(Dz.U.UE L z dnia 13 listopada 2020 r.)
RADA PREZESÓW EUROPEJSKIEGO BANKU CENTRALNEGO,
uwzględniając Traktat o funkcjonowaniu Unii Europejskiej, w szczególności art. 127 ust. 2 tiret pierwsze,
uwzględniając Statut Europejskiego Systemu Banków Centralnych i Europejskiego Banku Centralnego, w szczególności art. 3 ust. 1 tiret pierwsze, art. 9 ust. 2, art. 12 ust. 1, art. 14 ust. 3, art. 18 ust. 2 oraz pierwszy akapit art. 20,
a także mając na uwadze, co następuje:
(1) Osiągnięcie jednolitej polityki pieniężnej wymaga zdefiniowania narzędzi, instrumentów i procedur, które mają być stosowane przez Eurosystem, tak aby możliwe było prowadzenie takiej polityki w jednolity sposób we wszystkich państwach członkowskich, których walutą jest euro.
(2) Wytyczne Europejskiego Banku Centralnego (UE) 2015/510 (EBC/2014/60) 1 wymagają zmian wprowadzających konieczne korekty techniczne i redakcyjne dotyczące określonych aspektów operacji polityki pieniężnej.
(3) W celu zmniejszenia ogólnej złożoności zasad Eurosystemu dotyczących zabezpieczeń, ekspozycji Eurosystemu na ryzyko oraz obciążenia operacyjnego związanego z oceną kwalifikowalności, zabezpieczone obligacje wyemitowane na podstawie innej niż przepisy legislacyjne (tj. umowne zabezpieczone obligacje) nie powinny być już akceptowane przez Eurosystem jako zabezpieczenie. W związku z tym należy zmienić zawarte w zasadach ramowych Eurosystemu dotyczących zabezpieczeń definicje i przepisy odnoszące się do obligacji zabezpieczonych, tak aby ograniczyć ich kwalifikowalność do zabezpieczonych obligacji wyemitowanych na podstawie przepisów legislacyjnych oraz multi cédulas.
(4) W celu uwzględnienia dwustopniowego systemu oprocentowania nadwyżek rezerw stosowanego od dnia 30 października 2019 r. zgodnie z decyzją Europejskiego Banku Centralnego (UE) 2019/1743 (EBC/2019/31) 2 należy określić, jakie ramy prawne mają zastosowanie do oprocentowania rezerw obowiązkowych i nadwyżek rezerw.
(5) W celu dalszego zmniejszenia złożoności zasad ramowych Eurosystemu dotyczących zabezpieczeń oraz biorąc pod uwagę ograniczony zakres, w jakim instrumenty te znalazły zastosowanie, rynkowe instrumenty dłużne wyemitowane lub gwarantowane przez przedsiębiorstwa niefinansowe, w odniesieniu do których nie jest dostępna odpowiednia ocena kredytowa, nie powinny być po okresie przejściowym akceptowane przez Eurosystemu jako zabezpieczenie.
(6) Z myślą o odzwierciedleniu ostatnich innowacji finansowych w dziedzinie zrównoważonego finansowania Eurosystem zamierza przyjmować niektóre rynkowe instrumenty dłużne, których struktury kuponowe są powiązane z wypełnieniem przez emitenta wcześniej określonych celów w zakresie zrównoważonego rozwoju.
(7) Należy doprecyzować, że aktywa o kuponach powiązanych z interpolowanymi stopami referencyjnymi kwalifikują się wyłącznie pod pewnymi warunkami, oraz należy określić te warunki.
(8) W celu ustalenia spójnego i przejrzystego podejścia do kategorii zabezpieczonych aktywów rynkowych kwalifikowanych jako zabezpieczenie operacji kredytowych Eurosystemu zabezpieczone aktywa rynkowe inne niż papiery wartościowe zabezpieczone aktywami i obligacje zabezpieczone nie powinny być już akceptowane przez Eurosystem jako zabezpieczenie.
(9) Wymogi dotyczące danych o poszczególnych kredytach w odniesieniu do papierów wartościowych zabezpieczonych aktywami, które kwalifikują się jako zabezpieczenie Eurosystemu, należy dostosować w odniesieniu do tych papierów wartościowych zabezpieczonych aktywami, dla których przekazywane są dane o poszczególnych kredytach zgodnie z rozporządzeniem Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2017/2402 3 .
(10) Należy zmienić niektóre przepisy dotyczące kwalifikowania jako zabezpieczenia Eurosystemu należności kredytowych oraz sprawozdawczości w zakresie danych dotyczących należności kredytowych w celu poprawy dostępności informacji dotyczących należności kredytowych w zasadach ramowych dotyczących zabezpieczeń, zwiększenia jasności przepisów określających kwalifikowalność należności kredytowych jako zabezpieczenia oraz doprecyzowania procedur weryfikacji takich aktywów.
(11) Aby zapewnić większą przejrzystość, spójność i pewność prawa, należy doprecyzować ogólne kryteria akceptacji zewnętrznych instytucji oceny kredytowej (ECAI) w zasadach ramowych Eurosystemu dotyczących oceny kredytowej (ECAF).
(12) Należy uprościć przepisy dotyczące wykorzystania niezabezpieczonych instrumentów dłużnych wyemitowanych przez kontrahenta lub podmioty z nim blisko powiązane.
(13) W celu zwiększenia przejrzystości zasad dotyczących kontrahentów Eurosystemu należy doprecyzować szczegóły dotyczące długości okresu karencji mającego zastosowanie do kontrahentów, którzy nie spełniają minimalnych wymogów w zakresie funduszy własnych.
(14) Kary finansowe za naruszenia związane z wykorzystaniem aktywów kwalifikowanych jako zabezpieczenia Eurosystemu powinny zostać zmienione tak, aby stanowiły zachętę do proaktywnego zgłaszania takich naruszeń przez kontrahentów.
(15) Należy zatem odpowiednio zmienić wytyczne (UE) 2015/510 (EBC/2014/60),
PRZYJMUJE NINIEJSZE WYTYCZNE:
Christine LAGARDE | |
W imieniu Rady Prezesów EBC | |
Prezes EBC |
W ciągu pierwszych 5 miesięcy obowiązywania mechanizmu konsultacji społecznych projektów ustaw udział w nich wzięły 24 323 osoby. Najpopularniejszym projektem w konsultacjach była nowelizacja ustawy o broni i amunicji. W jego konsultacjach głos zabrało 8298 osób. Podczas pierwszych 14 miesięcy X kadencji Sejmu RP (2023–2024) jedynie 17 proc. uchwalonych ustaw zainicjowali posłowie. Aż 4 uchwalone ustawy miały źródła w projektach obywatelskich w ciągu 14 miesięcy Sejmu X kadencji – to najważniejsze skutki reformy Regulaminu Sejmu z 26 lipca 2024 r.
24.04.2025Senat bez poprawek przyjął w środę ustawę, która obniża składkę zdrowotną dla przedsiębiorców. Zmiana, która wejdzie w życie 1 stycznia 2026 roku, ma kosztować budżet państwa 4,6 mld zł. Według szacunków Ministerstwo Finansów na reformie ma skorzystać około 2,5 mln przedsiębiorców. Teraz ustawa trafi do prezydenta Andrzaja Dudy.
23.04.2025Rada Ministrów przyjęła we wtorek, 22 kwietnia, projekt ustawy o zmianie ustawy – Prawo geologiczne i górnicze, przedłożony przez minister przemysłu. Chodzi o wyznaczenie podmiotu, który będzie odpowiedzialny za monitorowanie i egzekwowanie przepisów w tej sprawie. Nowe regulacje dotyczą m.in. dokładności pomiarów, monitorowania oraz raportowania emisji metanu.
22.04.2025Na wtorkowym posiedzeniu rząd przyjął przepisy zmieniające rozporządzenie w sprawie zakazu stosowania materiału siewnego odmian kukurydzy MON 810, przedłożone przez ministra rolnictwa i rozwoju wsi. Celem nowelizacji jest aktualizacja listy odmian genetycznie zmodyfikowanej kukurydzy, tak aby zakazać stosowania w Polsce upraw, które znajdują się w swobodnym obrocie na terytorium 10 państw Unii Europejskiej.
22.04.2025Od 18 kwietnia policja oraz żandarmeria wojskowa będą mogły karać tych, którzy bez zezwolenia m.in. fotografują i filmują szczególnie ważne dla bezpieczeństwa lub obronności państwa obiekty resortu obrony narodowej, obiekty infrastruktury krytycznej oraz ruchomości. Obiekty te zostaną specjalnie oznaczone.
17.04.2025Kompleksową modernizację instytucji polskiego rynku pracy poprzez udoskonalenie funkcjonowania publicznych służb zatrudnienia oraz form aktywizacji zawodowej i podnoszenia umiejętności kadr gospodarki przewiduje podpisana w czwartek przez prezydenta Andrzeja Dudę ustawa z dnia 20 marca 2025 r. o rynku pracy i służbach zatrudnienia. Ustawa, co do zasady, wejdzie w życie pierwszego dnia miesiąca następującego po upływie 14 dni od dnia ogłoszenia.
11.04.2025Identyfikator: | Dz.U.UE.L.2020.379.77 |
Rodzaj: | Wytyczne |
Tytuł: | Wytyczne EBC/2020/45 (2020/1690) zmieniające wytyczne (UE) 2015/510 w sprawie implementacji ram prawnych polityki pieniężnej Eurosystemu |
Data aktu: | 25/09/2020 |
Data ogłoszenia: | 13/11/2020 |