (Dz.U.UE.L.08.300.56).
Z dniem 6 kwietnia 2009 r. obowiązywanie niniejszego wspólnego stanowiska zostało przedłużone do dnia 15 marca 2010 r., zgodnie z art. 1 wspólnego stanowiska nr 2009/314/WPZiB z dnia 6 kwietnia 2009 r. (Dz.U.UE.L.09.93.21).
Z dniem 15 grudnia 2009 r. obowiązywanie niniejszego wspólnego stanowiska zostało przedłużone do dnia 31 października 2010 r., zgodnie z art. 1 wspólnego stanowiska nr 2009/969/WPZiB z dnia 15 grudnia 2009 r. (Dz.U.UE.L.09.332.76).
-zmieniony przez art. 3 wspólnego stanowiska nr 2006/362/WPZiB z dnia 18 maja 2006 r. (Dz.U.UE.L.06.134.45) zmieniającego nin. wspólne stanowisko z dniem 18 maja 2006 r.
- zmieniony przez art. 1 decyzji nr 2006/718/WPZiB z dnia 23 października 2006 r. (Dz.U.UE.L.06.294.72) zmieniającej nin. wspólne stanowisko z dniem 23 października 2006 r.
-dodany przez art. 3 wspólnego stanowiska nr 2006/362/WPZiB z dnia 18 maja 2006 r. (Dz.U.UE.L.06.134.45) zmieniającego nin. wspólne stanowisko z dniem 18 maja 2006 r.
- zmieniony przez art. 1 decyzji nr 2006/718/WPZiB z dnia 23 października 2006 r. (Dz.U.UE.L.06.294.72) zmieniającej nin. wspólne stanowisko z dniem 23 października 2006 r.
W ciągu pierwszych 5 miesięcy obowiązywania mechanizmu konsultacji społecznych projektów ustaw udział w nich wzięły 24 323 osoby. Najpopularniejszym projektem w konsultacjach była nowelizacja ustawy o broni i amunicji. W jego konsultacjach głos zabrało 8298 osób. Podczas pierwszych 14 miesięcy X kadencji Sejmu RP (2023–2024) jedynie 17 proc. uchwalonych ustaw zainicjowali posłowie. Aż 4 uchwalone ustawy miały źródła w projektach obywatelskich w ciągu 14 miesięcy Sejmu X kadencji – to najważniejsze skutki reformy Regulaminu Sejmu z 26 lipca 2024 r.
24.04.2025Senat bez poprawek przyjął w środę ustawę, która obniża składkę zdrowotną dla przedsiębiorców. Zmiana, która wejdzie w życie 1 stycznia 2026 roku, ma kosztować budżet państwa 4,6 mld zł. Według szacunków Ministerstwo Finansów na reformie ma skorzystać około 2,5 mln przedsiębiorców. Teraz ustawa trafi do prezydenta Andrzaja Dudy.
23.04.2025Rada Ministrów przyjęła we wtorek, 22 kwietnia, projekt ustawy o zmianie ustawy – Prawo geologiczne i górnicze, przedłożony przez minister przemysłu. Chodzi o wyznaczenie podmiotu, który będzie odpowiedzialny za monitorowanie i egzekwowanie przepisów w tej sprawie. Nowe regulacje dotyczą m.in. dokładności pomiarów, monitorowania oraz raportowania emisji metanu.
22.04.2025Na wtorkowym posiedzeniu rząd przyjął przepisy zmieniające rozporządzenie w sprawie zakazu stosowania materiału siewnego odmian kukurydzy MON 810, przedłożone przez ministra rolnictwa i rozwoju wsi. Celem nowelizacji jest aktualizacja listy odmian genetycznie zmodyfikowanej kukurydzy, tak aby zakazać stosowania w Polsce upraw, które znajdują się w swobodnym obrocie na terytorium 10 państw Unii Europejskiej.
22.04.2025Od 18 kwietnia policja oraz żandarmeria wojskowa będą mogły karać tych, którzy bez zezwolenia m.in. fotografują i filmują szczególnie ważne dla bezpieczeństwa lub obronności państwa obiekty resortu obrony narodowej, obiekty infrastruktury krytycznej oraz ruchomości. Obiekty te zostaną specjalnie oznaczone.
17.04.2025Kompleksową modernizację instytucji polskiego rynku pracy poprzez udoskonalenie funkcjonowania publicznych służb zatrudnienia oraz form aktywizacji zawodowej i podnoszenia umiejętności kadr gospodarki przewiduje podpisana w czwartek przez prezydenta Andrzeja Dudę ustawa z dnia 20 marca 2025 r. o rynku pracy i służbach zatrudnienia. Ustawa, co do zasady, wejdzie w życie pierwszego dnia miesiąca następującego po upływie 14 dni od dnia ogłoszenia.
11.04.2025Identyfikator: | Dz.U.UE.L.2006.101.5 |
Rodzaj: | Wspólne stanowisko |
Tytuł: | Wspólne stanowisko 2006/276/WPZiB dotyczące środków ograniczających skierowanych przeciwko niektórym urzędnikom z Białorusi i uchylające wspólne stanowisko 2004/661/WPZiB |
Data aktu: | 10/04/2006 |
Data ogłoszenia: | 11/04/2006 |
Data wejścia w życie: | 10/04/2006 |