uwzględniając Traktat o funkcjonowaniu Unii Europejskiej,
uwzględniając rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) nr 1308/2013 z dnia 17 grudnia 2013 r. ustanawiające wspólną organizację rynków produktów rolnych oraz uchylające rozporządzenia Rady (EWG) nr 922/72, (EWG) nr 234/79, (WE) nr 1037/2001 i (WE) nr 1234/2007 1 , w szczególności jego art. 37 lit. a) ppkt (ii) i (vi), lit. c) ppkt (i) i (ii) oraz lit. d), art. 173 ust. 1 lit. f), art. 223 ust. 2 lit. a) oraz art. 231 ust. 1,
(1) W tytule II rozporządzenia delegowanego Komisji (UE) 2017/891 2 ustanowiono przepisy dotyczące działań i programów operacyjnych organizacji producentów w sektorze owoców i warzyw.
(2) Państwa członkowskie mogą zezwolić organizacjom producentów na outsourcing niektórych działań. W niektórych państwach członkowskich organizacje producentów to duże przedsiębiorstwa, posiadające spółki zależne na wielu poziomach. Należy zatem przeformułować przepisy dotyczące outsourcingu, aby uwzględnić sytuacje, w których działania są zlecane w ramach outsourcingu podmiotom ściśle powiązanym z producentem.
(3) W ostatnich latach produkcja grzybów nie ogranicza się już do rodzaju Agaricus. Organizacje producentów specjalizujące się w produkcji grzybów produkują inne odmiany grzybów uprawnych, takie jak Pleurotus, Shiitaké i Agrocybe, zgodnie z potrzebami rynkowymi i oczekiwaniami konsumentów. W związku z tym należy rozszerzyć zakres przepisów dotyczących podstawy obliczania wartości produkcji sprzedanej grzybów przeznaczonych do przetworzenia, aby uwzględnić większą liczbę odmian grzybów uprawnych.
(4) Zgodnie z wnioskami ustawodawczymi Komisji dotyczącymi przyszłej wspólnej polityki rolnej (WPR) program pomocy w sektorze owoców i warzyw ma zostać włączony do przyszłych planów strategicznych WPR państw członkowskich. W oczekiwaniu na przyjęcie tych wniosków rozporządzeniem Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2020/2220 3 ustanowiono niektóre przepisy przejściowe na lata 2021 i 2022. W szczególności, aby zapewnić sprawne włączenie tego programu pomocy do przyszłej WPR, istniejące programy operacyjne w sektorze owoców i warzyw, które są realizowane przez okres krótszy niż maksymalny okres pięciu lat, mogą zostać przedłużone maksymalnie do dnia 31 grudnia 2022 r. Ponadto nowe programy operacyjne w sektorze owoców i warzyw powinny być zatwierdzane jedynie na okres wynoszący maksymalnie trzy lata. Ponieważ przedmiotowe programy operacyjne muszą być zgodne ze strategią krajową, państwa członkowskie powinny mieć możliwość przedłużenia swojej strategii krajowej do dnia 31 grudnia 2025 r.
(5) Odszkodowanie z tytułu ubezpieczenia otrzymane w niektórych przypadkach obniżenia wielkości produkcji może zostać uwzględnione przy obliczaniu wartości produkcji sprzedanej. Należy wyjaśnić, kiedy należy je uwzględnić, a mianowicie przy obliczaniu wartości produkcji sprzedanej w 12-miesięcznym okresie referencyjnym, w którym jest ona faktycznie wypłacana.
(6) Wydatki kwalifikujące się do przyznania pomocy poniesione w ramach programów operacyjnych należy ograniczyć do rzeczywistych poniesionych kosztów. Do celów rozliczenia wydatków na działania i środki w ramach programów operacyjnych stosowanie przez państwa członkowskie stawek ryczałtowych, stawek jednostkowych lub kwot ryczałtowych powinno być jednak dostosowane do przepisów dotyczących programów rozwoju obszarów wiejskich.
(7) Tytuł II rozdział III rozporządzenia delegowanego (UE) 2017/891 zawiera przepisy dotyczące środków zapobiegania kryzysom i zarządzania w sytuacjach kryzysowych, w tym m. in. wycofywania z rynku. W swoim sprawozdaniu specjalnym nr 23/2019 pt. "Stabilizacja dochodów rolników - zapewniono kompleksowy zestaw narzędzi, ale należy upowszechnić ich stosowanie i zapobiec nadmiernym rekompensatom" z dnia 5 grudnia 2019 r. 4 Europejski Trybunał Obrachunkowy wyraził obawy co do niektórych aspektów systemu wycofywania owoców i warzyw, w szczególności w odniesieniu do produktów przetworzonych wytworzonych z wycofanych produktów, które mogą skutkować nadmierną rekompensatą. Europejski Trybunał Obrachunkowy zaleca określenie maksymalnej unijnej pomocy finansowej na wycofywanie w celu bezpłatnej dystrybucji przetworzonych owoców i warzyw, aby uniknąć ewentualnego efektu nadmiernej rekompensaty. Z tego względu przepisy dotyczące wsparcia wycofania z rynku w celu bezpłatnej dystrybucji przetworzonych owoców i warzyw powinny jasno określać, że płatności dokonywane na rzecz przetwórców mają rekompensować jedynie koszty przetwarzania i powinny wykluczać nadmierną rekompensatę.
(8) Należy doprecyzować zasady dotyczące wsparcia na wycofywanie z rynku, związane ze stosowaniem limitu 5 % wielkości produkcji sprzedanej.
(9) Biorąc pod uwagę, że ważne jest usprawnienie, uproszczenie i ulepszenie koordynacji istniejących instrumentów oraz, w razie potrzeby, uzupełnienie ich o nowe działania, przepisy dotyczące realizacji działań w zakresie ubezpieczania zbiorów należy dostosować do przepisów dotyczących programów rozwoju obszarów wiejskich.
(10) W celu zwiększenia atrakcyjności środka w zakresie coachingu jako środka w zakresie zapobiegania kryzysom i zarządzania w sytuacjach kryzysowych należy złagodzić warunki kwalifikowalności odnoszące się do odbiorców usług coachingu.
(11) Organizacje producentów są zobowiązane do oceny realizacji swoich programów operacyjnych. Ponieważ art. 24 rozporządzenia wykonawczego Komisji (UE) 2017/892 5 został zastąpiony, odniesienie do tego artykułu w przepisach dotyczących sprawozdania z oceny w rozporządzeniu delegowanym (UE) 2017/891 należy skreślić.
(12) Niektóre przepisy przejściowe są nieaktualne i w związku z tym należy je usunąć.
(13) Na mocy art. 55 rozporządzenia delegowanego (UE) 2017/891 państwa członkowskie muszą powiadomić Komisję o średnich ważonych cenach producenta odnotowanych dla owoców i warzyw odpowiadających typom i odmianom produktów oraz ich wielkości i prezentacji, określonym w załączniku VI do wspomnianego rozporządzenia. Aby dokładnie odzwierciedlić sytuację na rynku, należy zaktualizować szczegółowe informacje na temat "typu/odmiany ", "prezentacji/wielkości" oraz "reprezentatywnych rynków", odnoszące się do pomidorów i jabłek, jak określono w powyższym załączniku. Ponadto, aby w jak największym stopniu dostosować system powiadamiania o cenach przewidziany w rozporządzeniu delegowanym (UE) 2017/891 do przepisów określonych w rozporządzeniu wykonawczym Komisji (UE) 2017/1185 6 , wykaz produktów, w odniesieniu do których państwa członkowskie muszą co tydzień zgłaszać Komisji swoje ceny, powinien zostać zmniejszony z 32 do 16 produktów. Ten ograniczony wykaz 16 produktów byłby identyczny z wykazem produktów ustanowionym w załączniku IV do rozporządzenia delegowanego (UE) 2017/891. Ponadto z wykazu "reprezentatywnych rynków" należy usunąć Zjednoczone Królestwo.
(14) Należy zatem odpowiednio zmienić rozporządzenie delegowane (UE) 2017/891,
PRZYJMUJE NINIEJSZE ROZPORZĄDZENIE:
W imieniu Komisji | |
Ursula VON DER LEYEN | |
Przewodnicząca |
W ciągu pierwszych 5 miesięcy obowiązywania mechanizmu konsultacji społecznych projektów ustaw udział w nich wzięły 24 323 osoby. Najpopularniejszym projektem w konsultacjach była nowelizacja ustawy o broni i amunicji. W jego konsultacjach głos zabrało 8298 osób. Podczas pierwszych 14 miesięcy X kadencji Sejmu RP (2023–2024) jedynie 17 proc. uchwalonych ustaw zainicjowali posłowie. Aż 4 uchwalone ustawy miały źródła w projektach obywatelskich w ciągu 14 miesięcy Sejmu X kadencji – to najważniejsze skutki reformy Regulaminu Sejmu z 26 lipca 2024 r.
24.04.2025Senat bez poprawek przyjął w środę ustawę, która obniża składkę zdrowotną dla przedsiębiorców. Zmiana, która wejdzie w życie 1 stycznia 2026 roku, ma kosztować budżet państwa 4,6 mld zł. Według szacunków Ministerstwo Finansów na reformie ma skorzystać około 2,5 mln przedsiębiorców. Teraz ustawa trafi do prezydenta Andrzaja Dudy.
23.04.2025Rada Ministrów przyjęła we wtorek, 22 kwietnia, projekt ustawy o zmianie ustawy – Prawo geologiczne i górnicze, przedłożony przez minister przemysłu. Chodzi o wyznaczenie podmiotu, który będzie odpowiedzialny za monitorowanie i egzekwowanie przepisów w tej sprawie. Nowe regulacje dotyczą m.in. dokładności pomiarów, monitorowania oraz raportowania emisji metanu.
22.04.2025Na wtorkowym posiedzeniu rząd przyjął przepisy zmieniające rozporządzenie w sprawie zakazu stosowania materiału siewnego odmian kukurydzy MON 810, przedłożone przez ministra rolnictwa i rozwoju wsi. Celem nowelizacji jest aktualizacja listy odmian genetycznie zmodyfikowanej kukurydzy, tak aby zakazać stosowania w Polsce upraw, które znajdują się w swobodnym obrocie na terytorium 10 państw Unii Europejskiej.
22.04.2025Od 18 kwietnia policja oraz żandarmeria wojskowa będą mogły karać tych, którzy bez zezwolenia m.in. fotografują i filmują szczególnie ważne dla bezpieczeństwa lub obronności państwa obiekty resortu obrony narodowej, obiekty infrastruktury krytycznej oraz ruchomości. Obiekty te zostaną specjalnie oznaczone.
17.04.2025Kompleksową modernizację instytucji polskiego rynku pracy poprzez udoskonalenie funkcjonowania publicznych służb zatrudnienia oraz form aktywizacji zawodowej i podnoszenia umiejętności kadr gospodarki przewiduje podpisana w czwartek przez prezydenta Andrzeja Dudę ustawa z dnia 20 marca 2025 r. o rynku pracy i służbach zatrudnienia. Ustawa, co do zasady, wejdzie w życie pierwszego dnia miesiąca następującego po upływie 14 dni od dnia ogłoszenia.
11.04.2025Identyfikator: | Dz.U.UE.L.2021.135.4 |
Rodzaj: | Rozporządzenie |
Tytuł: | Rozporządzenie delegowane 2021/652 zmieniające rozporządzenie delegowane (UE) 2017/891 w odniesieniu do działań i programów operacyjnych organizacji producentów w sektorze owoców i warzyw |
Data aktu: | 10/02/2021 |
Data ogłoszenia: | 21/04/2021 |
Data wejścia w życie: | 28/04/2021 |