uwzględniając Traktat o funkcjonowaniu Unii Europejskiej,
uwzględniając dyrektywę Parlamentu Europejskiego i Rady 2014/55/UE z dnia 16 kwietnia 2014 r. w sprawie fakturowania elektronicznego w zamówieniach publicznych 1 , w szczególności jej art. 3 ust. 2 oraz art. 11 ust. 2 akapit trzeci,
(1) Dyrektywa 2014/55/UE ma na celu promowanie stosowania fakturowania elektronicznego w zamówieniach publicznych dzięki zapewnieniu interoperacyjności semantycznej oraz zwiększeniu pewności prawa. Korzyści płynące z fakturowania elektronicznego są maksymalizowane, gdy generowanie, wysyłanie, przesyłanie, odbiór i przetwarzanie faktury mogą zostać całkowicie zautomatyzowane. Zastosowanie wspólnej normy europejskiej dotyczącej fakturowania elektronicznego oraz określenie ograniczonego wykazu syntaktyk dają gwarancję osiągnięcia tych korzyści w kontekście rynku wewnętrznego.
(2) Zgodnie z art. 3 dyrektywy 2014/55/UE Komisja zwróciła się do europejskich organizacji normalizacyjnych z wnioskiem o opracowanie normy europejskiej dotyczącej fakturowania elektronicznego i związanych z tym dokumentów, w tym przede wszystkim wykazu syntaktyk, na podstawie wniosku o normalizację z dnia 10 grudnia 2014 r., C(2014) 7912 final 2 .
(3) W dniu 28 czerwca 2017 r. Europejski Komitet Normalizacyjny (CEN) wydał normę europejską EN 16931-1:2017, Fakturowanie elektroniczne - część 1: Semantyczny model danych podstawowych elementów faktury elektronicznej oraz wykaz syntaktyk CEN/TS 16931-2:2017, Fakturowanie elektroniczne - część 2: Wykaz syntaktyk spełniających normę EN 16931-1, według systemu klasyfikacji CEN.
(4) Powiązane dokumenty opracowane przez CEN, mające na celu wspieranie wdrożenia normy europejskiej dotyczącej fakturowania elektronicznego, są dostępne na stronie internetowej CEN.
(5) Komisja przeprowadziła badanie odnośnie do normy europejskiej dotyczącej fakturowania elektronicznego pod kątem jej praktycznego stosowania przez użytkownika końcowego, zgodnie z art. 3 ust. 1 akapit piąty dyrektywy 2014/55/UE. Badanie wykazało, że norma europejska EN 16931-1:2017 jest adekwatna do zakładanych celów oraz spełnia kryteria wymienione w art. 3 ust. 1 akapit drugi dyrektywy 2014/55/UE, w szczególności kryteria funkcjonalności, przyjazności dla użytkownika oraz możliwych kosztów wdrożenia. Sprawozdanie na temat wyniku tego badania zostało przedłożone Parlamentowi Europejskiemu i Radzie w dniu 11 października 2017 r.
(6) Aby zapewnić odbiór i przetwarzanie faktur elektronicznych zgodnie z normą europejską dotyczącą fakturowania elektronicznego i powiązanymi syntaktykami tak szybko, jak jest to możliwe, niniejsza decyzja powinna wejść w życie pierwszego dnia po jej opublikowaniu w Dzienniku Urzędowym Unii Europejskiej.
(7) Należy zatem opublikować w Dzienniku Urzędowym Unii Europejskiej odniesienie do normy EN 16931-1:2017, Fakturowanie elektroniczne - część 1: Semantyczny model danych podstawowych elementów faktury elektronicznej oraz wykaz syntaktyk CEN/TS 16931-2:2017, Fakturowanie elektroniczne - część 2,
PRZYJMUJE NINIEJSZĄ DECYZJĘ:
W imieniu Komisji | |
Jean-Claude JUNCKER | |
Przewodniczący |
W ciągu pierwszych 5 miesięcy obowiązywania mechanizmu konsultacji społecznych projektów ustaw udział w nich wzięły 24 323 osoby. Najpopularniejszym projektem w konsultacjach była nowelizacja ustawy o broni i amunicji. W jego konsultacjach głos zabrało 8298 osób. Podczas pierwszych 14 miesięcy X kadencji Sejmu RP (2023–2024) jedynie 17 proc. uchwalonych ustaw zainicjowali posłowie. Aż 4 uchwalone ustawy miały źródła w projektach obywatelskich w ciągu 14 miesięcy Sejmu X kadencji – to najważniejsze skutki reformy Regulaminu Sejmu z 26 lipca 2024 r.
24.04.2025Senat bez poprawek przyjął w środę ustawę, która obniża składkę zdrowotną dla przedsiębiorców. Zmiana, która wejdzie w życie 1 stycznia 2026 roku, ma kosztować budżet państwa 4,6 mld zł. Według szacunków Ministerstwo Finansów na reformie ma skorzystać około 2,5 mln przedsiębiorców. Teraz ustawa trafi do prezydenta Andrzaja Dudy.
23.04.2025Rada Ministrów przyjęła we wtorek, 22 kwietnia, projekt ustawy o zmianie ustawy – Prawo geologiczne i górnicze, przedłożony przez minister przemysłu. Chodzi o wyznaczenie podmiotu, który będzie odpowiedzialny za monitorowanie i egzekwowanie przepisów w tej sprawie. Nowe regulacje dotyczą m.in. dokładności pomiarów, monitorowania oraz raportowania emisji metanu.
22.04.2025Na wtorkowym posiedzeniu rząd przyjął przepisy zmieniające rozporządzenie w sprawie zakazu stosowania materiału siewnego odmian kukurydzy MON 810, przedłożone przez ministra rolnictwa i rozwoju wsi. Celem nowelizacji jest aktualizacja listy odmian genetycznie zmodyfikowanej kukurydzy, tak aby zakazać stosowania w Polsce upraw, które znajdują się w swobodnym obrocie na terytorium 10 państw Unii Europejskiej.
22.04.2025Od 18 kwietnia policja oraz żandarmeria wojskowa będą mogły karać tych, którzy bez zezwolenia m.in. fotografują i filmują szczególnie ważne dla bezpieczeństwa lub obronności państwa obiekty resortu obrony narodowej, obiekty infrastruktury krytycznej oraz ruchomości. Obiekty te zostaną specjalnie oznaczone.
17.04.2025Kompleksową modernizację instytucji polskiego rynku pracy poprzez udoskonalenie funkcjonowania publicznych służb zatrudnienia oraz form aktywizacji zawodowej i podnoszenia umiejętności kadr gospodarki przewiduje podpisana w czwartek przez prezydenta Andrzeja Dudę ustawa z dnia 20 marca 2025 r. o rynku pracy i służbach zatrudnienia. Ustawa, co do zasady, wejdzie w życie pierwszego dnia miesiąca następującego po upływie 14 dni od dnia ogłoszenia.
11.04.2025Identyfikator: | Dz.U.UE.L.2017.266.19 |
Rodzaj: | Decyzja |
Tytuł: | Decyzja wykonawcza 2017/1870 w sprawie publikacji odniesienia do normy europejskiej dotyczącej fakturowania elektronicznego i wykazu syntaktyk zgodnie z dyrektywą Parlamentu Europejskiego i Rady 2014/55/UE |
Data aktu: | 16/10/2017 |
Data ogłoszenia: | 17/10/2017 |
Data wejścia w życie: | 18/10/2017 |