uwzględniając Traktat o funkcjonowaniu Unii Europejskiej,
uwzględniając dyrektywę 2003/87/WE Parlamentu Europejskiego i Rady z dnia 13 października 2003 r. ustanawiającą system handlu przydziałami emisji gazów cieplarnianych we Wspólnocie oraz zmieniającą dyrektywę Rady 96/61/WE(1), w szczególności jej art. 14 ust. 1,
a także mając na uwadze, co następuje:
(1) W pełni spójny, przejrzysty i precyzyjny system monitorowania i raportowania emisji gazów cieplarnianych, zgodny z wytycznymi ustalonymi decyzją Komisji 2007/589/WE z dnia 18 lipca 2007 r. ustanawiającą wytyczne dotyczące monitorowania i sprawozdawczości w zakresie emisji gazów cieplarnianych zgodnie z dyrektywą 2003/87/WE Parlamentu Europejskiego i Rady(2), ma zasadnicze znaczenie dla skutecznego działania systemu handlu przydziałami emisji gazów cieplarnianych ustanowionego dyrektywą 2003/87/WE.
(2) Artykuł 14 ust. 3 dyrektywy 2003/87/WE stanowi, że od dnia 1 stycznia 2010 r. operator statków powietrznych zobowiązany jest monitorować i raportować, dla każdego roku kalendarzowego, ilość dwutlenku węgla wyemitowanego w wyniku obsługiwanych przez niego lotów, zgodnie z wytycznymi ustanowionymi decyzją 2007/589/WE.
(3) Każdy operator statków powietrznych powinien przygotować i przedłożyć plan monitorowania administrującemu państwu członkowskiemu, w którym podaje środki, jakie zamierza zastosować w zakresie monitorowania i raportowania swoich emisji, a właściwy organ administrującego państwa członkowskiego powinien zatwierdzić taki plan zgodnie z wytycznymi ustanowionymi decyzją 2007/589/WE.
(4) Część 4 załącznika XIV do decyzji 2007/589/WE ogranicza formalności administracyjne dla niektórych operatorów statków powietrznych wykonujących ograniczoną liczbę lotów w roku lub stanowiących niewielkie źródło emisji, ustanawiając uproszczoną procedurę szacowania zużycia paliwa przez eksploatowane przez nich statki powietrzne, wykorzystując narzędzie wdrożone przez Europejską Organizację ds. Bezpieczeństwa Żeglugi Powietrznej (Eurocontrol) lub inne właściwe organizacje, które mogą przetwarzać wszystkie niezbędne dane o ruchu lotniczym, którymi dysponuje Eurocontrol, pod warunkiem zatwierdzenia tych narzędzi przez Komisję.
(5) Organizacja Eurocontrol ustanowiła i udokumentowała uproszczone narzędzie do szacowania zużycia paliwa i emisji dwutlenku węgla dla określonych lotów wykonywanych pomiędzy lotniskami. Narzędzie to wykorzystuje rzeczywistą odległość dla każdego lotu wyliczoną w oparciu o wyczerpujące dane o ruchu lotniczym oraz dane eksploatacyjne aktualnie dostępne i oblicza zużycie paliwa we wszystkich fazach lotu: operacje terminalowe, kołowanie, start, lądowanie i przelot, a także czynności związane z zarządzaniem ruchem lotniczym. Narzędzie stosuje rozbudowane statystycznie współczynniki zużycia paliwa dla najważniejszych typów statków powietrznych, a także bardziej ogólne podejście dla innych rodzajów statków powietrznych, które określa współczynniki zużycia paliwa jako funkcję maksymalnej masy startowej statku powietrznego, co daje możliwy do przyjęcia poziom dokładności.
(6) Narzędzie to spełnia wymogi wytycznych ustanowionych decyzją 2007/589/WE, jeśli chodzi o podejście opierające się na pojedynczych lotach, rzeczywistej odległości przelotu i statystycznie miarodajnych zależnościach w zużyciu paliwa. Wskazane jest zatem, aby narzędzie to było dostępne i zostało zatwierdzone do stosowania przez właściwych operatorów statków powietrznych, by umożliwić im wypełnienie obowiązków związanych z monitorowaniem i raportowaniem w sposób jak najmniej uciążliwy z punktu widzenia formalności administracyjnych.
(7) Operator statków powietrznych, z przyczyn od niego niezależnych, może nie być w stanie monitorować rzeczywistego zużycia paliwa na określonym locie. W takich okolicznościach i wobec braku innych możliwości ustalenia rzeczywistego zużycia paliwa, wskazane jest, aby narzędzie do szacowania zużycia paliwa, stosowane przez emitentów stanowiących niewielkie źródło emisji, mogło być stosowane także przez innych operatorów statków powietrznych w celu ustalenia szacunkowego zużycia paliwa na określonych lotach, dla których brak jest danych o rzeczywistym zużyciu paliwa.
(8) Część 6 załącznika XIV do decyzji 2007/589/WE stanowi, że operator statków powietrznych, który stosuje narzędzie do szacowania zużycia paliwa, zobowiązany jest włączyć do swojego planu monitorowania dowody potwierdzające spełnienie warunków dla operatorów stanowiących niewielkie źródło emisji, a także potwierdzenie zastosowania narzędzia i jego opis.
(9) Środki przewidziane w niniejszym rozporządzeniu są zgodne z opinią Komitetu ds. Zmian Klimatu,
PRZYJMUJE NINIEJSZE ROZPORZĄDZENIE:
Sporządzono w Brukseli dnia 9 lipca 2010 r.
W imieniu Komisji | |
José Manuel BARROSO | |
Przewodniczący |
______
(1) Dz.U. L 275 z 25.10.2003, s. 32.
(2) Dz.U. L 229 z 31.8.2007, s. 1.
W ciągu pierwszych 5 miesięcy obowiązywania mechanizmu konsultacji społecznych projektów ustaw udział w nich wzięły 24 323 osoby. Najpopularniejszym projektem w konsultacjach była nowelizacja ustawy o broni i amunicji. W jego konsultacjach głos zabrało 8298 osób. Podczas pierwszych 14 miesięcy X kadencji Sejmu RP (2023–2024) jedynie 17 proc. uchwalonych ustaw zainicjowali posłowie. Aż 4 uchwalone ustawy miały źródła w projektach obywatelskich w ciągu 14 miesięcy Sejmu X kadencji – to najważniejsze skutki reformy Regulaminu Sejmu z 26 lipca 2024 r.
24.04.2025Senat bez poprawek przyjął w środę ustawę, która obniża składkę zdrowotną dla przedsiębiorców. Zmiana, która wejdzie w życie 1 stycznia 2026 roku, ma kosztować budżet państwa 4,6 mld zł. Według szacunków Ministerstwo Finansów na reformie ma skorzystać około 2,5 mln przedsiębiorców. Teraz ustawa trafi do prezydenta Andrzaja Dudy.
23.04.2025Rada Ministrów przyjęła we wtorek, 22 kwietnia, projekt ustawy o zmianie ustawy – Prawo geologiczne i górnicze, przedłożony przez minister przemysłu. Chodzi o wyznaczenie podmiotu, który będzie odpowiedzialny za monitorowanie i egzekwowanie przepisów w tej sprawie. Nowe regulacje dotyczą m.in. dokładności pomiarów, monitorowania oraz raportowania emisji metanu.
22.04.2025Na wtorkowym posiedzeniu rząd przyjął przepisy zmieniające rozporządzenie w sprawie zakazu stosowania materiału siewnego odmian kukurydzy MON 810, przedłożone przez ministra rolnictwa i rozwoju wsi. Celem nowelizacji jest aktualizacja listy odmian genetycznie zmodyfikowanej kukurydzy, tak aby zakazać stosowania w Polsce upraw, które znajdują się w swobodnym obrocie na terytorium 10 państw Unii Europejskiej.
22.04.2025Od 18 kwietnia policja oraz żandarmeria wojskowa będą mogły karać tych, którzy bez zezwolenia m.in. fotografują i filmują szczególnie ważne dla bezpieczeństwa lub obronności państwa obiekty resortu obrony narodowej, obiekty infrastruktury krytycznej oraz ruchomości. Obiekty te zostaną specjalnie oznaczone.
17.04.2025Kompleksową modernizację instytucji polskiego rynku pracy poprzez udoskonalenie funkcjonowania publicznych służb zatrudnienia oraz form aktywizacji zawodowej i podnoszenia umiejętności kadr gospodarki przewiduje podpisana w czwartek przez prezydenta Andrzeja Dudę ustawa z dnia 20 marca 2025 r. o rynku pracy i służbach zatrudnienia. Ustawa, co do zasady, wejdzie w życie pierwszego dnia miesiąca następującego po upływie 14 dni od dnia ogłoszenia.
11.04.2025Identyfikator: | Dz.U.UE.L.2010.175.25 |
Rodzaj: | Rozporządzenie |
Tytuł: | Rozporządzenie 606/2010 w sprawie zatwierdzenia uproszczonego narzędzia do szacowania zużycia paliwa przez operatorów statków powietrznych stanowiących niewielkie źródło emisji, opracowanego przez Europejską Organizację ds. Bezpieczeństwa Żeglugi Powietrznej (Eurocontrol) |
Data aktu: | 09/07/2010 |
Data ogłoszenia: | 10/07/2010 |
Data wejścia w życie: | 30/07/2010 |