Decyzja wykonawcza 2021/27 w sprawie wniosku o rejestrację europejskiej inicjatywy obywatelskiej Civil society initiative for a ban on biometric mass surveillance practices (Inicjatywa społeczeństwa obywatelskiego na rzecz zakazu praktyk masowej inwigilacji biometrycznej)

DECYZJA WYKONAWCZA KOMISJI (UE) 2021/27
z dnia 7 stycznia 2021 r.
w sprawie wniosku o rejestrację europejskiej inicjatywy obywatelskiej "Civil society initiative for a ban on biometric mass surveillance practices" ("Inicjatywa społeczeństwa obywatelskiego na rzecz zakazu praktyk masowej inwigilacji biometrycznej")

(notyfikowana jako dokument nr C(2021) 32)

(Jedynie tekst w języku angielskim jest autentyczny)

(Dz.U.UE L z dnia 15 stycznia 2021 r.)

KOMISJA EUROPEJSKA,

uwzględniając Traktat o funkcjonowaniu Unii Europejskiej,

uwzględniając rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2019/788 z dnia 17 kwietnia 2019 r. w sprawie europejskiej inicjatywy obywatelskiej 1 , w szczególności jego art. 6,

a także mając na uwadze, co następuje:

(1) W dniu 15 października 2020 r. do Komisji wpłynął wniosek o rejestrację europejskiej inicjatywy obywatelskiej "Civil society initiative for a ban on biometric mass surveillance practices" ("Inicjatywa społeczeństwa obywatelskiego na rzecz zakazu praktyk masowej inwigilacji biometrycznej"). W dniu 11 listopada 2020 r. Komisja poinformowała grupę organizatorów o swojej ocenie 2 , zgodnie z którą inicjatywa ta nie mogła zostać zarejestrowana w całości, ponieważ niektóre z zaproponowanych w niej środków nie spełniały wymogu określonego w art. 6 ust. 3 lit. c) rozporządzenia (UE) 2019/788. Komisja została poproszona o przyjęcie zalecenia Komisji, wszczęcie postępowania w sprawie uchybienia zobowiązaniom państwa członkowskiego oraz przeprowadzenie kompleksowej analizy, podczas gdy na podstawie rozporządzenia do Komisji można zwracać się jedynie o przedkładanie wniosków dotyczących aktów prawnych Unii.

(2) W związku z tym w dniu 7 grudnia 2020 r. przedstawiono Komisji zmienioną wersję inicjatywy.

(3) Cele zmienionej inicjatywy określono w następujący sposób: "Wzywamy Komisję Europejską do ścisłego uregulowania kwestii wykorzystania technologii biometrycznych, aby uniknąć niepotrzebnej ingerencji w prawa podstawowe. W szczególności zwracamy się do Komisji o zakazanie, w prawie i w praktyce, zbiorowego lub arbitralnie ukierunkowanego wykorzystywania danych biometrycznych, co może prowadzić do bezprawnej masowej inwigilacji. Należy zakazać opracowywania, wdrażania (nawet eksperymentalnie) i wykorzystywania przez podmioty publiczne lub prywatne takich inwazyjnych systemów, o ile mogą one prowadzić do niepotrzebnej lub nieproporcjonalnej ingerencji w podstawowe prawa człowieka. Dowody wskazują, że stosowanie masowej inwigilacji biometrycznej w państwach członkowskich i przez agencje UE spowodowało naruszenia unijnych przepisów o ochronie danych

i nadmiernie ograniczało prawa człowieka, w tym prawo do prywatności, prawo do wolności słowa, prawo do protestu i do niedyskryminacji. Powszechne stosowanie nadzoru biometrycznego, profilowania i prognozowania stanowi zagrożenie dla praworządności i naszych najbardziej podstawowych wolności. W związku z tym apelujemy do Komisji o przedłożenie wniosku dotyczącego aktu prawnego, który będzie opierał się na ogólnych zakazach zawartych w ogólnym rozporządzeniu o ochronie danych 3  i w dyrektywie o ochronie danych w sprawach karnych 4 , i w pełni tych zakazów przestrzegał, w celu zagwarantowania, że prawo UE wyraźnie i konkretnie zakazuje masowej inwigilacji biometrycznej".

(4) W załączniku przedstawiono dalsze szczegółowe informacje dotyczące przedmiotu, celów i kontekstu inicjatywy obywatelskiej oraz zwrócono uwagę, że dane biometryczne są w coraz większym stopniu wykorzystywane przez publiczne, krajowe i unijne organy ścigania oraz podmioty prywatne do identyfikacji lub profilowania osób w przestrzeniach publicznych, co stanowi "z natury niepotrzebną i nieproporcjonalną ingerencję w szeroki zakres praw podstawowych, w tym w prawo do prywatności i ochrony danych". W załączniku zauważono ponadto, że chociaż "istniejące ramy prawne UE wyjaśniają [...], że wykorzystywanie danych biometrycznych ogranicza się do tego, co jest absolutnie niezbędne w odniesieniu do prawnie uzasadnionego wyznaczonego celu, z zastrzeżeniem zasady proporcjonalności [...] takie ogólne zasady przewidują wiele wyjątków".

(5) Organizatorzy przedłożyli dodatkowe informacje na temat ich wniosku dotyczącego aktu prawnego Unii i ewentualnych środków towarzyszących, a także projekt aktu prawnego.

(6) W zmienionej inicjatywie zachęca się Komisję do przedstawienia wniosku dotyczącego aktu prawnego zakazującego zbiorowego wykorzystywania danych biometrycznych, co może prowadzić do masowej inwigilacji. Już w swojej ocenie z dnia 11 listopada 2020 r. Komisja poinformowała organizatorów, że wniosek ten mógłby opierać się na art. 16 ust. 2 lub art. 114 Traktatu, lub na obu tych podstawach, w zależności od tego, czy korzystanie z danych biometrycznych byłoby zakazane czy ściśle uregulowane. Art. 16 ust. 2 Traktatu zapewnia Komisji podstawę prawną do przedkładania wniosków dotyczących aktów prawnych odnoszących się do ochrony osób fizycznych w zakresie przetwarzania danych osobowych przez instytucje, organy i jednostki organizacyjne Unii oraz przez państwa członkowskie podczas wykonywania działań wchodzących w zakres stosowania prawa Unii, a także zasad dotyczących swobodnego przepływu takich danych. Art. 114 Traktatu stanowi podstawę prawną proponowania przez Komisję środków służących zbliżeniu przepisów ustawowych, wykonawczych i administracyjnych państw członkowskich, które mają na celu ustanowienie i funkcjonowanie rynku wewnętrznego.

(7) Z powyższych względów żadna z części przedmiotowej inicjatywy nie wykracza w sposób oczywisty poza kompetencje Komisji w zakresie przedkładania wniosku dotyczącego aktu prawnego Unii w celu wprowadzenia w życie Traktatów, zgodnie z wymogami art. 6 ust. 3 lit. c) rozporządzenia (UE) 2019/788.

(8) Załącznik do inicjatywy odnosi się do czterech możliwych środków towarzyszących. Ponieważ od Komisji nie wymaga się przedłożenia wniosku dotyczącego aktu prawnego Unii w odniesieniu do któregokolwiek z tych środków, środki te nie spełniają warunku określonego w art. 6 ust. 3 lit. c) rozporządzenia, aby mogły zostać zarejestrowane jako część przedmiotu inicjatywy. Środki te nie wchodzą zatem w zakres niniejszej decyzji w sprawie rejestracji. Jeżeli Komisja uzna jednak za stosowne przyjąć wniosek dotyczący aktu prawnego w dziedzinie objętej inicjatywą, mogłaby również rozważyć możliwość uwzględnienia w tym wniosku niektórych ze wspomnianych środków, w szczególności odnoszących się do konieczności zapewnienia państwom członkowskim wytycznych dotyczących wdrażania przepisów, zaangażowania organów ochrony danych w stosowanie takich przepisów oraz treści i założeń wytycznych w zakresie etyki przygotowanych przez grupę ekspertów wysokiego szczebla ds. AI (AI HLEG) 5 .

(9) Grupa organizatorów przedstawiła odpowiednie dowody na to, że spełnia wymogi określone w art. 5 ust. 1 i 2 rozporządzenia (UE) 2019/788, i wskazała osoby wyznaczone do kontaktów zgodnie z art. 5 ust. 3 akapit pierwszy tego rozporządzenia.

(10) Proponowana inicjatywa nie jest oczywistym nadużyciem, nie jest w sposób oczywisty niepoważna, dokuczliwa lub sprzeczna z wartościami Unii określonymi w art. 2 Traktatu o Unii Europejskiej ani z prawami zapisanymi w Karcie praw podstawowych Unii Europejskiej.

(11) Podsumowując, inicjatywa "Civil society initiative for a ban on biometric mass surveillance practices" ("Inicjatywa społeczeństwa obywatelskiego na rzecz zakazu praktyk masowej inwigilacji biometrycznej") spełnia wszystkie wymogi określone w art. 6 ust. 3 rozporządzenia (UE) 2019/788 i w związku z tym powinna zostać zarejestrowana,

PRZYJMUJE NINIEJSZĄ DECYZJĘ:

Artykuł  1

Rejestruje się europejską inicjatywę obywatelską "Civil society initiative for a ban on biometric mass surveillance practices" ("Inicjatywa społeczeństwa obywatelskiego na rzecz zakazu praktyk masowej inwigilacji biometrycznej").

Artykuł  2

Niniejsza decyzja skierowana jest do grupy organizatorów europejskiej inicjatywy obywatelskiej "Civil society initiative for a ban on biometric mass surveillance practices" ("Inicjatywa społeczeństwa obywatelskiego na rzecz zakazu praktyk masowej inwigilacji biometrycznej"), reprezentowanej przez Diego Javiera NARANJO BARROSO i Riccarda COLUCCINIEGO pełniących funkcję osób wyznaczonych do kontaktów.

Sporządzono w Brukseli dnia 7 stycznia 2021 r.
W imieniu Komisji
Věra JOUROVÁ
Wiceprzewodnicząca
1 Dz.U. L 130 z 17.5.2019, s. 55.
2 C(2020) 7869.
3 Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016 r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia dyrektywy 95/46/ WE (ogólne rozporządzenie o ochronie danych) (Dz.U. L 119 z 4.5.2016, s. 1).
4 Dyrektywa Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/680 z dnia 27 kwietnia 2016 r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych przez właściwe organy do celów zapobiegania przestępczości, prowadzenia postępowań przygotowawczych, wykrywania i ścigania czynów zabronionych i wykonywania kar, w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylająca decyzję ramową Rady 2008/977/WSiSW (dyrektywa o ochronie danych w sprawach karnych) (Dz.U. L 119 z 4.5.2016, s. 89).

Zmiany w prawie

Lepsze prawo. W Sejmie odbyła się konferencja podsumowująca konsultacje społeczne projektów ustaw

W ciągu pierwszych 5 miesięcy obowiązywania mechanizmu konsultacji społecznych projektów ustaw udział w nich wzięły 24 323 osoby. Najpopularniejszym projektem w konsultacjach była nowelizacja ustawy o broni i amunicji. W jego konsultacjach głos zabrało 8298 osób. Podczas pierwszych 14 miesięcy X kadencji Sejmu RP (2023–2024) jedynie 17 proc. uchwalonych ustaw zainicjowali posłowie. Aż 4 uchwalone ustawy miały źródła w projektach obywatelskich w ciągu 14 miesięcy Sejmu X kadencji – to najważniejsze skutki reformy Regulaminu Sejmu z 26 lipca 2024 r.

Grażyna J. Leśniak 24.04.2025
Przedsiębiorcy zapłacą niższą składkę zdrowotną – Senat za ustawą

Senat bez poprawek przyjął w środę ustawę, która obniża składkę zdrowotną dla przedsiębiorców. Zmiana, która wejdzie w życie 1 stycznia 2026 roku, ma kosztować budżet państwa 4,6 mld zł. Według szacunków Ministerstwo Finansów na reformie ma skorzystać około 2,5 mln przedsiębiorców. Teraz ustawa trafi do prezydenta Andrzaja Dudy.

Grażyna J. Leśniak 23.04.2025
Rząd organizuje monitoring metanu

Rada Ministrów przyjęła we wtorek, 22 kwietnia, projekt ustawy o zmianie ustawy – Prawo geologiczne i górnicze, przedłożony przez minister przemysłu. Chodzi o wyznaczenie podmiotu, który będzie odpowiedzialny za monitorowanie i egzekwowanie przepisów w tej sprawie. Nowe regulacje dotyczą m.in. dokładności pomiarów, monitorowania oraz raportowania emisji metanu.

Krzysztof Koślicki 22.04.2025
Rząd zaktualizował wykaz zakazanej kukurydzy

Na wtorkowym posiedzeniu rząd przyjął przepisy zmieniające rozporządzenie w sprawie zakazu stosowania materiału siewnego odmian kukurydzy MON 810, przedłożone przez ministra rolnictwa i rozwoju wsi. Celem nowelizacji jest aktualizacja listy odmian genetycznie zmodyfikowanej kukurydzy, tak aby zakazać stosowania w Polsce upraw, które znajdują się w swobodnym obrocie na terytorium 10 państw Unii Europejskiej.

Krzysztof Koślicki 22.04.2025
Od 18 kwietnia fotografowanie obiektów obronnych i krytycznych tylko za zezwoleniem

Od 18 kwietnia policja oraz żandarmeria wojskowa będą mogły karać tych, którzy bez zezwolenia m.in. fotografują i filmują szczególnie ważne dla bezpieczeństwa lub obronności państwa obiekty resortu obrony narodowej, obiekty infrastruktury krytycznej oraz ruchomości. Obiekty te zostaną specjalnie oznaczone.

Robert Horbaczewski 17.04.2025
Prezydent podpisał ustawę o rynku pracy i służbach zatrudnienia

Kompleksową modernizację instytucji polskiego rynku pracy poprzez udoskonalenie funkcjonowania publicznych służb zatrudnienia oraz form aktywizacji zawodowej i podnoszenia umiejętności kadr gospodarki przewiduje podpisana w czwartek przez prezydenta Andrzeja Dudę ustawa z dnia 20 marca 2025 r. o rynku pracy i służbach zatrudnienia. Ustawa, co do zasady, wejdzie w życie pierwszego dnia miesiąca następującego po upływie 14 dni od dnia ogłoszenia.

Grażyna J. Leśniak 11.04.2025
Metryka aktu
Identyfikator:

Dz.U.UE.L.2021.13.1

Rodzaj: Decyzja
Tytuł: Decyzja wykonawcza 2021/27 w sprawie wniosku o rejestrację europejskiej inicjatywy obywatelskiej Civil society initiative for a ban on biometric mass surveillance practices (Inicjatywa społeczeństwa obywatelskiego na rzecz zakazu praktyk masowej inwigilacji biometrycznej)
Data aktu: 07/01/2021
Data ogłoszenia: 15/01/2021