uwzględniając Traktat o funkcjonowaniu Unii Europejskiej,
uwzględniając rozporządzenie (WE) nr 178/2002 Parlamentu Europejskiego i Rady z dnia 28 stycznia 2002 r. ustanawiające ogólne zasady i wymagania prawa żywnościowego, powołujące Europejski Urząd ds. Bezpieczeństwa Żywności oraz ustanawiające procedury w zakresie bezpieczeństwa żywności(1), w szczególności jego art. 53 ust. 1 lit. b) ppkt (ii),
uwzględniając rozporządzenie (WE) nr 882/2004 Parlamentu Europejskiego i Rady z dnia 29 kwietnia 2004 r. w sprawie kontroli urzędowych przeprowadzanych w celu sprawdzenia zgodności z prawem paszowym i żywnościowym oraz regułami dotyczącymi zdrowia zwierząt i dobrostanu zwierząt(2), w szczególności jego art. 15 ust. 5,
(1) W art. 53 rozporządzenia (WE) nr 178/2002 przewidziano możliwość wprowadzenia odpowiednich unijnych środków nadzwyczajnych dotyczących paszy i żywności przywożonych z państwa trzeciego, w celu ochrony zdrowia ludzkiego, zdrowia zwierząt i środowiska, w przypadku gdy istniejącemu ryzyku nie można wystarczająco zapobiec za pomocą środków wprowadzonych indywidualnie przez państwa członkowskie.
(2) Rozporządzeniem Komisji (WE) nr 669/2009 z dnia 24 lipca 2009 r. w sprawie wykonania rozporządzenia (WE) nr 882/2004 Parlamentu Europejskiego i Rady w sprawie zwiększonego poziomu kontroli urzędowych przywozu niektórych rodzajów pasz i żywności niepochodzących od zwierząt i zmieniającym decyzję 2006/504/WE(3) zwiększono poziom kontroli urzędowych przywozu niektórych rodzajów paszy i żywności niepochodzących od zwierząt.
(3) Między innymi zwiększono na okres ponad dwóch lat częstotliwość urzędowych kontroli orzeszków ziemnych z Indii pod kątem aflatoksyn, liści curry z Indii pod kątem pozostałości pestycydów, orzeszków ziemnych z Ghany pod kątem aflatoksyn i pestek arbuza z Nigerii pod kątem aflatoksyn oraz - na okres prawie dwóch lat - ketmii jadalnej z Indii pod kątem pozostałości pestycydów.
(4) Wyniki tych wzmożonych kontroli pokazują, że niezgodność z najwyższymi dopuszczalnymi poziomami aflatoksyn i z najwyższymi dopuszczalnymi poziomami pozostałości pestycydów ustanowionymi w przepisach Unii pozostaje wysoka, a kilkakrotnie odnotowano bardzo wysokie poziomy. Wyniki te stanowią dowód na to, że przywóz tej żywności i paszy stanowi ryzyko dla zdrowia ludzi i zwierząt. Po wspomnianym okresie wzmożonych kontroli na granicach Unii nie zaobserwowano poprawy w tym zakresie. Ponadto, pomimo wyraźnego wniosku Komisji Europejskiej, od władz Indii, Nigerii i Ghany nie otrzymano konkretnego i zadowalającego planu działania mającego na celu naprawienie niedociągnięć i braków w systemach produkcji i kontroli.
(5) W celu ochrony zdrowia ludzi i zwierząt w Unii konieczne jest zapewnienie dodatkowych gwarancji w stosunku do wspomnianej żywności i paszy z Indii, Ghany i Nigerii. Wszystkim przesyłkom orzeszków ziemnych z Indii i Ghany, pestek arbuza z Nigerii oraz liści curry i ketmii jadalnej z Indii powinno zatem towarzyszyć świadectwo stwierdzające, że z produktów tych pobrano próbki i zbadano je pod kątem obecności, w zależności od przypadku, aflatoksyn lub pozostałości pestycydów oraz stwierdzono, że są one zgodne z przepisami Unii.
(6) W celu ochrony zdrowia publicznego i zdrowia zwierząt zakres niniejszego rozporządzenia powinien obejmować również mieszanki paszowe i żywność wieloskładnikową o znacznej zawartości paszy i żywności objętych niniejszym rozporządzeniem.
(7) Pobieranie i analiza próbek przesyłek powinny być wykonywane zgodnie z odpowiednimi przepisami Unii. Najwyższe dopuszczalne poziomy aflatoksyn w żywności zostały ustanowione rozporządzeniem Komisji (WE) nr 1881/2006 z dnia 19 grudnia 2006 r. ustalającym najwyższe dopuszczalne poziomy niektórych zanieczyszczeń w środkach spożywczych(4), a w paszy - dyrektywą 2002/32/WE Parlamentu Europejskiego i Rady z dnia 7 maja 2002 r. w sprawie niepożądanych substancji w paszach zwierzęcych(5). Maksymalne poziomy pozostałości pestycydów zostały ustanowione rozporządzeniem (WE) nr 396/2005 Parlamentu Europejskiego i Rady z dnia 23 lutego 2005 r. w sprawie najwyższych dopuszczalnych poziomów pozostałości pestycydów w żywności i paszy pochodzenia roślinnego i zwierzęcego oraz na ich powierzchni, zmieniającym dyrektywę Rady 91/414/EWG(6). Przepisy dotyczące pobierania i analizy próbek pod kątem kontroli aflatoksyn w żywności zostały ustanowione rozporządzeniem Komisji (WE) nr 401/2006 z dnia 23 lutego 2006 r. ustanawiającym metody pobierania próbek i analizy do celów urzędowej kontroli poziomów mikotoksyn w środkach spożywczych(7), a w paszy - rozporządzeniem Komisji (WE) nr 152/2009 z dnia 27 stycznia 2009 r. ustanawiającym metody pobierania próbek i dokonywania analiz do celów urzędowej kontroli pasz(8). Przepisy dotyczące pobierania próbek do celów urzędowych kontroli pozostałości pestycydów zostały ustanowione dyrektywą Komisji 2002/63/WE z dnia 11 lipca 2002 r. ustanawiającą wspólnotowe metody pobierania próbek do celów urzędowej kontroli pozostałości pestycydów w produktach pochodzenia roślinnego i zwierzęcego oraz na ich powierzchni oraz uchylającą dyrektywę 79/700/EWG(9).
(8) Aby zapewnić skuteczną organizację i stopień jednolitości kontroli przywozu na poziomie unijnym, w niniejszym rozporządzeniu należy ustanowić środki, które są równoważne w stosunku do istniejących środków przewidzianych w rozporządzeniu Komisji (WE) nr 669/2009 w odniesieniu do kontroli bezpośrednich pod kątem pozostałości pestycydów na powierzchni liści curry i ketmii jadalnej z Indii oraz w rozporządzeniu Komisji (WE) nr 1152/2009 z dnia 27 listopada 2009 r. nakładającym specjalne warunki dotyczące przywozu niektórych środków spożywczych z niektórych państw trzecich w związku z ryzykiem zanieczyszczenia aflatoksynami i uchylające decyzję 2006/504/WE(10) w odniesieniu do kontroli pod kątem aflatoksyn w orzeszkach ziemnych z Indii i Ghany i nasion arbuza z Nigerii.
(9) Ponadto w celu zapewnienia skutecznej organizacji kontroli urzędowych wyrażenie "miejsce pierwszego wprowadzenia", o którym mowa w rozporządzeniu (WE) nr 1152/2009, należy zastąpić wyrażeniem "wyznaczone miejsce wprowadzenia", zgodnie z definicją w rozporządzeniu (WE) nr 669/2009.
(10) Aby zminimalizować negatywny wpływ na wymianę handlową i umożliwić właściwym organom Indii, Ghany i Nigerii ustanowienie odpowiedniego systemu kontroli, należy przewidzieć, aby wymóg dotyczący świadectwa zdrowia odnosił się jedynie do przesyłek produktów objętych niniejszym rozporządzeniem, które opuściły państwo pochodzenia po określonej dacie. Dla ochrony zdrowia ludzi i zwierząt ważne jest, by okres ten był jak najkrótszy.
(11) Środki przewidziane w niniejszym rozporządzeniu są zgodne z opinią Stałego Komitetu ds. Łańcucha Żywnościowego i Zdrowia Zwierząt,
PRZYJMUJE NINIEJSZE ROZPORZĄDZENIE:
Sporządzono w Brukseli dnia 31 stycznia 2013 r.
W imieniu Komisji | |
José Manuel BARROSO | |
Przewodniczący |
(1) Dz.U. L 31 z 1.2.2002, s. 1.
(2) Dz.U. L 165 z 30.4.2004, s. 1.
(3) Dz.U. L 194 z 25.7.2009, s. 11.
(4) Dz.U. L 364 z 20.12.2006, s. 5.
(5) Dz.U. L 140 z 30.5.2002, s. 10.
(6) Dz.U. L 70 z 16.3.2005, s. 1.
(7) Dz.U. L 70 z 9.3.2006, s. 12.
(8) Dz.U. L 54 z 26.2.2009, s. 1.
(9) Dz.U. L 187 z 16.7.2002, s. 30.
(10) Dz.U. L 313 z 28.11.2009, s. 40.
W ciągu pierwszych 5 miesięcy obowiązywania mechanizmu konsultacji społecznych projektów ustaw udział w nich wzięły 24 323 osoby. Najpopularniejszym projektem w konsultacjach była nowelizacja ustawy o broni i amunicji. W jego konsultacjach głos zabrało 8298 osób. Podczas pierwszych 14 miesięcy X kadencji Sejmu RP (2023–2024) jedynie 17 proc. uchwalonych ustaw zainicjowali posłowie. Aż 4 uchwalone ustawy miały źródła w projektach obywatelskich w ciągu 14 miesięcy Sejmu X kadencji – to najważniejsze skutki reformy Regulaminu Sejmu z 26 lipca 2024 r.
24.04.2025Senat bez poprawek przyjął w środę ustawę, która obniża składkę zdrowotną dla przedsiębiorców. Zmiana, która wejdzie w życie 1 stycznia 2026 roku, ma kosztować budżet państwa 4,6 mld zł. Według szacunków Ministerstwo Finansów na reformie ma skorzystać około 2,5 mln przedsiębiorców. Teraz ustawa trafi do prezydenta Andrzaja Dudy.
23.04.2025Rada Ministrów przyjęła we wtorek, 22 kwietnia, projekt ustawy o zmianie ustawy – Prawo geologiczne i górnicze, przedłożony przez minister przemysłu. Chodzi o wyznaczenie podmiotu, który będzie odpowiedzialny za monitorowanie i egzekwowanie przepisów w tej sprawie. Nowe regulacje dotyczą m.in. dokładności pomiarów, monitorowania oraz raportowania emisji metanu.
22.04.2025Na wtorkowym posiedzeniu rząd przyjął przepisy zmieniające rozporządzenie w sprawie zakazu stosowania materiału siewnego odmian kukurydzy MON 810, przedłożone przez ministra rolnictwa i rozwoju wsi. Celem nowelizacji jest aktualizacja listy odmian genetycznie zmodyfikowanej kukurydzy, tak aby zakazać stosowania w Polsce upraw, które znajdują się w swobodnym obrocie na terytorium 10 państw Unii Europejskiej.
22.04.2025Od 18 kwietnia policja oraz żandarmeria wojskowa będą mogły karać tych, którzy bez zezwolenia m.in. fotografują i filmują szczególnie ważne dla bezpieczeństwa lub obronności państwa obiekty resortu obrony narodowej, obiekty infrastruktury krytycznej oraz ruchomości. Obiekty te zostaną specjalnie oznaczone.
17.04.2025Kompleksową modernizację instytucji polskiego rynku pracy poprzez udoskonalenie funkcjonowania publicznych służb zatrudnienia oraz form aktywizacji zawodowej i podnoszenia umiejętności kadr gospodarki przewiduje podpisana w czwartek przez prezydenta Andrzeja Dudę ustawa z dnia 20 marca 2025 r. o rynku pracy i służbach zatrudnienia. Ustawa, co do zasady, wejdzie w życie pierwszego dnia miesiąca następującego po upływie 14 dni od dnia ogłoszenia.
11.04.2025Identyfikator: | Dz.U.UE.L.2013.33.2 |
Rodzaj: | Rozporządzenie |
Tytuł: | Rozporządzenie wykonawcze 91/2013 ustanawiające szczególne warunki mające zastosowanie do przywozu orzeszków ziemnych z Ghany i Indii, ketmii jadalnej i liści curry z Indii oraz pestek arbuza z Nigerii i zmieniające rozporządzenia Komisji (WE) nr 669/2009 i (WE) nr 1152/2009 |
Data aktu: | 31/01/2013 |
Data ogłoszenia: | 02/02/2013 |
Data wejścia w życie: | 05/02/2013, 18/02/2013 |