uwzględniając Traktat o funkcjonowaniu Unii Europejskiej,
uwzględniając rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2018/848 z dnia 30 maja 2018 r. w sprawie produkcji ekologicznej i znakowania produktów ekologicznych i uchylające rozporządzenie Rady (WE) nr 834/2007 1 , w szczególności jego art. 10 ust. 6, art. 14 ust. 3, art. 15 ust. 3, art. 16 ust. 3, art. 17 ust. 3 i art. 26 ust. 7 lit. d),
(1) W rozdziale III rozporządzenia (UE) 2018/848 ustanowiono ogólne przepisy dotyczące produkcji produktów ekologicznych, a szczegółowe przepisy dotyczące produkcji są określone w załączniku II do tego rozporządzenia. W celu zapewnienia zharmonizowanych warunków wdrażania tego rozporządzenia należy określić pewne dodatkowe przepisy.
(2) Przejście na ekologiczne metody produkcji wymaga pewnych okresów dostosowawczych w odniesieniu do wszystkich wykorzystywanych środków. Wymagany okres konwersji rozpoczyna się najwcześniej po poinformowaniu właściwych organów przez rolnika lub podmiot produkujący algi lub zwierzęta akwakultury o prowadzonej działalności. W ramach wyjątku oraz na określonych warunkach wcześniejszy okres może zostać uznany z mocą wsteczną za część okresu konwersji. Należy określić, jakie dokumenty należy przekazać właściwym organom w celu uznania z mocą wsteczną wcześniejszego okresu.
(3) Aby zagwarantować zapewnianie wysokiego poziomu dobrostanu zwierząt z uwzględnieniem specyficznych potrzeb dla danego gatunku w przypadku ekologicznej produkcji zwierzęcej, należy określić obsadę zwierząt i minimalną powierzchnię pomieszczeń i przestrzeni otwartych oraz ich właściwości, a także wymogi techniczne i właściwości w odniesieniu do budynków i obszarów na otwartej przestrzeni dla bydła, owiec, kóz, koniowatych, jeleniowatych, świń, drobiu i królików. Ponadto należy również określić minimalny okres, którego należy przestrzegać w okresie ssania w odniesieniu do żywienia zwierząt, najlepiej mlekiem matki.
(4) Aby zapewnić przestrzeganie wysokiego poziomu dobrostanu zwierząt z uwzględnieniem potrzeb specyficznych dla danego gatunku w przypadku ekologicznej produkcji akwakultury, konieczne jest również określenie przepisów dla danego gatunku lub grupy gatunków dotyczących obsady oraz szczegółowych cech systemów produkcji i systemów zamkniętych dla zwierząt akwakultury.
(5) Ekologiczne produkty przetworzone powinny być produkowane przy użyciu metod przetwarzania, które gwarantują zachowanie ekologicznych cech i właściwości produktów na wszystkich etapach produkcji ekologicznej. Biorąc pod uwagę dużą liczbę technik stosowanych na potrzeby przetwarzania produktów spożywczych w produkcji ekologicznej, nie jest możliwe stworzenie wyczerpującego wykazu wszystkich dopuszczonych technik. W związku z tym, co do zasady, techniki zgodne z zasadami i właściwymi przepisami dotyczącymi produkcji, określonymi w rozporządzeniu (UE) 2018/848 należy uznać za dopuszczone w odniesieniu do przetwarzania produktów spożywczych w produkcji ekologicznej.
(6) W przypadku niektórych technik stosowanych na potrzeby przetwarzania określonych ekologicznych produktów spożywczych opinie państw członkowskich mogą się jednak różnić, jeżeli chodzi o zgodność techniki z zasadami i właściwymi przepisami dotyczącymi produkcji, określonymi w rozporządzeniu (UE) 2018/848, jeżeli chodzi o produkcję niektórych produktów. W takich przypadkach konieczne jest określenie przepisów dotyczących sposobu oceny takiej techniki oraz, jeżeli zostanie potwierdzona jej zgodność z zasadami i przepisami dotyczącymi produkcji, jej zatwierdzania przez Komisję, jeżeli chodzi o produkcję niektórych produktów spożywczych, w stosownych przypadkach na określonych warunkach.
(7) Na potrzeby produkcji preparatów do początkowego żywienia niemowląt, preparatów do dalszego żywienia niemowląt, produktów zbożowych przetworzonych oraz żywności dla dzieci, o których mowa w art. 1 ust. 1 lit. a) i b) rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) nr 609/2013 2 , koniecznie może być stosowanie technik wymiany jonów i adsorpcji żywicy, aby spełnić wymogi dotyczące składu żywności określone w tym rozporządzeniu oraz w aktach przyjętych na podstawie jego art. 11 ust. 1 w odniesieniu do wspomnianych produktów, lub produktów, które reguluje dyrektywa Komisji 2006/125/WE 3 . W przypadku tych kategorii produktów konieczne jest dopuszczenie stosowania technik wymiany jonów i adsorpcji.
(8) Podobnie jak w przypadku technik dopuszczonych do stosowania w przetwarzaniu produktów spożywczych nie należy stosować technik, które odtwarzają właściwości utracone w trakcie przetwarzania i przechowywania paszy ekologicznej, naprawiają skutki zaniedbań zaistniałych w trakcie przetwarzania pasz ekologicznych lub w inny sposób mogą wprowadzać w błąd w kwestii prawdziwej natury produktów, które mają być wprowadzane do obrotu jako pasza ekologiczna.
(9) Uwzględniając dużą liczbę technik stosowanych na potrzeby przetwarzania określonych pasz w produkcji ekologicznej, nie jest możliwe stworzenie wyczerpującego wykazu wszystkich dopuszczonych technik. W związku z tym, co do zasady, w odniesieniu do przetwarzania pasz w produkcji ekologicznej należy dopuścić techniki zgodne z zasadami i właściwymi przepisami dotyczącymi produkcji określonymi w rozporządzeniu (UE) 2018/848.
(10) W przypadku niektórych technik stosowanych na potrzeby przetwarzania określonych ekologicznych pasz opinie państw członkowskich mogą się jednak różnić, jeżeli chodzi o zgodność techniki z zasadami i właściwymi przepisami dotyczącymi produkcji, określonymi w rozporządzeniu (UE) 2018/848. W takich przypadkach konieczne jest określenie przepisów dotyczących sposobu oceny takiej techniki oraz, jeżeli zostanie potwierdzona jej zgodność z zasadami i odpowiednimi przepisami dotyczącymi produkcji, jej zatwierdzania przez Komisję, jeżeli chodzi o produkcję niektórych pasz, w stosownych przypadkach na określonych warunkach.
(11) W produkcji ekologicznej należy stosować ekologiczny materiał rozmnożeniowy roślin, zwierzęta ekologiczne i ekologiczne młodociane osobniki zwierząt akwakultury. Aby pomóc ekologicznym podmiotom gospodarczym w uzyskaniu informacji na temat ich dostępności, każde państwo członkowskie powinno posiadać systemy umożliwiające podmiotom, które prowadzą obrót ekologicznym materiałem rozmnożeniowym roślin i materiałem rozmnożeniowym roślin w okresie konwersji, zwierzętami ekologicznymi lub ekologicznymi młodocianymi osobnikami zwierząt akwakultury, podawanie do wiadomości publicznej informacji dotyczących oferty tych podmiotów. W szczególności do wiadomości publicznej powinno się podawać szczegółowe informacje na temat gatunków, które podmioty te mogą dostarczyć w wystarczającej ilości oraz w rozsądnym okresie. Raz w roku państwa członkowskie powinny udostępnić Komisji streszczenie takich informacji oraz informacji na temat odstępstw przyznanych w przypadku braku dostępności.
(12) Z gromadzenia i wymiany informacji na temat ekologicznego materiału rozmnożeniowego roślin i materiału rozmnożeniowego roślin w okresie konwersji wyłączono siewki. W związku z tym, aby zapewnić zharmonizowane podejście, należy ustanowić definicję siewki. 4
(13) Aby zaspokoić potrzeby żywieniowe młodego drobiu i młodych świń o wadze do 35 kg, jeżeli chodzi o określone pasze białkowe, państwa członkowskie mogą dopuszczać stosowanie nieekologicznej paszy białkowej w żywieniu drobiu i świń przy spełnieniu rygorystycznych warunków do dnia 31 grudnia 2025 r. W kontekście stopniowego wycofywania tych odstępstw oraz do celów art. 53 ust. 6 lit. c) rozporządzenia (UE) 2018/848 Komisja powinna monitorować ich stosowanie, uwzględniając zmiany w zakresie dostępności na rynku białkowych pasz ekologicznych. W tym celu Komisja powinna opracować zintegrowany kwestionariusz, a państwa członkowskie powinny co roku go wypełniać i przekazywać Komisji, przedstawiając streszczenie istotnych zebranych informacji na temat dostępności ekologicznej paszy białkowej oraz zezwoleń przyznanych producentom na stosowanie nieekologicznej paszy białkowej w żywieniu drobiu i świń.
(14) Państwa członkowskie mogą również ustanowić podobny system informacji na temat dostępności w odniesieniu do ras i linii przystosowanych do produkcji ekologicznej lub ekologicznych młodych kur. Uwzględniając ewentualne stopniowe wycofywanie odstępstw dotyczących stosowania nieekologicznych zwierząt lub młodych kur, istotne jest gromadzenie danych na temat dostępności ekologicznie hodowanych ras i linii wyselekcjonowanych pod kątem zasad i celów produkcji ekologicznej. W związku z tym konieczne jest określenie szczegółowych zasad zgłaszania przez państwa członkowskie zharmonizowanych danych Komisji i innym państwom członkowskim.
(15) Podmioty, które utrzymują zwierzęta gospodarskie zgodnie z rozporządzeniem Rady (WE) nr 834/2007 5 oraz zgodnie z rozporządzeniem Komisji (WE) nr 889/2008 6 , będą musiały dostosować swoje systemy produkcji, aby spełnić nowe szczegółowe wymogi techniczne określone w niniejszym rozporządzeniu, wpływające na obsadę, cechy strukturalne pomieszczeń dla zwierząt i odnośnego wyposażenia, gospodarowanie dostępnym miejscem i gruntami oraz ogółem na system produkcji gospodarstwa. Dostosowania te będą wymagały różnych okresów stosownie do zakresu koniecznych interwencji, aby spełnić nowe wymogi określone w niniejszym rozporządzeniu przy jednoczesnym uwzględnieniu trwającej produkcji.
(16) Przepisy dotyczące obsady, minimalnej powierzchni pomieszczeń i przestrzeni otwartych dla młodych kur i kogutów typu nieśnego, maksymalnego zwiększenia wymiarów obszarów na otwartej przestrzeni w przypadku kurników, maksymalnej liczby szczebli oraz sprzętu do celów skutecznego systemu usuwania pomiotu kurzego w kurniku wielopoziomowym mogą określać w szczególności konieczność wykonania konkretnych prac i inwestycji - np. przebudowy pomieszczeń dla zwierząt i nabycia gruntów lub całkowitej renowacji pomieszczeń dla zwierząt w przypadku niektórych gospodarstw lub jednostek produkcyjnych, które dotychczas prowadziły produkcję zgodnie z rozporządzeniami (WE) nr 834/2007 i (WE) nr 889/2008. Należy zatem zapewnić okres przejściowy trwający maksymalnie 8 lat od dnia 1 stycznia 2021 r., aby umożliwić tym gospodarstwom lub jednostkom produkcyjnym, aby umożliwić im dokonanie koniecznych dostosowań w celu spełnienia nowych wymogów.
(17) Wymóg odnoszący się do świń dotyczący minimalnego odsetka powierzchni przestrzeni otwartych o konstrukcji litej może spowodować konieczność przebudowy obiektów zewnętrznych oraz dokonania zmian w systemie gromadzenia obornika w gospodarstwach lub jednostkach produkcji, które prowadziły dotychczas produkcję zgodnie z rozporządzaniami (WE) nr 834/2007 i (WE) nr 889/2008. Należy zatem zapewnić okres przejściowy trwający maksymalnie 8 lat od dnia 1 stycznia 2021 r., aby umożliwić tym gospodarstwom lub jednostkom produkcyjnym dokonanie koniecznych ważniejszych renowacji obiektów zewnętrznych dla zwierząt lub wymianę urządzeń w celu spełnienia nowych wymogów.
(18) Również szerokości otworów między wiatami a pomieszczeniami kurnika, wymóg dotyczący litych przegród dla drobiu rzeźnego innego niż Gallus gallus oraz szczegółowe wymogi dotyczące grzęd i wzniesionych poziomów do siedzenia mogą wymagać dokonania wymiernych dostosowań takich jak renowacja części pomieszczeń dla zwierząt oraz zakup nowych urządzeń dla gospodarstw, które dotychczas prowadziły produkcję zgodnie z rozporządzaniami (WE) nr 834/2007 i (WE) nr 889/2008. Należy zatem zapewnić okres przejściowy trwający maksymalnie 3 lata od dnia 1 stycznia 2021 r., aby umożliwić tym gospodarstwom lub jednostkom produkcyjnym dokonanie koniecznych dostosowań pomieszczeń dla zwierząt lub wymianę urządzeń w celu spełnienia nowych wymogów.
(19) Wreszcie metoda obliczania minimalnej powierzchni pomieszczeń w kurnikach z zewnętrzną częścią budynku może wiązać się z koniecznością dostosowań takich jak znaczne ograniczenie obsady drobiu lub odnowienie budynków w gospodarstwach, które do tej pory prowadziły produkcję zgodnie z rozporządzeniami (WE) nr 834/2007 i (WE) nr 889/2008. Należy zatem zapewnić okres przejściowy trwający maksymalnie 3 lata od dnia 1 stycznia 2021 r., aby umożliwić tym gospodarstwom lub jednostkom produkcyjnym dokonanie koniecznych dostosowań ich biznesplanów lub pomieszczeń dla zwierząt w celu spełnienia nowych wymogów.
(20) W celu zapewnienia jasności i pewności prawa niniejsze rozporządzenie powinno być stosowane od daty rozpoczęcia stosowania rozporządzenia (UE) 2018/848.
(21) Środki przewidziane w niniejszym rozporządzeniu są zgodne z opinią Komitetu ds. Produkcji Ekologicznej,
PRZYJMUJE NINIEJSZE ROZPORZĄDZENIE:
W imieniu Komisji | |
Ursula VON DER LEYEN | |
Przewodnicząca |
W ciągu pierwszych 5 miesięcy obowiązywania mechanizmu konsultacji społecznych projektów ustaw udział w nich wzięły 24 323 osoby. Najpopularniejszym projektem w konsultacjach była nowelizacja ustawy o broni i amunicji. W jego konsultacjach głos zabrało 8298 osób. Podczas pierwszych 14 miesięcy X kadencji Sejmu RP (2023–2024) jedynie 17 proc. uchwalonych ustaw zainicjowali posłowie. Aż 4 uchwalone ustawy miały źródła w projektach obywatelskich w ciągu 14 miesięcy Sejmu X kadencji – to najważniejsze skutki reformy Regulaminu Sejmu z 26 lipca 2024 r.
24.04.2025Senat bez poprawek przyjął w środę ustawę, która obniża składkę zdrowotną dla przedsiębiorców. Zmiana, która wejdzie w życie 1 stycznia 2026 roku, ma kosztować budżet państwa 4,6 mld zł. Według szacunków Ministerstwo Finansów na reformie ma skorzystać około 2,5 mln przedsiębiorców. Teraz ustawa trafi do prezydenta Andrzaja Dudy.
23.04.2025Rada Ministrów przyjęła we wtorek, 22 kwietnia, projekt ustawy o zmianie ustawy – Prawo geologiczne i górnicze, przedłożony przez minister przemysłu. Chodzi o wyznaczenie podmiotu, który będzie odpowiedzialny za monitorowanie i egzekwowanie przepisów w tej sprawie. Nowe regulacje dotyczą m.in. dokładności pomiarów, monitorowania oraz raportowania emisji metanu.
22.04.2025Na wtorkowym posiedzeniu rząd przyjął przepisy zmieniające rozporządzenie w sprawie zakazu stosowania materiału siewnego odmian kukurydzy MON 810, przedłożone przez ministra rolnictwa i rozwoju wsi. Celem nowelizacji jest aktualizacja listy odmian genetycznie zmodyfikowanej kukurydzy, tak aby zakazać stosowania w Polsce upraw, które znajdują się w swobodnym obrocie na terytorium 10 państw Unii Europejskiej.
22.04.2025Od 18 kwietnia policja oraz żandarmeria wojskowa będą mogły karać tych, którzy bez zezwolenia m.in. fotografują i filmują szczególnie ważne dla bezpieczeństwa lub obronności państwa obiekty resortu obrony narodowej, obiekty infrastruktury krytycznej oraz ruchomości. Obiekty te zostaną specjalnie oznaczone.
17.04.2025Kompleksową modernizację instytucji polskiego rynku pracy poprzez udoskonalenie funkcjonowania publicznych służb zatrudnienia oraz form aktywizacji zawodowej i podnoszenia umiejętności kadr gospodarki przewiduje podpisana w czwartek przez prezydenta Andrzeja Dudę ustawa z dnia 20 marca 2025 r. o rynku pracy i służbach zatrudnienia. Ustawa, co do zasady, wejdzie w życie pierwszego dnia miesiąca następującego po upływie 14 dni od dnia ogłoszenia.
11.04.2025Identyfikator: | Dz.U.UE.L.2020.98.2 |
Rodzaj: | Rozporządzenie |
Tytuł: | Rozporządzenie wykonawcze 2020/464 ustanawiające szczegółowe zasady dotyczące stosowania rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2018/848, w odniesieniu do dokumentów niezbędnych w celu uznania z mocą wsteczną okresów do celów konwersji, produkcji produktów ekologicznych oraz informacji, które mają być dostarczane przez państwa członkowskie |
Data aktu: | 26/03/2020 |
Data ogłoszenia: | 31/03/2020 |
Data wejścia w życie: | 01/01/2022, 20/04/2020 |