(Dz.U.UE L z dnia 18 października 2014 r.)
RADA PREZESÓW EUROPEJSKIEGO BANKU CENTRALNEGO,
uwzględniając rozporządzenie Rady (UE) nr 1024/2013 z dnia 15 października 2013 r. powierzające Europejskiemu Bankowi Centralnemu szczególne zadania w odniesieniu do polityki związanej z nadzorem ostrożnościowym nad instytucjami kredytowymi 1 , w szczególności art. 25 ust. 1, 2 i 3,
a także mając na uwadze, co następuje:
(1) Rozporządzenie (UE) nr 1024/2013 (zwane dalej "rozporządzeniem SSM") ustanawia Jednolity Mechanizm Nadzorczy (SSM), w którego skład wchodzą Europejski Bank Centralny (EBC) i właściwe organy krajowe uczestniczących państw członkowskich.
(2) Przepis art. 25 ust. 2 rozporządzenia SSM zobowiązuje EBC do wykonywania swoich zadań nadzorczych bez uszczerbku dla zadań dotyczących polityki pieniężnej oraz wszelkich innych zadań i oddzielnie od nich. Zadania nadzorcze EBC nie mogą kolidować z jego zadaniami związanymi z polityką pieniężną ani nie mogą być od nich uzależnione. Zadania nadzorcze nie mogą ponadto kolidować z zadaniami EBC związanymi z Europejską Radą ds. Ryzyka Systemowego (ERRS) ani jakimikolwiek innymi zadaniami. EBC jest obowiązany do informowania Parlamentu Europejskiego i Rady o tym, jak stosuje się do tego przepisu. Zadania nadzorcze EBC nie mogą wpływać na bieżące monitorowanie płynności jego kontrahentów w operacjach polityki pieniężnej. Ponadto personel zajmujący się wykonywaniem zadań nadzorczych powinien być organizacyjnie oddzielony od personelu zajmującego się wykonywaniem innych zadań powierzonych EBC i podlegać innej hierarchii służbowej.
(3) Przepis art. 25 ust. 3 rozporządzenia SSM zobowiązuje EBC, dla celów art. 25 ust. 1 i 2, do przyjęcia i podania do wiadomości publicznej wszelkich niezbędnych regulaminów wewnętrznych, w tym regulaminów dotyczących tajemnicy służbowej oraz wymiany informacji pomiędzy tymi dwoma obszarami funkcjonalnymi.
(4) Przepis art. 25 ust. 4 rozporządzenia SSM zobowiązuje EBC do zapewnienia pełnego odróżnienia działalności Rady Prezesów w odniesieniu do funkcji polityki pieniężnej od działalności w odniesieniu do funkcji nadzorczych. Takie odróżnienie obejmuje wyraźne rozdzielenie stosownych posiedzeń i porządków obrad.
(5) W celu zapewnienia oddzielenia zadań w zakresie polityki pieniężnej od zadań nadzorczych przepis art. 25 ust. 5 rozporządzenia SSM zobowiązuje EBC do powołania zespołu mediacyjnego rozstrzygającego różnice zdań wyrażone przez właściwe organy uczestniczących państw członkowskich w odniesieniu do sprzeciwu Rady Prezesów wobec projektu decyzji Rady ds. Nadzoru. W jego skład wejdzie jeden członek z każdego uczestniczącego państwa członkowskiego wybrany przez każde państwo członkowskie spośród członków Rady Prezesów i Rady ds. Nadzoru. Jego decyzje będą podejmowane zwykłą większością głosów, a każdy członek będzie miał jeden głos. EBC jest obowiązany do przyjęcia i podania do publicznej wiadomości przepisów powołujących zespół mediacyjny i jego regulaminu; w związku z tym EBC przyjął rozporządzenie Europejskiego Banku Centralnego (UE) nr 673/2014 (EBC/2014/26) 2 .
(6) W celu dostosowania organizacji wewnętrznej EBC i jego organów decyzyjnych do nowych wymogów wynikających z rozporządzenia SSM oraz doprecyzowania wzajemnych relacji między organami uczestniczącymi w procesie przygotowywania i przyjmowania decyzji nadzorczych zmieniony został Regulamin EBC 3 .
(7) Przepisy art. 13g-13j Regulaminu EBC szczegółowo regulują przyjmowanie przez Radę Prezesów decyzji dotyczących kwestii związanych z rozporządzeniem SSM. W szczególności art. 13g dotyczy przyjmowania decyzji dla celów wykonywania zadań, o których mowa w art. 4 rozporządzenia SSM, a art. 13h dotyczy przyjmowania decyzji dla celów wykonywania zadań, o których mowa w art. 5 rozporządzenia SSM, wdrażając wymogi określone w art. 26 ust. 8 rozporządzenia SSM.
(8) Przepis art. 13k Regulaminu EBC przewiduje, że EBC musi wykonywać zadania nadzorcze bez uszczerbku dla swoich zadań dotyczących polityki pieniężnej oraz wszelkich innych zadań, i oddzielnie od nich. W związku z tym EBC jest zobowiązany do podjęcia wszelkich odpowiednich kroków celem zapewnienia rozdziału funkcji polityki pieniężnej od funkcji nadzorczej. Rozdział funkcji polityki pieniężnej od funkcji nadzorczej nie wyklucza przy tym wymiany pomiędzy tymi dwoma obszarami funkcjonalnymi informacji niezbędnych do realizacji zadań EBC i Europejskiego Systemu Banków Centralnych (ESBC).
(9) Przepis art. 13l Regulaminu EBC przewiduje, że posiedzenia Rady Prezesów dotyczące zadań nadzorczych muszą się odbywać oddzielnie od zwykłych posiedzeń Rady Prezesów i mieć odrębny porządek obrad.
(10) Zgodnie z art. 13m Regulaminu EBC dotyczącym wewnętrznej struktury EBC dla zadań nadzorczych kompetencje Zarządu w odniesieniu do struktury wewnętrznej EBC i pracowników EBC obejmują zadania nadzorcze. W odniesieniu do takiej struktury wewnętrznej Zarząd ma zasięgać opinii przewodniczącego i wiceprzewodniczącego Rady ds. Nadzoru. Rada ds. Nadzoru, w porozumieniu z Zarządem, może ustanawiać i rozwiązywać podstruktury o tymczasowym charakterze, takie jak grupy robocze i zespoły zadaniowe. Podstruktury te mają wspierać prace dotyczące zadań nadzorczych i składać sprawozdania Radzie ds. Nadzoru. Przepis art. 13m przewiduje również powoływanie sekretarza Rady ds. Nadzoru i Komitetu Sterującego przez Prezesa EBC po zasięgnięciu opinii przewodniczącego Rady ds. Nadzoru. Sekretarz ma współpracować z sekretarzem Rady Prezesów w celu przygotowania posiedzeń Rady Prezesów dotyczących zadań nadzorczych oraz być odpowiedzialny za sporządzanie sprawozdań z tych posiedzeń.
(11) Motyw 66 rozporządzenia SSM przewiduje, że organizacyjne oddzielenie personelu powinno dotyczyć wszystkich obszarów działalności niezbędnych do celów niezależnej polityki pieniężnej i powinno zagwarantować wykonywanie zadań nadzorczych w pełnej zgodności z zasadami demokratycznej odpowiedzialności i dozoru, zgodnie z przepisami rozporządzenia SSM. Personel wykonujący zadania nadzorcze powinien podlegać przewodniczącemu Rady ds. Nadzoru. W związku z tym, w celu spełnienia wymogów zawartych w art. 25 ust. 2 rozporządzenia SSM 4 , EBC ustanowił strukturę czterech dyrekcji generalnych wykonujących zadania nadzorcze oraz sekretariatu Rady ds. Nadzoru, funkcjonalnie podlegającą przewodniczącemu i wiceprzewodniczącemu Rady ds. Nadzoru. EBC wyznaczył ponadto kilka pionów do udzielania wsparcia zarówno funkcji polityki pieniężnej, jak i funkcji nadzorczej EBC na zasadzie usług wspólnych, przy czym takie wsparcie nie będzie prowadziło do konfliktu interesów między celami EBC w zakresie nadzoru i polityki pieniężnej. W kilku pionach świadczących "usługi wspólne" zostały stworzone działy przeznaczone do wykonywania zadań nadzorczych.
(12) Przepis art. 37 Statutu Europejskiego Systemu Banków Centralnych i Europejskiego Banku Centralnego określa obowiązek zachowania tajemnicy służbowej przez członków organów decyzyjnych i personel EBC oraz krajowych banków centralnych. Motyw 74 rozporządzenia SSM przewiduje, że Rada ds. Nadzoru, komitet sterujący i personel EBC wykonujący obowiązki nadzorcze powinni podlegać odpowiednim wymogom dotyczącym zachowania tajemnicy służbowej. Przepis art. 27 rozporządzenia SSM rozszerza obowiązek zachowania tajemnicy służbowej na członków Rady ds. Nadzoru i personel oddelegowany przez uczestniczące państwa członkowskie wykonujący obowiązki nadzorcze.
(13) Wymiana informacji pomiędzy funkcją polityki pieniężnej a funkcją nadzorczą EBC powinna być zorganizowana w sposób zapewniający ścisłe przestrzeganie ograniczeń przewidzianych prawem unijnym 5 , z uwzględnieniem zasady rozdziału. Zastosowanie znajdą obowiązki chroniące informacje poufne przewidziane w odpowiednich przepisach prawa, takich jak rozporządzenie Rady (WE) nr 2533/98 6 w zakresie wykorzystania poufnych danych statystycznych i dyrektywa Parlamentu Europejskiego i Rady 2013/36/UE 7 dotycząca wymiany informacji nadzorczych. Z zastrzeżeniem warunków określonych w niniejszej decyzji zasadę rozdziału stosuje się do przekazywania informacji poufnych zarówno z obszaru funkcji polityki pieniężnej EBC na użytek jego funkcji nadzorczej, jak też z obszaru funkcji nadzorczej na użytek funkcji polityki pieniężnej.
(14) Zgodnie z motywem 65 rozporządzenia SSM EBC odpowiada za wykonywanie funkcji związanych z polityką pieniężną w celu utrzymania stabilności cen, zgodnie z art. 127 ust. 1 Traktatu o funkcjonowaniu Unii Europejskiej (TFUE). Celem jego zadań nadzorczych jest ochrona bezpieczeństwa i dobrej kondycji instytucji kredytowych oraz stabilności systemu finansowego. Powinny one być zatem wykonywane całkowicie odrębnie od funkcji polityki pieniężnej, aby zapobiec konfliktom interesów oraz zapewnić wykonywanie każdej z tych funkcji zgodnie z jej odpowiednimi celami. Skuteczny rozdział funkcji polityki pieniężnej od funkcji nadzorczej nie powinien jednak przy tym uniemożliwiać czerpania korzyści, o ile jest to możliwe i pożądane, jakich można się spodziewać w wyniku połączenia obu tych funkcji w jednej instytucji, w tym korzystania z obszernego doświadczenia EBC w zakresie zagadnień związanych ze stabilnością makroekonomiczną i finansową oraz unikania dublowania się działań przy gromadzeniu informacji. Konieczne jest zatem wprowadzenie mechanizmów pozwalających na odpowiedni przepływ danych i innych informacji poufnych pomiędzy obszarami związanymi z obiema funkcjami,
PRZYJMUJE NINIEJSZĄ DECYZJĘ:
W ciągu pierwszych 5 miesięcy obowiązywania mechanizmu konsultacji społecznych projektów ustaw udział w nich wzięły 24 323 osoby. Najpopularniejszym projektem w konsultacjach była nowelizacja ustawy o broni i amunicji. W jego konsultacjach głos zabrało 8298 osób. Podczas pierwszych 14 miesięcy X kadencji Sejmu RP (2023–2024) jedynie 17 proc. uchwalonych ustaw zainicjowali posłowie. Aż 4 uchwalone ustawy miały źródła w projektach obywatelskich w ciągu 14 miesięcy Sejmu X kadencji – to najważniejsze skutki reformy Regulaminu Sejmu z 26 lipca 2024 r.
24.04.2025Senat bez poprawek przyjął w środę ustawę, która obniża składkę zdrowotną dla przedsiębiorców. Zmiana, która wejdzie w życie 1 stycznia 2026 roku, ma kosztować budżet państwa 4,6 mld zł. Według szacunków Ministerstwo Finansów na reformie ma skorzystać około 2,5 mln przedsiębiorców. Teraz ustawa trafi do prezydenta Andrzaja Dudy.
23.04.2025Rada Ministrów przyjęła we wtorek, 22 kwietnia, projekt ustawy o zmianie ustawy – Prawo geologiczne i górnicze, przedłożony przez minister przemysłu. Chodzi o wyznaczenie podmiotu, który będzie odpowiedzialny za monitorowanie i egzekwowanie przepisów w tej sprawie. Nowe regulacje dotyczą m.in. dokładności pomiarów, monitorowania oraz raportowania emisji metanu.
22.04.2025Na wtorkowym posiedzeniu rząd przyjął przepisy zmieniające rozporządzenie w sprawie zakazu stosowania materiału siewnego odmian kukurydzy MON 810, przedłożone przez ministra rolnictwa i rozwoju wsi. Celem nowelizacji jest aktualizacja listy odmian genetycznie zmodyfikowanej kukurydzy, tak aby zakazać stosowania w Polsce upraw, które znajdują się w swobodnym obrocie na terytorium 10 państw Unii Europejskiej.
22.04.2025Od 18 kwietnia policja oraz żandarmeria wojskowa będą mogły karać tych, którzy bez zezwolenia m.in. fotografują i filmują szczególnie ważne dla bezpieczeństwa lub obronności państwa obiekty resortu obrony narodowej, obiekty infrastruktury krytycznej oraz ruchomości. Obiekty te zostaną specjalnie oznaczone.
17.04.2025Kompleksową modernizację instytucji polskiego rynku pracy poprzez udoskonalenie funkcjonowania publicznych służb zatrudnienia oraz form aktywizacji zawodowej i podnoszenia umiejętności kadr gospodarki przewiduje podpisana w czwartek przez prezydenta Andrzeja Dudę ustawa z dnia 20 marca 2025 r. o rynku pracy i służbach zatrudnienia. Ustawa, co do zasady, wejdzie w życie pierwszego dnia miesiąca następującego po upływie 14 dni od dnia ogłoszenia.
11.04.2025Identyfikator: | Dz.U.UE.L.2014.300.57 |
Rodzaj: | Decyzja |
Tytuł: | Decyzja EBC/2014/39 (2014/723/UE) w sprawie wdrożenia rozdziału funkcji polityki pieniężnej od funkcji nadzorczej Europejskiego Banku Centralnego |
Data aktu: | 17/09/2014 |
Data ogłoszenia: | 18/10/2014 |
Data wejścia w życie: | 18/10/2014 |