uwzględniając Traktat o funkcjonowaniu Unii Europejskiej,
uwzględniając rozporządzenie (WE) nr 178/2002 Parlamentu Europejskiego i Rady z dnia 28 stycznia 2002 r. ustanawiające ogólne zasady i wymagania prawa żywnościowego, powołujące Europejski Urząd ds. Bezpieczeństwa Żywności oraz ustanawiające procedury w zakresie bezpieczeństwa żywności 1 , w szczególności jego art. 53 ust. 1 lit. b) ppkt (ii),
(1) Rozporządzenie Komisji (WE) nr 1152/2009 2 należy w znacznym stopniu zmienić, a jego zakres należy rozszerzyć na paszę.
(2) W rozporządzeniu Komisji (WE) nr 1881/2006 3 ustanawia się najwyższe dopuszczalne poziomy aflatoksyn w żywności w celu ochrony zdrowia publicznego. Obserwuje się, że najwyższe dopuszczalne poziomy aflatoksyn w niektórych rodzajach żywności z niektórych państw trzecich są często przekraczane. Zanieczyszczenie takie stwarza poważne zagrożenie dla zdrowia publicznego w Unii i dlatego należy przyjąć specjalne warunki na poziomie unijnym.
(3) W dyrektywie 2002/32/WE Parlamentu Europejskiego i Rady 4 ustanawia się najwyższe dopuszczalne poziomy aflatoksyny B1 w paszach w celu ochrony zdrowia zwierząt i zdrowia publicznego. Obserwuje się, że najwyższe dopuszczalne poziomy aflatoksyny B1 w niektórych paszach z niektórych państw trzecich są często przekraczane. Zanieczyszczenie takie stwarza poważne zagrożenie dla zdrowia zwierząt i zdrowia publicznego w Unii i dlatego należy przyjąć specjalne warunki na poziomie unijnym.
(4) Z uwagi na konieczność ochrony zdrowia zwierząt i zdrowia publicznego ważne jest, aby mieszanki paszowe i żywność wieloskładnikowa, zawierające znaczną ilość pasz lub żywności objętych niniejszym rozporządzeniem, także zostały objęte zakresem niniejszego rozporządzenia. W celu zapewnienia zharmonizowanego wykonywania kontroli w całej UE w odniesieniu do przetworzonej paszy i żywności oraz mieszanek paszowych i żywności wieloskładnikowej należy ustalić poziom progowy. Należy również wyłączyć niekomercyjne przesyłki ze stosowania przepisów niniejszego rozporządzenia. Pobieranie próbek i analizy przesyłek powinny być wykonywane zgodnie z odpowiednimi przepisami Unii.
(5) Przepisy dotyczące pobierania próbek i analiz na potrzeby kontroli aflatoksyn w paszy ustanowiono rozporządzeniem Komisji (WE) nr 152/2009 5 , a w żywności - rozporządzeniem Komisji (WE) nr 401/2006 6 .
(6) Biorąc pod uwagę, że przepisy mające zastosowanie do specjalnych warunków regulujących przywóz paszy z niektórych państw trzecich w związku z ryzykiem zanieczyszczenia aflatoksynami są podobne do przepisów, które mają zastosowanie do specjalnych warunków regulujących przywóz żywności z niektórych państw trzecich w związku z ryzykiem zanieczyszczenia aflatoksynami, pasze i żywność, dla których nałożono specjalne warunki ze względu na ryzyko zanieczyszczenia aflatoksynami, należy objąć jednym rozporządzeniem. Z tego względu należy włączyć do niniejszego rozporządzenia przepisy w odniesieniu do orzeszków ziemnych z Indii i Ghany oraz pestek arbuza z Nigerii przewidzianych w rozporządzeniu wykonawczym Komisji (UE) nr 91/2013 7 . Rozporządzenie wykonawcze (UE) nr 91/2013 powinno zostać jednocześnie zastąpione nowym rozporządzeniem ustanawiającym przepisy dotyczące ketmii jadalnej i liści curry z Indii.
(7) Na podstawie wyników kontroli oraz wyników audytów przeprowadzonych przez Biuro ds. Żywności i Weterynarii (FVO) należy wprowadzić następujące zmiany w odniesieniu do produktów podlegających szczególnym warunkom lub do częstotliwości kontroli:
- należy skreślić specjalne warunki dotyczące przywozu migdałów ze Stanów Zjednoczonych ze względu na korzystne wyniki kontroli i korzystne wyniki audytu FVO,
- należy zmniejszyć częstotliwość pobierania próbek orzechów laskowych z Turcji ze względu na korzystne wyniki kontroli i korzystne wyniki audytu FVO,
- należy zmniejszyć częstotliwość pobierania próbek orzechów brazylijskich w łupinach z Brazylii ze względu na brak niezgodności mający również związek z bardzo małymi ilościami przywożonymi do UE.
(8) System kontroli przewidziany dla paszy i żywności objętych niniejszym rozporządzeniem jest stosowany od wielu lat i jest ciągle udoskonalany w oparciu o zdobyte doświadczenia. Pełna harmonizacja kontroli w odniesieniu do przywozu żywności niepochodzącej od zwierząt nie jest możliwa, ponieważ nie ma możliwości wykonania wszystkich wymaganych kontroli fizycznych dotyczących aflatoksyn w wyznaczonym miejscu wprowadzenia. Kontrola na obecność aflatoksyn zgodnie z rozporządzeniem (WE) nr 401/2006 jest czasochłonna i wymaga rozładunku przesyłki. Ponadto wiele towarów objętych zakresem niniejszego rozporządzenia jest transportowanych w opakowaniach próżniowych, a zniszczenie opakowań próżniowych podczas pobierania próbek może skutkować utratą jakości, jeżeli po kontroli fizycznej przesyłka musi być transportowana na duże odległości. Jednakże w celu zmniejszenia obciążeń administracyjnych należy jak najbardziej zharmonizować dokumenty administracyjne odnoszące się do kontroli paszy i żywności niepochodzących od zwierząt. W związku z powyższym, mimo że warunki przywozu paszy i żywności objętych niniejszym rozporządzeniem nie są identyczne z warunkami dotyczącymi paszy i żywności objętych rozporządzeniem Komisji (WE) nr 669/2009 8 , należy stosować ten sam wspólnotowy dokument wejścia (CED) w celu uproszczenia administracyjnego dla podmiotów prowadzących przedsiębiorstwa paszowe lub spożywcze. W celu stosowania tego wspólnotowego dokumentu wejścia do niniejszego rozporządzenia konieczne jest jednak zapewnienie dodatkowych objaśnień we wskazówkach, aby odnieść się do różnic w systemach kontroli.
(9) Środki przewidziane w niniejszym rozporządzeniu są zgodne z opinią Stałego Komitetu ds. Roślin, Zwierząt, Żywności i Paszy,
PRZYJMUJE NINIEJSZE ROZPORZĄDZENIE:
W imieniu Komisji | |
José Manuel BARROSO | |
Przewodniczący |
- zmieniony przez art. 2 pkt 7 rozporządzenia nr (UE) 2016/24 z dnia 8 stycznia 2016 r. (Dz.U.UE.L.2016.8.1) zmieniającego nin. rozporządzenie z dniem 2 lutego 2016 r.
- zmieniony przez art. 1 pkt 3 rozporządzenia nr (UE) 2016/2106 z dnia 1 grudnia 2016 r. (Dz.U.UE.L.2016.327.44) zmieniającego nin. rozporządzenie z dniem 22 grudnia 2016 r.
- zmieniony przez art. 2 pkt 8 rozporządzenia nr (UE) 2016/24 z dnia 8 stycznia 2016 r. (Dz.U.UE.L.2016.8.1) zmieniającego nin. rozporządzenie z dniem 2 lutego 2016 r.
- zmieniony przez art. 1 pkt 4 rozporządzenia nr (UE) 2016/2106 z dnia 1 grudnia 2016 r. (Dz.U.UE.L.2016.327.44) zmieniającego nin. rozporządzenie z dniem 22 grudnia 2016 r.
W ciągu pierwszych 5 miesięcy obowiązywania mechanizmu konsultacji społecznych projektów ustaw udział w nich wzięły 24 323 osoby. Najpopularniejszym projektem w konsultacjach była nowelizacja ustawy o broni i amunicji. W jego konsultacjach głos zabrało 8298 osób. Podczas pierwszych 14 miesięcy X kadencji Sejmu RP (2023–2024) jedynie 17 proc. uchwalonych ustaw zainicjowali posłowie. Aż 4 uchwalone ustawy miały źródła w projektach obywatelskich w ciągu 14 miesięcy Sejmu X kadencji – to najważniejsze skutki reformy Regulaminu Sejmu z 26 lipca 2024 r.
24.04.2025Senat bez poprawek przyjął w środę ustawę, która obniża składkę zdrowotną dla przedsiębiorców. Zmiana, która wejdzie w życie 1 stycznia 2026 roku, ma kosztować budżet państwa 4,6 mld zł. Według szacunków Ministerstwo Finansów na reformie ma skorzystać około 2,5 mln przedsiębiorców. Teraz ustawa trafi do prezydenta Andrzaja Dudy.
23.04.2025Rada Ministrów przyjęła we wtorek, 22 kwietnia, projekt ustawy o zmianie ustawy – Prawo geologiczne i górnicze, przedłożony przez minister przemysłu. Chodzi o wyznaczenie podmiotu, który będzie odpowiedzialny za monitorowanie i egzekwowanie przepisów w tej sprawie. Nowe regulacje dotyczą m.in. dokładności pomiarów, monitorowania oraz raportowania emisji metanu.
22.04.2025Na wtorkowym posiedzeniu rząd przyjął przepisy zmieniające rozporządzenie w sprawie zakazu stosowania materiału siewnego odmian kukurydzy MON 810, przedłożone przez ministra rolnictwa i rozwoju wsi. Celem nowelizacji jest aktualizacja listy odmian genetycznie zmodyfikowanej kukurydzy, tak aby zakazać stosowania w Polsce upraw, które znajdują się w swobodnym obrocie na terytorium 10 państw Unii Europejskiej.
22.04.2025Od 18 kwietnia policja oraz żandarmeria wojskowa będą mogły karać tych, którzy bez zezwolenia m.in. fotografują i filmują szczególnie ważne dla bezpieczeństwa lub obronności państwa obiekty resortu obrony narodowej, obiekty infrastruktury krytycznej oraz ruchomości. Obiekty te zostaną specjalnie oznaczone.
17.04.2025Kompleksową modernizację instytucji polskiego rynku pracy poprzez udoskonalenie funkcjonowania publicznych służb zatrudnienia oraz form aktywizacji zawodowej i podnoszenia umiejętności kadr gospodarki przewiduje podpisana w czwartek przez prezydenta Andrzeja Dudę ustawa z dnia 20 marca 2025 r. o rynku pracy i służbach zatrudnienia. Ustawa, co do zasady, wejdzie w życie pierwszego dnia miesiąca następującego po upływie 14 dni od dnia ogłoszenia.
11.04.2025Identyfikator: | Dz.U.UE.L.2014.242.4 |
Rodzaj: | Rozporządzenie |
Tytuł: | Rozporządzenie wykonawcze 884/2014 nakładające specjalne warunki dotyczące przywozu niektórych rodzajów pasz i żywności z niektórych państw trzecich w związku z ryzykiem zanieczyszczenia aflatoksynami i uchylające rozporządzenie (WE) nr 1152/2009 |
Data aktu: | 13/08/2014 |
Data ogłoszenia: | 14/08/2014 |
Data wejścia w życie: | 03/09/2014 |