(Jedynie tekst w języku greckim jest autentyczny)
(Tekst mający znaczenie dla EOG)
(Dz.U.UE L z dnia 17 listopada 2015 r.)
KOMISJA EUROPEJSKA,
uwzględniając Traktat o funkcjonowaniu Unii Europejskiej,
uwzględniając dyrektywę Rady 89/662/EWG z dnia 11 grudnia 1989 r. dotyczącą kontroli weterynaryjnych w handlu wewnątrzwspólnotowym w perspektywie wprowadzenia rynku wewnętrznego 1 , w szczególności jej art. 9 ust. 4,
uwzględniając dyrektywę Rady 90/425/EWG z dnia 26 czerwca 1990 r. dotyczącą kontroli weterynaryjnych i zootechnicznych mających zastosowanie w handlu wewnątrzwspólnotowym niektórymi żywymi zwierzętami i produktami w perspektywie wprowadzenia rynku wewnętrznego 2 , w szczególności jej art. 10 ust. 4,
uwzględniając dyrektywę Rady 92/119/EWG z dnia 17 grudnia 1992 r. wprowadzającą ogólne wspólnotowe środki zwalczania niektórych chorób zwierząt i szczególne środki odnoszące się do choroby pęcherzykowej świń 3 , w szczególności jej art. 19 ust. 1 lit. a), ust. 3 lit. a) i ust. 6,
uwzględniając dyrektywę Rady 2002/99/WE z dnia 16 grudnia 2002 r. ustanawiającą przepisy o wymaganiach zdrowotnych dla zwierząt regulujące produkcję, przetwarzanie, dystrybucję oraz wprowadzanie produktów pochodzenia zwierzęcego przeznaczonych do spożycia przez ludzi 4 , w szczególności jej art. 4 ust. 3,
a także mając na uwadze, co następuje:
(1) Dyrektywa Rady 92/119/EWG określa ogólne środki zwalczania niektórych chorób zwierzęcych. Uwzględnia ona środki, które należy przedsięwzięć w przypadku podejrzenia i potwierdzenia wystąpienia w gospodarstwie choroby guzowatej skóry bydła, środki w obszarach objętych ograniczeniami oraz inne dodatkowe środki zwalczania choroby. W ramach tych środków, w uzupełnieniu do innych środków zwalczania choroby, w przypadku wystąpienia ogniska guzowatej skóry bydła przewiduje się również szczepienia interwencyjne.
(2) W dniu 20 sierpnia 2015 r. władze greckie powiadomiły Komisję o wystąpieniu dwóch ognisk choroby guzowatej skóry bydła w gospodarstwach, w których utrzymuje się ok. 200 sztuk bydła, w Feres w jednostce regionalnej Ewros w Grecji. Są to pierwsze przypadki choroby guzowatej skóry bydła w Unii.
(3) W celu zapobieżenia rozprzestrzenianiu się choroby guzowatej skóry bydła do innych części Grecji oraz do innych państw członkowskich i państw trzecich Komisja przyjęła decyzję wykonawczą Komisji (UE) 2015/1423 5 zakazującą przemieszczania i wysyłki bydła oraz nasienia bydła, a także wprowadzania do obrotu niektórych produktów zwierzęcych z jednostki regionalnej Ewros.
(4) W kontekście kolejnych informacji na temat sytuacji epidemiologicznej w Grecji wspomniane tymczasowe środki ochronne zastąpiono bardziej złożonymi środkami określonymi w decyzji wykonawczej Komisji (UE) 2015/1500 6 .
(5) Ponadto w dniu 10 września 2015 r. Grecja poinformowała Komisję i państwa członkowskie o 24 potwierdzonych i 17 podejrzewanych przypadkach wystąpienia ognisk guzowatej skóry bydła w gospodarstwach położonych na obszarach zapowietrzonych i zagrożonych utworzonych w jednostce regionalnej Ewros.
(6) Ponadto w dniu 27 września 2015 r. władze greckie powiadomiły Komisję o wystąpieniu ogniska choroby guzowatej skóry bydła w południowo-wschodniej części jednostki regionalnej Ksanti, a w dniu 2 października 2015 r. - o kolejnym przypadku wystąpienia ogniska tej choroby w jednostce regionalnej Kawala znajdującej się na zachód od jednostki regionalnej Ksanti.
(7) Ponadto w dniu 7 października 2015 r. władze greckie powiadomiły Komisję o wystąpieniu ogniska choroby guzowatej skóry bydła w gospodarstwie hodowli bydła w jednostce regionalnej Limnos.
(8) W przypadku wystąpienia ogniska choroby guzowatej skóry bydła art. 19 dyrektywy 92/119/EWG przewiduje możliwość stosowania szczepień przeciwko tej chorobie.
(9) W dniu 26 sierpnia 2015 r. Grecja przedłożyła Komisji program szczepień interwencyjnych przeciwko tej chorobie u bydła trzymanego w gospodarstwach w jednostce regionalnej Ewros. W programie szczegółowo określono pod względem geograficznym i administracyjnym obszar szczepień, liczbę gospodarstw oraz liczbę zwierząt, które mają zostać zaszczepione, a także termin zakończenia szczepień i okoliczności, w wyniku których podjęto decyzję o wdrożeniu przedmiotowych środków.
(10) Zgodnie z opinią naukową Europejskiego Urzędu ds. Bezpieczeństwa Żywności (EFSA) na temat choroby guzowatej skóry bydła 7 w obrocie handlowym dostępne są jedynie żywe szczepionki atenuowane przeciwko tej chorobie. W opinii stwierdzono, że Neethling - atenuowana szczepionka przeciwko wirusowi choroby guzowatej skóry bydła - bardzo skutecznie zapobiega zachorowalności na tę chorobę. Jako że szczepionki homologiczne przeciwko chorobie guzowatej skóry bydła są skuteczniejsze niż szczepionki oparte na atenuowanym wirusie ospy owiec, zaleca się ich stosowanie, o ile są dostępne, gdyż producenci tej szczepionki działają wyłącznie poza Unią.
(11) Żadna szczepionka przeciwko chorobie guzowatej skóry bydła nie posiada pozwolenia na dopuszczenie do obrotu w Unii. Szczepienia interwencyjne zgodnie z art. 19 dyrektywy 92/119/EWG mogą być zatem przeprowadzane jedynie zgodnie z art. 8 dyrektywy 2001/82/WE Parlamentu Europejskiego i Rady 8 , który umożliwia państwom członkowskim tymczasowe dopuszczenie użycia szczepionek bez pozwolenia na dopuszczenie do obrotu w przypadku poważnych chorób epizootycznych, jak to ma miejsce w odniesieniu do choroby guzowatej skóry bydła.
(12) Zgodnie z art. 19 ust. 6 dyrektywy 92/119/EWG w dniu 5 września 2015 r. Grecja poinformowała Komisję o nabyciu wystarczającej liczby dawek homologicznej szczepionki przeciwko chorobie guzowatej skóry bydła i o rozpoczęciu szczepień interwencyjnych na obszarach zapowietrzonych i zagrożonych w jednostce regionalnej Ewros zgodnie z programem szczepień opisanym w motywie 9. Ponadto odpowiednio w dniu 27 września i w dniu 2 października 2015 r. władze greckie poinformowały Komisję o swojej decyzji dotyczącej przeprowadzenia szczepień bydła trzymanego w gospodarstwach w jednostkach regionalnych Rodopy, Ksanti i Kawala zgodnie z programem szczepień przedłożonym w dniu 26 sierpnia 2015 r.
(13) Celem niniejszej decyzji jest określenie warunków przeprowadzania przez Grecję szczepień interwencyjnych. Szybkie rozprzestrzenianie się choroby guzowatej skóry bydła w Grecji stanowi zagrożenie dla innych części terytorium Grecji oraz dla sąsiednich państw. Celem niniejszej decyzji jest zatem również zaostrzenie stosowanych w Grecji środków zwalczania choroby przez ograniczenie przemieszczania niezaszczepionego bydła powyżej trzeciego miesiąca życia do innych gospodarstw na obszarze objętym ograniczeniami. To ograniczenie wieku pozwala na niezbędne przemieszczanie młodych cieląt do innych gospodarstw w celu dalszego chowu w okresie po narodzinach, kiedy zwierzęta nie mogą nabyć odporności. Jednocześnie na obszarze objętym ograniczeniami niezbędne jest pozwolenie na przemieszczanie niezaszczepionych zwierząt bezpośrednio do rzeźni.
(14) Obszar, na którym mają zostać przeprowadzone szczepienia przeciwko chorobie guzowatej skóry bydła, może obejmować cały obszar dotknięty ograniczeniami zdefiniowany w decyzji wykonawczej (UE) 2015/1500 i określony w załączniku do tej decyzji.
(15) Pierwszą serię szczepień należy zakończyć możliwie najszybciej, nie później niż dnia 31 października 2015 r. i dnia 30 listopada 2015 r. odpowiednio w jednostce regionalnej Ewros oraz w jednostkach regionalnych Rodopy, Ksanti i Kawala. W przypadku wystąpienia kolejnych ognisk choroby w innych jednostkach regionalnych szczepienia w dotkniętej jednostce regionalnej należy zakończyć w ciągu dwóch miesięcy od potwierdzenia pierwszego wystąpienia ogniska choroby guzowatej skóry bydła w tej jednostce regionalnej, o ile dostępne będą szczepionki. Powodzenie środków zwalczania choroby w Grecji zależy również od powodzenia takich środków w sąsiednim państwie trzecim, które zgłosiło wystąpienie ognisk choroby guzowatej skóry bydła w niewielkiej odległości od ognisk zgłoszonych przez Grecję; niezbędne może być zatem szczepienie potomstwa zaszczepionego bydła oraz ponowne zaszczepienie bydła na dotkniętym obszarze. Ustalono zatem, że okres stosowania niniejszej decyzji w sprawie szczepień przeciw chorobie guzowatej skóry bydła w Grecji kończy się z końcem 2016 r.
(16) Ryzyko rozprzestrzeniania się choroby od zaszczepionych zwierząt i produktów z nich lub od nich pochodzących jest inne niż ryzyko stwarzane przez niezaszczepione zwierzęta, w których być może rozwija się choroba. Należy zatem określić warunki przemieszczania zaszczepionego bydła oraz wprowadzania do obrotu produktów pochodzących z takich lub od takich zwierząt.
(17) Wiedza na temat choroby guzowatej skóry bydła jest niepełna. Zaszczepione bydło jest chronione od objawów klinicznych, ale niekoniecznie jest chronione przed zakażeniem; ponadto nie wszystkie zaszczepione zwierzęta nabywają odporność ochronną. Dlatego zezwala się na przeznaczenie takich zwierząt, po okresie co najmniej 28 dni od szczepienia, do natychmiastowego uboju i wysłanie ich bezpośrednio do rzeźni znajdujących się na terytorium Grecji.
(18) W związku z powyższym świeże mięso i wytworzone z niego surowe wyroby mięsne oraz produkty mięsne poddane niespecyficznemu procesowi obróbki mogą stwarzać znaczące ryzyko rozprzestrzenienia się choroby guzowatej skóry bydła. Uzasadnione jest zatem ograniczenie wprowadzania do obrotu świeżego mięsa oraz wytworzonych z niego surowych wyrobów mięsnych i produktów mięsnych do terytorium Grecji, pod warunkiem że takie świeże mięso, surowe wyroby mięsne i produkty mięsne będą opatrzone specjalnym znakiem, który nie jest owalny i którego nie można pomylić ze znakiem jakości zdrowotnej określonym w sekcji I rozdział III w załączniku I do rozporządzenia (WE) nr 854/2004 Parlamentu Europejskiego i Rady 9 ani ze znakiem identyfikacyjnym dla surowych wyrobów mięsnych i produktów mięsnych składających się z mięsa z bydła lub je zawierających, jak określono w sekcji I załącznika II do rozporządzenia (WE) nr 853/2004 Parlamentu Europejskiego i Rady 10 .
(19) Jednakże specyficzny proces obróbki produktów mięsnych w hermetycznie zaplombowanych pojemnikach do wartości Fo wynoszącej co najmniej trzy oraz obróbka mleka i przetworów mlecznych opisana w części A pkt 1.1-1.5 w załączniku IX do dyrektywy Rady 2003/85/WE 11 skutecznie inaktywują wirusa choroby guzowatej skóry bydła w takich produktach przeznaczonych do spożycia przez ludzi, należy zatem zezwolić na wprowadzanie do obrotu takiego mleka i przetworów mlecznych na całym terytorium Grecji i w pozostałych państwach członkowskich oraz na ich wysyłkę do państw trzecich.
(20) Należy zatem odpowiednio zmienić decyzję wykonawczą (UE) 2015/1500.
(21) Środki przewidziane w niniejszej decyzji są zgodne z opinią Stałego Komitetu ds. Roślin, Zwierząt, Żywności i Pasz,
PRZYJMUJE NINIEJSZĄ DECYZJĘ:
-zmieniony przez art. 2 decyzji nr (UE) 2015/2311 z dnia 9 grudnia 2015 r. (Dz.U.UE.L.2015.326.65) zmieniającej nin. decyzję z dniem notyfikacji.
- zmieniony przez art. 2 decyzji nr (UE) 2016/1116 z dnia 7 lipca 2016 r. (Dz.U.UE.L.2016.186.24) zmieniającej nin. decyzję z dniem notyfikacji.
- zmieniony przez art. 2 decyzji nr (UE) 2016/1255 z dnia 29 lipca 2016 r. (Dz.U.UE.L.2016.205.20) zmieniającej nin. decyzję z dniem notyfikacji.
W ciągu pierwszych 5 miesięcy obowiązywania mechanizmu konsultacji społecznych projektów ustaw udział w nich wzięły 24 323 osoby. Najpopularniejszym projektem w konsultacjach była nowelizacja ustawy o broni i amunicji. W jego konsultacjach głos zabrało 8298 osób. Podczas pierwszych 14 miesięcy X kadencji Sejmu RP (2023–2024) jedynie 17 proc. uchwalonych ustaw zainicjowali posłowie. Aż 4 uchwalone ustawy miały źródła w projektach obywatelskich w ciągu 14 miesięcy Sejmu X kadencji – to najważniejsze skutki reformy Regulaminu Sejmu z 26 lipca 2024 r.
24.04.2025Senat bez poprawek przyjął w środę ustawę, która obniża składkę zdrowotną dla przedsiębiorców. Zmiana, która wejdzie w życie 1 stycznia 2026 roku, ma kosztować budżet państwa 4,6 mld zł. Według szacunków Ministerstwo Finansów na reformie ma skorzystać około 2,5 mln przedsiębiorców. Teraz ustawa trafi do prezydenta Andrzaja Dudy.
23.04.2025Rada Ministrów przyjęła we wtorek, 22 kwietnia, projekt ustawy o zmianie ustawy – Prawo geologiczne i górnicze, przedłożony przez minister przemysłu. Chodzi o wyznaczenie podmiotu, który będzie odpowiedzialny za monitorowanie i egzekwowanie przepisów w tej sprawie. Nowe regulacje dotyczą m.in. dokładności pomiarów, monitorowania oraz raportowania emisji metanu.
22.04.2025Na wtorkowym posiedzeniu rząd przyjął przepisy zmieniające rozporządzenie w sprawie zakazu stosowania materiału siewnego odmian kukurydzy MON 810, przedłożone przez ministra rolnictwa i rozwoju wsi. Celem nowelizacji jest aktualizacja listy odmian genetycznie zmodyfikowanej kukurydzy, tak aby zakazać stosowania w Polsce upraw, które znajdują się w swobodnym obrocie na terytorium 10 państw Unii Europejskiej.
22.04.2025Od 18 kwietnia policja oraz żandarmeria wojskowa będą mogły karać tych, którzy bez zezwolenia m.in. fotografują i filmują szczególnie ważne dla bezpieczeństwa lub obronności państwa obiekty resortu obrony narodowej, obiekty infrastruktury krytycznej oraz ruchomości. Obiekty te zostaną specjalnie oznaczone.
17.04.2025Kompleksową modernizację instytucji polskiego rynku pracy poprzez udoskonalenie funkcjonowania publicznych służb zatrudnienia oraz form aktywizacji zawodowej i podnoszenia umiejętności kadr gospodarki przewiduje podpisana w czwartek przez prezydenta Andrzeja Dudę ustawa z dnia 20 marca 2025 r. o rynku pracy i służbach zatrudnienia. Ustawa, co do zasady, wejdzie w życie pierwszego dnia miesiąca następującego po upływie 14 dni od dnia ogłoszenia.
11.04.2025Identyfikator: | Dz.U.UE.L.2015.300.31 |
Rodzaj: | Decyzja |
Tytuł: | Decyzja wykonawcza 2015/2055 ustanawiająca warunki realizacji programu szczepień interwencyjnych bydła przeciwko chorobie guzowatej skóry bydła w Grecji i zmieniająca decyzję wykonawczą (UE) 2015/1500 |
Data aktu: | 10/11/2015 |
Data ogłoszenia: | 17/11/2015 |