uwzględniając Traktat ustanawiający Wspólnotę Europejską, w szczególności jego art. 285 ust. 1,
uwzględniając wniosek Komisji,
uwzględniając opinię Komitetu Regionów 1 ,
stanowiąc zgodnie z procedurą określoną w art. 251 Traktatu 2 ,
(1) W konkluzjach Rady ds. Wymiaru Sprawiedliwości i Spraw Wewnętrznych, która odbyła się w dniach 28-29 maja 2001 r., rozważono potrzebę stworzenia pełnych i spójnych ram dla przyszłych działań doskonalących statystyki w kontekście wspólnej analizy i usprawnionej wymiany statystyk dotyczących azylu i migracji.
(2) W kwietniu 2003 r. Komisja wydała komunikat adresowany do Parlamentu Europejskiego i Rady, ustanawiający plan działań dotyczący gromadzenia i analizy statystyk Wspólnoty w dziedzinie migracji. Zawierał on wiele istotnych zmian mających na celu poprawę kompletności i stopnia zharmonizowania tych statystyk. Zgodnie z planem działań celem Komisji było przedstawienie wniosku legislacyjnego dotyczącego statystyk Wspólnoty w zakresie migracji i azylu.
(3) Rada Europejska w Salonikach w dniach 19-20 czerwca 2003 r. stwierdziła, że potrzebne są bardziej skuteczne mechanizmy gromadzenia i analizy informacji dotyczących migracji i azylu w Unii Europejskiej.
(4) Parlament Europejski w rezolucji z dnia 6 listopada 2003 r. 3 w sprawie wspomnianego komunikatu Komisji zauważył, że w celu stworzenia wyczerpującej statystyki koniecznej do rozwoju rzetelnych i skutecznych polityk Wspólnoty dotyczących migracji niezbędne jest przyjęcie przepisów prawa. Rezolucja wspiera plany Komisji w zakresie wniosków legislacyjnych dotyczących statystyk odnoszących się do migracji i azylu.
(5) Rozszerzenie Unii Europejskiej przyniosło dodatkowy wymiar geograficzny i polityczny w odniesieniu do szeregu zjawisk związanych z migracją. Stworzyło ono również kolejny bodziec zwiększający zapotrzebowanie na dokładną, dostarczaną na czas i zharmonizowaną informację statystyczną. Istnieje również rosnące zapotrzebowanie na informacje statystyczne dotyczące zawodów, wykształcenia, kwalifikacji oraz rodzajów działalności migrantów.
(6) Zharmonizowane i porównywalne statystyki wspólnotowe dotyczące migracji i azylu są niezbędne do rozwoju i monitorowania prawodawstwa i polityk Wspólnoty odnoszących się do imigracji i azylu oraz do swobodnego przepływu osób.
(7) Istnieje potrzeba wzmocnienia wymiany informacji statystycznych dotyczących azylu i migracji oraz doskonalenia jakości procesu gromadzenia danych i opracowywania wyników w ramach statystyk Wspólnoty, co do tej pory odbywało się w oparciu o szereg nieformalnych porozumień.
(8) Istotne jest, aby dostępne były informacje z całego obszaru Unii Europejskiej do celów monitorowania rozwoju i wdrażania prawodawstwa i polityki Wspólnoty. Ogólnie rzecz biorąc, aktualna praktyka nie zapewnia w wystarczającym stopniu jednolitego, regularnego, realizowanego na czas i szybkiego dostarczania i upowszechniania zharmonizowanych danych.
(9) Niniejsze rozporządzenie nie obejmuje szacunków liczby osób nielegalnie zamieszkujących państwa członkowskie. Państwa członkowskie nie powinny dostarczać Komisji (Eurostat) takich szacunków lub danych na temat takich osób, chociaż dane takie mogą być uwzględniane w badaniach dotyczących liczby ludności.
(10) Tam, gdzie jest to możliwe, definicje stosowane do celów niniejszego rozporządzenia zostały zaczerpnięte z zaleceń Organizacji Narodów Zjednoczonych w sprawie statystyk dotyczących międzynarodowej migracji, zaleceń Organizacji Narodów Zjednoczonych w sprawie spisów ludności oraz mieszkań w państwach należących do Europejskiej Komisji Gospodarczej ONZ lub objętych prawodawstwem WE oraz powinny być aktualizowane zgodnie z właściwymi procedurami.
(11) Nowe potrzeby Wspólnoty związane ze statystyką dotyczącą migracji i azylu dezaktualizują przepisy rozporządzenia Rady (EWG) nr 311/76 z dnia 9 lutego 1976 r. w sprawie zestawienia statystyk dotyczących pracowników cudzoziemców 4 .
(12) Rozporządzenie (EWG) nr 311/76 powinno zatem zostać uchylone.
(13) W związku z tym, że cel niniejszego rozporządzenia, jakim jest ustanowienie wspólnych zasad gromadzenia i zestawiania statystyk wspólnotowych dotyczących migracji i ochrony międzynarodowej, nie może zostać osiągnięty w wystarczający sposób przez państwa członkowskie, a ze względu na skalę działania może zostać osiągnięty w lepszym stopniu na poziomie Wspólnoty, Wspólnota może przyjąć środki zgodnie z zasadą pomocniczości określoną w art. 5 Traktatu. Zgodnie z zasadą proporcjonalności, określoną w tym artykule, niniejsze rozporządzenie nie wykracza poza to, co jest niezbędne do osiągnięcia tego celu.
(14) Rozporządzenie Rady (WE) nr 322/97 z dnia 17 lutego 1997 r. w sprawie statystyk Wspólnoty 5 stanowi ramy referencyjne dla przepisów niniejszego rozporządzenia. W szczególności wymaga ono zgodności ze standardami bezstronności, rzetelności, obiektywizmu, niezależności naukowej, efektywności pod względem kosztów oraz poufności informacji statystycznych.
(15) Środki niezbędne do wykonania niniejszego rozporządzenia powinny zostać przyjęte zgodnie z decyzją Rady 1999/468/WE z dnia 28 czerwca 1999 r. ustanawiającą warunki wykonywania uprawnień wykonawczych przyznanych Komisji 6 .
(16) Komisji powinny zostać w szczególności przyznane uprawnienia wykonawcze w zakresie aktualizacji definicji, podejmowania decyzji dotyczących grupowania danych i dodatkowej dezagregacji i określania reguł dotyczących dokładności i standardów jakości. W związku z tym, że środki te mają charakter ogólny i mają na celu zmianę innych niż istotne elementów niniejszego rozporządzenia oraz jego uzupełnienie poprzez dodanie nowych elementów innych niż istotne, powinny być one przyjęte zgodnie z procedurą regulacyjną połączoną z kontrolą określoną w art. 5a decyzji 1999/468/WE.
(17) Zasięgnięto opinii Komitetu ds. Programu Statystycznego, ustanowionego decyzją Rady 89/382/EWG, Euratom z dnia 19 czerwca 1989 r. ustanawiającą Komitet ds. Programów Statystycznych Wspólnot Europejskich 7 , zgodnie z art. 3 tej decyzji,
PRZYJMUJĄ NINIEJSZE ROZPORZĄDZENIE:
W imieniu Parlamentu Europejskiego | W imieniu Rady |
H.-G. PÖTTERING | M. LOBO ANTUNES |
Przewodniczący | Przewodniczący |
- zmieniony przez art. 1 pkt 3 lit. a rozporządzenia nr 851/2020 z dnia 18 czerwca 2020 r. (Dz.U.UE.L.2020.198.1) zmieniającego nin. rozporządzenie z dniem 1 marca 2021 r.
- zmieniony przez załącznik decyzji nr 431/2021 z dnia 10 marca 2021 r. (Dz.U.UE.L.2021.86.5) wprowadzającej tymczasowe odstępstwo w stosunku do Królestwa Hiszpanii, Republiki Francuskiej, Republiki Cypryjskiej, Republiki Litewskiej, Rzeczypospolitej Polskiej i Królestwa Szwecji od stosowania nin. rozporządzenia z dniem notyfikacji.
- zmieniony przez art. 1 pkt 3 lit. b rozporządzenia nr 851/2020 z dnia 18 czerwca 2020 r. (Dz.U.UE.L.2020.198.1) zmieniającego nin. rozporządzenie z dniem 1 marca 2021 r.
- zmieniona przez załącznik decyzji nr 431/2021 z dnia 10 marca 2021 r. (Dz.U.UE.L.2021.86.5) wprowadzającej tymczasowe odstępstwo w stosunku do Królestwa Hiszpanii, Republiki Cypryjskiej, Republiki Litewskiej, Rzeczypospolitej Polskiej i Królestwa Szwecji od stosowania nin. rozporządzenia z dniem notyfikacji.
- zmieniony przez załącznik decyzji nr 431/2021 z dnia 10 marca 2021 r. (Dz.U.UE.L.2021.86.5) wprowadzającej tymczasowe odstępstwo w stosunku do Królestwa Belgii, Królestwa Hiszpanii, Republiki Cypryjskiej, Republiki Litewskiej i Rzeczypospolitej Polskiej od stosowania nin. rozporządzenia z dniem notyfikacji.
- zmieniony przez art. 1 pkt 3 lit. c rozporządzenia nr 851/2020 z dnia 18 czerwca 2020 r. (Dz.U.UE.L.2020.198.1) zmieniającego nin. rozporządzenie z dniem 1 lipca 2021 r.
- zmieniony przez załącznik decyzji nr 431/2021 z dnia 10 marca 2021 r. (Dz.U.UE.L.2021.86.5) wprowadzającej tymczasowe odstępstwo w stosunku do Królestwa Belgii, Republiki Czeskiej, Królestwa Hiszpanii, Republiki Francuskiej, Republiki Cypryjskiej, Republiki Litewskiej, Republiki Malty i Rzeczypospolitej Polskiej od stosowania nin. rozporządzenia z dniem notyfikacji.
- zmieniony przez art. 1 pkt 3 lit. d rozporządzenia nr 851/2020 z dnia 18 czerwca 2020 r. (Dz.U.UE.L.2020.198.1) zmieniającego nin. rozporządzenie z dniem 1 lipca 2021 r.
- zmieniony przez art. 1 pkt 4 rozporządzenia nr 851/2020 z dnia 18 czerwca 2020 r. (Dz.U.UE.L.2020.198.1) zmieniającego nin. rozporządzenie z dniem 12 lipca 2020 r.
- zmieniony przez załącznik decyzji nr 431/2021 z dnia 10 marca 2021 r. (Dz.U.UE.L.2021.86.5) wprowadzającej tymczasowe odstępstwo w stosunku do Królestwa Belgii, Republiki Czeskiej, Królestwa Hiszpanii, Republiki Francuskiej, Republiki Cypryjskiej, Republiki Litewskiej, Republiki Portugalskiej, Rumunii i Królestwa Szwecji od stosowania nin. rozporządzenia z dniem notyfikacji.
- zmieniony przez załącznik decyzji nr 431/2021 z dnia 10 marca 2021 r. (Dz.U.UE.L.2021.86.5) wprowadzającej tymczasowe odstępstwo w stosunku do Republiki Malty, Rzeczypospolitej Polskiej, Republiki Słowackiej i Królestwa Szwecji od stosowania nin. rozporządzenia z dniem notyfikacji.
- zmieniony przez art. 1 pkt 5 lit. a rozporządzenia nr 851/2020 z dnia 18 czerwca 2020 r. (Dz.U.UE.L.2020.198.1) zmieniającego nin. rozporządzenie z dniem 1 lipca 2021 r.
- zmieniona przez art. 1 pkt 6 lit. a rozporządzenia nr 851/2020 z dnia 18 czerwca 2020 r. (Dz.U.UE.L.2020.198.1) zmieniającego nin. rozporządzenie z dniem 1 marca 2021 r.
- zmieniona przez załącznik decyzji nr 431/2021 z dnia 10 marca 2021 r. (Dz.U.UE.L.2021.86.5) wprowadzającej tymczasowe odstępstwo w stosunku do Republiki Czeskiej, Królestwa Hiszpanii, Republiki Cypryjskiej, Republiki Litewskiej, Królestwa Niderlandów i Królestwa Szwecji od stosowania nin. rozporządzenia z dniem notyfikacji.
- zmieniony przez art. 1 pkt 6 lit. b rozporządzenia nr 851/2020 z dnia 18 czerwca 2020 r. (Dz.U.UE.L.2020.198.1) zmieniającego nin. rozporządzenie z dniem 1 marca 2021 r.
- zmieniony przez załącznik decyzji nr 431/2021 z dnia 10 marca 2021 r. (Dz.U.UE.L.2021.86.5) wprowadzającej tymczasowe odstępstwo w stosunku do Królestwa Belgii, Republiki Czeskiej, Królestwa Hiszpanii, Republiki Cypryjskiej, Republiki Litewskiej, Królestwa Niderlandów, Republiki Portugalskiej i Rumunii od stosowania nin. rozporządzenia z dniem notyfikacji.
W ciągu pierwszych 5 miesięcy obowiązywania mechanizmu konsultacji społecznych projektów ustaw udział w nich wzięły 24 323 osoby. Najpopularniejszym projektem w konsultacjach była nowelizacja ustawy o broni i amunicji. W jego konsultacjach głos zabrało 8298 osób. Podczas pierwszych 14 miesięcy X kadencji Sejmu RP (2023–2024) jedynie 17 proc. uchwalonych ustaw zainicjowali posłowie. Aż 4 uchwalone ustawy miały źródła w projektach obywatelskich w ciągu 14 miesięcy Sejmu X kadencji – to najważniejsze skutki reformy Regulaminu Sejmu z 26 lipca 2024 r.
24.04.2025Senat bez poprawek przyjął w środę ustawę, która obniża składkę zdrowotną dla przedsiębiorców. Zmiana, która wejdzie w życie 1 stycznia 2026 roku, ma kosztować budżet państwa 4,6 mld zł. Według szacunków Ministerstwo Finansów na reformie ma skorzystać około 2,5 mln przedsiębiorców. Teraz ustawa trafi do prezydenta Andrzaja Dudy.
23.04.2025Rada Ministrów przyjęła we wtorek, 22 kwietnia, projekt ustawy o zmianie ustawy – Prawo geologiczne i górnicze, przedłożony przez minister przemysłu. Chodzi o wyznaczenie podmiotu, który będzie odpowiedzialny za monitorowanie i egzekwowanie przepisów w tej sprawie. Nowe regulacje dotyczą m.in. dokładności pomiarów, monitorowania oraz raportowania emisji metanu.
22.04.2025Na wtorkowym posiedzeniu rząd przyjął przepisy zmieniające rozporządzenie w sprawie zakazu stosowania materiału siewnego odmian kukurydzy MON 810, przedłożone przez ministra rolnictwa i rozwoju wsi. Celem nowelizacji jest aktualizacja listy odmian genetycznie zmodyfikowanej kukurydzy, tak aby zakazać stosowania w Polsce upraw, które znajdują się w swobodnym obrocie na terytorium 10 państw Unii Europejskiej.
22.04.2025Od 18 kwietnia policja oraz żandarmeria wojskowa będą mogły karać tych, którzy bez zezwolenia m.in. fotografują i filmują szczególnie ważne dla bezpieczeństwa lub obronności państwa obiekty resortu obrony narodowej, obiekty infrastruktury krytycznej oraz ruchomości. Obiekty te zostaną specjalnie oznaczone.
17.04.2025Kompleksową modernizację instytucji polskiego rynku pracy poprzez udoskonalenie funkcjonowania publicznych służb zatrudnienia oraz form aktywizacji zawodowej i podnoszenia umiejętności kadr gospodarki przewiduje podpisana w czwartek przez prezydenta Andrzeja Dudę ustawa z dnia 20 marca 2025 r. o rynku pracy i służbach zatrudnienia. Ustawa, co do zasady, wejdzie w życie pierwszego dnia miesiąca następującego po upływie 14 dni od dnia ogłoszenia.
11.04.2025Identyfikator: | Dz.U.UE.L.2007.199.23 |
Rodzaj: | Rozporządzenie |
Tytuł: | Rozporządzenie 862/2007 w sprawie statystyk Wspólnoty z zakresu migracji i ochrony międzynarodowej oraz uchylające rozporządzenie Rady (EWG) nr 311/76 w sprawie zestawienia statystyk dotyczących pracowników cudzoziemców |
Data aktu: | 11/07/2007 |
Data ogłoszenia: | 31/07/2007 |
Data wejścia w życie: | 20/08/2007 |