uwzględniając Traktat o funkcjonowaniu Unii Europejskiej,
uwzględniając rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2018/1672 z dnia 23 października 2018 r. w sprawie kontroli środków pieniężnych wwożonych do Unii lub wywożonych z Unii oraz uchylające rozporządzenie (WE) nr 1889/2005 1 , w szczególności jego art. 16 ust. 1 lit. a), c), d) i e),
(1) Rozporządzenie (UE) 2018/1672 przewiduje system kontroli środków pieniężnych przewożonych przez osobę fizyczną lub środków pieniężnych w transporcie w wysokości co najmniej 10 000 EUR, wwożonych do Unii lub wywożonych z Unii, w celu uzupełnienia ram prawnych dla zapobiegania praniu pieniędzy i finansowaniu terroryzmu określonych w dyrektywie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2015/849 2 .
(2) Poza danymi wymienionymi w art. 3 ust. 2 i art. 4 ust. 2 rozporządzenia (UE) 2018/1672 w odpowiednim formularzu należy zawrzeć następujące szczegółowe elementy danych identyfikujące, w zależności od przypadku, osobę przewożącą środki pieniężne, składającego deklarację, właściciela, nadawcę lub odbiorcę: osobiste numery identyfikacyjne i płeć w przypadku osób fizycznych, numery rejestracyjne i identyfikacyjne przedsiębiorcy, nazwę rejestru i państwo rejestracji w przypadku osób prawnych, państwo wydania i datę wydania dokumentów tożsamości, numer telefonu i adres e-mail jako dane kontaktowe, numer referencyjny i przedsiębiorstwo transportowe w odniesieniu do środka transportu. Wskazanie tych danych jest konieczne, aby ograniczyć ryzyko błędów dotyczących tożsamości i opóźnień w przypadku późniejszej weryfikacji, a także do celów analizy ryzyka i poprawy skuteczności ram wspólnego zarządzania ryzykiem, o których mowa w art. 5 ust. 4 rozporządzenia (UE) 2018/1672.
(3) Aby uwzględnić przypadki, w których istnieje wielu właścicieli, odbiorców lub zamierzonych odbiorców lub istnieją różne rodzaje środków pieniężnych, a w formularzu deklaracji środków pieniężnych lub w formularzu ujawnienia środków pieniężnych brakuje miejsca na ich wpisanie, składający deklarację powinni być zobowiązani do wypełnienia dodatkowych arkuszy, które należy dołączyć do formularza jako jego integralną część. W celu zapewnienia zharmonizowanego podejścia do stosowania kontroli oraz przetwarzania, przekazywania i analizowania deklaracji przez właściwe organy we wszystkich państwach członkowskich należy ustanowić wzory dodatkowych arkuszy.
(4) Aby właściwe organy mogły przekazywać informacje, o których mowa w art. 10 ust. 3 rozporządzenia (UE) 2018/1672, właściwym organom pozostałych państw członkowskich oraz - w stosownych przypadkach - Komisji, Prokuraturze Europejskiej i Europolowi, gdy są one właściwe do podjęcia działań, należy ustanowić wzór formularza służącego do przekazywania takich informacji. Celem tego formularza jest zapewnienie prawidłowego i jednolitego gromadzenia oraz skutecznego przekazywania informacji uzyskanych na mocy art. 5 ust. 3, art. 6 ust. 1 lub art. 6 ust. 2 rozporządzenia (UE) 2018/1672 oraz deklaracji uzyskanych na mocy art. 3 lub 4 tego rozporządzenia, w przypadku gdy istnieją przesłanki wskazujące, że środki pieniężne związane są z działalnością przestępczą. Formularz ten należy ponadto stosować do przekazywania zanonimizowanych danych dotyczących ryzyka i wyników analizy ryzyka, o których mowa w art. 10 ust. 1 lit. d) tego rozporządzenia.
(5) Ze względu na różną treść przekazywanych informacji oraz inną częstotliwość ich przekazywania formularz powinien składać się z dwóch części. Pierwsza część formularza jest przeznaczona do przekazywania informacji na mocy art. 10 ust. 1 lit. a), b) i c) rozporządzenia. Jako integralną część tego formularza przeznaczonego do celów urzędowych właściwe organy powinny, w zależności od okoliczności faktycznych, przekazywać również deklarację z urzędu sporządzoną na mocy art. 5 ust. 3, informacje zarejestrowane na mocy art. 6 ust. 1 lub art. 6 ust. 2 rozporządzenia (UE) 2018/1672 oraz deklaracje uzyskane na mocy art. 3 i 4 tego rozporządzenia, w przypadku gdy istnieją przesłanki wskazujące, że środki pieniężne związane są z działalnością przestępczą. W celu zapewnienia jednolitego rejestrowania informacji na mocy art. 6 ust. 1 lub art. 6 ust. 2 tego rozporządzenia właściwe organy powinny również stosować te same formularze do rejestrowania niezbędnych szczegółowych informacji. Druga część formularza jest przeznaczona do okresowego przekazywania zanonimizowanych danych dotyczących ryzyka i wyników analizy ryzyka na mocy art. 10 ust. 1 lit. d) rozporządzenia (UE) 2018/1672.
(6) W celu wdrożenia technicznego przekazywania drogą elektroniczną informacji, o których mowa w art. 9 ust. 1 rozporządzenia (UE) 2018/1672, przez właściwe organy każdego państwa członkowskiego do jednostki analityki finansowej odpowiedniego państwa członkowskiego, konieczne jest ustanowienie przepisów technicznych służących sprawnej wymianie informacji za pośrednictwem systemu informacji celnej (CIS) ustanowionego na mocy rozporządzenia Rady (WE) nr 515/97 3 . Przepisy te mają na celu zmniejszenie obciążenia administracyjnego państw członkowskich. Te same przepisy powinny mieć zastosowanie do przekazywania informacji, o których mowa w art. 10 ust. 1 lit. a), b) i c) rozporządzenia (UE) 2018/1672. Zanonimizowane dane dotyczące ryzyka i wyników analizy ryzyka, o których mowa w art. 10 ust. 1 lit. d) rozporządzenia (UE) 2018/1672, powinny być przekazywane również za pośrednictwem CIS, zgodnie z rozporządzeniem (WE) nr 515/97.
(7) Należy ustanowić przepisy umożliwiające właściwym organom każdego państwa członkowskiego przekazywanie Komisji zanonimizowanych informacji statystycznych dotyczących deklaracji, kontroli i naruszeń, o których mowa w art. 18 ust. 1 lit. c) rozporządzenia (UE) 2018/1672. Do celów rozporządzenia (UE) 2018/1672 za wystarczającą wymianę informacji należy uznać czynność udostępnienia Komisji stosownych informacji drogą elektroniczną i nie powinno być wymagane przyjęcie formularza, o którym mowa w art. 16 ust. 1 lit. e) rozporządzenia (UE) 2018/1672.
(8) Ponieważ rozporządzenie (UE) 2018/1672 ma być stosowane od dnia 3 czerwca 2021 r., niniejsze rozporządzenie powinno również być stosowane od tej daty.
(9) Jeżeli do celów niniejszego rozporządzenia konieczne jest przetwarzanie danych osobowych, dane te należy przetwarzać zgodnie z obowiązującymi przepisami unijnymi w zakresie ochrony danych osobowych. Przetwarzanie danych osobowych na podstawie niniejszego rozporządzenia podlega rozporządzeniu Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 4 w zakresie przetwarzania przez właściwe organy państw członkowskich oraz rozporządzeniu Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2018/1725 5 w zakresie przetwarzania w CIS.
(10) Zgodnie z art. 42 ust. 1 rozporządzenia (UE) 2018/1725 skonsultowano się z Europejskim Inspektorem Ochrony Danych, który wydał opinię dnia 12 lutego 2021 r.
(11) Środki przewidziane w niniejszym rozporządzeniu są zgodne z opinią Komitetu ds. Kontroli Środków Pieniężnych ustanowionego rozporządzeniem (UE) 2018/1672,
PRZYJMUJE NINIEJSZE ROZPORZĄDZENIE:
W imieniu Komisji | |
Ursula VON DER LEYEN | |
Przewodnicząca |
W ciągu pierwszych 5 miesięcy obowiązywania mechanizmu konsultacji społecznych projektów ustaw udział w nich wzięły 24 323 osoby. Najpopularniejszym projektem w konsultacjach była nowelizacja ustawy o broni i amunicji. W jego konsultacjach głos zabrało 8298 osób. Podczas pierwszych 14 miesięcy X kadencji Sejmu RP (2023–2024) jedynie 17 proc. uchwalonych ustaw zainicjowali posłowie. Aż 4 uchwalone ustawy miały źródła w projektach obywatelskich w ciągu 14 miesięcy Sejmu X kadencji – to najważniejsze skutki reformy Regulaminu Sejmu z 26 lipca 2024 r.
24.04.2025Senat bez poprawek przyjął w środę ustawę, która obniża składkę zdrowotną dla przedsiębiorców. Zmiana, która wejdzie w życie 1 stycznia 2026 roku, ma kosztować budżet państwa 4,6 mld zł. Według szacunków Ministerstwo Finansów na reformie ma skorzystać około 2,5 mln przedsiębiorców. Teraz ustawa trafi do prezydenta Andrzaja Dudy.
23.04.2025Rada Ministrów przyjęła we wtorek, 22 kwietnia, projekt ustawy o zmianie ustawy – Prawo geologiczne i górnicze, przedłożony przez minister przemysłu. Chodzi o wyznaczenie podmiotu, który będzie odpowiedzialny za monitorowanie i egzekwowanie przepisów w tej sprawie. Nowe regulacje dotyczą m.in. dokładności pomiarów, monitorowania oraz raportowania emisji metanu.
22.04.2025Na wtorkowym posiedzeniu rząd przyjął przepisy zmieniające rozporządzenie w sprawie zakazu stosowania materiału siewnego odmian kukurydzy MON 810, przedłożone przez ministra rolnictwa i rozwoju wsi. Celem nowelizacji jest aktualizacja listy odmian genetycznie zmodyfikowanej kukurydzy, tak aby zakazać stosowania w Polsce upraw, które znajdują się w swobodnym obrocie na terytorium 10 państw Unii Europejskiej.
22.04.2025Od 18 kwietnia policja oraz żandarmeria wojskowa będą mogły karać tych, którzy bez zezwolenia m.in. fotografują i filmują szczególnie ważne dla bezpieczeństwa lub obronności państwa obiekty resortu obrony narodowej, obiekty infrastruktury krytycznej oraz ruchomości. Obiekty te zostaną specjalnie oznaczone.
17.04.2025Kompleksową modernizację instytucji polskiego rynku pracy poprzez udoskonalenie funkcjonowania publicznych służb zatrudnienia oraz form aktywizacji zawodowej i podnoszenia umiejętności kadr gospodarki przewiduje podpisana w czwartek przez prezydenta Andrzeja Dudę ustawa z dnia 20 marca 2025 r. o rynku pracy i służbach zatrudnienia. Ustawa, co do zasady, wejdzie w życie pierwszego dnia miesiąca następującego po upływie 14 dni od dnia ogłoszenia.
11.04.2025Identyfikator: | Dz.U.UE.L.2021.167.6 |
Rodzaj: | Rozporządzenie |
Tytuł: | Rozporządzenie wykonawcze 2021/776 ustanawiające wzory niektórych formularzy oraz przepisy techniczne dotyczące skutecznej wymiany informacji na mocy rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2018/1672 w sprawie kontroli środków pieniężnych wwożonych do Unii lub wywożonych z Unii |
Data aktu: | 11/05/2021 |
Data ogłoszenia: | 12/05/2021 |
Data wejścia w życie: | 03/06/2021, 01/06/2021 |