Decyzja wykonawcza 2018/638 ustanawiające środki nadzwyczajne zapobiegające wprowadzaniu do Unii i rozprzestrzenianiu się w niej organizmu szkodliwego Spodoptera frugiperda (Smith)

DECYZJA WYKONAWCZA KOMISJI (UE) 2018/638
z dnia 23 kwietnia 2018 r.
ustanawiające środki nadzwyczajne zapobiegające wprowadzaniu do Unii i rozprzestrzenianiu się w niej organizmu szkodliwego Spodoptera frugiperda (Smith) *

(notyfikowana jako dokument nr C(2018) 2291)

(Dz.U.UE L z dnia 25 kwietnia 2018 r.)

KOMISJA EUROPEJSKA,

uwzględniając Traktat o funkcjonowaniu Unii Europejskiej,

uwzględniając dyrektywę Rady 2000/29/WE z dnia 8 maja 2000 r. w sprawie środków ochronnych przed wprowadzaniem do Wspólnoty organizmów szkodliwych dla roślin lub produktów roślinnych i przed ich rozprzestrzenianiem się we Wspólnocie 1 , w szczególności jej art. 16 ust. 3 zdanie trzecie,

a także mając na uwadze, co następuje:

(1) Spodoptera frugiperda (Smith) (dalej: "określony organizm") jest wymieniony w części A sekcja I lit. a) pkt 22 załącznika I do dyrektywy 2000/29/WE jako organizm szkodliwy, którego występowania nie stwierdzono dotychczas w Unii.

(2) Szczególne środki zapobiegające wprowadzaniu do Unii i rozprzestrzenianiu się w niej określonego organizmu określono w części A sekcja I pkt 27.2 załącznika IV do dyrektywy 2000/29/WE. Środki te obejmują szczególne wymogi dotyczące wprowadzania do Unii roślin Dendranthema (DC.) Des Moul., Dianthus L. i Pelargonium l'Hérit. ex Ait., które mogą być żywicielami organizmu szkodliwego.

(3) Europejski Urząd ds. Bezpieczeństwa Żywności (EFSA) przedstawił opinię naukową na temat kategorii szkodników, do której należy określony organizm, przyjętą w dniu 28 czerwca 2017 r. 2 . Ponadto państwa członkowskie przedstawiły dane dotyczące zatrzymania towarów w związku z obecnością tego organizmu.

(4) W związku z niedawnym wprowadzeniem i rozprzestrzenianiem się określonego organizmu w Afryce, jego rozprzestrzenieniem w obu Amerykach i danymi dotyczącymi zatrzymania przedstawionymi przez państwa członkowskie, niektóre rośliny żywicielskie określonego organizmu pochodzące z Afryki lub z jednej z Ameryk (dalej: "określone rośliny"), należy objąć szczególnymi środkami przy ich wprowadzaniu do Unii.

(5) Te szczególne środki powinny obejmować zapewnienie szybkiego wykrywania określonego organizmu na terytorium Unii, ustanowienie wymogów dotyczących wprowadzania do Unii określonych roślin, w tym dotyczących świadectwa fitosanitarnego, jak również ustanowienie kontroli urzędowych w momencie wprowadzania tych roślin do Unii. Państwa członkowskie powinny przeprowadzać coroczne badania pod kątem obecności określonego organizmu na swoim terytorium oraz zapewnić informowanie podmiotów zawodowych o ewentualnej obecności tego organizmu i środkach, które należy wprowadzić.

(6) Środki te są konieczne do zapewnienia zwiększonej ochrony na terytorium Unii przed wprowadzeniem, zadomowieniem się i rozprzestrzenieniem określonego organizmu.

(7) Aby właściwe organy urzędowe i podmioty zawodowe mogły dostosować się do nowych przepisów, niniejsza decyzja powinna mieć zastosowanie od dnia 1 czerwca 2018 r.

(8) Niniejsza decyzja powinna mieć charakter tymczasowy i obowiązywać do dnia 31 maja 2020 r., aby można było dokonać jej przeglądu przed tym terminem.

(9) Środki przewidziane w niniejszej decyzji są zgodne z opinią Stałego Komitetu ds. Roślin, Zwierząt, Żywności i Pasz,

PRZYJMUJE NINIEJSZĄ DECYZJĘ

Artykuł  1

Definicje

Do celów niniejszej decyzji stosuje się następujące definicje:

a)
"określony organizm" oznacza Spodoptera frugiperda (Smith);
b)
 "określone roślinyf" oznaczają owoce Capsicum L., Momordica L., Solanum aethiopicum L., Solanum macrocarpon L. i Solanum melongena L. oraz rośliny, inne niż żywy pyłek, roślinne hodowle tkankowe, nasiona i ziarna Zea mays L. pochodzące z państw trzecich innych niż Szwajcaria;
c)
"punkt produkcji" oznacza określoną część miejsca produkcji, która jest zarządzana jako oddzielna jednostka do celów fitosanitarnych. "miejsce produkcji" oznacza wszelkie obiekty lub zgrupowania pól wykorzystywane jako pojedyncza jednostka produkcyjna lub uprawowa.
Artykuł  2

Wykrycie lub podejrzenie obecności określonego organizmu

1. 
Państwa członkowskie zapewniają, by każda osoba, która podejrzewa obecność określonego organizmu lub stwierdzi taką obecność na danym terytorium, niezwłocznie poinformowała odpowiedzialny organ urzędowy i przekazała mu wszelkie istotne informacje dotyczące obecności lub podejrzewanej obecności określonego organizmu.
2. 
Odpowiedzialny organ urzędowy bezzwłocznie rejestruje takie informacje.
3. 
W przypadku gdy odpowiedzialny organ urzędowy został powiadomiony o obecności lub podejrzewanej obecności określonego organizmu, musi wprowadzić wszelkie niezbędne środki w celu potwierdzenia tej obecności lub podejrzewanej obecności.
4. 
Państwa członkowskie zapewniają, by każda osoba, pod której kontrolą znajdują się rośliny, które mogą być porażone określonym organizmem, została niezwłocznie poinformowana o obecności lub podejrzewanej obecności określonego organizmu, potencjalnych skutkach, ryzyku oraz środkach, które należy wprowadzić.
Artykuł  3

Wymogi dotyczące wprowadzania do Unii określonych roślin

Określone rośliny są wprowadzane do Unii jedynie wówczas, jeśli spełnione są następujące wymagania:

a)
towarzyszy im świadectwo fitosanitarne, o którym mowa w art. 13 ust. 1 ppkt (ii) dyrektywy 2000/29/WE;
b)
spełniają wymogi art. 4 lit. a), b), c), d) lub e) niniejszej decyzji. Odpowiednią literę należy podać w świadectwie fitosanitarnym w rubryce "Deklaracja dodatkowa". W odniesieniu do art. 4 lit. c) i d) świadectwo sanitarne powinno również zawierać informacje zapewniające identyfikowalność określone w lit. c) ppkt (iv);
c)
w momencie wprowadzenia do Unii zostały poddane kontroli przez odpowiedzialny organ urzędowy zgodnie z art. 5 niniejszej decyzji i kontrola ta nie wykazała obecności określonego organizmu.
Artykuł  4

Pochodzenie określonych roślin

Określone rośliny muszą spełniać wymogi określone w jednej z następujących liter:

a)
pochodzą z państwa trzeciego, w którym nie odnotowuje się występowania określonego organizmu;
b)
pochodzą z obszaru uznanego za wolny od określonego organizmu przez właściwą krajową organizację ochrony roślin zgodnie z odpowiednimi międzynarodowymi standardami dla środków fitosanitarnych; nazwę tego obszaru należy podać w świadectwie fitosanitarnym w rubryce "miejsce pochodzenia".
c)
pochodzą z obszarów innych niż te, o których mowa w lit. a) i b), i spełniają następujące warunki:
(i)
określone rośliny wyprodukowano w punkcie produkcji, który jest zarejestrowany i nadzorowany przez krajową organizację ochrony roślin w państwie pochodzenia;
(ii)
w okresie trzech miesięcy poprzedzających wywóz w punkcie produkcji przeprowadzono inspekcje urzędowe i nie wykryto określonego organizmu na określonych roślinach;
(iii)
przed wywozem określone rośliny poddano urzędowej inspekcji i uznano za wolne od określonego organizmu;
(iv)
podczas przemieszczania roślin przed wywozem dostarczono informacje zapewniające identyfikowalność określonych roślin, począwszy od ich punktu produkcji;
(v)
określone rośliny zostały wyprodukowane w punkcie produkcji, który wyposażono w całkowite fizyczne zabezpieczenie przed wprowadzeniem określonego organizmu;
d)
pochodzą z obszarów innych niż te, o których mowa w lit. a) i b), oraz spełniają wymogi określone w lit. c) ppkt (i)-(iv) i zostały poddane skutecznemu zabiegowi w celu zapewnienia, że są wolne od określonego organizmu;
e)
pochodzą z obszarów innych niż te, o których mowa w lit. a) i b) i zostały poddane skutecznemu zabiegowi po zbiorze plonu w celu zapewnienia, że są wolne od określonego organizmu oraz zabieg ten został określony w świadectwie fitosanitarnym.
Artykuł  5

Kontrole urzędowe przy wprowadzaniu do Unii

1. 
Wszystkie przesyłki określonych roślin wprowadzane do Unii poddaje się kontroli urzędowej w punkcie wprowadzenia do Unii lub w miejscu przeznaczenia określonym zgodnie z dyrektywą Komisji 2004/103/WE 4 .
2. 
Odpowiedzialny organ urzędowy przeprowadza następujące kontrole:
a)
kontrola wizualna; oraz
b)
w przypadku podejrzenia obecności określonego organizmu - pobieranie próbek i identyfikacja wykrytego organizmu.
Artykuł  6

Badania pod kątem określonego organizmu na terytorium państw członkowskich

1. 
Państwa członkowskie przeprowadzają coroczne badania dotyczące obecności określonego organizmu na roślinach żywicielskich na swoim terytorium.
2. 
Badania te przeprowadzane są przez odpowiedzialny organ urzędowy lub pod urzędowym nadzorem odpowiedzialnego organu urzędowego. Obejmują one co najmniej zastosowanie odpowiednich pułapek, takich jak pułapki świetlne lub feromonowe, a w przypadku podejrzenia porażenia przez określony organizm - pobranie próbek i identyfikację. Badania te opierają się na solidnych zasadach naukowych i technicznych i są prowadzone w okresach roku, w których możliwe jest wykrycie określonego organizmu.
3. 
Każde państwo członkowskie przekazuje Komisji i pozostałym państwom członkowskim, do dnia 30 kwietnia każdego roku, wyniki badań przeprowadzonych w poprzednim roku kalendarzowym.
Artykuł  7

Data rozpoczęcia stosowania

Niniejszą decyzję stosuje się od dnia 1 czerwca 2018 r.

Artykuł  8  5

Data utraty mocy

Niniejszą decyzję stosuje się do dnia 30 czerwca 2023 r.

Artykuł  9

Adresaci

Niniejsza decyzja skierowana jest do państw członkowskich.

Sporządzono w Brukseli dnia 23 kwietnia 2018 r.
W imieniu Komisji
Vytenis ANDRIUKAITIS
Członek Komisji
* Z dniem 12 czerwca 2023 r. decyzja utraciła moc, z wyjątkiem art. 3 i 4, zgodnie z art. 14 rozporządzenia nr 2023/1134 z dnia 8 czerwca 2023 r. (Dz.U.UE.L.2023.149.62).
1 Dz.U. L 169 z 10.7.2000, s. 1.
2 Dziennik EFSA 2017; 15(7):4927.
3 Art. 1 lit. b) zmieniona przez art. 1 pkt 1 decyzji nr 1598/2019 z dnia 26 września 2019 r. (Dz.U.UE.L.2019.248.86) zmieniającej nin. decyzję z dniem 1 października 2019 r.
4 Dyrektywa Komisji 2004/103/WE z dnia 7 października 2004 r. w sprawie kontroli tożsamości i zdrowia roślin, produktów roślinnych lub innych produktów wymienionych w części B załącznika V do dyrektywy Rady 2000/29/WE, które mogą być przeprowadzane w miejscu innym niż miejsce wprowadzenia do Wspólnoty lub w miejscu znajdującym się w pobliżu oraz określającej wymogi odnoszące się do wymienionych kontroli (Dz.U. L 313 z 12.10.2004, s. 16).
5 Art. 8:

- zmieniony przez art. 1 pkt 2 decyzji nr 1598/2019 z dnia 26 września 2019 r. (Dz.U.UE.L.2019.248.86) zmieniającej nin. decyzję z dniem 1 października 2019 r.

- zmieniony przez art. 1 decyzji nr 869/2021 z dnia 27 maja 2021 r. (Dz.U.UE.L.2021.191.4) zmieniającej nin. decyzję z dniem 1 lipca 2021 r.

Zmiany w prawie

Lepsze prawo. W Sejmie odbyła się konferencja podsumowująca konsultacje społeczne projektów ustaw

W ciągu pierwszych 5 miesięcy obowiązywania mechanizmu konsultacji społecznych projektów ustaw udział w nich wzięły 24 323 osoby. Najpopularniejszym projektem w konsultacjach była nowelizacja ustawy o broni i amunicji. W jego konsultacjach głos zabrało 8298 osób. Podczas pierwszych 14 miesięcy X kadencji Sejmu RP (2023–2024) jedynie 17 proc. uchwalonych ustaw zainicjowali posłowie. Aż 4 uchwalone ustawy miały źródła w projektach obywatelskich w ciągu 14 miesięcy Sejmu X kadencji – to najważniejsze skutki reformy Regulaminu Sejmu z 26 lipca 2024 r.

Grażyna J. Leśniak 24.04.2025
Przedsiębiorcy zapłacą niższą składkę zdrowotną – Senat za ustawą

Senat bez poprawek przyjął w środę ustawę, która obniża składkę zdrowotną dla przedsiębiorców. Zmiana, która wejdzie w życie 1 stycznia 2026 roku, ma kosztować budżet państwa 4,6 mld zł. Według szacunków Ministerstwo Finansów na reformie ma skorzystać około 2,5 mln przedsiębiorców. Teraz ustawa trafi do prezydenta Andrzaja Dudy.

Grażyna J. Leśniak 23.04.2025
Rząd organizuje monitoring metanu

Rada Ministrów przyjęła we wtorek, 22 kwietnia, projekt ustawy o zmianie ustawy – Prawo geologiczne i górnicze, przedłożony przez minister przemysłu. Chodzi o wyznaczenie podmiotu, który będzie odpowiedzialny za monitorowanie i egzekwowanie przepisów w tej sprawie. Nowe regulacje dotyczą m.in. dokładności pomiarów, monitorowania oraz raportowania emisji metanu.

Krzysztof Koślicki 22.04.2025
Rząd zaktualizował wykaz zakazanej kukurydzy

Na wtorkowym posiedzeniu rząd przyjął przepisy zmieniające rozporządzenie w sprawie zakazu stosowania materiału siewnego odmian kukurydzy MON 810, przedłożone przez ministra rolnictwa i rozwoju wsi. Celem nowelizacji jest aktualizacja listy odmian genetycznie zmodyfikowanej kukurydzy, tak aby zakazać stosowania w Polsce upraw, które znajdują się w swobodnym obrocie na terytorium 10 państw Unii Europejskiej.

Krzysztof Koślicki 22.04.2025
Od 18 kwietnia fotografowanie obiektów obronnych i krytycznych tylko za zezwoleniem

Od 18 kwietnia policja oraz żandarmeria wojskowa będą mogły karać tych, którzy bez zezwolenia m.in. fotografują i filmują szczególnie ważne dla bezpieczeństwa lub obronności państwa obiekty resortu obrony narodowej, obiekty infrastruktury krytycznej oraz ruchomości. Obiekty te zostaną specjalnie oznaczone.

Robert Horbaczewski 17.04.2025
Prezydent podpisał ustawę o rynku pracy i służbach zatrudnienia

Kompleksową modernizację instytucji polskiego rynku pracy poprzez udoskonalenie funkcjonowania publicznych służb zatrudnienia oraz form aktywizacji zawodowej i podnoszenia umiejętności kadr gospodarki przewiduje podpisana w czwartek przez prezydenta Andrzeja Dudę ustawa z dnia 20 marca 2025 r. o rynku pracy i służbach zatrudnienia. Ustawa, co do zasady, wejdzie w życie pierwszego dnia miesiąca następującego po upływie 14 dni od dnia ogłoszenia.

Grażyna J. Leśniak 11.04.2025
Metryka aktu
Identyfikator:

Dz.U.UE.L.2018.105.31

Rodzaj: Decyzja
Tytuł: Decyzja wykonawcza 2018/638 ustanawiające środki nadzwyczajne zapobiegające wprowadzaniu do Unii i rozprzestrzenianiu się w niej organizmu szkodliwego Spodoptera frugiperda (Smith)
Data aktu: 23/04/2018
Data ogłoszenia: 25/04/2018
Data wejścia w życie: 25/04/2018