uwzględniając Traktat o Unii Europejskiej, w szczególności jego art. 28 ust. 1 i art. 31 ust. 1,
uwzględniając wniosek Wysokiego Przedstawiciela Unii do Spraw Zagranicznych i Polityki Bezpieczeństwa,
a także mając na uwadze, co następuje:
(1) 19 listopada 2018 r. Rada przyjęła strategię UE na rzecz zwalczania nielegalnej broni palnej, broni strzeleckiej i lekkiej (BSiL) oraz amunicji do tych rodzajów broni pt. "Zabezpieczenie broni, ochrona obywateli" (zwaną dalej "strategią UE dotyczącą BSiL"). Celem nowej strategii UE dotyczącej BSiL jest wyznaczenie kierunku zintegrowanych, zbiorowych i skoordynowanych działań na szczeblu europejskim mających zapobiegać nielegalnemu nabywaniu BSiL i amunicji do tych rodzajów broni przez terrorystów, przestępców i inne nieupoważnione podmioty oraz ograniczać możliwości takiego nabywania; ma ona służyć również promowaniu rozliczalności i odpowiedzialności w zakresie legalnego handlu bronią.
(2) Na szczeblu regionalnym strategia UE dotycząca BSiL zobowiązuje Unię i jej państwa członkowskie do pomocy we wzmacnianiu zdolności w zakresie egzekwowania prawa, aby wykrywać i zakazywać działalności siatek nielegalnego handlu bronią, zakazać ich działania oraz zapobiegać sytuacjom, w których broń palna trafia w ręce terrorystów i przestępców za pośrednictwem nielegalnego rynku, m.in. poprzez blokowanie nielegalnego finansowania i transportu broni oraz wzmocnienie roli policji granicznej, organów celnych i portowych w walce z nielegalnym przepływem broni drogą morską.
(3) W strategii UE dotyczącej BSiL stwierdzono, że bieżąca niestabilna sytuacja we wschodniej Europie spowodowała wzrost poziomu nielegalnego handlu bronią palną w różnych krajach tego regionu, m.in. na Ukrainie. Stanowi to znaczące długoterminowe zagrożenie dla bezpieczeństwa zarówno na Ukrainie, jak i w Unii. Współpraca między Unią a Ukrainą w tej kwestii stanowi zatem przedmiot wspólnego zainteresowania. Unia kontynuuje dwustronne stosunki z Ukrainą i innymi krajami w regionie oraz regularnie uwzględnia problem walki z nielegalną BSiL w każdym dialogu dotyczącym kwestii bezpieczeństwa prowadzonym z krajami partnerskimi w sąsiedztwie.
(4) W maju 2016 r. Państwowa Straż Graniczna Ukrainy zwróciła się do Sekretariatu Organizacji Bezpieczeństwa i Współpracy w Europie (OBWE) o dokonanie oceny potrzeb w celu zwalczania nielegalnego handlu bronią, amunicją i materiałami wybuchowymi prowadzonego w obrębie Ukrainy i przez jej granice. Ocena potrzeb została przeprowadzona przy wsparciu Francji i Niemiec oraz opublikowana w kwietniu 2018 r. Wyniki oceny potrzeb zostały potwierdzone przez główne organy ścigania i agencje bezpieczeństwa na Ukrainie podczas posiedzenia wysokiego szczebla zorganizowanego w Kijowie 7 czerwca 2018 r.
(5) Państwowa Straż Graniczna Ukrainy, państwowa służba skarbowa/państwowa służba celna Ukrainy oraz Ministerstwo Spraw Wewnętrznych Ukrainy oficjalnie, w formie pisemnej, wyraziły zainteresowanie i zwróciły się o podjęcie współpracy z Sekretariatem OBWE i Koordynatorem Projektu z ramienia OBWE na Ukrainie, aby wesprzeć wysiłki Ukrainy na rzecz zwalczania nielegalnego handlu bronią, amunicją i materiałami wybuchowymi, zgodnie z wynikami oceny potrzeb.
(6) Unijna pomoc związana z kontrolą graniczną na Ukrainie - np. w postaci strategii zintegrowanego zarządzania granicami wspieranej przez Europejski Instrument Sąsiedztwa Komisji, cywilnych misji Unii w dziedzinie wspólnej polityki bezpieczeństwa i obrony, mianowicie misji doradczej Unii Europejskiej na Ukrainie (EUAM Ukraine) i misji granicznej Unii Europejskiej dla Mołdawii i Ukrainy (EUBAM Moldova/Ukraine), oraz ich działań wspierających w zakresie kontroli granicznej - nie obejmuje wsparcia, specjalnie ukierunkowanego na zwalczanie nielegalnego handlu bronią, amunicją i materiałami wybuchowymi.
(7) 30 czerwca 2018 r. podczas trzeciej konferencji Organizacji Narodów Zjednoczonych poświęconej przeglądowi postępów w realizacji programu działania ONZ przeciwko nielegalnej broni strzeleckiej i lekkiej przyjęto dokument końcowy, w którym państwa ponownie zobowiązują się do zapobiegania przenikaniu BSiL oraz do zwalczania tego zjawiska. Państwa potwierdzają swoją wolę kontynuowania współpracy międzynarodowej i zacieśnienia współpracy regionalnej poprzez poprawę koordynacji, konsultacje, wymianę informacji i współpracę operacyjną, z udziałem właściwych organizacji regionalnych i subregionalnych, jak również organów ścigania, organów kontroli granicznej oraz organów wydających zezwolenia na wywóz i przywóz.
(8) Zgodnie z Agendą na rzecz zrównoważonego rozwoju 2030 zwalczanie nielegalnego handlu BSiL jest niezbędne, by osiągnąć wiele celów zrównoważonego rozwoju, w tym celów związanych z pokojem, sprawiedliwością i silnymi instytucjami, zmniejszaniem ubóstwa, wzrostem gospodarczym, zdrowiem, równouprawnieniem płci oraz bezpieczeństwem miast. Dlatego też w ramach celu zrównoważonego rozwoju nr 16.4 wszystkie państwa zobowiązały się, że znacznie ograniczą nielegalne przepływy finansowe i przepływy broni.
(9) W swoim planie działań na rzecz rozbrojenia pt. "Zabezpieczenie naszej wspólnej przyszłości", przedstawionym 24 maja 2018 r, Sekretarz Generalny ONZ wezwał do zajęcia się problemem nadmiernego gromadzenia broni konwencjonalnej i nielegalnego handlu tą bronią oraz do wspierania krajowego podejścia do kwestii broni strzeleckiej.
(10) 25 października 2012 r. Rada przyjęła decyzję 2012/662/WPZiB 1 dotyczącą wspierania działań zmniejszających ryzyko nielegalnego handlu bronią strzelecką i lekką oraz nadmiernego jej gromadzenia w regionie Organizacji Bezpieczeństwa i Współpracy w Europie (OBWE), a 4 sierpnia 2017 r. Rada przyjęła decyzję (WPZiB) 2017/1424 2 w sprawie wsparcia działań OBWE mających na celu zmniejszenie ryzyka nielegalnego handlu i nadmiernego gromadzenia broni strzeleckiej i lekkiej oraz amunicji konwencjonalnej w byłej jugosłowiańskiej republice Macedonii i w Gruzji,
PRZYJMUJE NINIEJSZĄ DECYZJĘ:
W imieniu Rady | |
M. OHISALO | |
Przewodniczący |
- zmieniony przez art. 1 decyzji nr 2022/2276 z dnia 18 listopada 2022 r. (Dz.U.UE.L.2022.300.42) zmieniającej nin. decyzję z dniem 18 listopada 2022 r.
- zmieniony przez art. 1 decyzji nr 2024/330 z dnia 16 stycznia 2024 r. (Dz.U.UE.L.2024.330) zmieniającej nin. decyzję z dniem 16 stycznia 2024 r.
- zmieniony przez art. 1 decyzji nr 2024/1805 z dnia 24 czerwca 2024 r. (Dz.U.UE.L.2024.1805) zmieniającej nin. decyzję z dniem 24 czerwca 2024 r.
W ciągu pierwszych 5 miesięcy obowiązywania mechanizmu konsultacji społecznych projektów ustaw udział w nich wzięły 24 323 osoby. Najpopularniejszym projektem w konsultacjach była nowelizacja ustawy o broni i amunicji. W jego konsultacjach głos zabrało 8298 osób. Podczas pierwszych 14 miesięcy X kadencji Sejmu RP (2023–2024) jedynie 17 proc. uchwalonych ustaw zainicjowali posłowie. Aż 4 uchwalone ustawy miały źródła w projektach obywatelskich w ciągu 14 miesięcy Sejmu X kadencji – to najważniejsze skutki reformy Regulaminu Sejmu z 26 lipca 2024 r.
24.04.2025Senat bez poprawek przyjął w środę ustawę, która obniża składkę zdrowotną dla przedsiębiorców. Zmiana, która wejdzie w życie 1 stycznia 2026 roku, ma kosztować budżet państwa 4,6 mld zł. Według szacunków Ministerstwo Finansów na reformie ma skorzystać około 2,5 mln przedsiębiorców. Teraz ustawa trafi do prezydenta Andrzaja Dudy.
23.04.2025Rada Ministrów przyjęła we wtorek, 22 kwietnia, projekt ustawy o zmianie ustawy – Prawo geologiczne i górnicze, przedłożony przez minister przemysłu. Chodzi o wyznaczenie podmiotu, który będzie odpowiedzialny za monitorowanie i egzekwowanie przepisów w tej sprawie. Nowe regulacje dotyczą m.in. dokładności pomiarów, monitorowania oraz raportowania emisji metanu.
22.04.2025Na wtorkowym posiedzeniu rząd przyjął przepisy zmieniające rozporządzenie w sprawie zakazu stosowania materiału siewnego odmian kukurydzy MON 810, przedłożone przez ministra rolnictwa i rozwoju wsi. Celem nowelizacji jest aktualizacja listy odmian genetycznie zmodyfikowanej kukurydzy, tak aby zakazać stosowania w Polsce upraw, które znajdują się w swobodnym obrocie na terytorium 10 państw Unii Europejskiej.
22.04.2025Od 18 kwietnia policja oraz żandarmeria wojskowa będą mogły karać tych, którzy bez zezwolenia m.in. fotografują i filmują szczególnie ważne dla bezpieczeństwa lub obronności państwa obiekty resortu obrony narodowej, obiekty infrastruktury krytycznej oraz ruchomości. Obiekty te zostaną specjalnie oznaczone.
17.04.2025Kompleksową modernizację instytucji polskiego rynku pracy poprzez udoskonalenie funkcjonowania publicznych służb zatrudnienia oraz form aktywizacji zawodowej i podnoszenia umiejętności kadr gospodarki przewiduje podpisana w czwartek przez prezydenta Andrzeja Dudę ustawa z dnia 20 marca 2025 r. o rynku pracy i służbach zatrudnienia. Ustawa, co do zasady, wejdzie w życie pierwszego dnia miesiąca następującego po upływie 14 dni od dnia ogłoszenia.
11.04.2025Identyfikator: | Dz.U.UE.L.2019.312.42 |
Rodzaj: | Decyzja |
Tytuł: | Decyzja 2019/2009 w sprawie wspierania wysiłków Ukrainy na rzecz zwalczania nielegalnego handlu bronią, amunicją i materiałami wybuchowymi, we współpracy z OBWE |
Data aktu: | 02/12/2019 |
Data ogłoszenia: | 03/12/2019 |
Data wejścia w życie: | 02/12/2019 |