uwzględniając Traktat o Unii Europejskiej, w szczególności jego art. 14 i art. 25 akapit trzeci,
a także mając na uwadze, co następuje:
(1) Stosownie do rezolucji Rady Bezpieczeństwa Organizacji Narodów Zjednoczonych (rezolucja RB ONZ) nr 1244 na początku listopada 2005 r. uruchomiono proces zmierzający do ustalenia przyszłego statusu Kosowa, kierowany przez Marttiego Ahtisaari, wysłannika ONZ ds. statusu Kosowa. Powodzenie tego procesu jest niezbędne nie tylko dla zapewnienia mieszkańcom Kosowa jaśniejszej wizji przyszłości, lecz także dla ogólnej stabilności w regionie.
(2) Organizacja Narodów Zjednoczonych będzie nadal w pełni zaangażowana w Kosowie do wygaśnięcia okresu obowiązywania rezolucji RB ONZ nr 1244. ONZ zasygnalizowała jednak, że nie będzie już odgrywać głównej roli w Kosowie po ustaleniu jego statusu. Pozytywny wynik tego procesu leży w żywotnym interesie UE, która poczuwa się do odpowiedzialności oraz dysponuje środkami, by przyczyniać się do osiągnięcia tego wyniku. UE zadeklarowała gotowość do zwiększenia swojej roli w Kosowie po ustaleniu jego statusu. UE będzie zatem musiała podjąć się istotnej roli w Kosowie, działając w złożonych okolicznościach.
(3) Proces stabilizacji i stowarzyszenia stanowi strategiczne ramy polityki UE wobec regionu Bałkanów Zachodnich, a jego instrumenty - w tym partnerstwo europejskie, dialog polityczny i techniczny w ramach mechanizmu monitorowania procesu stabilizacji i stowarzyszenia oraz powiązane programy pomocowe Wspólnoty - są otwarte dla Kosowa.
(4) W dniu 12 lipca 2006 r. SG/WP Havier Solana oraz Komisarz Oli Rehn przedłożyli Radzie sprawozdanie zatytułowane "Przyszła rola i wkład UE w Kosowie". W sprawozdaniu dokonano analizy charakteru i zakresu przyszłego międzynarodowego zaangażowania, wynikających z niego obowiązków, roli UE po określeniu statusu Kosowa oraz praktycznych środków realizacji wizji przyszłości Kosowa w kontekście UE - bez uszczerbku dla wyniku negocjacji związanych z określeniem statusu tej prowincji.
(5) 2 W sprawozdaniu podkreślono, że przyszłe Międzynarodowe Biuro Cywilne w Kosowie (MBC) powinno opierać się na rezolucji RB ONZ. Powinno ono zapewnić wprowadzenie w życie niewojskowych aspektów określenia statusu. MBC będzie współpracować z władzami Kosowa, aby wspierać wdrażanie określenia tego statusu, wykorzystując w razie potrzeby siły interwencyjne.
(6) 3 Sprawozdanie zawiera zalecenie, by szef MBC, który będzie mianowanym przez RB ONZ przedstawicielem społeczności międzynarodowej (PSM), jednocześnie piastował funkcję Specjalnego Przedstawiciela UE (SPUE). PSM/SPUE będzie pełnił centralną rolę koordynacyjną wraz z innymi międzynarodowymi podmiotami w związku ze wszystkimi sprawami odnoszącymi się do określenia statusu oraz ustanowienia odpowiednich mechanizmów. Osoba ta będzie obywatelem UE mianowanym na te stanowiska z chwilą określenia statusu Kosowa. Ważny element mandatu tej osoby powinno stanowić odgrywanie istotnej roli w tworzeniu MBC w okresie przejściowym między podjęciem decyzji o statusie i zakończeniem misji UNMIK.
(7) 4 Sprawozdanie zawiera także zalecenie, aby jak najszybciej utworzono zespół UE, który będzie uczestniczył w przygotowaniach MBC wraz z elementem funkcji SPUE. Komisja Europejska powinna w pełni włączyć się w te wysiłki. Przygotowania MBC powinny następować w ścisłej współpracy z innymi międzynarodowymi podmiotami o kluczowym znaczeniu (głównie UNOSEK, UNMIK, USA).
(8) 5 W liście do SG/WP z dnia 11 sierpnia 2006 r. obecny Specjalny Przedstawiciel Sekretarza Generalnego ONZ ds. Kosowa Steven P. Schook z zadowoleniem odnotował zaangażowanie UE w rozmowy na temat przyszłego międzynarodowego zaangażowania w Kosowie i zachęcił UE do wysłania do Prisztiny zespołu przygotowawczego MBC/SPUE.
(9) 6 W dniu 10 kwietnia 2006 r. Rada przyjęła wspólne działanie 2006/304/WPZiB(1) dotyczące utworzenia zespołu UE ds. planowania (ZPUE dla Kosowa) na potrzeby ewentualnej operacji zarządzania kryzysowego w Kosowie; działania zespołu przygotowawczego MBC/SPUE powinny być ściśle skoordynowane z działaniami ZPUE dla Kosowa.
(10) Zgodnie z wytycznymi z posiedzenia Rady Europejskiej w Nicei w dniach 7-9 grudnia 2000 r. niniejsze wspólne działanie powinno określić rolę SG/WP zgodnie z art. 18 ust. 3 i art. 26 Traktatu.
(11) Artykuł 14 ust. 1 Traktatu wymaga określenia finansowej kwoty referencyjnej dla całego okresu wprowadzania w życie wspólnego działania. Wskazanie kwot, które mają być finansowane z budżetu ogólnego Unii Europejskiej, obrazuje wolę organu prawodawczego i jest uzależnione od dostępności środków w danym roku budżetowym.
(12) 7 Mandat zespołu przygotowawczego MBC/SPUE będzie wykonywany w sytuacji braku pełnej gwarancji stabilności, co mogłoby zaszkodzić celom wspólnej polityki zagranicznej i bezpieczeństwa określonym w art. 11 Traktatu,
PRZYJMUJE NINIEJSZE WSPÓLNE DZIAŁANIE:
W imieniu Rady | |
E. TUOMIOJA | |
Przewodniczący |
______
(1) Dz.U. L 112 z 26.4.2006, str. 19.
(2) Dz.U. L 101 z 11.4.2001, str. 1. Decyzja ostatnio zmieniona decyzją 2005/952/WE (Dz.U. L 346 z 29.12.2005, str. 18).
(3) Dz.U. L 106 z 15.4.2004, str. 22. Decyzja ostatnio zmieniona decyzją 2006/34/WE, Euratom (Dz.U. L 22 z 26.1.2006, str. 32).
Z dniem 19 listopada 2007 r. obowiązywanie niniejszego wspólnego działania zostało przedłużone do dnia 31 marca 2008 r. przez art. 1 wspólnego dzialania nr 2007/744/WPZiB z dnia 19 listopada 2007 r. (Dz.U.UE.L.07.301.27).
- zmieniony przez art. 1 pkt 5 wspólnego działania nr 2007/517/WPZiB z dnia 16 lipca 2007 r. (Dz.U.UE.L.07.190.38) zmieniającego nin. wspólne działanie z dniem 16 lipca 2007 r.
- zmieniony przez art. 3 wspólnego działania nr 2007/744/WPZiB z dnia 19 listopada 2007 r. (Dz.U.UE.L.07.301.27) zmieniającego nin. wspólne działanie z dniem 19 listopada 2007 r.
W ciągu pierwszych 5 miesięcy obowiązywania mechanizmu konsultacji społecznych projektów ustaw udział w nich wzięły 24 323 osoby. Najpopularniejszym projektem w konsultacjach była nowelizacja ustawy o broni i amunicji. W jego konsultacjach głos zabrało 8298 osób. Podczas pierwszych 14 miesięcy X kadencji Sejmu RP (2023–2024) jedynie 17 proc. uchwalonych ustaw zainicjowali posłowie. Aż 4 uchwalone ustawy miały źródła w projektach obywatelskich w ciągu 14 miesięcy Sejmu X kadencji – to najważniejsze skutki reformy Regulaminu Sejmu z 26 lipca 2024 r.
24.04.2025Senat bez poprawek przyjął w środę ustawę, która obniża składkę zdrowotną dla przedsiębiorców. Zmiana, która wejdzie w życie 1 stycznia 2026 roku, ma kosztować budżet państwa 4,6 mld zł. Według szacunków Ministerstwo Finansów na reformie ma skorzystać około 2,5 mln przedsiębiorców. Teraz ustawa trafi do prezydenta Andrzaja Dudy.
23.04.2025Rada Ministrów przyjęła we wtorek, 22 kwietnia, projekt ustawy o zmianie ustawy – Prawo geologiczne i górnicze, przedłożony przez minister przemysłu. Chodzi o wyznaczenie podmiotu, który będzie odpowiedzialny za monitorowanie i egzekwowanie przepisów w tej sprawie. Nowe regulacje dotyczą m.in. dokładności pomiarów, monitorowania oraz raportowania emisji metanu.
22.04.2025Na wtorkowym posiedzeniu rząd przyjął przepisy zmieniające rozporządzenie w sprawie zakazu stosowania materiału siewnego odmian kukurydzy MON 810, przedłożone przez ministra rolnictwa i rozwoju wsi. Celem nowelizacji jest aktualizacja listy odmian genetycznie zmodyfikowanej kukurydzy, tak aby zakazać stosowania w Polsce upraw, które znajdują się w swobodnym obrocie na terytorium 10 państw Unii Europejskiej.
22.04.2025Od 18 kwietnia policja oraz żandarmeria wojskowa będą mogły karać tych, którzy bez zezwolenia m.in. fotografują i filmują szczególnie ważne dla bezpieczeństwa lub obronności państwa obiekty resortu obrony narodowej, obiekty infrastruktury krytycznej oraz ruchomości. Obiekty te zostaną specjalnie oznaczone.
17.04.2025Kompleksową modernizację instytucji polskiego rynku pracy poprzez udoskonalenie funkcjonowania publicznych służb zatrudnienia oraz form aktywizacji zawodowej i podnoszenia umiejętności kadr gospodarki przewiduje podpisana w czwartek przez prezydenta Andrzeja Dudę ustawa z dnia 20 marca 2025 r. o rynku pracy i służbach zatrudnienia. Ustawa, co do zasady, wejdzie w życie pierwszego dnia miesiąca następującego po upływie 14 dni od dnia ogłoszenia.
11.04.2025Identyfikator: | Dz.U.UE.L.2006.253.29 |
Rodzaj: | Wspólne działanie |
Tytuł: | Wspólne działanie 2006/623/WPZiB w sprawie utworzenia zespołu UE uczestniczącego w przygotowaniach do ewentualnego ustanowienia międzynarodowej misji cywilnej w Kosowie z elementem funkcji Specjalnego Przedstawiciela Unii Europejskiej (zespół przygotowawczy MMC/SPUE) |
Data aktu: | 15/09/2006 |
Data ogłoszenia: | 16/09/2006 |
Data wejścia w życie: | 15/09/2006 |