(Tekst mający znaczenie dla EOG)
(Dz.U.UE L z dnia 18 maja 2018 r.)
KOMISJA EUROPEJSKA,
uwzględniając Traktat o funkcjonowaniu Unii Europejskiej,
uwzględniając dyrektywę Rady 89/662/EWG z dnia 11 grudnia 1989 r. dotyczącą kontroli weterynaryjnych w handlu wewnątrzwspólnotowym w perspektywie wprowadzenia rynku wewnętrznego 1 , w szczególności jej art. 9 ust. 4,
uwzględniając dyrektywę Rady 90/425/EWG z dnia 26 czerwca 1990 r. dotyczącą kontroli weterynaryjnych i zootechnicznych mających zastosowanie w handlu wewnątrzwspólnotowym niektórymi żywymi zwierzętami i produktami w perspektywie wprowadzenia rynku wewnętrznego 2 , w szczególności jej art. 10 ust. 4,
uwzględniając dyrektywę Rady 92/119/EWG z dnia 17 grudnia 1992 r. wprowadzającą ogólne wspólnotowe środki zwalczania niektórych chorób zwierząt i szczególne środki odnoszące się do choroby pęcherzykowej świń 3 , w szczególności jej art. 14 ust. 2, art. 19 ust. 1 lit. a) i art. 19 ust. 3 lit. a) oraz art. 19 ust. 4 i 6,
uwzględniając dyrektywę Rady 2002/99/WE z dnia 16 grudnia 2002 r. ustanawiającą przepisy o wymaganiach zdrowotnych dla zwierząt regulujące produkcję, przetwarzanie, dystrybucję oraz wprowadzanie produktów pochodzenia zwierzęcego przeznaczonych do spożycia przez ludzi 4 , w szczególności jej art. 4 ust. 3,
a także mając na uwadze, co następuje:
(1) Dyrektywa 92/119/EWG określa ogólne środki zwalczania stosowane w przypadku wystąpienia ogniska niektórych chorób zwierząt, w tym choroby guzowatej skóry bydła. Takie środki zwalczania obejmują ustanowienie obszarów zapowietrzonych i zagrożonych wokół zakażonego gospodarstwa, przewidują również szczepienia interwencyjne w przypadku wystąpienia ogniska choroby guzowatej skóry bydła jako uzupełnienie innych środków zwalczania.
(2) W decyzji wykonawczej Komisji (UE) 2016/2008 5 określa się środki zwalczania w zakresie zdrowia zwierząt w odniesieniu do choroby guzowatej skóry bydła w państwach członkowskich lub ich częściach. W decyzji tej "obszary zakażone" definiuje się jako części terytorium państwa członkowskiego wymienione w części II załącznika I do tej decyzji wykonawczej, obejmujące obszary, na których potwierdzono wystąpienie choroby guzowatej skóry bydła, oraz wszystkie obszary zapowietrzone i zagrożone ustanowione zgodnie z dyrektywą 92/119/EWG, na których można prowadzić szczepienia przeciwko tej chorobie po zatwierdzeniu programów szczepień. Ponadto "obszary wolne od choroby, na których zastosowano szczepienia" definiuje się w tej decyzji jako części terytorium państwa członkowskiego wymienione w części I wspomnianego załącznika, obejmujące obszary poza obszarem zakażonym, na których prowadzi się szczepienia przeciwko chorobie guzowatej skóry bydła po zatwierdzeniu programów szczepień.
(3) W decyzji wykonawczej Komisji (UE) 2016/2008 określono konkretne środki zmniejszające ryzyko i ograniczenia w handlu w odniesieniu do żywego bydła i dzikich przeżuwaczy utrzymywanych w niewoli oraz ich materiału biologicznego, a także innych produktów pozyskanych od tych zwierząt, które to środki należy wprowadzać na "obszarach wolnych od choroby, na których zastosowano szczepienia", aby zminimalizować ryzyko rozprzestrzeniania się choroby guzowatej skóry bydła.
(4) Chorobę guzowatej skóry bydła potwierdzono po raz pierwszy w Europie kontynentalnej w sierpniu 2015 r. (Grecja). W 2016 r. choroba pojawiła się w sumie w 7 państwach w Europie Południowo-Wschodniej (Grecja, Bułgaria, była jugosłowiańska republika Macedonii, Serbia, Kosowo 6 , Albania i Czarnogóra), natomiast w 2017 r. choroba guzowatej skóry bydła występowała w znacznie mniejszym zakresie (ponowne wystąpienie choroby na dużą skalę tylko w Albanii i tylko kilka pojedynczych ognisk choroby w Grecji i byłej jugosłowiańskiej republice Macedonii).
(5) W reakcji na wystąpienie choroby guzowatej skóry bydła wszystkie państwa członkowskie dotknięte chorobą (Grecja i Bułgaria), jak również wszystkie państwa spoza UE dotknięte chorobą szybko wprowadziły masowe szczepienia całej populacji bydła żywego i dzikich przeżuwaczy utrzymywanych w niewoli i stosowały je przez co najmniej dwa kolejne lata (2016 i 2017 r.). W tym samym okresie - w związku z sytuacją epidemiologiczną w państwach sąsiadujących - ten sam środek obejmujący szczepienia był wdrażany jako środek zapobiegawczy przez Chorwację, gdzie choroba guzowatej skóry bydła jak dotąd nigdy nie wystąpiła.
(6) Od pierwszego wystąpienia choroby guzowatej skóry bydła w Europie kontynentalnej Europejski Urząd ds. Bezpieczeństwa Żywności (EFSA) przyjął w dniu 29 lipca 2016 r. 7 pilne zalecenie dotyczące choroby guzowatej skóry bydła oraz dwa sprawozdania, zatwierdzone odpowiednio w dniu 27 marca 2017 r. 8 i w dniu 29 stycznia 2018 r. 9 Zgodnie ze wszystkimi tymi ocenami naukowymi wyniki analiz dostępnych danych epidemiologicznych dotyczących choroby guzowatej skóry bydła w Europie w 2016 i 2017 r. wskazują na to, że kampanie masowych szczepień przeciwko chorobie guzowatej skóry bydła, o ile zostały właściwie wdrożone, doprowadziły do zwalczenia tej choroby, zapobiegając wystąpieniu jej nowych ognisk. Ponadto stwierdza się, że masowe szczepienia są najskuteczniejszą metodą zwalczania choroby guzowatej skóry bydła, zwłaszcza jeżeli ochrona szczepionych zwierząt rozwinęła się jeszcze przed wprowadzeniem choroby, a zatem w drodze szczepień zapobiegawczych.
(7) Skuteczność ostatnich kampanii szczepień przeciwko chorobie guzowatej skóry bydła, potwierdzona w zaleceniu EFSA z 2016 r. i sprawozdaniach EFSA z 2017 i 2018 r., wskazuje na to, że po zakończeniu kampanii szczepień przeciwko chorobie guzowatej skóry bydła zgodnie z załącznikiem II do decyzji wykonawczej (UE) 2016/2008 ryzyko rozprzestrzeniania się choroby guzowatej skóry bydła w wyniku przemieszczania żywego bydła i dzikich przeżuwaczy utrzymywanych w niewoli w obrębie obszaru wolnego od choroby, na którym zastosowano szczepienia, jest bardzo niskie.
(8) Całe terytorium lub części terytorium Chorwacji, Bułgarii i Grecji zostały wymienione w załączniku I do decyzji wykonawczej (UE) 2016/2008 jako "obszary wolne od choroby, na których zastosowano szczepienia".
(9) Już w 2017 r. zarówno Chorwacja, jak i Bułgaria zgłosiły zakończenie kampanii szczepień przeciwko chorobie guzowatej skóry bydła na swoich "obszarach wolnych od choroby, na których zastosowano szczepienia" zgodnie z załącznikiem II do decyzji wykonawczej (UE) 2016/2008. Ponadto Chorwacja, ze względu na korzystną sytuację epidemiologiczną w Europie Południowo-Wschodniej w 2017 r., zaprzestanie stosowania szczepień przeciwko chorobie guzowatej skóry bydła, począwszy od 2018 r.
(10) Po zakończeniu kampanii szczepień przeciwko chorobie guzowatej skóry bydła na "obszarach wolnych od choroby, na których zastosowano szczepienia" w Grecji, odstępstwa wprowadzone niniejszą decyzją powinny mieć zastosowanie do odpowiednich "obszarów wolnych od choroby, na których zastosowano szczepienia" w Grecji.
(11) Zgodnie z obecnie obowiązującymi przepisami art. 6a decyzji wykonawczej (UE) 2016/2008 przemieszczanie żywego bydła i dzikich przeżuwaczy utrzymywanych w niewoli w obrębie "obszarów wolnych od choroby, na których zastosowano szczepienia", w tym samym państwie członkowskim, jest dozwolone tylko wtedy, gdy zwierzęta te pochodzą z gospodarstw, w których wszystkie inne zwierzęta posiadają ochronę immunologiczną uzyskaną w wyniku szczepienia lub posiadają odporność matczyną, z kilkoma wyjątkami (zwierzęta przeznaczone do uboju z konieczności lub zwierzęta wprowadzone z obszarów wolnych od choroby guzowatej skóry bydła mniej niż 3 miesiące temu). W związku z tym, w sytuacji stopniowego zaprzestania prowadzenia szczepień przeciwko chorobie guzowatej skóry bydła na "obszarach wolnych od choroby, na których zastosowano szczepienia", niezbędne są przepisy dotyczące przemieszczania żywego bydła i dzikich przeżuwaczy utrzymywanych w niewoli po wygaśnięciu odporności matczynej u cieląt, zwłaszcza w drugiej połowie 2018 r.
(12) Należy zatem zmienić wymagania dotyczące odstępstw i warunków specjalnych dotyczących wysyłki żywego bydła i dzikich przeżuwaczy utrzymywanych w niewoli w obrębie "obszarów wolnych od choroby, na których zastosowano szczepienia" oraz odpowiednio zmienić art. 6a decyzji wykonawczej (UE) 2016/2008.
(13) Środki przewidziane w niniejszej decyzji są zgodne z opinią Stałego Komitetu ds. Roślin, Zwierząt, Żywności i Pasz,
PRZYJMUJE NINIEJSZĄ DECYZJĘ:
W imieniu Komisji | |
Vytenis ANDRIUKAITIS | |
Członek Komisji |
W ciągu pierwszych 5 miesięcy obowiązywania mechanizmu konsultacji społecznych projektów ustaw udział w nich wzięły 24 323 osoby. Najpopularniejszym projektem w konsultacjach była nowelizacja ustawy o broni i amunicji. W jego konsultacjach głos zabrało 8298 osób. Podczas pierwszych 14 miesięcy X kadencji Sejmu RP (2023–2024) jedynie 17 proc. uchwalonych ustaw zainicjowali posłowie. Aż 4 uchwalone ustawy miały źródła w projektach obywatelskich w ciągu 14 miesięcy Sejmu X kadencji – to najważniejsze skutki reformy Regulaminu Sejmu z 26 lipca 2024 r.
24.04.2025Senat bez poprawek przyjął w środę ustawę, która obniża składkę zdrowotną dla przedsiębiorców. Zmiana, która wejdzie w życie 1 stycznia 2026 roku, ma kosztować budżet państwa 4,6 mld zł. Według szacunków Ministerstwo Finansów na reformie ma skorzystać około 2,5 mln przedsiębiorców. Teraz ustawa trafi do prezydenta Andrzaja Dudy.
23.04.2025Rada Ministrów przyjęła we wtorek, 22 kwietnia, projekt ustawy o zmianie ustawy – Prawo geologiczne i górnicze, przedłożony przez minister przemysłu. Chodzi o wyznaczenie podmiotu, który będzie odpowiedzialny za monitorowanie i egzekwowanie przepisów w tej sprawie. Nowe regulacje dotyczą m.in. dokładności pomiarów, monitorowania oraz raportowania emisji metanu.
22.04.2025Na wtorkowym posiedzeniu rząd przyjął przepisy zmieniające rozporządzenie w sprawie zakazu stosowania materiału siewnego odmian kukurydzy MON 810, przedłożone przez ministra rolnictwa i rozwoju wsi. Celem nowelizacji jest aktualizacja listy odmian genetycznie zmodyfikowanej kukurydzy, tak aby zakazać stosowania w Polsce upraw, które znajdują się w swobodnym obrocie na terytorium 10 państw Unii Europejskiej.
22.04.2025Od 18 kwietnia policja oraz żandarmeria wojskowa będą mogły karać tych, którzy bez zezwolenia m.in. fotografują i filmują szczególnie ważne dla bezpieczeństwa lub obronności państwa obiekty resortu obrony narodowej, obiekty infrastruktury krytycznej oraz ruchomości. Obiekty te zostaną specjalnie oznaczone.
17.04.2025Kompleksową modernizację instytucji polskiego rynku pracy poprzez udoskonalenie funkcjonowania publicznych służb zatrudnienia oraz form aktywizacji zawodowej i podnoszenia umiejętności kadr gospodarki przewiduje podpisana w czwartek przez prezydenta Andrzeja Dudę ustawa z dnia 20 marca 2025 r. o rynku pracy i służbach zatrudnienia. Ustawa, co do zasady, wejdzie w życie pierwszego dnia miesiąca następującego po upływie 14 dni od dnia ogłoszenia.
11.04.2025Identyfikator: | Dz.U.UE.L.2018.123.119 |
Rodzaj: | Decyzja |
Tytuł: | Decyzja wykonawcza 2018/744 zmieniająca decyzję wykonawczą (UE) 2016/2008 dotyczącą środków kontroli w zakresie zdrowia zwierząt w odniesieniu do choroby guzowatej skóry bydła w niektórych państwach członkowskich |
Data aktu: | 16/05/2018 |
Data ogłoszenia: | 18/05/2018 |
Data wejścia w życie: | 18/05/2018 |