uwzględniając Traktat o funkcjonowaniu Unii Europejskiej,
uwzględniając rozporządzenie (WE) nr 1831/2003 Parlamentu Europejskiego i Rady z dnia 22 września 2003 r. w sprawie dodatków stosowanych w żywieniu zwierząt 1 , w szczególności jego art. 9 ust. 2,
(1) W rozporządzeniu (WE) nr 1831/2003 przewidziano udzielanie zezwoleń na stosowanie dodatków w żywieniu zwierząt oraz określono sposób uzasadniania i procedury udzielania takich zezwoleń. W art. 10 tego rozporządzenia przewidziano ponowną ocenę dodatków dopuszczonych na mocy dyrektywy Rady 70/524/EWG 2 .
(2) Fenylometanotiol, siarczek benzylu metylu, sec-pentylotiofen, tridek-2-enal, 12-metylotridekanal, 2,5-dimetylofenol, heksa-2(trans),4(trans)-dienal i 2-etylo-4-hydroksy-5-metylo-3(2H)-furanon ("przedmiotowe substancje") zostały dopuszczone bez ograniczeń czasowych jako dodatki paszowe dla kotów i psów zgodnie z dyrektywą 70/524/EWG. Produkty te zostały następnie wpisane do rejestru dodatków paszowych jako istniejące produkty zgodnie z art. 10 ust. 1 rozporządzenia (WE) nr 1831/2003.
(3) Zgodnie z art. 10 ust. 2 rozporządzenia (WE) nr 1831/2003 w związku z jego art. 7 złożony został wniosek o ponowną ocenę przedmiotowych substancji dla kotów i psów i o sklasyfikowanie tych dodatków paszowych w kategorii "dodatki sensoryczne". Do wniosku tego dołączone zostały dane szczegółowe oraz dokumenty wymagane na mocy art. 7 ust. 3 rozporządzenia (WE) nr 1831/2003.
(4) Europejski Urząd ds. Bezpieczeństwa Żywności ("Urząd") w opinii z dnia 27 lutego 2019 r. 3 stwierdził, że w proponowanych warunkach stosowania przedmiotowe substancje nie mają niekorzystnego wpływu na zdrowie zwierząt ani na środowisko. Urząd stwierdził również, że określono zagrożenia dla użytkowników. Wnioskodawca zgodnie z wymogami przedłożył kartę charakterystyki dla każdego związku, dla którego określono zagrożenia dla użytkowników. Nie przedłożono żadnych badań oceniających bezpieczeństwo użytkowników. W związku z tym Urząd nie może potwierdzić bezpieczeństwa użytkowników podczas obchodzenia się z tymi dodatkami. Zagrożenia opisane w karcie charakterystyki to w szczególności zagrożenia w kontakcie ze skórą i oczami w przypadku 2,5-dimetylofenolu, 12-metylotridekanalu, heksa-2 (trans),4(trans)-dienalu, fenylometanotiolu, siarczku benzylu metylu, 2-etylo-4-hydroksy-5-metylo-3(2H)-furanonu i sec-pentylotiofenu. Zagrożenie dla dróg oddechowych zostało rozpoznane w przypadku 12-metylotridekanalu, siarczku benzylu metylu i 2-pentylotiofenu. W związku z brakiem danych Urząd nie mógł przedstawić wniosków dotyczących zagrożenia dla użytkowników. W związku z tym Komisja uważa, że należy zastosować odpowiednie środki ochronne, aby zapobiec negatywnym skutkom dla zdrowia ludzi, w szczególności w przypadku użytkowników przedmiotowego dodatku paszowego. W przypadku zwierząt, od których ani z których nie pozyskuje się żywności, w rozporządzeniu Komisji (WE) nr 429/2008 4 zwolniono dodatki przeznaczone dla tych zwierząt z oceny oddziaływania na środowisko, ponieważ nie mają one znaczącego wpływu na środowisko. Zwierzęta domowe nie są utrzymywane w dużych grupach, w związku z czym ich wpływ na środowisko uznaje się za nieistotny. Urząd stwierdził ponadto, że skoro przedmiotowe substancje są stosowane w żywności jako środki aromatyzujące, a ich funkcja w paszy jest taka sama jak w żywności, nie jest konieczne dalsze wykazywanie ich skuteczności w paszy.
(5) Zdaniem Urzędu nie ma potrzeby wprowadzania szczegółowych wymogów dotyczących monitorowania po wprowadzeniu do obrotu. Urząd zweryfikował również sprawozdania dotyczące metody analizy w paszy, przedłożone przez laboratorium referencyjne ustanowione rozporządzeniem (WE) nr 1831/2003.
(6) Aby umożliwić ściślejszą kontrolę, należy wprowadzić pewne ograniczenia i warunki. Na etykiecie dodatku należy podawać zalecaną zawartość przedmiotowych substancji. W przypadku przekroczenia tej zawartości pewne informacje należy podawać na etykietach premiksów oraz w ramach etykietowania mieszanek paszowych i materiałów paszowych.
(7) Ocena przedmiotowych substancji dowodzi, że warunki udzielenia zezwolenia przewidziane w art. 5 rozporządzenia (WE) nr 1831/2003 są spełnione w odniesieniu do stosowania w paszy. W związku z tym należy zezwolić na stosowanie tych dodatków paszowych, jak określono w załączniku do niniejszego rozporządzenia.
(8) Ponieważ względy bezpieczeństwa nie wymagają natychmiastowego zastosowania zmian w warunkach zezwolenia na stosowanie przedmiotowych substancji, należy przewidzieć okres przejściowy, aby umożliwić zainteresowanym stronom przygotowanie się do spełnienia nowych wymogów wynikających z zezwolenia.
(9) Środki przewidziane w niniejszym rozporządzeniu są zgodne z opinią Stałego Komitetu ds. Roślin, Zwierząt, Żywności i Pasz,
PRZYJMUJE NINIEJSZE ROZPORZĄDZENIE:
W imieniu Komisji | |
Jean-Claude JUNCKER | |
Przewodniczący |
W ciągu pierwszych 5 miesięcy obowiązywania mechanizmu konsultacji społecznych projektów ustaw udział w nich wzięły 24 323 osoby. Najpopularniejszym projektem w konsultacjach była nowelizacja ustawy o broni i amunicji. W jego konsultacjach głos zabrało 8298 osób. Podczas pierwszych 14 miesięcy X kadencji Sejmu RP (2023–2024) jedynie 17 proc. uchwalonych ustaw zainicjowali posłowie. Aż 4 uchwalone ustawy miały źródła w projektach obywatelskich w ciągu 14 miesięcy Sejmu X kadencji – to najważniejsze skutki reformy Regulaminu Sejmu z 26 lipca 2024 r.
24.04.2025Senat bez poprawek przyjął w środę ustawę, która obniża składkę zdrowotną dla przedsiębiorców. Zmiana, która wejdzie w życie 1 stycznia 2026 roku, ma kosztować budżet państwa 4,6 mld zł. Według szacunków Ministerstwo Finansów na reformie ma skorzystać około 2,5 mln przedsiębiorców. Teraz ustawa trafi do prezydenta Andrzaja Dudy.
23.04.2025Rada Ministrów przyjęła we wtorek, 22 kwietnia, projekt ustawy o zmianie ustawy – Prawo geologiczne i górnicze, przedłożony przez minister przemysłu. Chodzi o wyznaczenie podmiotu, który będzie odpowiedzialny za monitorowanie i egzekwowanie przepisów w tej sprawie. Nowe regulacje dotyczą m.in. dokładności pomiarów, monitorowania oraz raportowania emisji metanu.
22.04.2025Na wtorkowym posiedzeniu rząd przyjął przepisy zmieniające rozporządzenie w sprawie zakazu stosowania materiału siewnego odmian kukurydzy MON 810, przedłożone przez ministra rolnictwa i rozwoju wsi. Celem nowelizacji jest aktualizacja listy odmian genetycznie zmodyfikowanej kukurydzy, tak aby zakazać stosowania w Polsce upraw, które znajdują się w swobodnym obrocie na terytorium 10 państw Unii Europejskiej.
22.04.2025Od 18 kwietnia policja oraz żandarmeria wojskowa będą mogły karać tych, którzy bez zezwolenia m.in. fotografują i filmują szczególnie ważne dla bezpieczeństwa lub obronności państwa obiekty resortu obrony narodowej, obiekty infrastruktury krytycznej oraz ruchomości. Obiekty te zostaną specjalnie oznaczone.
17.04.2025Kompleksową modernizację instytucji polskiego rynku pracy poprzez udoskonalenie funkcjonowania publicznych służb zatrudnienia oraz form aktywizacji zawodowej i podnoszenia umiejętności kadr gospodarki przewiduje podpisana w czwartek przez prezydenta Andrzeja Dudę ustawa z dnia 20 marca 2025 r. o rynku pracy i służbach zatrudnienia. Ustawa, co do zasady, wejdzie w życie pierwszego dnia miesiąca następującego po upływie 14 dni od dnia ogłoszenia.
11.04.2025Identyfikator: | Dz.U.UE.L.2019.308.45 |
Rodzaj: | Rozporządzenie |
Tytuł: | Rozporządzenie wykonawcze 2019/1977 dotyczące zezwolenia na stosowanie fenylometanotiolu, siarczku benzylu metylu, sec-pentylotiofenu, tridek-2-enalu, 12-metylotridekanalu, 2,5-dimetylofenolu, heksa-2(trans),4(trans)-dienalu i 2-etylo-4-hydroksy-5-metylo-3(2H)-furanonu jako dodatków paszowych dla kotów i psów |
Data aktu: | 26/11/2019 |
Data ogłoszenia: | 29/11/2019 |
Data wejścia w życie: | 19/12/2019 |