uwzględniając Traktat o funkcjonowaniu Unii Europejskiej,
uwzględniając rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) nr 231/2014 z dnia 11 marca 2014 r. ustanawiające Instrument Pomocy Przedakcesyjnej (IPA II) 1 , w szczególności jego art. 12,
(1) Zgodnie z art. 33 rozporządzenia wykonawczego Komisji (UE) nr 447/2014 2 stosuje się przepisy mające zastosowanie do celu "Europejska współpraca terytorialna" (EWT) przewidziane w rozporządzeniach Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) nr 1303/2013 3 i (UE) nr 1299/2013 4 .
(2) Skutki pandemii COVID-19 wpłynęły w sposób bezprecedensowy na wdrażanie programów współpracy transgranicznej, zarówno w ramach Instrumentu Pomocy Przedakcesyjnej (IPA II), jak i w ramach Europejskiej współpracy terytorialnej. Stworzyło to wyjątkową sytuację, której rozwiązanie wymaga użycia szczególnych środków. Środki te powinny umożliwić, za pośrednictwem programów współpracy transgranicznej w ramach IPA II, reagowanie w sposób elastyczny i skuteczny na szybko pojawiające się potrzeby w najbardziej narażonych sektorach, takich jak opieka zdrowotna, przedsiębiorstwa, w tym MSP, oraz rynek pracy, co przyczyni się do ożywienia społeczno-gospodarczego objętych programami obszarów.
(3) Szczególne środki wprowadzone rozporządzeniami Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2020/460 5 i (UE) 2020/558 6 mają zastosowanie do programów współpracy transgranicznej w ramach EWT oraz do programów współpracy transgranicznej w ramach IPA II, o ile art. 33-48 rozporządzenia wykonawczego (UE) nr 447/2014 odnoszą się do przepisów zmienionych rozporządzeniami (UE) 2020/460 i (UE) 2020/558. Należy jednak również wprowadzić zmiany do niektórych przepisów rozporządzenia wykonawczego (UE) nr 447/2014, które nie są objęte tymi szczególnymi środkami
(4) Aby zmniejszyć obciążenie budżetów publicznych w reakcji na pandemię COVID-19, należy wyjątkowo umożliwić instytucjom zarządzającym wnioskowanie o współfinansowanie na poziomie 100 % w roku obrachunkowym 2020-2021, zgodnie ze środkami budżetowymi i pod warunkiem dostępności finansowania.
(5) Aby zapewnić większą elastyczność w reagowaniu na pandemię COVID-19, należy zapewnić państwom członkowskim większą elastyczność we wdrażaniu programów, a także uproszczoną procedurę, która nie wymaga decyzji Komisji w sprawie zmian w programach współpracy transgranicznej. Należy doprecyzować, jakie informacje na temat takich zmian należy przedstawić Komisji.
(6) Ze względu na pilny charakter sytuacji związanej z pandemią COVID-19 należy umożliwić szybkie zastosowanie środków przewidzianych w niniejszym rozporządzeniu, które w związku z tym powinno wejść w życie następnego dnia po jego opublikowaniu w Dzienniku Urzędowym Unii Europejskiej.
(7) Należy zatem odpowiednio zmienić rozporządzenie wykonawcze (UE) nr 447/2014.
(8) Środki przewidziane w niniejszym rozporządzeniu są zgodne z opinią komitetu IPA II powołanego rozporządzeniem (UE) nr 231/2014,
PRZYJMUJE NINIEJSZE ROZPORZĄDZENIE:
W imieniu Komisji | |
Ursula VON DER LEYEN | |
Przewodnicząca |
W ciągu pierwszych 5 miesięcy obowiązywania mechanizmu konsultacji społecznych projektów ustaw udział w nich wzięły 24 323 osoby. Najpopularniejszym projektem w konsultacjach była nowelizacja ustawy o broni i amunicji. W jego konsultacjach głos zabrało 8298 osób. Podczas pierwszych 14 miesięcy X kadencji Sejmu RP (2023–2024) jedynie 17 proc. uchwalonych ustaw zainicjowali posłowie. Aż 4 uchwalone ustawy miały źródła w projektach obywatelskich w ciągu 14 miesięcy Sejmu X kadencji – to najważniejsze skutki reformy Regulaminu Sejmu z 26 lipca 2024 r.
24.04.2025Senat bez poprawek przyjął w środę ustawę, która obniża składkę zdrowotną dla przedsiębiorców. Zmiana, która wejdzie w życie 1 stycznia 2026 roku, ma kosztować budżet państwa 4,6 mld zł. Według szacunków Ministerstwo Finansów na reformie ma skorzystać około 2,5 mln przedsiębiorców. Teraz ustawa trafi do prezydenta Andrzaja Dudy.
23.04.2025Rada Ministrów przyjęła we wtorek, 22 kwietnia, projekt ustawy o zmianie ustawy – Prawo geologiczne i górnicze, przedłożony przez minister przemysłu. Chodzi o wyznaczenie podmiotu, który będzie odpowiedzialny za monitorowanie i egzekwowanie przepisów w tej sprawie. Nowe regulacje dotyczą m.in. dokładności pomiarów, monitorowania oraz raportowania emisji metanu.
22.04.2025Na wtorkowym posiedzeniu rząd przyjął przepisy zmieniające rozporządzenie w sprawie zakazu stosowania materiału siewnego odmian kukurydzy MON 810, przedłożone przez ministra rolnictwa i rozwoju wsi. Celem nowelizacji jest aktualizacja listy odmian genetycznie zmodyfikowanej kukurydzy, tak aby zakazać stosowania w Polsce upraw, które znajdują się w swobodnym obrocie na terytorium 10 państw Unii Europejskiej.
22.04.2025Od 18 kwietnia policja oraz żandarmeria wojskowa będą mogły karać tych, którzy bez zezwolenia m.in. fotografują i filmują szczególnie ważne dla bezpieczeństwa lub obronności państwa obiekty resortu obrony narodowej, obiekty infrastruktury krytycznej oraz ruchomości. Obiekty te zostaną specjalnie oznaczone.
17.04.2025Kompleksową modernizację instytucji polskiego rynku pracy poprzez udoskonalenie funkcjonowania publicznych służb zatrudnienia oraz form aktywizacji zawodowej i podnoszenia umiejętności kadr gospodarki przewiduje podpisana w czwartek przez prezydenta Andrzeja Dudę ustawa z dnia 20 marca 2025 r. o rynku pracy i służbach zatrudnienia. Ustawa, co do zasady, wejdzie w życie pierwszego dnia miesiąca następującego po upływie 14 dni od dnia ogłoszenia.
11.04.2025Identyfikator: | Dz.U.UE.L.2020.206.3 |
Rodzaj: | Rozporządzenie |
Tytuł: | Rozporządzenie wykonawcze 2020/891 zmieniające rozporządzenie wykonawcze (UE) nr 447/2014 w odniesieniu do przepisów szczegółowych mających na celu dostosowanie przepisów dotyczących wdrażania programów współpracy transgranicznej finansowanych w ramach Instrumentu Pomocy Przedakcesyjnej (IPA) do szczególnych środków wprowadzonych w reakcji na pandemię COVID-19 |
Data aktu: | 26/06/2020 |
Data ogłoszenia: | 30/06/2020 |
Data wejścia w życie: | 01/07/2020 |