uwzględniając Traktat o funkcjonowaniu Unii Europejskiej,
uwzględniając dyrektywę Parlamentu Europejskiego i Rady 2013/36/UE z dnia 26 czerwca 2013 r. w sprawie warunków dopuszczenia instytucji kredytowych do działalności oraz nadzoru ostrożnościowego nad instytucjami kredytowymi i firmami inwestycyjnymi, zmieniającą dyrektywę 2002/87/WE i uchylającą dyrektywy 2006/48/WE oraz 2006/49/WE 1 , w szczególności jej art. 35 ust. 5, art. 36 ust. 5 i art. 39 ust. 4,
(1) Informacje zawarte w powiadomieniach przekazywanych przez instytucje kredytowe powinny być na tyle szczegółowe, aby właściwe organy państwa członkowskiego, w którym uzyskały one zezwolenie, były w stanie ocenić, czy struktura administracyjna i sytuacja finansowa tych instytucji kredytowych są adekwatne w kontekście rodzajów działalności, które zamierzają one prowadzić na terytorium innego państwa członkowskiego; jednocześnie informacje te powinny służyć przygotowaniu właściwych organów przyjmującego państwa członkowskiego do sprawowania nadzoru nad tymi instytucjami kredytowymi.
(2) Konieczne jest zdefiniowanie pewnych stosowanych terminów technicznych celem dokonania wyraźnego rozróżnienia między pierwotnymi powiadomieniami, powiadomieniami wynikającymi ze zmiany szczegółowych informacji zawartych w pierwotnych powiadomieniach oraz powiadomieniami związanymi z planowanym zakończeniem działalności oddziału.
(3) Aby utrzymać w rozsądnych granicach ilość przekazywanych informacji, właściwym organom należy przekazywać wyłącznie te informacje, które są istotne dla oceny pierwotnego powiadomienia. Pierwotne powiadomienie powinno zawierać informacje służące identyfikacji oddziału oraz instytucji kredytowej zamierzającej utworzyć dany oddział, jak również informacje służące ocenie programu działalności oddziału przygotowanego przez instytucję kredytową. Informacje te powinny obejmować prognozy finansowe na najbliższe trzy lata, tak by właściwe organy mogły zapewnić, że w przyszłości działalność oddziału nie zagrozi solidności sytuacji finansowej instytucji kredytowej. Należy również przekazywać informacje o poziomach i zakresie ochrony oferowanej klientom oddziału.
(4) Jeżeli instytucja kredytowa zamierza świadczyć w innym państwie członkowskim co najmniej jeden z rodzajów usług i działalności inwestycyjnej zdefiniowanych w art. 4 ust. 1 pkt 2 dyrektywy 2004/39/WE Parlamentu Europejskiego i Rady 2 , właściwym organom państwa członkowskiego pochodzenia należy przekazać szczegółowe informacje dotyczące struktury organizacyjnej oddziału. Informacje te powinny obejmować szczegóły dotyczące wewnętrznych mechanizmów służących zapewnieniu zgodności z wymogami określonymi w tej dyrektywie, tak by właściwe organy były w stanie ocenić adekwatność struktury organizacyjnej oddziału w kontekście planowanych rodzajów usług i działalności inwestycyjnej.
(5) W przypadku zmiany szczegółowych informacji zawartych w powiadomieniu paszportowym dotyczącym oddziału, co obejmuje również zakończenie działalności oddziału, właściwe organy państwa członkowskiego pochodzenia i przyjmującego państwa członkowskiego muszą otrzymywać zaktualizowane informacje, tak by w granicach swoich uprawnień i odpowiednich kompetencji były one w stanie podjąć świadome decyzje.
(6) Niniejsze rozporządzenie powinno również obejmować kwestię przekazywania powiadomienia przez instytucje kredytowe w związku z prowadzeniem przez nie działalności w przyjmującym państwie członkowskim w formie świadczenia usług transgranicznych. Z uwagi na charakter tego rodzaju usług właściwe organy przyjmujących państw członkowskich często nie dysponują informacjami na temat operacji prowadzonych na terytorium podlegającym ich jurysdykcji, w związku z czym istotne jest dokładne określenie informacji, które należy przekazywać.
(7) Przepisy zawarte w niniejszym rozporządzeniu są ze sobą ściśle powiązane, ponieważ dotyczą powiadomień związanych z korzystaniem ze swobody przedsiębiorczości i swobody świadczenia usług. Aby zapewnić spójność między tymi przepisami, które powinny wejść w życie jednocześnie, oraz aby ułatwić całościowy wgląd w te przepisy i łatwy dostęp do nich osobom podlegającym tym obowiązkom, w tym inwestorom spoza Unii, wskazane jest włączenie do jednego rozporządzenia określonych regulacyjnych standardów technicznych wymaganych na mocy dyrektywy 2013/36/UE.
(8) Przepisy niniejszego rozporządzenia należy interpretować w związku z przepisami rozporządzenia wykonawczego Komisji (UE) nr 926/2014 3 .
(9) Podstawę niniejszego rozporządzenia stanowią projekty regulacyjnych standardów technicznych przedłożone Komisji przez Europejski Urząd Nadzoru (Europejski Urząd Nadzoru Bankowego, EUNB).
(10) EUNB przeprowadził otwarte konsultacje społeczne na temat projektów regulacyjnych standardów technicznych, które stanowią podstawę niniejszego rozporządzenia, dokonał analizy potencjalnych powiązanych kosztów i korzyści oraz zwrócił się o wydanie opinii do Bankowej Grupy Interesariuszy powołanej na podstawie art. 37 rozporządzenia (UE) nr 1093/2010 Parlamentu Europejskiego i Rady 4 ,
PRZYJMUJE NINIEJSZE ROZPORZĄDZENIE:
W imieniu Komisji | |
José Manuel BARROSO | |
Przewodniczący |
- zmieniony przez art. 1 pkt 1 lit. b pkt ii) rozporządzenia nr 2022/192 z dnia 20 października 2021 r. (Dz.U.UE.L.2022.31.1) zmieniającego nin. rozporządzenie z dniem 6 marca 2022 r.
- zmieniony przez art. 1 rozporządzenia nr 2022/2403 z dnia 16 sierpnia 2022 r. (Dz.U.UE.L.2022.317.41) zmieniającego nin. rozporządzenie z dniem 29 grudnia 2022 r.
W ciągu pierwszych 5 miesięcy obowiązywania mechanizmu konsultacji społecznych projektów ustaw udział w nich wzięły 24 323 osoby. Najpopularniejszym projektem w konsultacjach była nowelizacja ustawy o broni i amunicji. W jego konsultacjach głos zabrało 8298 osób. Podczas pierwszych 14 miesięcy X kadencji Sejmu RP (2023–2024) jedynie 17 proc. uchwalonych ustaw zainicjowali posłowie. Aż 4 uchwalone ustawy miały źródła w projektach obywatelskich w ciągu 14 miesięcy Sejmu X kadencji – to najważniejsze skutki reformy Regulaminu Sejmu z 26 lipca 2024 r.
24.04.2025Senat bez poprawek przyjął w środę ustawę, która obniża składkę zdrowotną dla przedsiębiorców. Zmiana, która wejdzie w życie 1 stycznia 2026 roku, ma kosztować budżet państwa 4,6 mld zł. Według szacunków Ministerstwo Finansów na reformie ma skorzystać około 2,5 mln przedsiębiorców. Teraz ustawa trafi do prezydenta Andrzaja Dudy.
23.04.2025Rada Ministrów przyjęła we wtorek, 22 kwietnia, projekt ustawy o zmianie ustawy – Prawo geologiczne i górnicze, przedłożony przez minister przemysłu. Chodzi o wyznaczenie podmiotu, który będzie odpowiedzialny za monitorowanie i egzekwowanie przepisów w tej sprawie. Nowe regulacje dotyczą m.in. dokładności pomiarów, monitorowania oraz raportowania emisji metanu.
22.04.2025Na wtorkowym posiedzeniu rząd przyjął przepisy zmieniające rozporządzenie w sprawie zakazu stosowania materiału siewnego odmian kukurydzy MON 810, przedłożone przez ministra rolnictwa i rozwoju wsi. Celem nowelizacji jest aktualizacja listy odmian genetycznie zmodyfikowanej kukurydzy, tak aby zakazać stosowania w Polsce upraw, które znajdują się w swobodnym obrocie na terytorium 10 państw Unii Europejskiej.
22.04.2025Od 18 kwietnia policja oraz żandarmeria wojskowa będą mogły karać tych, którzy bez zezwolenia m.in. fotografują i filmują szczególnie ważne dla bezpieczeństwa lub obronności państwa obiekty resortu obrony narodowej, obiekty infrastruktury krytycznej oraz ruchomości. Obiekty te zostaną specjalnie oznaczone.
17.04.2025Kompleksową modernizację instytucji polskiego rynku pracy poprzez udoskonalenie funkcjonowania publicznych służb zatrudnienia oraz form aktywizacji zawodowej i podnoszenia umiejętności kadr gospodarki przewiduje podpisana w czwartek przez prezydenta Andrzeja Dudę ustawa z dnia 20 marca 2025 r. o rynku pracy i służbach zatrudnienia. Ustawa, co do zasady, wejdzie w życie pierwszego dnia miesiąca następującego po upływie 14 dni od dnia ogłoszenia.
11.04.2025Identyfikator: | Dz.U.UE.L.2014.309.1 |
Rodzaj: | Rozporządzenie |
Tytuł: | Rozporządzenie delegowane 1151/2014 uzupełniające dyrektywę Parlamentu Europejskiego i Rady 2013/36/UE w odniesieniu do regulacyjnych standardów technicznych dotyczących informacji, które należy zawrzeć w powiadomieniu w przypadku korzystania ze swobody przedsiębiorczości i swobody świadczenia usług |
Data aktu: | 04/06/2014 |
Data ogłoszenia: | 30/10/2014 |
Data wejścia w życie: | 19/11/2014 |