uwzględniając Traktat o funkcjonowaniu Unii Europejskiej, w szczególności jego art. 31,
uwzględniając wniosek Komisji Europejskiej,
(1) Rozporządzeniem Rady (WE) nr 1147/2002 1 cła autonomiczne wspólnej taryfy celnej zostały czasowo zawieszone w odniesieniu do niektórych części, komponentów i innych towarów przeznaczonych do zamontowania lub wykorzystania w cywilnych statkach powietrznych, jeżeli przy przywozie posiadają one świadectwa zdatności do lotu. Rozporządzenie to uprościło procedury celne w bezcłowym przywozie części, komponentów i innych towarów wykorzystywanych do konstruowania, naprawy, obsługi technicznej, przebudowy, modyfikacji lub przekształcenia statków powietrznych. Jednakże ze względu na znaczne zmiany techniczne i prawne, które miały miejsce od 2002 r., i dla zapewnienia jasności należy zastąpić rozporządzenie (WE) nr 1147/2002.
(2) Według informacji otrzymanych od państw członkowskich tymczasowe zawieszenie wprowadzone rozporządzeniem (WE) nr 1147/2002 jest nadal konieczne w celu zmniejszenia obciążenia administracyjnego zarówno dla podmiotów gospodarczych działających w sektorze statków powietrznych, jak i organów celnych państw członkowskich, gdyż przywóz na podstawie procedur specjalnych z dozorem celnym, takich jak końcowe przeznaczenie, uszlachetnianie czynne lub składowanie celne, byłby uciążliwy. Tymczasowe zawieszenie powinno być zatem kontynuowane.
(3) Z uwagi na fakt, że ceny części i komponentów wykorzystywanych w sektorze statków powietrznych są zazwyczaj znacznie wyższe niż ceny podobnych towarów używanych do innych celów, ryzyko, że towary wolne od cła mogłyby być używane w innych gałęziach przemysłu, a zatem ryzyko nadużycia tymczasowego zawieszenia, jest bardzo małe.
(4) Rozporządzenie Komisji (UE) nr 748/2012 2 stanowi, że aby część mogła kwalifikować się do montażu na wyrobie certyfikowanym jako typ, musi jej towarzyszyć autoryzowane poświadczenie produkcji/obsługi (formularz nr 1 EASA), wydane przez instytucję upoważnioną przez władze lotnicze w Unii. W związku z tym zawieszenie ceł powinno być uzależnione od tego, czy dostępne jest autoryzowane poświadczenie produkcji/obsługi, lub - w razie naprawy lub obsługi technicznej towarów, które utraciły stan zdatności do lotu - od tego, czy dostępne jest uprzednie autoryzowane poświadczenie produkcji/obsługi.
(5) Ponadto równoważne świadectwa wydawane przez państwa trzecie i świadectwa wydane w ramach dwustronnych umów w sprawie bezpieczeństwa lotniczego z Unią przed ustanowieniem Europejskiej Agencji Bezpieczeństwa Lotniczego (EASA) również powinny być akceptowane jako alternatywa dla autoryzowanych poświadczeń produkcji/obsługi (formularz nr 1 EASA).
(6) Z uwagi na to, że świadectwa są wydawane w formie elektronicznej, do celów korzystania z zawieszenia powinna istnieć możliwość udostępniania świadectw przy użyciu technik elektronicznego przetwarzania danych lub w inny sposób.
(7) Aby ułatwić przeprowadzenie kontroli celnych, zgłoszenie celne dotyczące dopuszczenia do obrotu powinno zawierać odniesienie do numeru identyfikacyjnego autoryzowanego poświadczenia produkcji/obsługi lub - w razie naprawy lub obsługi technicznej towarów, które utraciły stan zdatności do lotu - odniesienie do numeru identyfikacyjnego uprzedniego autoryzowanego poświadczenia produkcji/obsługi.
(8) Organy celne państw członkowskich powinny mieć możliwość zażądać wydania, na koszt importera, specjalistycznej oceny dokonanej przez przedstawiciela krajowych władz lotniczych, w przypadku gdy organy te przypuszczają, że świadectwo lub poświadczenie zostało sfałszowane. Jednakże przed podjęciem takiego działania organy celne powinny uwzględnić ryzyko, że koszty wydania specjalistycznej opinii przewyższyłyby korzyści dla importera wynikające z zawieszenia cła, w przypadku gdyby według specjalistycznej opinii nie zostały naruszone zasady wydawania takich świadectw lub poświadczeń.
(9) W celu zapewnienia jednolitych warunków wykonania niniejszego rozporządzenia należy przyznać Komisji uprawnienia wykonawcze do ustanowienia wykazu pozycji, podpozycji i kodów Nomenklatury scalonej określonych w rozporządzeniu Rady (EWG) nr 2658/87 3 , zgodnie z którym klasyfikuje się towary kwalifikujące się do zawieszenia na podstawie niniejszego rozporządzenia, oraz do ustanowienia wykazu świadectw, które uznane są za równoważne autoryzowanemu poświadczeniu produkcji/obsługi na formularzu nr 1 EASA. Uprawnienia te powinny być wykonywane zgodnie z rozporządzeniem Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) nr 182/2011 4 .
(10) Z uwagi na znaczne zmiany wprowadzone niniejszym rozporządzeniem w odniesieniu do towarów kwalifikujących się do zawieszenia ceł autonomicznych, w odniesieniu do dopuszczonych autoryzowanych poświadczeń produkcji/obsługi oraz w odniesieniu do procedur, a także dla zapewnienia jasności, rozporządzenie (WE) nr 1147/2002 powinno zostać uchylone,
PRZYJMUJE NINIEJSZE ROZPORZĄDZENIE:
W imieniu Rady | |
R. PORODZANOV | |
Przewodniczący |
W ciągu pierwszych 5 miesięcy obowiązywania mechanizmu konsultacji społecznych projektów ustaw udział w nich wzięły 24 323 osoby. Najpopularniejszym projektem w konsultacjach była nowelizacja ustawy o broni i amunicji. W jego konsultacjach głos zabrało 8298 osób. Podczas pierwszych 14 miesięcy X kadencji Sejmu RP (2023–2024) jedynie 17 proc. uchwalonych ustaw zainicjowali posłowie. Aż 4 uchwalone ustawy miały źródła w projektach obywatelskich w ciągu 14 miesięcy Sejmu X kadencji – to najważniejsze skutki reformy Regulaminu Sejmu z 26 lipca 2024 r.
24.04.2025Senat bez poprawek przyjął w środę ustawę, która obniża składkę zdrowotną dla przedsiębiorców. Zmiana, która wejdzie w życie 1 stycznia 2026 roku, ma kosztować budżet państwa 4,6 mld zł. Według szacunków Ministerstwo Finansów na reformie ma skorzystać około 2,5 mln przedsiębiorców. Teraz ustawa trafi do prezydenta Andrzaja Dudy.
23.04.2025Rada Ministrów przyjęła we wtorek, 22 kwietnia, projekt ustawy o zmianie ustawy – Prawo geologiczne i górnicze, przedłożony przez minister przemysłu. Chodzi o wyznaczenie podmiotu, który będzie odpowiedzialny za monitorowanie i egzekwowanie przepisów w tej sprawie. Nowe regulacje dotyczą m.in. dokładności pomiarów, monitorowania oraz raportowania emisji metanu.
22.04.2025Na wtorkowym posiedzeniu rząd przyjął przepisy zmieniające rozporządzenie w sprawie zakazu stosowania materiału siewnego odmian kukurydzy MON 810, przedłożone przez ministra rolnictwa i rozwoju wsi. Celem nowelizacji jest aktualizacja listy odmian genetycznie zmodyfikowanej kukurydzy, tak aby zakazać stosowania w Polsce upraw, które znajdują się w swobodnym obrocie na terytorium 10 państw Unii Europejskiej.
22.04.2025Od 18 kwietnia policja oraz żandarmeria wojskowa będą mogły karać tych, którzy bez zezwolenia m.in. fotografują i filmują szczególnie ważne dla bezpieczeństwa lub obronności państwa obiekty resortu obrony narodowej, obiekty infrastruktury krytycznej oraz ruchomości. Obiekty te zostaną specjalnie oznaczone.
17.04.2025Kompleksową modernizację instytucji polskiego rynku pracy poprzez udoskonalenie funkcjonowania publicznych służb zatrudnienia oraz form aktywizacji zawodowej i podnoszenia umiejętności kadr gospodarki przewiduje podpisana w czwartek przez prezydenta Andrzeja Dudę ustawa z dnia 20 marca 2025 r. o rynku pracy i służbach zatrudnienia. Ustawa, co do zasady, wejdzie w życie pierwszego dnia miesiąca następującego po upływie 14 dni od dnia ogłoszenia.
11.04.2025Identyfikator: | Dz.U.UE.L.2018.98.1 |
Rodzaj: | Rozporządzenie |
Tytuł: | Rozporządzenie 2018/581 w sprawie tymczasowego zawieszenia autonomicznych ceł wspólnej taryfy celnej na niektóre towary przeznaczone do zamontowania lub wykorzystania w statkach powietrznych oraz uchylające rozporządzenie (WE) nr 1147/2002 |
Data aktu: | 16/04/2018 |
Data ogłoszenia: | 18/04/2018 |
Data wejścia w życie: | 19/04/2018, 31/12/2018 |