uwzględniając Traktat o funkcjonowaniu Unii Europejskiej,
uwzględniając rozporządzenie (WE) nr 178/2002 Parlamentu Europejskiego i Rady z dnia 28 stycznia 2002 r. ustanawiające ogólne zasady i wymagania prawa żywnościowego, powołujące Europejski Urząd ds. Bezpieczeństwa Żywności oraz ustanawiające procedury w zakresie bezpieczeństwa żywności 1 , w szczególności jego art. 53 ust. 1 lit. b) ppkt (ii),
uwzględniając rozporządzenie (WE) nr 882/2004 Parlamentu Europejskiego i Rady z dnia 29 kwietnia 2004 r. w sprawie kontroli urzędowych przeprowadzanych w celu sprawdzenia zgodności z prawem paszowym i żywnościowym oraz regułami dotyczącymi zdrowia zwierząt i dobrostanu zwierząt 2 , w szczególności jego art. 15 ust. 5,
(1) W art. 53 rozporządzenia (WE) nr 178/2002 przewidziano możliwość przyjęcia odpowiednich unijnych środków nadzwyczajnych dotyczących żywności i paszy przywożonych z państwa trzeciego, w celu ochrony zdrowia ludzkiego, zdrowia zwierząt lub środowiska, w przypadku gdy jest ewidentne, że dana żywność i pasza prawdopodobnie stworzą poważne ryzyko dla zdrowia ludzkiego i zdrowia zwierząt oraz że istniejącemu ryzyku nie można wystarczająco zapobiec za pomocą środków wprowadzonych indywidualnie przez państwa członkowskie. Te unijne środki nadzwyczajne mogą polegać na nałożeniu specjalnych warunków przywozu w odniesieniu do danych produktów.
(2) W rozporządzeniu Komisji (WE) nr 669/2009 3 ustanowiono zwiększony poziom kontroli urzędowych przywozu paszy i żywności niepochodzących od zwierząt, wymienionych w załączniku I do tego rozporządzenia. Liście winorośli z Turcji i owoc pitahaya (smoczy owoc) z Wietnamu są ujęte w tym załączniku i w związku z tym podlegają zwiększonemu poziomowi kontroli urzędowych.
(3) Wyniki kontroli urzędowych przeprowadzonych przez państwa członkowskie w ramach rozporządzenia (WE) nr 669/2009, dane wynikające z powiadomień otrzymanych za pośrednictwem systemu wczesnego ostrzegania o niebezpiecznej żywności i paszach, ustanowionego rozporządzeniem (WE) nr 178/2002, sprawozdania z audytu sporządzone przez Komisję, sprawozdania otrzymane od państw trzecich i wymiana informacji między Komisją, państwami członkowskimi i Europejskim Urzędem ds. Bezpieczeństwa Żywności wskazują, że częstotliwość przypadków niezgodności liści winorośli z Turcji z najwyższymi dopuszczalnymi poziomami pozostałości pestycydów, określonymi w rozporządzeniu (WE) nr 396/2005 Parlamentu Europejskiego i Rady 4 , jest wciąż wysoka. Sytuacja zatem nie poprawiła się nawet po zwiększeniu częstotliwości kontroli na granicach Unii.
(4) Wyniki kontroli urzędowych przeprowadzonych przez państwa członkowskie w ramach rozporządzenia (WE) nr 669/2009 wskazują, że częstotliwość przypadków niezgodności owocu pitahaya (smoczego owocu) z Wietnamu z najwyższymi dopuszczalnymi poziomami pozostałości pestycydów, określonymi w rozporządzeniu (WE) nr 396/2005, jest wysoka. Ponadto w wyniku audytu przeprowadzonego przez Komisję w Wietnamie w marcu 2017 r. w celu oceny kontroli pestycydów w żywności pochodzenia roślinnego przeznaczonej do wywozu do Unii Europejskiej stwierdzono, że nie istnieje skuteczny urzędowy system kontroli pestycydów w żywności wywożonej do Unii oraz że odpowiednie organy nie potrafią zapewnić zgodności produktów wietnamskich z najwyższymi dopuszczalnymi poziomami pozostałości pestycydów.
(5) Dowodzi to, że przywóz liści winorośli z Turcji i owocu pitahaya (smoczego owocu) z Wietnamu może stanowić poważne zagrożenie dla zdrowia oraz że zagrożenia tego nie można w zadowalającym stopniu ograniczyć za pomocą obecnie obowiązujących środków. W związku z tym konieczne jest ustanowienie specjalnych warunków przywozu liści winorośli z Turcji i owocu pitahaya (smoczego owocu) z Wietnamu.
(6) Liście curry z Indii podlegają obecnie specjalnym warunkom przywozu określonym w rozporządzeniu wykonawczym Komisji (UE) nr 885/2014 5 . Należy utrzymać specjalne warunki przywozu tego produktu, w świetle danych wynikających z powiadomień otrzymanych za pośrednictwem systemu wczesnego ostrzegania o niebezpiecznej żywności i paszach oraz wyników kontroli urzędowych przeprowadzonych przez państwa członkowskie w ramach rozporządzenia wykonawczego (UE) nr 885/2014, które wskazują, że częstotliwość przypadków niezgodności z przepisami jest wciąż wysoka.
(7) Należy zatem wymagać, aby liście curry z Indii, liście winorośli z Turcji i owoc pitahaya (smoczy owoc) z Wietnamu były poddawane kontrolom urzędowym przed wywozem do Unii, w tym pobieraniu i analizie próbek, tak aby zapewnić zgodność tych produktów z odpowiednimi wymogami prawnymi. Wszystkim przesyłkom takich produktów powinno towarzyszyć świadectwo zdrowia stwierdzające, że próbki produktów zostały pobrane zgodnie z dyrektywą Komisji 2002/63/WE 6 .
(8) Aby zapewnić na poziomie Unii sprawną organizację i stopień jednolitości kontroli przy przywozie w odniesieniu do obecności pozostałości pestycydów w liściach curry, liściach winorośli z Turcji i owocu pitahaya (smoczym owocu) z Wietnamu oraz na ich powierzchni, w niniejszym rozporządzeniu należy przewidzieć procedury kontroli, które są przynajmniej równoważne z procedurami przewidzianymi w rozporządzeniu (WE) nr 669/2009.
(9) Aby uwzględnić szczególny charakter nieprzestrzegania wymogów w zakresie dokumentacji, należy ustanowić przepisy dotyczące działania, które należy podjąć w przypadku, gdy przesyłce nie towarzyszą zarówno wyniki pobrania i analizy próbek, jak i świadectwa zdrowia lub jeżeli te wyniki lub takie świadectwo zdrowia nie są zgodne z wymogami określonymi w niniejszym rozporządzeniu.
(10) Zgodnie z rozporządzeniem (WE) nr 882/2004 właściwe organy muszą powiadamiać Komisję i inne państwa członkowskie o odrzuceniu na granicy. W odniesieniu do pestycydów należy wyjaśnić, że jeżeli właściwe organy odrzucają przesyłkę żywności wymienionej w niniejszym rozporządzeniu, takiego powiadomienia należy dokonać, w przypadku gdy stwierdzono nieprzestrzeganie najwyższego dopuszczalnego poziomu pozostałości określonego w rozporządzeniu (WE) nr 396/2005, niezależnie od tego, czy ostra dawka referencyjna została przekroczona.
(11) W celu gromadzenia danych na potrzeby ciągłej oceny ryzyka w odniesieniu do towarów objętych niniejszym rozporządzeniem oraz w razie potrzeby dostosowania istniejących środków należy zobowiązać państwa członkowskie do przekazywania Komisji dwa razy w roku sprawozdania na temat wszystkich wyników analitycznych w ramach kontroli urzędowych przeprowadzanych na podstawie niniejszego rozporządzenia. Niektóre państwa członkowskie rejestrują wspólnotowy dokument wejścia dotyczący niektórych rodzajów paszy i żywności niepochodzących od zwierząt na zasadzie dobrowolności w ramach zintegrowanego skomputeryzowanego systemu weterynaryjnego (TRACES) ustanowionego decyzjami Komisji 2003/24/WE 7 i 2004/292/WE 8 , przekazując tym samym Komisji informacje na temat liczby przywożonych przesyłek oraz wyników kontroli przewidzianych w niniejszym rozporządzeniu. Ten obowiązek sprawozdawczy należy zatem uznać za spełniony, jeżeli państwa członkowskie dokonują rejestracji w systemie TRACES wspólnotowych dokumentów wejścia wystawionych zgodnie z niniejszym rozporządzeniem.
(12) Środki przewidziane w niniejszym rozporządzeniu należy poddać przeglądowi przed dniem 31 października 2019 r. w celu sprawdzenia, czy są one w dalszym ciągu konieczne.
(13) Powinny być dostępne odpowiednie środki finansowe na organizację kontroli urzędowych zgodnie z niniejszym rozporządzeniem. W związku z tym koszty związane z takimi kontrolami urzędowymi powinny ponosić podmioty prowadzące przedsiębiorstwa spożywcze odpowiedzialne za przesyłki.
(14) W trosce o przejrzystość i spójność obowiązujących przepisów w niniejszym rozporządzeniu należy określić wszystkie szczególne warunki regulujące przywóz liści curry z Indii, liści winorośli z Turcji oraz owocu pitahaya (smoczego owocu) z Wietnamu w odniesieniu do obecności pozostałości pestycydów. Należy zatem skreślić z załącznika I do rozporządzenia (WE) nr 669/2009 pozycje dotyczące liści winorośli z Turcji i owocu pitahaya (smoczego owocu) z Wietnamu, a rozporządzenie wykonawcze (UE) nr 885/2014 dotyczące liści curry z Indii należy uchylić.
(15) Aby zapewnić podmiotom wystarczająco dużo czasu na dostosowanie się do wymogów określonych w niniejszym rozporządzeniu, niniejsze rozporządzenie należy stosować od dnia 8 grudnia 2018 r. W trosce o pewność prawa należy ustanowić przepis, zgodnie z którym państwa członkowskie powinny zezwolić w okresie przejściowym na przywóz przesyłek liści winorośli z Turcji, owocu pitahaya (smoczego owocu) z Wietnamu i liści curry z Indii, które opuściły państwo pochodzenia i państwo, z którego przesyłka jest wysyłana, jeżeli jest ono inne niż państwo pochodzenia, przed dniem 8 grudnia 2018 r., pod warunkiem że przesyłki te spełniają wymogi odpowiednio rozporządzenia (WE) nr 669/2009 obowiązujące w dniu 7 grudnia 2018 i rozporządzenia wykonawczego (UE) nr 885/2014.
(16) Środki przewidziane w niniejszym rozporządzeniu są zgodne z opinią Stałego Komitetu ds. Roślin, Zwierząt, Żywności i Pasz,
PRZYJMUJE NINIEJSZE ROZPORZĄDZENIE:
W imieniu Komisji | |
Jean-Claude JUNCKER | |
Przewodniczący |
W ciągu pierwszych 5 miesięcy obowiązywania mechanizmu konsultacji społecznych projektów ustaw udział w nich wzięły 24 323 osoby. Najpopularniejszym projektem w konsultacjach była nowelizacja ustawy o broni i amunicji. W jego konsultacjach głos zabrało 8298 osób. Podczas pierwszych 14 miesięcy X kadencji Sejmu RP (2023–2024) jedynie 17 proc. uchwalonych ustaw zainicjowali posłowie. Aż 4 uchwalone ustawy miały źródła w projektach obywatelskich w ciągu 14 miesięcy Sejmu X kadencji – to najważniejsze skutki reformy Regulaminu Sejmu z 26 lipca 2024 r.
24.04.2025Senat bez poprawek przyjął w środę ustawę, która obniża składkę zdrowotną dla przedsiębiorców. Zmiana, która wejdzie w życie 1 stycznia 2026 roku, ma kosztować budżet państwa 4,6 mld zł. Według szacunków Ministerstwo Finansów na reformie ma skorzystać około 2,5 mln przedsiębiorców. Teraz ustawa trafi do prezydenta Andrzaja Dudy.
23.04.2025Rada Ministrów przyjęła we wtorek, 22 kwietnia, projekt ustawy o zmianie ustawy – Prawo geologiczne i górnicze, przedłożony przez minister przemysłu. Chodzi o wyznaczenie podmiotu, który będzie odpowiedzialny za monitorowanie i egzekwowanie przepisów w tej sprawie. Nowe regulacje dotyczą m.in. dokładności pomiarów, monitorowania oraz raportowania emisji metanu.
22.04.2025Na wtorkowym posiedzeniu rząd przyjął przepisy zmieniające rozporządzenie w sprawie zakazu stosowania materiału siewnego odmian kukurydzy MON 810, przedłożone przez ministra rolnictwa i rozwoju wsi. Celem nowelizacji jest aktualizacja listy odmian genetycznie zmodyfikowanej kukurydzy, tak aby zakazać stosowania w Polsce upraw, które znajdują się w swobodnym obrocie na terytorium 10 państw Unii Europejskiej.
22.04.2025Od 18 kwietnia policja oraz żandarmeria wojskowa będą mogły karać tych, którzy bez zezwolenia m.in. fotografują i filmują szczególnie ważne dla bezpieczeństwa lub obronności państwa obiekty resortu obrony narodowej, obiekty infrastruktury krytycznej oraz ruchomości. Obiekty te zostaną specjalnie oznaczone.
17.04.2025Kompleksową modernizację instytucji polskiego rynku pracy poprzez udoskonalenie funkcjonowania publicznych służb zatrudnienia oraz form aktywizacji zawodowej i podnoszenia umiejętności kadr gospodarki przewiduje podpisana w czwartek przez prezydenta Andrzeja Dudę ustawa z dnia 20 marca 2025 r. o rynku pracy i służbach zatrudnienia. Ustawa, co do zasady, wejdzie w życie pierwszego dnia miesiąca następującego po upływie 14 dni od dnia ogłoszenia.
11.04.2025Identyfikator: | Dz.U.UE.L.2018.278.7 |
Rodzaj: | Rozporządzenie |
Tytuł: | Rozporządzenie wykonawcze 2018/1660 wprowadzające specjalne warunki regulujące przywóz niektórych rodzajów żywności niepochodzącej od zwierząt z niektórych państw trzecich w związku z ryzykiem zanieczyszczenia pozostałościami pestycydów, zmieniające rozporządzenie (WE) nr 669/2009 i uchylające rozporządzenie wykonawcze (UE) nr 885/2014 |
Data aktu: | 07/11/2018 |
Data ogłoszenia: | 08/11/2018 |
Data wejścia w życie: | 08/12/2018, 28/11/2018 |