uwzględniając Traktat ustanawiający Wspólnotę Europejską, w szczególności jego art. 44 ust. 2 lit. g),
uwzględniając wniosek Komisji,
uwzględniając opinię Europejskiego Komitetu Ekonomiczno-Społecznego(1),
stanowiąc zgodnie z procedurą określoną w art. 251 Traktatu(2),
a także mając na uwadze, co następuje:
(1) Polityki wspólnotowe dotyczące lepszego stanowienia prawa, w szczególności określone w dwóch komunikatach Komisji do Rady i Parlamentu Europejskiego, Europejskiego Komitetu Ekonomiczno-Społecznego oraz Komitetu Regionów zatytułowanych odpowiednio "Strategiczny przegląd procesu lepszego stanowienia prawa w Unii Europejskiej" z dnia 14 listopada 2006 r. oraz "Program działań na rzecz zmniejszenia obciążeń administracyjnych w Unii Europejskiej" z dnia 24 stycznia 2007 r., podkreślają wagę zmniejszenia obciążeń administracyjnych nałożonych na przedsiębiorstwa przez obowiązujące prawodawstwo jako ważny element poprawy ich konkurencyjności oraz realizacji celów agendy lizbońskiej.
(2) Dyrektywa 2005/56/WE Parlamentu Europejskiego i Rady z dnia 26 października 2005 r. w sprawie trans-granicznego łączenia się spółek kapitałowych(3) ustanawia zwolnienie z obowiązku przeprowadzania badania projektu warunków łączenia przez niezależnych biegłych oraz od sporządzenia przez nich sprawozdania dla akcjonariuszy spółek biorących udział w łączeniu w przypadku gdy wszyscy akcjonariusze uznają, że takie sprawozdanie nie jest potrzebne.
(3) Dyrektywa Rady 78/855/EWG(4) dotycząca łączenia się spółek akcyjnych nie zawiera podobnego zwolnienia w odniesieniu do projektu warunków łączenia, natomiast dyrektywa Rady 82/891/EWG(5) dotycząca podziału spółek akcyjnych pozostawia w gestii państw członkowskich decyzję co do zwolnienia w odniesieniu do planów podziału.
(4) Nie ma powodu, by wymagać takiego sprawozdania niezależnego biegłego dla akcjonariuszy, w przypadku gdy wszyscy akcjonariusze uznają, że nie jest ono konieczne. Wszelkie zmiany dyrektyw 78/855/EWG oraz 82/891/EWG dopuszczające takie oświadczenie woli ze strony akcjonariuszy nie powinny naruszać systemów ochrony interesów wierzycieli przedmiotowych przedsiębiorstw, które państwa członkowskie stworzą zgodnie z wymienionymi dyrektywami, ani też jakichkolwiek przepisów mających zagwarantować pracownikom przedmiotowych przedsiębiorstw prawo do informacji.
(5) Należy zatem odpowiednio zmienić dyrektywę 78/855/EWG i dyrektywę 82/891/EWG,
PRZYJMUJĄ NINIEJSZĄ DYREKTYWĘ:
W imieniu Parlamentu Europejskiego | W imieniu Rady |
H.-G. PÖTTERING | M. LOBO ANTUNES |
Przewodniczący | Przewodniczący |
______
(1) Dz.U. C 175 z 27.7.2007, str. 33.
(2) Opinia Parlamentu Europejskiego z dnia 11 lipca 2007 r. (dotychczas nieopublikowana w Dzienniku Urzędowym) oraz decyzja Rady z dnia 22 października 2007 r.
(3) Dz.U. L 310 z 25.11.2005, str. 1.
(4) Trzecia dyrektywa Rady 78/855/EWG z dnia 9 października 1978 r. wydana na podstawie art. 54 ust. 3 lit. g) Traktatu, dotycząca łączenia się spółek akcyjnych (Dz.U. L 295 z 20.10.1978, str. 36). Dyrektywa ostatnio zmieniona dyrektywą 2006/99/WE (Dz.U. L 363 z 20.12.2006, str. 137).
(5) Szósta dyrektywa Rady 82/891/EWG z dnia 17 grudnia 1982 r. wydana na podstawie art. 54 ust. 3 lit. g) Traktatu, dotycząca podziału spółek akcyjnych (Dz.U. L 378 z 31.12.1982, str. 47).
W ciągu pierwszych 5 miesięcy obowiązywania mechanizmu konsultacji społecznych projektów ustaw udział w nich wzięły 24 323 osoby. Najpopularniejszym projektem w konsultacjach była nowelizacja ustawy o broni i amunicji. W jego konsultacjach głos zabrało 8298 osób. Podczas pierwszych 14 miesięcy X kadencji Sejmu RP (2023–2024) jedynie 17 proc. uchwalonych ustaw zainicjowali posłowie. Aż 4 uchwalone ustawy miały źródła w projektach obywatelskich w ciągu 14 miesięcy Sejmu X kadencji – to najważniejsze skutki reformy Regulaminu Sejmu z 26 lipca 2024 r.
24.04.2025Senat bez poprawek przyjął w środę ustawę, która obniża składkę zdrowotną dla przedsiębiorców. Zmiana, która wejdzie w życie 1 stycznia 2026 roku, ma kosztować budżet państwa 4,6 mld zł. Według szacunków Ministerstwo Finansów na reformie ma skorzystać około 2,5 mln przedsiębiorców. Teraz ustawa trafi do prezydenta Andrzaja Dudy.
23.04.2025Rada Ministrów przyjęła we wtorek, 22 kwietnia, projekt ustawy o zmianie ustawy – Prawo geologiczne i górnicze, przedłożony przez minister przemysłu. Chodzi o wyznaczenie podmiotu, który będzie odpowiedzialny za monitorowanie i egzekwowanie przepisów w tej sprawie. Nowe regulacje dotyczą m.in. dokładności pomiarów, monitorowania oraz raportowania emisji metanu.
22.04.2025Na wtorkowym posiedzeniu rząd przyjął przepisy zmieniające rozporządzenie w sprawie zakazu stosowania materiału siewnego odmian kukurydzy MON 810, przedłożone przez ministra rolnictwa i rozwoju wsi. Celem nowelizacji jest aktualizacja listy odmian genetycznie zmodyfikowanej kukurydzy, tak aby zakazać stosowania w Polsce upraw, które znajdują się w swobodnym obrocie na terytorium 10 państw Unii Europejskiej.
22.04.2025Od 18 kwietnia policja oraz żandarmeria wojskowa będą mogły karać tych, którzy bez zezwolenia m.in. fotografują i filmują szczególnie ważne dla bezpieczeństwa lub obronności państwa obiekty resortu obrony narodowej, obiekty infrastruktury krytycznej oraz ruchomości. Obiekty te zostaną specjalnie oznaczone.
17.04.2025Kompleksową modernizację instytucji polskiego rynku pracy poprzez udoskonalenie funkcjonowania publicznych służb zatrudnienia oraz form aktywizacji zawodowej i podnoszenia umiejętności kadr gospodarki przewiduje podpisana w czwartek przez prezydenta Andrzeja Dudę ustawa z dnia 20 marca 2025 r. o rynku pracy i służbach zatrudnienia. Ustawa, co do zasady, wejdzie w życie pierwszego dnia miesiąca następującego po upływie 14 dni od dnia ogłoszenia.
11.04.2025Identyfikator: | Dz.U.UE.L.2007.300.47 |
Rodzaj: | Dyrektywa |
Tytuł: | Dyrektywa 2007/63/WE zmieniająca dyrektywy Rady 78/855/EWG oraz 82/891/EWG w odniesieniu do wymogu sprawozdania niezależnego biegłego w przypadku łączenia spółek akcyjnych lub ich podziału |
Data aktu: | 13/11/2007 |
Data ogłoszenia: | 17/11/2007 |
Data wejścia w życie: | 07/12/2007 |