uwzględniając Traktat o funkcjonowaniu Unii Europejskiej,
uwzględniając rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) nr 1303/2013 z dnia 17 grudnia 2013 r. ustanawiające wspólne przepisy dotyczące Europejskiego Funduszu Rozwoju Regionalnego, Europejskiego Funduszu Społecznego, Funduszu Spójności, Europejskiego Funduszu Rolnego na rzecz Rozwoju Obszarów Wiejskich oraz Europejskiego Funduszu Morskiego i Rybackiego oraz ustanawiające przepisy ogólne dotyczące Europejskiego Funduszu Rozwoju Regionalnego, Europejskiego Funduszu Społecznego, Funduszu Spójności i Europejskiego Funduszu Morskiego i Rybackiego oraz uchylające rozporządzenie Rady (WE) nr 1083/2006 1 , w szczególności jego art. 96 ust. 9,
uwzględniając rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) nr 1299/2013 w sprawie przepisów szczegółowych dotyczących wsparcia z Europejskiego Funduszu Rozwoju Regionalnego w ramach celu "Europejska współpraca terytorialna" 2 , w szczególności jego art. 8 ust. 11,
po konsultacji z komitetem koordynującym europejskie fundusze strukturalne i inwestycyjne ustanowionym na mocy art. 150 ust. 1 rozporządzenia (UE) nr 1303/2013,
(1) Konieczne jest ustanowienie dwóch wzorów, jednego dla programów operacyjnych w ramach celu "Inwestycje na rzecz wzrostu i zatrudnienia", drugiego dla programów EWT w ramach celu "Europejska współpraca terytorialna" (programy EWT). W każdym ze wzorów określone zostaną jednolite warunki prezentowania informacji w poszczególnych sekcjach programów operacyjnych i programów EWT. Jest to konieczne w celu zapewnienia, aby informacje te były spójne, porównywalne oraz aby mogły być w razie potrzeby agregowane.
(2) Przepisy niniejszego rozporządzenia są ze sobą ściśle powiązane, ponieważ odnoszą się do przepisów dotyczących treści programów w ramach polityki spójności. W celu zapewnienia spójności pomiędzy przepisami, które powinny wejść w życie w tym samym czasie, oraz aby ułatwić wszystkim osobom zamieszkałym na terenie Unii Europejskiej całościowe spojrzenie i sprawny dostęp do wspomnianych przepisów, pożądane jest włączenie do niego przepisów określających wzory dla programów w ramach polityki spójności, które zostaną ustalone w drodze aktów wykonawczych w ramach jednego rozporządzenia, zgodnie z wymogami rozporządzenia (UE) nr 1303/2013 oraz rozporządzenia (UE) nr 1299/2013.
(3) Wzory te będą stanowić podstawę dla rozwijania systemu elektronicznej wymiany danych, o którym mowa w art. 74 ust. 4 rozporządzenia (UE) nr 1303/2013 w odniesieniu do treści i przedkładania programów operacyjnych i programów EWT. Należy zatem ustanowić sposób, w jaki dane dotyczące programów operacyjnych i programów EWT będą wprowadzane do systemu elektronicznej wymiany danych. Nie powinno to jednak wpływać na końcowy sposób przedstawiania programów operacyjnych i programów EWT, w tym rozmieszczenie tekstu i tabel, ponieważ elektroniczny system wymiany danych ma umożliwić wykorzystanie różnorodnych struktur oraz form prezentacji wprowadzonych do niego danych.
(4) Wzór dla programów operacyjnych powinien odpowiadać strukturze programu operacyjnego określonej w art. 96 rozporządzenia (UE) nr 1303/2013, natomiast wzór dla programów EWT - strukturze programu EWT określonej w art. 8 rozporządzenia (UE) nr 1299/2013. W celu zapewnienia jednolitych warunków wprowadzania danych, wzory te powinny określać parametry techniczne każdego pola w ramach systemu elektronicznej wymiany danych. Wzory powinny umożliwiać wprowadzenie zarówno ustrukturyzowanych danych, jak i nieustrukturyzowanych informacji w postaci obowiązkowych lub nieobowiązkowych załączników. Nie ma konieczności ustanawiania parametrów technicznych tych załączników.
(5) W celu zapewnienia właściwego stosowania rozporządzenia (UE) nr 1303/2013 oraz rozporządzenia (UE) nr 1299/2013 wzory powinny określić informacje, które są przedmiotem decyzji wykonawczej Komisji przyjmującej program. Ponadto wzory dla programów operacyjnych w ramach celu "Inwestycje na rzecz wzrostu i zatrudnienia" powinny również wskazywać elementy, które mogą być prezentowane wyłącznie w umowie partnerstwa, zgodnie z art. 96 ust. 8 rozporządzenia (UE) nr 1303/2013.
(6) Konieczne jest również określenie tych części wzoru dla programów operacyjnych w ramach celu "Inwestycje na rzecz wzrostu i zatrudnienia", które nie powinny być wypełniane przez państwa członkowskie w przypadku programów operacyjnych poświęconych wyłącznie pomocy technicznej lub Inicjatywie na rzecz zatrudnienia ludzi młodych, o których mowa w art. 16 rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) nr 1304/2013 3 . Ponieważ wymagania dotyczące treści programów operacyjnych w odniesieniu do wspólnych instrumentów finansowych na rzecz mikroprzedsiębiorstw i MŚP dotyczących gwarancji nieograniczonych co do kwoty i sekurytyzacji zgodnie z definicją zawartą w zaleceniu Komisji 2003/361/WE 4 , realizowanych przez Europejski Bank Inwestycyjny, stanowią podzbiór wymagań w odniesieniu do treści innych programów w ramach celu "Inwestycje na rzecz wzrostu i zatrudnienia", konieczne jest ustalenie pól z odnośnego wzoru, które należy uwzględnić w takich dedykowanych programach.
(7) W celu zapewnienia niezwłocznego stosowania środków, o których mowa w niniejszym rozporządzeniu, powinno ono wejść w życie następnego dnia po jego opublikowaniu w Dzienniku Urzędowym Unii Europejskiej,
PRZYJMUJE NINIEJSZE ROZPORZĄDZENIE:
W imieniu Komisji | |
José Manuel BARROSO | |
Przewodniczący |
- zmieniony przez art. 1 ust. 1 rozporządzenia nr 435/2021 z dnia 3 marca 2021 r. (Dz.U.UE.L.2021.85.1) zmieniającego nin. rozporządzenie z dniem 13 marca 2021 r.
- zmieniony przez art. 1 ust. 1 rozporządzenia nr 2022/872 z dnia 1 czerwca 2022 r. (Dz.U.UE.L.2022.152.113) zmieniającego nin. rozporządzenie z dniem 4 czerwca 2022 r.
- zmieniony przez art. 1 ust. 1 rozporządzenia nr 2024/1160 z dnia 19 kwietnia 2024 r. (Dz.U.UE.L.2024.1160) zmieniającego nin. rozporządzenie z dniem 25 kwietnia 2024 r.
- zmieniony przez art. 1 ust. 2 rozporządzenia nr 435/2021 z dnia 3 marca 2021 r. (Dz.U.UE.L.2021.85.1) zmieniającego nin. rozporządzenie z dniem 13 marca 2021 r.
- zmieniony przez art. 1 ust. 2 rozporządzenia nr 2022/872 z dnia 1 czerwca 2022 r. (Dz.U.UE.L.2022.152.113) zmieniającego nin. rozporządzenie z dniem 4 czerwca 2022 r.
- zmieniony przez art. 1 ust. 2 rozporządzenia nr 2024/1160 z dnia 19 kwietnia 2024 r. (Dz.U.UE.L.2024.1160) zmieniającego nin. rozporządzenie z dniem 25 kwietnia 2024 r.
W ciągu pierwszych 5 miesięcy obowiązywania mechanizmu konsultacji społecznych projektów ustaw udział w nich wzięły 24 323 osoby. Najpopularniejszym projektem w konsultacjach była nowelizacja ustawy o broni i amunicji. W jego konsultacjach głos zabrało 8298 osób. Podczas pierwszych 14 miesięcy X kadencji Sejmu RP (2023–2024) jedynie 17 proc. uchwalonych ustaw zainicjowali posłowie. Aż 4 uchwalone ustawy miały źródła w projektach obywatelskich w ciągu 14 miesięcy Sejmu X kadencji – to najważniejsze skutki reformy Regulaminu Sejmu z 26 lipca 2024 r.
24.04.2025Senat bez poprawek przyjął w środę ustawę, która obniża składkę zdrowotną dla przedsiębiorców. Zmiana, która wejdzie w życie 1 stycznia 2026 roku, ma kosztować budżet państwa 4,6 mld zł. Według szacunków Ministerstwo Finansów na reformie ma skorzystać około 2,5 mln przedsiębiorców. Teraz ustawa trafi do prezydenta Andrzaja Dudy.
23.04.2025Rada Ministrów przyjęła we wtorek, 22 kwietnia, projekt ustawy o zmianie ustawy – Prawo geologiczne i górnicze, przedłożony przez minister przemysłu. Chodzi o wyznaczenie podmiotu, który będzie odpowiedzialny za monitorowanie i egzekwowanie przepisów w tej sprawie. Nowe regulacje dotyczą m.in. dokładności pomiarów, monitorowania oraz raportowania emisji metanu.
22.04.2025Na wtorkowym posiedzeniu rząd przyjął przepisy zmieniające rozporządzenie w sprawie zakazu stosowania materiału siewnego odmian kukurydzy MON 810, przedłożone przez ministra rolnictwa i rozwoju wsi. Celem nowelizacji jest aktualizacja listy odmian genetycznie zmodyfikowanej kukurydzy, tak aby zakazać stosowania w Polsce upraw, które znajdują się w swobodnym obrocie na terytorium 10 państw Unii Europejskiej.
22.04.2025Od 18 kwietnia policja oraz żandarmeria wojskowa będą mogły karać tych, którzy bez zezwolenia m.in. fotografują i filmują szczególnie ważne dla bezpieczeństwa lub obronności państwa obiekty resortu obrony narodowej, obiekty infrastruktury krytycznej oraz ruchomości. Obiekty te zostaną specjalnie oznaczone.
17.04.2025Kompleksową modernizację instytucji polskiego rynku pracy poprzez udoskonalenie funkcjonowania publicznych służb zatrudnienia oraz form aktywizacji zawodowej i podnoszenia umiejętności kadr gospodarki przewiduje podpisana w czwartek przez prezydenta Andrzeja Dudę ustawa z dnia 20 marca 2025 r. o rynku pracy i służbach zatrudnienia. Ustawa, co do zasady, wejdzie w życie pierwszego dnia miesiąca następującego po upływie 14 dni od dnia ogłoszenia.
11.04.2025Identyfikator: | Dz.U.UE.L.2014.87.1 |
Rodzaj: | Rozporządzenie |
Tytuł: | Rozporządzenie wykonawcze 288/2014 ustanawiające zasady, zgodnie z rozporządzeniem (UE) nr 1303/2013 Parlamentu Europejskiego i Rady ustanawiającym wspólne przepisy dotyczące Europejskiego Funduszu Rozwoju Regionalnego, Europejskiego Funduszu Społecznego, Funduszu Spójności, Europejskiego Funduszu Rolnego na rzecz Rozwoju Obszarów Wiejskich oraz Europejskiego Funduszu Morskiego i Rybackiego oraz ustanawiającym przepisy ogólne dotyczące Europejskiego Funduszu Rozwoju Regionalnego, Europejskiego Funduszu Społecznego, Funduszu Spójności i Europejskiego Funduszu Morskiego i Rybackiego, w odniesieniu do wzoru dla programów operacyjnych w ramach celu "Inwestycje na rzecz wzrostu i zatrudnienia" oraz zgodnie z rozporządzeniem (UE) nr 1299/2013 Parlamentu Europejskiego i Rady w sprawie przepisów szczegółowych dotyczących wsparcia z Europejskiego Funduszu Rozwoju Regionalnego w ramach celu "Europejska współpraca terytorialna" w odniesieniu do wzoru dla programów EWT w ramach celu "Europejska współpraca terytorialna" |
Data aktu: | 25/02/2014 |
Data ogłoszenia: | 22/03/2014 |
Data wejścia w życie: | 23/03/2014 |