Rozporządzenie 611/2007 zmieniające rozporządzenie (WE) nr 1725/2003 przyjmujące określone międzynarodowe standardy rachunkowości zgodnie z rozporządzeniem (WE) nr 1606/2002 Parlamentu Europejskiego i Rady w odniesieniu do Interpretacji 11 Komitetu ds. Interpretacji Międzynarodowej Sprawozdawczości Finansowej (IFRIC)

ROZPORZĄDZENIE KOMISJI (WE) NR 611/2007
z dnia 1 czerwca 2007 r.
zmieniające rozporządzenie (WE) nr 1725/2003 przyjmujące określone międzynarodowe standardy rachunkowości zgodnie z rozporządzeniem (WE) nr 1606/2002 Parlamentu Europejskiego i Rady w odniesieniu do Interpretacji 11 Komitetu ds. Interpretacji Międzynarodowej Sprawozdawczości Finansowej (IFRIC)
(Tekst mający znaczenie dla EOG)

KOMISJA WSPÓLNOT EUROPEJSKICH,

uwzględniając Traktat ustanawiający Wspólnotę Europejską,

uwzględniając rozporządzenie (WE) nr 1606/2002 Parlamentu Europejskiego i Rady z dnia 19 lipca 2002 r. w sprawie stosowania międzynarodowych standardów rachunkowości(1), w szczególności jego art. 3 ust. 1,

a także mając na uwadze, co następuje:

(1) Na mocy rozporządzenia Komisji (WE) nr 1725/2003(2) przyjęto określone międzynarodowe standardy rachunkowości i interpretacje istniejące w dniu 14 września 2002 r.

(2) W dniu 2 listopada 2006 r. Komitet ds. Interpretacji Międzynarodowej Sprawozdawczości Finansowej (IFRIC) opublikował Interpretację IFRIC 11 MSSF 2 - Grupa kapitałowa a płatności w formie akcji własnych, zwaną dalej "IFRIC 11". IFRIC 11 wyjaśnia, w jaki sposób Międzynarodowy Standard Sprawozdawczości Finansowej (MSSF) 2 Płatności w formie akcji własnych ma zastosowanie do umów dotyczących płatności w formie akcji, które obejmują własne instrumenty kapitałowe jednostki gospodarczej lub instrumenty kapitałowe innej jednostki należącej do tej samej grupy kapitałowej (np. instrumenty kapitałowe jednostki dominującej). Interpretacja była konieczna, gdyż do chwili obecnej nie było wskazówek, w jaki sposób ujmować w sprawozdaniach finansowych jednostki umowy dotyczące płatności w formie akcji, w których jednostka otrzymuje towary lub usługi jako wynagrodzenie za instrumenty kapitałowe jednostki dominującej.

(3) Konsultacje z Grupą Ekspertów Technicznych (TEG) z Europejskiej Grupy Doradczej ds. Sprawozdawczości Finansowej (EFRAG) potwierdziły, że IFRIC 11 spełnia techniczne kryteria przyjęcia określone w art. 3 ust. 2 rozporządzenia (WE) nr 1606/2002.

(4) Należy zatem odpowiednio zmienić rozporządzenie (WE) nr 1725/2003.

(5) Środki przewidziane w niniejszym rozporządzeniu są zgodne z opinią Komitetu Regulacyjnego ds. Rachunkowości,

PRZYJMUJE NINIEJSZE ROZPORZĄDZENIE:

Artykuł  1

Do załącznika do rozporządzenia (WE) nr 1725/2003 wprowadza się Interpretację 11 Komitetu ds. Interpretacji Międzynarodowej Sprawozdawczości Finansowej (IFRIC) MSSF 2 - Grupa kapitałowa a płatności w formie akcji własnych zgodnie z załącznikiem do niniejszego rozporządzenia.

Artykuł  2

Wszystkie przedsiębiorstwa stosują IFRIC 11 zgodnie z załącznikiem do niniejszego rozporządzenia najpóźniej wraz z rozpoczęciem swojego roku obrotowego 2008, z wyłączeniem przedsiębiorstw, których rok obrotowy rozpoczyna się w styczniu lub lutym, które zastosują IFRIC 11 najpóźniej wraz z rozpoczęciem roku obrotowego 2009.

Artykuł  3

Niniejsze rozporządzenie wchodzi w życie trzeciego dnia po jego opublikowaniu w Dzienniku Urzędowym Unii Europejskiej.

Niniejsze rozporządzenie wiąże w całości i jest bezpośrednio stosowane we wszystkich państwach członkowskich.

Sporządzono w Brukseli, dnia 1 czerwca 2007 r.

W imieniu Komisji
Charlie McCREEVY
Członek Komisji

______

(1) Dz.U. L 243 z 11.9.2002, str. 1.

(2) Dz.U. L 261 z 13.10.2003, str. 1. Rozporządzenie ostatnio zmienione rozporządzeniem (WE) nr 1329/2006 (Dz.U. L 247 z 9.9.2006, str. 3).

ZAŁĄCZNIK

MIĘDZYNARODOWE STANDARDY SPRAWOZDAWCZOŚCI FINANSOWEJ

"IFRIC 11 Interpretacja IFRIC 11 MSSF 2 - Grupa kapitałowa a płatności w formie akcji własnych"
"Powielanie dozwolone w obrębie Europejskiego Obszaru Gospodarczego. Wszystkie istniejące prawa są zastrzeżone poza EOG, z wyjątkiem prawa do powielania na użytek własny lub w innych uczciwych celach. Więcej informacji można uzyskać na stronie RMSR www.iasb.org"

INTERPRETACJA IFRIC 11

MSSF 2 - Grupa kapitałowa a płatności w formie akcji własnych

Dotyczy

– MSR 8 Zasady (polityka) rachunkowości, zmiany wartości szacunkowych i korygowanie błędów

– MSR 32 Instrumenty finansowe: prezentacja

– MSSF 2 Płatności w formie akcji własnych

Zagadnienia

1. Niniejsza interpretacja dotyczy dwóch zagadnień. Pierwsze z nich to kwestia, czy następujące transakcje płatności w formie akcji powinny być zgodnie z wymogami MSSF 2 ujmowane jako transakcje rozliczane w instrumentach kapitałowych czy też jako transakcje rozliczane w środkach pieniężnych:

a) jednostka gospodarcza przyznaje swoim pracownikom prawa do instrumentów kapitałowych jednostki (np. opcje na akcje) i celem wypełnienia zobowiązań wobec pracowników decyduje się na zakup instrumentów kapitałowych (tj. własnych akcji) od strony trzeciej lub też jest zmuszona dokonać takiego zakupu; oraz

b) prawa do instrumentów kapitałowych jednostki (np. opcje na akcje) zostały przyznane pracownikom bądź przez samą jednostkę, bądź przez jej akcjonariuszy, a akcjonariusze jednostki przekazują wymagane w tym celu instrumenty kapitałowe.

2. Drugie zagadnienie to kwestia umów dotyczących płatności w formie akcji, które obejmują co najmniej dwie jednostki gospodarcze należące do tej samej grupy kapitałowej. Na przykład pracownikom jednostki zależnej jako wynagrodzenie za usługi świadczone na rzecz tej jednostki przyznane zostały prawa do instrumentów kapitałowych jednostki dominującej. MSSF 2 pkt 3 stanowi, że:

Dla celów niniejszego standardu przekazanie instrumentów kapitałowych jednostki gospodarczej, dokonane przez jej akcjonariuszy kontrahentom dostarczającym towary lub usługi jednostce (w tym pracownikom), są transakcjami płatności w formie akcji, chyba że przekazanie takie w sposób oczywisty wynika z innych przesłanek niż zapłata za dostarczone jednostce towary lub usługi. Odnosi się to również do przekazania instrumentów kapitałowych jednostki przez jednostkę dominującą lub inną jednostkę należącą do tej samej grupy kapitałowej na rzecz kontrahenta dostarczającego towary lub usługi jednostce. [Wyróżnienie kursywą dodano]

MSSF 2 nie zawiera jednakże wskazówek, w jaki sposób ujmować tego rodzaju transakcje w sprawozdaniach finansowych sporządzanych przez poszczególne jednostki gospodarcze wchodzące w skład grupy kapitałowej.

3. W związku z tym drugie zagadnienie dotyczy następujących umów dotyczących płatności w formie akcji:

a) jednostka dominująca przyznaje prawa do swoich instrumentów kapitałowych bezpośrednio pracownikom jednostki zależnej: jednostka dominująca (a nie zależna) jest zobowiązana do przekazania pracownikom jednostki zależnej wymaganych instrumentów kapitałowych; oraz

b) jednostka zależna przyznaje swoim pracownikom prawa do instrumentów kapitałowych jednostki dominującej: jednostka zależna jest zobowiązana do przekazania swoim pracownikom wymaganych instrumentów kapitałowych.

4. Niniejsza interpretacja dotyczy sposobu, w jaki umowy dotyczące płatności w formie akcji, o których mowa w pkt 3, powinny być ujmowane w sprawozdaniach finansowych jednostki zależnej, na rzecz której pracownicy świadczą usługi.

5. Między jednostką dominującą a podległą jej jednostką zależną może obowiązywać umowa, która nakłada na jednostkę zależną wymóg zapłaty jednostce dominującej za przekazanie instrumentów kapitałowych pracownikom. Niniejsza interpretacja nie dotyczy sposobu ujmowania tego rodzaju wewnątrzgrupowej umowy.

6. Niniejsza interpretacja koncentruje się wprawdzie na transakcjach z pracownikami, ale ma ona również zastosowanie do podobnych transakcji płatności w formie akcji dokonywanych z innymi dostawcami towarów i usług.

Uzgodnione stanowisko

Umowy dotyczące płatności w formie akcji, które obejmują własne instrumenty kapitałowe jednostki (pkt 1)

7. Transakcje płatności w formie akcji, w ramach których jednostka przekazuje własne instrumenty kapitałowe jako wynagrodzenie za świadczone na jej rzecz usługi, należy ujmować jako rozliczane w instrumentach kapitałowych. Ma to zastosowanie niezależnie od tego, czy celem wypełnienia zobowiązań wobec swoich pracowników wynikających z umowy dotyczącej płatności w formie akcji dana jednostka decyduje się na zakup tych instrumentów kapitałowych od strony trzeciej lub też jest do tego zmuszona. Ma to również zastosowanie niezależnie od tego, czy:

a) prawa do instrumentów kapitałowych jednostki zostały przyznane pracownikom przez samą jednostkę czy też przez jej akcjonariusza(-y); oraz czy

b) umowa dotycząca płatności w formie akcji została zawarta przez samą jednostkę czy też przez jej akcjonariusza(-y).

Umowy dotyczące płatności w formie akcji, które obejmują instrumenty kapitałowe jednostki dominującej

Jednostka dominująca przyznaje prawa do swoich instrumentów kapitałowych pracownikom jednostki zależnej (pkt 3 lit. a))

8. Jednostka zależna wycenia usługi świadczone przez jej pracowników zgodnie z wymogami stosowanymi w odniesieniu do transakcji płatności w formie akcji rozliczanych w instrumentach kapitałowych, jak również ujmuje odpowiadający im wzrost w kapitałach własnych jako wkład jednostki dominującej, pod warunkiem że umowa dotycząca płatności w formie akcji jest ujmowana w skonsolidowanych sprawozdaniach finansowych jednostki dominującej jako rozliczana w instrumentach kapitałowych.

9. Jednostka dominująca może przyznać pracownikom jednostek zależnych prawa do swoich instrumentów kapitałowych, których wykonanie jest uzależnione od upływu określonego okresu świadczenia pracy w ramach grupy. Zmiana miejsca zatrudnienia pracownika z jednej jednostki zależnej na inną jednostkę zależną w trakcie ustalonego okresu nabywania uprawnień nie narusza jego praw do instrumentów kapitałowych jednostki dominującej wynikających z pierwotnej umowy dotyczącej płatności w formie akcji. Każda jednostka zależna wycenia usługi świadczone przez pracownika przez odniesienie do wartości godziwej instrumentów kapitałowych w dniu, w którym prawa do tych instrumentów zostały pierwotnie przyznane przez jednostkę dominującą, określonej zgodnie z definicją w załączniku A do MSSF 2, oraz proporcjonalnie do części okresu nabywania uprawnień, przez którą pracownik był zatrudniony w każdej z jednostek zależnych.

10. Po zmianie miejsca zatrudnienia na inną jednostkę grupy pracownik taki może nie spełnić warunków nabycia uprawnień innych niż warunek rynkowy określony w załączniku A do MSSF 2, np. w przypadku, gdy pracownik opuszcza grupę kapitałową przed upływem określonego okresu świadczenia pracy. W takim przypadku każda jednostka zależna dokonuje korekty kwoty ujętej uprzednio w odniesieniu do usług świadczonych przez pracownika zgodnie z zasadami określonymi w MSSF 2 pkt 19. W konsekwencji tego, jeśli w związku z faktem, iż pracownik nie spełnia warunków nabycia uprawnień innych niż warunek rynkowy, nie nastąpi nabycie uprawnień do instrumentów kapitałowych przyznanych przez jednostkę dominującą, w ostatecznym rozliczeniu żadna kwota nie jest ujmowana dla usług świadczonych przez tego pracownika w sprawozdaniach finansowych żadnej z jednostek zależnych.

Jednostka zależna przyznaje swoim pracownikom prawa do instrumentów kapitałowych jednostki dominującej (pkt 3 lit. b))

11. Jednostka zależna ujmuje transakcje ze swoimi pracownikami jako rozliczane w środkach pieniężnych. Wymóg ten ma zastosowanie niezależnie od sposobu, w jaki jednostka zależna pozyskała instrumenty kapitałowe celem wypełnienia swoich zobowiązań wobec pracowników.

Data wejścia w życie

12. Jednostka stosuje niniejszą interpretację do rocznych okresów sprawozdawczych rozpoczynających się w dniu 1 marca 2007 r. lub później. Dopuszczalne jest wcześniejsze stosowanie interpretacji. W przypadku zastosowania niniejszej interpretacji w odniesieniu do okresu rozpoczynającego się przed dniem 1 marca 2007 r. jednostka zobowiązana jest ujawnić ten fakt w sprawozdaniu finansowym.

Przepisy przejściowe

13. Jednostka stosuje niniejszą interpretację w sposób retrospektywny zgodnie z MSR 8, z zastrzeżeniem przepisów przejściowych MSSF 2.

Zmiany w prawie

Lepsze prawo. W Sejmie odbyła się konferencja podsumowująca konsultacje społeczne projektów ustaw

W ciągu pierwszych 5 miesięcy obowiązywania mechanizmu konsultacji społecznych projektów ustaw udział w nich wzięły 24 323 osoby. Najpopularniejszym projektem w konsultacjach była nowelizacja ustawy o broni i amunicji. W jego konsultacjach głos zabrało 8298 osób. Podczas pierwszych 14 miesięcy X kadencji Sejmu RP (2023–2024) jedynie 17 proc. uchwalonych ustaw zainicjowali posłowie. Aż 4 uchwalone ustawy miały źródła w projektach obywatelskich w ciągu 14 miesięcy Sejmu X kadencji – to najważniejsze skutki reformy Regulaminu Sejmu z 26 lipca 2024 r.

Grażyna J. Leśniak 24.04.2025
Przedsiębiorcy zapłacą niższą składkę zdrowotną – Senat za ustawą

Senat bez poprawek przyjął w środę ustawę, która obniża składkę zdrowotną dla przedsiębiorców. Zmiana, która wejdzie w życie 1 stycznia 2026 roku, ma kosztować budżet państwa 4,6 mld zł. Według szacunków Ministerstwo Finansów na reformie ma skorzystać około 2,5 mln przedsiębiorców. Teraz ustawa trafi do prezydenta Andrzaja Dudy.

Grażyna J. Leśniak 23.04.2025
Rząd organizuje monitoring metanu

Rada Ministrów przyjęła we wtorek, 22 kwietnia, projekt ustawy o zmianie ustawy – Prawo geologiczne i górnicze, przedłożony przez minister przemysłu. Chodzi o wyznaczenie podmiotu, który będzie odpowiedzialny za monitorowanie i egzekwowanie przepisów w tej sprawie. Nowe regulacje dotyczą m.in. dokładności pomiarów, monitorowania oraz raportowania emisji metanu.

Krzysztof Koślicki 22.04.2025
Rząd zaktualizował wykaz zakazanej kukurydzy

Na wtorkowym posiedzeniu rząd przyjął przepisy zmieniające rozporządzenie w sprawie zakazu stosowania materiału siewnego odmian kukurydzy MON 810, przedłożone przez ministra rolnictwa i rozwoju wsi. Celem nowelizacji jest aktualizacja listy odmian genetycznie zmodyfikowanej kukurydzy, tak aby zakazać stosowania w Polsce upraw, które znajdują się w swobodnym obrocie na terytorium 10 państw Unii Europejskiej.

Krzysztof Koślicki 22.04.2025
Od 18 kwietnia fotografowanie obiektów obronnych i krytycznych tylko za zezwoleniem

Od 18 kwietnia policja oraz żandarmeria wojskowa będą mogły karać tych, którzy bez zezwolenia m.in. fotografują i filmują szczególnie ważne dla bezpieczeństwa lub obronności państwa obiekty resortu obrony narodowej, obiekty infrastruktury krytycznej oraz ruchomości. Obiekty te zostaną specjalnie oznaczone.

Robert Horbaczewski 17.04.2025
Prezydent podpisał ustawę o rynku pracy i służbach zatrudnienia

Kompleksową modernizację instytucji polskiego rynku pracy poprzez udoskonalenie funkcjonowania publicznych służb zatrudnienia oraz form aktywizacji zawodowej i podnoszenia umiejętności kadr gospodarki przewiduje podpisana w czwartek przez prezydenta Andrzeja Dudę ustawa z dnia 20 marca 2025 r. o rynku pracy i służbach zatrudnienia. Ustawa, co do zasady, wejdzie w życie pierwszego dnia miesiąca następującego po upływie 14 dni od dnia ogłoszenia.

Grażyna J. Leśniak 11.04.2025
Metryka aktu
Identyfikator:

Dz.U.UE.L.2007.141.49

Rodzaj: Rozporządzenie
Tytuł: Rozporządzenie 611/2007 zmieniające rozporządzenie (WE) nr 1725/2003 przyjmujące określone międzynarodowe standardy rachunkowości zgodnie z rozporządzeniem (WE) nr 1606/2002 Parlamentu Europejskiego i Rady w odniesieniu do Interpretacji 11 Komitetu ds. Interpretacji Międzynarodowej Sprawozdawczości Finansowej (IFRIC)
Data aktu: 01/06/2007
Data ogłoszenia: 02/06/2007
Data wejścia w życie: 05/06/2007