uwzględniając Traktat ustanawiający Wspólnotę Europejską,
uwzględniając rozporządzenie Rady (WE) nr 1782/2003 z dnia 29 września 2003 r. ustanawiające wspólne zasady dla systemów wsparcia bezpośredniego w ramach wspólnej polityki rolnej i ustanawiające określone systemy wsparcia dla rolników oraz zmieniające rozporządzenia (EWG) nr 2019/93, (WE) nr 1452/2001, (WE) nr 1453/2001, (WE) nr 1454/2001, (WE) nr 1868/94, (WE) nr 1251/1999, (WE) nr 1254/1999, (WE) nr 1673/2000, (EWG) nr 2358/71 oraz (WE) nr 2529/2001(1), w szczególności jego art. 64 ust. 2 i art. 70 ust. 2,
uwzględniając rozporządzenie Rady (WE) nr 73/2009 z dnia 19 stycznia 2009 r. ustanawiające wspólne zasady dla systemów wsparcia bezpośredniego dla rolników w ramach wspólnej polityki rolnej i ustanawiające określone systemy wsparcia dla rolników, zmieniające rozporządzenia (WE) nr 1290/2005, (WE) nr 247/2006, (WE) nr 378/2007 oraz uchylające rozporządzenie (WE) nr 1782/2003(2), w szczególności jego art. 8 ust. 2, art. 69 ust. 3, art. 87 ust. 3, art. 123 ust. 1 i art. 128 ust. 1 akapit drugi i ust. 2 akapit drugi,
a także mając na uwadze, co następuje:
(1) Załącznik IV do rozporządzenia (WE) nr 73/2009 ustala, dla każdego państwa członkowskiego, nieprzekraczalne pułapy dla całkowitych kwot płatności bezpośrednich, które mogą zostać przyznane w trakcie roku kalendarzowego w wymienionym państwie członkowskim.
(2) Z powodu zmniejszenia hiszpańskiej kwoty cukru Hiszpania uruchomiła w 2009 r. stosowanie programu pomocy na rzecz producentów buraków cukrowych i trzciny cukrowej, o którym mowa w tytule IV rozdział 1 sekcja 7 rozporządzenia (WE) nr 73/2009. Należy zatem dokonać przeglądu pułapów ustalonych w załączniku IV do wymienionego rozporządzenia w odniesieniu do Hiszpanii.
(3) Zgodnie z art. 146 ust. 1 akapit pierwszy rozporządzenia (WE) nr 73/2009 z dniem 1 stycznia 2009 r. uchyla się rozporządzenie (WE) nr 1782/2003. Jednakże niektóre z jego przepisów mają nadal zastosowanie w odniesieniu do 2009 r.
(4) W przypadku państw członkowskich wdrażających w 2009 r. system płatności jednolitej przewidziany w tytule III rozporządzenia (WE) nr 1782/2003 należy ustalić na rok 2009 pułapy budżetowe w odniesieniu do każdej płatności, o której mowa w art. 66-69 wymienionego rozporządzenia, na warunkach ustalonych w tytule III rozdział 5 sekcja 2 wymienionego rozporządzenia.
(5) W przypadku państw członkowskich korzystających w 2009 r. z możliwości przewidzianej w art. 70 rozporządzenia (WE) nr 1782/2003 i w art. 87 rozporządzenia (WE) nr 73/2009 należy ustalić na rok 2009 pułapy budżetowe mające zastosowanie do płatności bezpośrednich wykluczonych z systemu płatności jednolitej.
(6) Dla zapewnienia przejrzystości należy opublikować pułapy budżetowe systemu płatności jednolitej na rok 2009 określone w wyniku odliczenia od pułapów płatności określonych w art. 66-70 rozporządzenia (WE) nr 1782/2003 i w art. 87 rozporządzenia (WE) nr 73/2009 pułapów z załącznika VIII do rozporządzenia (WE) nr 73/2009.
(7) W odniesieniu do państw członkowskich, które w 2009 r. stosują system jednolitej płatności obszarowej, przewidziany w tytule V rozdział 2 rozporządzenia (WE) nr 73/2009, należy ustalić roczne pule środków finansowych na rok 2009 zgodnie z art. 123 ust. 1 wymienionego rozporządzenia.
(8) Dla zapewnienia przejrzystości należy opublikować maksymalne kwoty środków udostępnionych państwom członkowskim, które stosują system jednolitej płatności obszarowej, na oddzielną płatność z tytułu cukru w 2009 r. na mocy art. 126 rozporządzenia (WE) nr 73/2009, ustaloną na podstawie zgłoszeń dokonanych przez te państwa.
(9) Dla zapewnienia przejrzystości należy opublikować maksymalne kwoty środków udostępnionych państwom członkowskim, które stosują system jednolitej płatności obszarowej, na oddzielną płatność z tytułu owoców i warzyw w 2009 r. na mocy art. 127 rozporządzenia (WE) nr 73/2009, ustaloną na podstawie zgłoszeń dokonanych przez te państwa.
(10) W przypadku państw członkowskich stosujących system jednolitej płatności obszarowej należy na podstawie ich zgłoszeń ustalić na rok 2009 pułapy budżetowe mające zastosowanie do płatności przejściowych z tytułu owoców i warzyw zgodnie z art. 128 ust. 1 i 2 rozporządzenia (WE) nr 73/2009.
(11) Zgodnie z art. 69 ust. 3 rozporządzenia (WE) nr 73/2009 w przypadku państw członkowskich, które udzielają wsparcia na podstawie art. 72 ust. 4 wymienionego rozporządzenia, należy na podstawie ich zgłoszeń ustalić na rok 2009 pułapy budżetowe mające zastosowanie do wsparcia specjalnego, o którym mowa w tytule III rozdział 5 wymienionego rozporządzenia.
(12) Należy zatem odpowiednio zmienić rozporządzenie (WE) nr 73/2009.
(13) Środki przewidziane w niniejszym rozporządzeniu są zgodne z opinią Komitetu Zarządzającego ds. Płatności Bezpośrednich,
PRZYJMUJE NINIEJSZE ROZPORZĄDZENIE:
Sporządzono w Brukseli dnia 25 września 2009 r.
W imieniu Komisji | |
Mariann FISCHER BOEL | |
Członek Komisji |
______
(1) Dz.U. L 270 z 21.10.2003, s. 1.
(2) Dz.U. L 30 z 31.1.2009, s. 16.
ZAŁĄCZNIKI
W ciągu pierwszych 5 miesięcy obowiązywania mechanizmu konsultacji społecznych projektów ustaw udział w nich wzięły 24 323 osoby. Najpopularniejszym projektem w konsultacjach była nowelizacja ustawy o broni i amunicji. W jego konsultacjach głos zabrało 8298 osób. Podczas pierwszych 14 miesięcy X kadencji Sejmu RP (2023–2024) jedynie 17 proc. uchwalonych ustaw zainicjowali posłowie. Aż 4 uchwalone ustawy miały źródła w projektach obywatelskich w ciągu 14 miesięcy Sejmu X kadencji – to najważniejsze skutki reformy Regulaminu Sejmu z 26 lipca 2024 r.
24.04.2025Senat bez poprawek przyjął w środę ustawę, która obniża składkę zdrowotną dla przedsiębiorców. Zmiana, która wejdzie w życie 1 stycznia 2026 roku, ma kosztować budżet państwa 4,6 mld zł. Według szacunków Ministerstwo Finansów na reformie ma skorzystać około 2,5 mln przedsiębiorców. Teraz ustawa trafi do prezydenta Andrzaja Dudy.
23.04.2025Rada Ministrów przyjęła we wtorek, 22 kwietnia, projekt ustawy o zmianie ustawy – Prawo geologiczne i górnicze, przedłożony przez minister przemysłu. Chodzi o wyznaczenie podmiotu, który będzie odpowiedzialny za monitorowanie i egzekwowanie przepisów w tej sprawie. Nowe regulacje dotyczą m.in. dokładności pomiarów, monitorowania oraz raportowania emisji metanu.
22.04.2025Na wtorkowym posiedzeniu rząd przyjął przepisy zmieniające rozporządzenie w sprawie zakazu stosowania materiału siewnego odmian kukurydzy MON 810, przedłożone przez ministra rolnictwa i rozwoju wsi. Celem nowelizacji jest aktualizacja listy odmian genetycznie zmodyfikowanej kukurydzy, tak aby zakazać stosowania w Polsce upraw, które znajdują się w swobodnym obrocie na terytorium 10 państw Unii Europejskiej.
22.04.2025Od 18 kwietnia policja oraz żandarmeria wojskowa będą mogły karać tych, którzy bez zezwolenia m.in. fotografują i filmują szczególnie ważne dla bezpieczeństwa lub obronności państwa obiekty resortu obrony narodowej, obiekty infrastruktury krytycznej oraz ruchomości. Obiekty te zostaną specjalnie oznaczone.
17.04.2025Kompleksową modernizację instytucji polskiego rynku pracy poprzez udoskonalenie funkcjonowania publicznych służb zatrudnienia oraz form aktywizacji zawodowej i podnoszenia umiejętności kadr gospodarki przewiduje podpisana w czwartek przez prezydenta Andrzeja Dudę ustawa z dnia 20 marca 2025 r. o rynku pracy i służbach zatrudnienia. Ustawa, co do zasady, wejdzie w życie pierwszego dnia miesiąca następującego po upływie 14 dni od dnia ogłoszenia.
11.04.2025Identyfikator: | Dz.U.UE.L.2009.254.73 |
Rodzaj: | Rozporządzenie |
Tytuł: | Rozporządzenie 889/2009 zmieniające rozporządzenie Rady (WE) nr 73/2009 oraz ustalające na rok 2009 pułapy budżetowe dla częściowego lub fakultatywnego wdrożenia systemu płatności jednolitej, przewidziane w rozporządzeniu Rady (WE) nr 1782/2003, roczne pule środków finansowych dla systemu jednolitej płatności obszarowej oraz pułapy budżetowe stosowane do płatności przejściowych z tytułu owoców i warzyw oraz do wsparcia specjalnego, przewidzianych w rozporządzeniu (WE) nr 73/2009 |
Data aktu: | 25/09/2009 |
Data ogłoszenia: | 26/09/2009 |
Data wejścia w życie: | 03/10/2009 |