uwzględniając Traktat o funkcjonowaniu Unii Europejskiej,
uwzględniając rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) nr 1285/2013 z dnia 11 grudnia 2013 r. w sprawie realizacji i eksploatacji europejskich systemów nawigacji satelitarnej oraz uchylające rozporządzenie Rady (WE) nr 876/2002 i rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady 1 (WE) nr 683/2008, w szczególności jego art. 12 ust. 3 lit. d),
(1) Specyfikacje techniczne i operacyjne określone w załączniku do decyzji wykonawczej Komisji (UE) 2017/224 2 przewidują, że specyfikacje ogólne usługi "CS o wysokiej dokładności" dostarczanej w ramach usługi komercyjnej zapewniają błąd pozycjonowania nieprzekraczający jednego decymetra, a dostęp do usługi "CS o wysokiej dokładności", kontrolowany przez jednego lub wielu usługodawców, jest płatny w zależności od obowiązującej polityki cenowej.
(2) Wydaje się jednak, że płatny dostęp do usługi o wysokiej dokładności w ramach usługi komercyjnej mógłby hamować rozwój wymagających korzystania z niej zastosowań i powstrzymać, w szczególności wewnątrz Unii, obiecujący wzrost działalności gospodarczej opartej na nawigacji satelitarnej. Mógłby on ponadto stanowić przeszkodę w penetracji światowych rynków przez system ustanowiony w ramach programu Galileo, biorąc pod uwagę, że konkurencyjne systemy oferują usługi o wysokiej dokładności bezpłatnie.
(3) Z drugiej strony przedsiębiorstwa w szybko rozwijających się branżach będące najbardziej prawdopodobnymi użytkownikami usługi komercyjnej o wysokiej dokładności, takie jak działające w dziedzinie pojazdów autonomicznych, robotyki lub dronów, nie potrzebują tak wielkiej dokładności pozycjonowania, jak pierwotnie przewidywana dla usługi komercyjnej. Przedsiębiorstwom tym wystarcza dokładność nieprzekraczająca dwóch decymetrów, która jest tym bardziej interesująca, jeśli można ją osiągnąć w krótszym okresie czasu. Istnieje bowiem pozytywna korelacja między dokładnością pozycjonowania i czasem niezbędnym do jej uzyskania. Zmniejszeniu minimalnej dokładności z jednego decymetra do dwóch decymetrów towarzyszy zatem skrócenie czasu niezbędnego do uzyskania tej dokładności, uzależnione od stosowanej technologii oraz od środowiska i lokalizacji użytkownika.
(4) Ponadto użytkownicy potrzebujący usługi zapewniającej błąd pozycjonowania mniejszy niż oferowany w ramach usługi "CS o wysokiej dokładności" zawsze będą mogli ją uzyskać od przedsiębiorstw, które już oferują, w sposób lokalny, usługi komercyjne zapewniające taką precyzję.
(5) Należy również zaznaczyć, że nieodpłatne świadczenie usługi o wysokiej dokładności w ramach usługi komercyjnej nie wpływa na ewentualnie odpłatny charakter innych usług świadczonych przez system ustanowiony w ramach programu Galileo.
(6) Należy w związku z tym przewidzieć z jednej strony, że dostęp do usługi "CS o wysokiej dokładności" świadczonej w ramach usługi komercyjnej powinien być bezpłatny, a z drugiej strony, że specyfikacje ogólne usługi "CS o wysokiej dokładności" powinny zapewniać błąd pozycjonowania mniejszy niż dwa decymetry.
(7) Wreszcie, jeśli chodzi o wprowadzenie usługi "CS o wysokiej dokładności", należy nieznacznie zmienić nazwy dwóch przewidzianych etapów, aby lepiej odzwierciedlić rzeczywistość.
(8) Należy odpowiednio zmienić decyzję wykonawczą (UE) 2017/224.
(9) Środki przewidziane w niniejszej decyzji są zgodne z opinią komitetu ustanowionego na mocy art. 36 ust. 1 rozporządzenia (UE) nr 1285/2013,
PRZYJMUJE NINIEJSZĄ DECYZJĘ:
W imieniu Komisji | |
Jean-Claude JUNCKER | |
Przewodniczący |
W ciągu pierwszych 5 miesięcy obowiązywania mechanizmu konsultacji społecznych projektów ustaw udział w nich wzięły 24 323 osoby. Najpopularniejszym projektem w konsultacjach była nowelizacja ustawy o broni i amunicji. W jego konsultacjach głos zabrało 8298 osób. Podczas pierwszych 14 miesięcy X kadencji Sejmu RP (2023–2024) jedynie 17 proc. uchwalonych ustaw zainicjowali posłowie. Aż 4 uchwalone ustawy miały źródła w projektach obywatelskich w ciągu 14 miesięcy Sejmu X kadencji – to najważniejsze skutki reformy Regulaminu Sejmu z 26 lipca 2024 r.
24.04.2025Senat bez poprawek przyjął w środę ustawę, która obniża składkę zdrowotną dla przedsiębiorców. Zmiana, która wejdzie w życie 1 stycznia 2026 roku, ma kosztować budżet państwa 4,6 mld zł. Według szacunków Ministerstwo Finansów na reformie ma skorzystać około 2,5 mln przedsiębiorców. Teraz ustawa trafi do prezydenta Andrzaja Dudy.
23.04.2025Rada Ministrów przyjęła we wtorek, 22 kwietnia, projekt ustawy o zmianie ustawy – Prawo geologiczne i górnicze, przedłożony przez minister przemysłu. Chodzi o wyznaczenie podmiotu, który będzie odpowiedzialny za monitorowanie i egzekwowanie przepisów w tej sprawie. Nowe regulacje dotyczą m.in. dokładności pomiarów, monitorowania oraz raportowania emisji metanu.
22.04.2025Na wtorkowym posiedzeniu rząd przyjął przepisy zmieniające rozporządzenie w sprawie zakazu stosowania materiału siewnego odmian kukurydzy MON 810, przedłożone przez ministra rolnictwa i rozwoju wsi. Celem nowelizacji jest aktualizacja listy odmian genetycznie zmodyfikowanej kukurydzy, tak aby zakazać stosowania w Polsce upraw, które znajdują się w swobodnym obrocie na terytorium 10 państw Unii Europejskiej.
22.04.2025Od 18 kwietnia policja oraz żandarmeria wojskowa będą mogły karać tych, którzy bez zezwolenia m.in. fotografują i filmują szczególnie ważne dla bezpieczeństwa lub obronności państwa obiekty resortu obrony narodowej, obiekty infrastruktury krytycznej oraz ruchomości. Obiekty te zostaną specjalnie oznaczone.
17.04.2025Kompleksową modernizację instytucji polskiego rynku pracy poprzez udoskonalenie funkcjonowania publicznych służb zatrudnienia oraz form aktywizacji zawodowej i podnoszenia umiejętności kadr gospodarki przewiduje podpisana w czwartek przez prezydenta Andrzeja Dudę ustawa z dnia 20 marca 2025 r. o rynku pracy i służbach zatrudnienia. Ustawa, co do zasady, wejdzie w życie pierwszego dnia miesiąca następującego po upływie 14 dni od dnia ogłoszenia.
11.04.2025Identyfikator: | Dz.U.UE.L.2018.62.34 |
Rodzaj: | Decyzja |
Tytuł: | Decyzja wykonawcza 2018/321 zmieniająca decyzję wykonawczą (UE) 2017/224 określającą specyfikacje techniczne i operacyjne pozwalające usłudze komercyjnej oferowanej przez system ustanowiony w ramach programu Galileo spełniać funkcję, o której mowa w art. 2 ust. 4 lit. c) rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) nr 1285/2013 |
Data aktu: | 02/03/2018 |
Data ogłoszenia: | 05/03/2018 |
Data wejścia w życie: | 25/03/2018 |