uwzględniając Traktat o funkcjonowaniu Unii Europejskiej,
uwzględniając dyrektywę 2003/87/WE Parlamentu Europejskiego i Rady z dnia 13 października 2003 r. ustanawiającą system handlu przydziałami emisji gazów cieplarnianych w Unii oraz zmieniającą dyrektywę Rady 96/61/WE 1 , w szczególności jej art. 3d ust. 3, art. 10 ust. 4 i art. 10a ust. 8,
(1) Od 2012 r. uprawnienia do emisji są sprzedawane na aukcji zgodnie z rozporządzeniem Komisji (UE) nr 1031/2010 2 . Sprzedaż uprawnień na aukcji jest prowadzona za pośrednictwem platformy aukcyjnej wspólnej dla 25 państw członkowskich i 3 państw EFTA należących do EOG oraz niewielkiej liczby platform opt-out.
(2) Dyrektywa 2003/87/WE została zmieniona dyrektywą Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2018/410 3 w celu wzmocnienia efektywnych pod względem kosztów redukcji emisji oraz inwestycji niskoemisyjnych za pośrednictwem systemu handlu uprawnieniami do emisji gazów cieplarnianych w Unii ("EU ETS") począwszy od 2021 r. Sprzedaż uprawnień na aukcji pozostała ogólną zasadą przydziału uprawnień, zgodnie z którą udział uprawnień, które mają zostać sprzedane na aukcji, powinien wynosić 57 % całkowitej liczby uprawnień.
(3) Do rozporządzenia (UE) nr 1031/2010 należy włączyć nowe elementy wprowadzone dyrektywą (UE) 2018/410 w odniesieniu do określania wielkości rocznego wolumenu uprawnień przeznaczonych do sprzedaży na aukcji. W szczególności należy wziąć pod uwagę możliwość zmniejszenia wielkości wolumenu uprawnień przeznaczonych do sprzedaży na aukcji o maksymalnie 3 % całkowitej liczby uprawnień w celu zwiększenia liczby przeznaczonych do przydziału bezpłatnych uprawnień (bufor przydziału bezpłatnych uprawnień). Ponadto zmieniona dyrektywa 2003/87/WE pozwala na dokonanie zmian w rocznych wolumenach uprawnień przeznaczonych do sprzedaży na aukcji ze względu na: dobrowolne anulowanie uprawnień przez państwa członkowskie w przypadku likwidacji mocy wytwórczych; ponowne włączenie do EU ETS instalacji emitujących mniej niż 2 500 ton dwutlenku węgla; oraz elastyczność ustanowioną pomiędzy sektorami objętymi i nieobjętymi systemem handlu uprawnieniami do emisji w celu ułatwienia realizacji przez państwa członkowskie krajowych celów w zakresie redukcji emisji gazów cieplarnianych w sektorach nieobjętych tym systemem, zgodnie z art. 6 rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2018/842 4 .
(4) Dyrektywa 2003/87/WE ustanawia fundusz modernizacyjny w celu poprawy efektywności energetycznej i modernizacji systemów energetycznych niektórych państw członkowskich oraz fundusz innowacyjny w celu wspierania inwestycji w technologie innowacyjne. Oba fundusze są finansowane ze sprzedaży uprawnień na aukcji na wspólnej platformie aukcyjnej przez Europejski Bank Inwestycyjny ("EBI"). W tym celu EBI powinien pełnić rolę prowadzącego aukcje w odniesieniu do obu funduszy, nie stając się zarazem stroną we wspólnej procedurze udzielania zamówień publicznych na wspólną platformę aukcyjną. Odnośne wolumeny uprawnień przeznaczonych do sprzedaży na aukcji powinny być sprzedawane na tych samych aukcjach, co wolumeny sprzedawane przez państwa członkowskie i państwa EOG-EFTA uczestniczące we wspólnej platformie aukcyjnej.
(5) W celu ustanowienia funduszu modernizacyjnego dyrektywa 2003/87/WE stanowi, że 2 % całkowitej liczby uprawnień ma zostać sprzedane na aukcji, a ponadto kwalifikujące się państwa członkowskie mogą przekazać na rzecz tego funduszu uprawnienia na mocy art. 10 ust. 2 lit. b) i art. 10c dyrektywy 2003/87/WE. EBI jest zobowiązany do zapewnienia, aby uprawnienia te były sprzedawane na aukcji zgodnie z zasadami i warunkami procesu aukcyjnego, zgodnie z którymi równy podział wolumenów sprzedawanych na aukcji ma kluczowe znaczenie.
(6) Aby zapewnić dostępność funduszy na innowacje w dziedzinie technologii niskoemisyjnych i prawidłowe funkcjonowanie rynku uprawnień do emisji dwutlenku węgla, wolumeny na rzecz funduszu innowacyjnego powinny zasadniczo być sprzedawane na aukcji w równych rocznych wolumenach. Komisja powinna jednak w dwuletnich odstępach czasu dokonywać przeglądu rozdziału uprawnień przeznaczonych do sprzedaży na aukcji na rzecz funduszu innowacyjnego, z uwzględnieniem wyników każdego zaproszenia do składania wniosków. Pierwszy przegląd powinien zostać przeprowadzony nie później niż do dnia 30 czerwca 2022 r.
(7) Aby umożliwić państwu członkowskiemu anulowanie uprawnień z wolumenów uprawnień przeznaczonych do sprzedaży na aukcji w przypadku likwidacji mocy wytwórczych na jego terytorium, należy ustanowić procedurę powiadamiania. Dane państwo członkowskie powinno powiadomić Komisję o zamiarze anulowania uprawnień przy użyciu jednolitego wzoru zawierającego dokumenty i informacje dotyczące zamykanej instalacji, planowanego wolumenu uprawnień i terminu ich anulowania. Aby zachować funkcjonowanie rezerwy stabilności rynkowej ustanowionej na mocy decyzji Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2015/1814 5 , wolumen anulowanych uprawnień należy odjąć od wolumenów uprawnień przeznaczonych do sprzedaży na aukcji przez państwo członkowskie dopiero po dokonaniu dostosowań rezerwy stabilności rynkowej na dany rok. Aby zapewnić przejrzystość Komisja powinna publikować informacje dostarczone przez państwa członkowskie zgodnie ze wzorem, z wyjątkiem przypadków, gdy informacje te są chronione ze względu na poufność.
(8) Aby wzmocnić integralność rynku uprawnień do emisji dwutlenku węgla, od 2018 r. uprawnienia klasyfikuje się jako instrumenty finansowe na podstawie dyrektywy Parlamentu Europejskiego i Rady 2014/65/UE 6 . Wcześniej na mocy dyrektywy Parlamentu Europejskiego i Rady 2004/39/WE 7 uznano za instrumenty finansowe jedynie instrumenty pochodne bazujące na uprawnieniach. Nowa klasyfikacja prowadzi do objęcia sprzedaży uprawnień na wtórnym rynku kasowym zakresem między innymi dyrektywy 2014/65/UE, rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) nr 596/2014 8 oraz rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) nr 600/2014 9 . Jednakże proces sprzedaży na aukcji uprawnień (rynek pierwotny) jest objęty wyłącznie rozporządzeniem (UE) nr 596/2014.
(9) Aby dostosować sprzedaż uprawnień na aukcji do nowego systemu regulacji rynków finansowych, należy poddać przeglądowi system ustanowiony do celów monitorowania i sprawozdawczości w odniesieniu do aukcji. Ponieważ zakres rozporządzenia (UE) nr 596/2014 został rozszerzony i ma zastosowanie również do sprzedaży uprawnień na aukcji, odpowiedzialność za monitorowanie i zapobieganie nadużyciom na rynku w odniesieniu do aukcji spoczywa na właściwych organach krajowych. Na mocy rozporządzenia (UE) nr 596/2014 właściwe organy krajowe są zobowiązane do aktywnego wykrywania i badania przypadków nadużyć na rynku. Niezbędne monitorowanie aukcji powinno być realizowane przez platformy aukcyjne, Komisję, państwa członkowskie i właściwe organy krajowe a przepisy ustanawiające obowiązek wyznaczenia monitorującego aukcje należy uchylić. Ponadto, ponieważ rozporządzenie (UE) nr 596/2014 ma zastosowanie bezpośrednio do aukcji, szczegółowe przepisy rozporządzenia (UE) nr 1031/2010 dotyczące nadużyć na rynku stały się zbędne i należy je uchylić.
(10) Aby zapewnić niezbędne dane sprawozdawcze właściwym organom krajowym odpowiedzialnym za nadzór nadużyć na rynku w sposób racjonalny pod względem kosztów i proporcjonalny, przepisy rozporządzenia (UE) nr 1031/2010 powinny odzwierciedlać niezbędne obowiązki w zakresie zgłaszania transakcji określone w rozporządzeniu (UE) nr 600/2014 oraz mieć zastosowanie do platform aukcyjnych w zakresie zgłaszania transakcji aukcyjnych. Jest to konieczne, ponieważ rozporządzenie (UE) nr 596/2014 mające obecnie zastosowanie do aukcji, nie ustanawia odrębnego mechanizmu zgłaszania transakcji, lecz opiera się na gromadzeniu danych zgodnie z rozporządzeniem (UE) nr 600/2014.
(11) Zasadnicze znaczenie ma zapewnienie konkurencyjnej procedury udzielania zamówień na platformy aukcyjne oraz ustalenie odpowiednich kryteriów. W odniesieniu do opłat uiszczanych przez zwycięskich oferentów powinna istnieć możliwość podwyższenia obecnego maksymalnego poziomu opłat w ograniczony sposób, jeżeli jest to przewidziane w procedurze udzielania zamówień publicznych, a roczne wolumeny uprawnień przeznaczonych do sprzedaży na aukcji są zmniejszone o ponad 200 mln uprawnień w wyniku działania rezerwy stabilności rynkowej.
(12) Zamówienia publiczne na wspólną platformę aukcyjną mogą przewidywać rozszerzenie kryteriów wyboru również na regulowane rynki produktów energetycznych, jeśli te nie ustanowiły jeszcze rynku wtórnego uprawnień do emisji. Jeżeli taki rynek regulowany zostanie wybrany, aby stać się platformą aukcyjną, powinien być zobowiązany do utworzenia takiej platformy na co najmniej 60 dni handlowych przed pierwszą aukcją. Konieczne jest ustanowienie ceny na rynku wtórnym w momencie aukcji ("cena wywoławcza") w przypadku unieważnienia aukcji oraz opłat oferenta, które są związane z porównywalną opłatą na rynku wtórnym. Ponadto Komisja i uczestniczące państwa członkowskie powinny mieć możliwość przedłużenia maksymalnego pięcioletniego okresu obowiązywania umów do siedmiu lat zgodnie z przepisami rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady (UE, Euratom) 2018/1046 10 ("rozporządzenie finansowe") w okolicznościach, które instytucji zamawiającej, działającej z należytą starannością, trudno byłoby przewidzieć. W celu weryfikacji warunków rynkowych oraz przygotowania nowych postępowań o udzielenie zamówienia w okresie obowiązywania umowy Komisja powinna mieć możliwość przeprowadzenia wstępnych konsultacji rynkowych zgodnie z rozporządzeniem finansowym.
(13) W celu uproszczenia procesu aukcyjnego należy uelastycznić ustalanie rocznych wolumenów uprawnień przeznaczonych do sprzedaży na aukcji w przypadku zmian nieprzekraczających 50 000 uprawnień. Wszelkie zmiany nieprzekraczające tej liczby uprawnień nie powinny powodować zmian wolumenów uprawnień przeznaczonych do sprzedaży na aukcji w kolejnych latach, chyba że dane państwo członkowskie wyraźnie tego zażąda. Ponadto należy uprościć procedurę ustalania i publikowania kalendarzy aukcji w takim znaczeniu, że Komisja nie wydawałaby już opinii w tej sprawie. Kalendarz aukcji powinien jednak być publikowany po podjęciu przez Komisję wewnętrznej decyzji w sprawie tabeli aukcyjnej odpowiadającej kalendarzowi aukcji zgodnie z aktami delegowanymi przyjętymi zgodnie z art. 19 ust. 3 dyrektywy 2003/87/WE.
(14) Aby uprościć procedurę ponownego wyznaczania platform opt-out należy wprowadzić wymóg zmiany załącznika III do rozporządzenia (UE) nr 1031/2010 jedynie w odniesieniu do wykazu nowych podmiotów wyznaczonych jako platformy opt-out lub do zmiany wykazu w zmienionych warunkach. Jeżeli zatem ta sama platforma opt-out zostaje wyznaczona przez jej państwo członkowskie na tych samych warunkach, jej wpis do wykazu powinien zostać przedłużony na takich samych warunkach jak początkowy wpis, bez zmiany załącznika III do rozporządzenia (UE) nr 1031/2010. Powinno to być uzależnione od potwierdzenia przez państwo członkowskie i Komisję, że wymogi niniejszego rozporządzenia i cele określone w art. 10 ust. 4 dyrektywy 2003/87/WE zostały spełnione.
(15) Aby uniknąć kumulacji anulowanych wolumenów uprawnień w przypadku unieważnienia kilku aukcji, należy umożliwić równomierne rozłożenie anulowanych wolumenów na kolejne aukcje, które nie obejmują anulowanych wolumenów z wcześniej unieważnionych aukcji.
(16) Należy zatem odpowiednio zmienić rozporządzenie (UE) nr 1031/2010,
PRZYJMUJE NINIEJSZE ROZPORZĄDZENIE:
W imieniu Komisji | |
Jean-Claude JUNCKER | |
Przewodniczący |
W ciągu pierwszych 5 miesięcy obowiązywania mechanizmu konsultacji społecznych projektów ustaw udział w nich wzięły 24 323 osoby. Najpopularniejszym projektem w konsultacjach była nowelizacja ustawy o broni i amunicji. W jego konsultacjach głos zabrało 8298 osób. Podczas pierwszych 14 miesięcy X kadencji Sejmu RP (2023–2024) jedynie 17 proc. uchwalonych ustaw zainicjowali posłowie. Aż 4 uchwalone ustawy miały źródła w projektach obywatelskich w ciągu 14 miesięcy Sejmu X kadencji – to najważniejsze skutki reformy Regulaminu Sejmu z 26 lipca 2024 r.
24.04.2025Senat bez poprawek przyjął w środę ustawę, która obniża składkę zdrowotną dla przedsiębiorców. Zmiana, która wejdzie w życie 1 stycznia 2026 roku, ma kosztować budżet państwa 4,6 mld zł. Według szacunków Ministerstwo Finansów na reformie ma skorzystać około 2,5 mln przedsiębiorców. Teraz ustawa trafi do prezydenta Andrzaja Dudy.
23.04.2025Rada Ministrów przyjęła we wtorek, 22 kwietnia, projekt ustawy o zmianie ustawy – Prawo geologiczne i górnicze, przedłożony przez minister przemysłu. Chodzi o wyznaczenie podmiotu, który będzie odpowiedzialny za monitorowanie i egzekwowanie przepisów w tej sprawie. Nowe regulacje dotyczą m.in. dokładności pomiarów, monitorowania oraz raportowania emisji metanu.
22.04.2025Na wtorkowym posiedzeniu rząd przyjął przepisy zmieniające rozporządzenie w sprawie zakazu stosowania materiału siewnego odmian kukurydzy MON 810, przedłożone przez ministra rolnictwa i rozwoju wsi. Celem nowelizacji jest aktualizacja listy odmian genetycznie zmodyfikowanej kukurydzy, tak aby zakazać stosowania w Polsce upraw, które znajdują się w swobodnym obrocie na terytorium 10 państw Unii Europejskiej.
22.04.2025Od 18 kwietnia policja oraz żandarmeria wojskowa będą mogły karać tych, którzy bez zezwolenia m.in. fotografują i filmują szczególnie ważne dla bezpieczeństwa lub obronności państwa obiekty resortu obrony narodowej, obiekty infrastruktury krytycznej oraz ruchomości. Obiekty te zostaną specjalnie oznaczone.
17.04.2025Kompleksową modernizację instytucji polskiego rynku pracy poprzez udoskonalenie funkcjonowania publicznych służb zatrudnienia oraz form aktywizacji zawodowej i podnoszenia umiejętności kadr gospodarki przewiduje podpisana w czwartek przez prezydenta Andrzeja Dudę ustawa z dnia 20 marca 2025 r. o rynku pracy i służbach zatrudnienia. Ustawa, co do zasady, wejdzie w życie pierwszego dnia miesiąca następującego po upływie 14 dni od dnia ogłoszenia.
11.04.2025Identyfikator: | Dz.U.UE.L.2019.289.9 |
Rodzaj: | Rozporządzenie |
Tytuł: | Rozporządzenie delegowane 2019/1868 zmieniające rozporządzenie (UE) nr 1031/2010 w celu dostosowania sprzedaży uprawnień na aukcji do zasad EU ETS na lata 2021-2030 oraz klasyfikacji uprawnień jako instrumentów finansowych zgodnie z dyrektywą Parlamentu Europejskiego i Rady 2014/65/UE |
Data aktu: | 28/08/2019 |
Data ogłoszenia: | 08/11/2019 |
Data wejścia w życie: | 28/11/2019 |