Rozporządzenie wykonawcze 2021/73 zmieniające rozporządzenie wykonawcze (UE) nr 808/2014 ustanawiające zasady stosowania rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) nr 1305/2013 w sprawie wsparcia rozwoju obszarów wiejskich przez Europejski Fundusz Rolny na rzecz Rozwoju Obszarów Wiejskich (EFRROW)

ROZPORZĄDZENIE WYKONAWCZE KOMISJI (UE) 2021/73
z dnia 26 stycznia 2021 r.
zmieniające rozporządzenie wykonawcze (UE) nr 808/2014 ustanawiające zasady stosowania rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) nr 1305/2013 w sprawie wsparcia rozwoju obszarów wiejskich przez Europejski Fundusz Rolny na rzecz Rozwoju Obszarów Wiejskich (EFRROW)

KOMISJA EUROPEJSKA,

uwzględniając Traktat o funkcjonowaniu Unii Europejskiej,

uwzględniając rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) nr 1305/2013 z dnia 17 grudnia 2013 r. w sprawie wsparcia rozwoju obszarów wiejskich przez Europejski Fundusz Rolny na rzecz Rozwoju Obszarów Wiejskich (EFRROW) i uchylające rozporządzenie Rady (WE) nr 1698/2005 1 , w szczególności jego art. 8 ust. 3, art. 12 i art. 75 ust. 5,

a także mając na uwadze, co następuje:

(1) Rozporządzenie wykonawcze Komisji (UE) nr 808/2014 2  ustanawia przepisy dotyczące stosowania rozporządzenia (UE) nr 1305/2013. Rozporządzeniem Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2020/2220 3  zmieniono rozporządzenie (UE) nr 1305/2013 i przedłużono okres obowiązywania programów rozwoju obszarów wiejskich wspieranych z Europejskiego Funduszu Rolnego na rzecz Rozwoju Obszarów Wiejskich ("EFRROW") do dnia 31 grudnia 2022 r. oraz zapewniono państwom członkowskim możliwość finansowania ich przedłużonych programów z odpowiedniego przydziału środków budżetowych na lata 2021 i 2022. Ponadto rozporządzeniem (UE) 2020/2220 udostępniono dodatkowe zasoby z Instrumentu Unii Europejskiej na rzecz Odbudowy ustanowionego rozporządzeniem Rady (UE) 2020/2094 4  ("EURI") w ramach przedłużonych programów w latach 2021 i 2022 na finansowanie działań na podstawie rozporządzenia (UE) nr 1305/2013 w celu zaradzenia skutkom kryzysu związanego z COVID-19 i jego konsekwencjom dla sektora rolnego i obszarów wiejskich w Unii. Należy zatem zmienić odpowiednie przepisy dotyczące wykonania rozporządzenia (UE) nr 1305/2013.

(2) W art. 4 ust. 2 rozporządzenia wykonawczego (UE) nr 808/2014 określono maksymalną liczbę zmian w programach rozwoju obszarów wiejskich, które państwa członkowskie mogą przedłożyć Komisji. Aby zwiększyć elastyczność państw członkowskich w wykorzystywaniu ich przydziału środków budżetowych na lata 2021 i 2022 w ramach przedłużonych programów oraz włączyć dodatkowe zasoby z EURI, należy zwiększyć maksymalną liczbę zmian, o których mowa w tym artykule, oraz przesunąć terminy składania wniosków o ostatnie zmiany programu. Ponadto należy wyjaśnić, że maksymalna liczba zmian nie powinna mieć zastosowania do wniosków o zmianę programów rozwoju obszarów wiejskich w przypadku, gdy konieczne są zmiany w następstwie wejścia w życie rozporządzenia (UE) 2020/2220 w celu przedłużenia okresu obowiązywania programów rozwoju obszarów wiejskich i włączenia dodatkowych zasobów z EURI.

(3) Rozporządzenie (UE) 2020/2220 stanowi, że w odniesieniu do przedłużonych programów rozwoju obszarów wiejskich cele ustalone w kontekście ram wykonania mają zostać ustalone na 2025 r. Należy zatem sprecyzować, że cele wskaźników z ram wykonania odnoszą się do planowanych osiągnięć do dnia 31 grudnia 2025 r. Ponadto rozporządzenie (UE) 2020/2220 wyklucza stosowanie ram wykonania do dodatkowych zasobów z EURI. W związku z tym wyniki uzyskane przy finansowaniu z dodatkowych zasobów z EURI należy wyłączyć z celów ram wykonania.

(4) Rozporządzenie (UE) 2020/2220 stanowi, że dodatkowe zasoby z EURI należy planować i monitorować oddzielnie od unijnego wsparcia na rzecz rozwoju obszarów wiejskich, stosując zasadniczo przepisy określone w rozporządzeniu (UE) nr 1305/2013. W związku z tym wymagane będą oddzielne specyfikacje w opisach odpowiednich działań w programach rozwoju obszarów wiejskich i krajowych programach ramowych, w przypadku gdy operacje są wspierane z dodatkowych zasobów z EURI. Plany finansowania programów rozwoju obszarów wiejskich, ram krajowych i krajowych sieci obszarów wiejskich powinny również wskazywać oddzielnie dodatkowe zasoby z EURI.

(5) Ponadto w planie wskaźników dla wybranych działań należy oddzielnie wskazać sumę cząstkową planowanych wyników i planowanych całkowitych wydatków publicznych, finansowanych z dodatkowych zasobów z EURI. W rocznych sprawozdaniach z wykonania sprawozdawczość dotycząca dokonanych wydatków, w podziale na działania i cele szczegółowe, powinna wskazywać część zobowiązań, która jest finansowana z dodatkowych zasobów z EURI.

(6) W art. 8 ust. 1 lit. h) ppkt (ii) rozporządzenia (UE) nr 1305/2013 wymaga się, aby dla każdego działania, dla każdego rodzaju operacji z określoną stawką wkładu EFRROW, dla rodzaju operacji, o którym mowa w art. 37 ust. 1, art. 38 ust. 3, art. 39 ust. 1 i art. 39a rozporządzenia (UE) nr 1305/2013, w przypadku gdy państwo członkowskie stosuje minimalny próg strat ustalony poniżej 30 %, oraz dla pomocy technicznej plan finansowy zawierał tabelę wyszczególniającą całkowity zaplanowany wkład Unii oraz mającą zastosowanie stawkę wkładu EFRROW. Ponieważ te same zasady mają zastosowanie do wkładu z dodatkowych zasobów z EURI, w planie finansowym należy wskazać, w stosownych przypadkach, dla każdego takiego działania i dla każdego rodzaju operacji, planowany wkład EURI oraz stawkę wkładu EURI.

(7) Rozporządzeniem (UE) 2020/2220 zmieniono art. 38 i 39 rozporządzenia (UE) nr 1305/2013 w odniesieniu do progu minimalnych strat, który państwa członkowskie mogą określić w swoich programach rozwoju obszarów wiejskich, na podstawie których rolnicy mogą otrzymać rekompensatę za straty poniesione w ramach funduszy wspólnego inwestowania z tytułu niekorzystnych zjawisk klimatycznych, chorób zwierząt i roślin, porażenia agrofagiem i incydentów środowiskowych oraz narzędzia stabilizacji dochodów dla rolników ze wszystkich sektorów. W związku z tym i do celów sprawozdawczości WTO wydatki na wszystkie narzędzia zarządzania ryzykiem uregulowane w art. 36 rozporządzenia (UE) nr 1305/2013, w przypadku których minimalny próg strat jest niższy niż 30 %, muszą być planowane i zgłaszane oddzielnie. W planie wskaźników należy odpowiednio określić nowe wymogi dotyczące programowania i planowania.

(8) Należy zatem odpowiednio zmienić rozporządzenie wykonawcze (UE) nr 808/2014.

(9) Ze względu na pilny charakter sytuacji związanej z kryzysem COVID-19 niniejsze rozporządzenie powinno wejść w życie następnego dnia po jego opublikowaniu w Dzienniku Urzędowym Unii Europejskiej.

(10) Środki przewidziane w niniejszym rozporządzeniu są zgodne z opinią Komitetu ds. Rozwoju Obszarów Wiejskich,

PRZYJMUJE NINIEJSZE ROZPORZĄDZENIE:

Artykuł  1

W rozporządzeniu wykonawczym (UE) nr 808/2014 wprowadza się następujące zmiany:

1)
w art. 4 wprowadza się następujące zmiany:
a)
uchyla się ust. 1 lit. e);
b)
w ust. 2 wprowadza się następujące zmiany:
(i)
akapit pierwszy otrzymuje brzmienie:

"Zmiany w programie w rodzaju tych, o których mowa w art. 11 lit. a) ppkt (i) rozporządzenia (UE) nr 1305/ 2013, można proponować nie częściej niż cztery razy w ciągu okresu programowania.";

(ii)
akapit drugi otrzymuje brzmienie:

"W przypadku wszystkich innych rodzajów zmian łącznie:

a) można składać jeden wniosek w sprawie zmian na rok kalendarzowy dla każdego programu, z wyjątkiem roku 2025, w którym możliwe jest złożenie więcej niż jednego wniosku w sprawie zmian dotyczących wyłącznie dostosowania planu finansowania, w tym wszelkich wynikających z tego zmian planu wskaźników;

b) można składać cztery dodatkowe wnioski w sprawie zmian dla każdego programu w ciągu okresu programowania.";

(iii)
akapit trzeci lit. b) otrzymuje brzmienie:

"b) w przypadku gdy zmiana jest konieczna w związku ze zmianą unijnych ram prawnych, w tym zmianą związaną z przedłużeniem obowiązywania programów rozwoju obszarów wiejskich lub zmianą związaną z dostępnością dodatkowych zasobów na odbudowę unijnego sektora rolnego i obszarów wiejskich zgodnie z rozporządzeniem Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2020/2220 * .";

c)
ust. 3 otrzymuje brzmienie:

"3. Państwa członkowskie przedkładają Komisji swoją ostatnią zmianę programu w rodzaju tych, o których mowa w art. 11 lit. a) ppkt (iii) rozporządzenia (UE) nr 1305/2013, do dnia 30 września 2022 r.

Zmiany programów innego rodzaju należy przedłożyć Komisji do dnia 30 września 2025 r.";

2)
w załączniku I wprowadza się zmiany zgodnie z załącznikiem I do niniejszego rozporządzenia;
3)
w załączniku VII wprowadza się zmiany zgodnie z załącznikiem II do niniejszego rozporządzenia.
Artykuł  2

Niniejsze rozporządzenie wchodzi w życie następnego dnia po jego opublikowaniu w Dzienniku Urzędowym Unii Europejskiej.

Niniejsze rozporządzenie wiąże w całości i jest bezpośrednio stosowane we wszystkich państwach członkowskich.
Sporządzono w Brukseli dnia 26 stycznia 2021 r.
W imieniu Komisji
Ursula VON DER LEYEN
Przewodnicząca

ZAŁĄCZNIKI

ZAŁĄCZNIK  I

W załączniku I do rozporządzenia wykonawczego (UE) nr 808/2014 wprowadza się następujące zmiany:
1)
w części 1 wprowadza się następujące zmiany:
a)
pkt 7 lit. b) ppkt (i) otrzymuje brzmienie:

"(i) cele końcowe na rok 2025. Cele nie uwzględniają dodatkowego finansowania krajowego, o którym mowa w pkt 12, ani pomocy państwa w formie dodatkowego finansowania, o którym mowa w pkt 13, ani dodatkowych zasobów, o których mowa w art. 58a rozporządzenia (UE) nr 1305/2013.";

b)
pkt 8 ust. 2 lit. c) otrzymuje brzmienie:

"c) zakres, poziom wsparcia, kwalifikowalni beneficjenci oraz, w odpowiednich przypadkach, metoda obliczania kwoty lub stawki wsparcia w podziale na poddziałania lub rodzaj operacji tam, gdzie jest to konieczne. Dla każdego rodzaju operacji - specyfikacja kosztów kwalifikowalnych, warunki kwalifikowalności, kwoty mające zastosowanie oraz stawki wsparcia i zasady w odniesieniu do ustalania kryteriów wyboru. Jeżeli wsparcia udziela się na rzecz instrumentu finansowego wdrażanego na podstawie art. 38 ust. 4 akapit pierwszy lit. a) i b) rozporządzenia (UE) nr 1303/2013 - opis rodzaju instrumentu finansowego, ogólne kategorie odbiorców końcowych, ogólne kategorie kosztów kwalifikowalnych i maksymalny poziom wsparcia. Przedstawia się oddzielny opis działań lub części działań finansowanych z zasobów dodatkowych, o których mowa w art. 58a rozporządzenia (UE) nr 1305/2013;";

c)
w pkt 10 wprowadza się następujące zmiany:
(i)
tytuł otrzymuje brzmienie:

"Plan finansowy składający się z oddzielnych tabel o ustalonej strukturze w odniesieniu do lit. a)-d), określający oddzielnie dla Instrumentu Unii Europejskiej na rzecz Odbudowy informacje, o których mowa w lit. e):";

(ii)
lit. c) ppkt (v) otrzymuje brzmienie:

"(v) w odniesieniu do działań wdrożonych zgodnie z art. 38 i 39 rozporządzenia (UE) nr 1305/2013, jeżeli państwo członkowskie podejmuje decyzję o ustaleniu minimalnego progu strat na poziomie 20-30 %, oraz w odniesieniu do działań wdrożonych zgodnie z art. 37 ust. 1 i art. 39a rozporządzenia (UE) nr 1305/2013 - mający zastosowanie wkład EFRROW i orientacyjna stawka wkładu.";

(iii)
dodaje się lit. e) w brzmieniu:

"e) w odniesieniu do dodatkowych zasobów, o których mowa w art. 58a rozporządzenia (UE) nr 1305/2013:

(i) wkład roczny;

(ii) stawkę wkładu mającą zastosowanie do wspieranych działań;

(iii) podział według działań i celów szczegółowych;

(iv) wkład na pomoc techniczną;

(v) w przypadku gdy działanie lub rodzaj operacji są wdrażane z wkładem na rzecz instrumentów finansowych, o których mowa w art. 38 ust. 1 lit. b) i c) rozporządzenia (UE) nr 1303/2013, tabela przedstawia oddzielnie stawki wkładu na rzecz instrumentów finansowych oraz orientacyjną kwotę wsparcia z Instrumentu Unii Europejskiej na rzecz Odbudowy odpowiadającą planowanemu wkładowi na rzecz danego instrumentu finansowego;

(vi) w odniesieniu do działań wdrożonych zgodnie z art. 38 i 39 rozporządzenia (UE) nr 1305/2013, jeżeli państwo członkowskie podejmuje decyzję o ustaleniu minimalnego progu strat na poziomie 20-30 %, oraz w odniesieniu do działań wdrożonych zgodnie z art. 37 ust. 1 i art. 39a rozporządzenia (UE) nr 1305/2013 - mający zastosowanie wkład Instrumentu Unii Europejskiej na rzecz Odbudowy i orientacyjna stawka wkładu.";

d)
w pkt 11 wprowadza się następujące zmiany:
(i)
lit. a) otrzymuje brzmienie:

"a) w podziale na cele szczegółowe, wartości docelowych wskaźników wraz z planowanymi wynikami i zaplanowanymi całkowitymi wydatkami publicznymi działań wybranych w celu realizacji celu szczegółowego, w tym suma cząstkowa tych planowanych wyników i planowanych całkowitych wydatków finansowanych z zasobów dodatkowych, o których mowa w art. 58a rozporządzenia (UE) nr 1305/2013;";

(ii)
dodaje się lit. d) w brzmieniu:

"d) planowane całkowite wydatki publiczne związane ze wsparciem na podstawie art. 36 rozporządzenia (UE) nr 1305/2013, jeżeli minimalny próg strat jest niższy niż 30 %.";

2)
w części 2 wprowadza się następujące zmiany:
a)
pkt 4 otrzymuje brzmienie:

"4. Tabela podsumowująca, w podziale na region i rok, całkowity wkład EFRROW na rzecz państwa członkowskiego dla całego okresu programowania, bez dodatkowych zasobów, o których mowa w art. 58a rozporządzenia (UE) nr 1305/2013, oraz oddzielnie wkład tych dodatkowych zasobów na rzecz państwa członkowskiego na lata 2021 i 2022";

b)
pkt 5 ust. 2 lit. c) otrzymuje brzmienie:

"c) zakres, poziom wsparcia, kwalifikowalni beneficjenci oraz, w odpowiednich przypadkach, metoda obliczania kwoty lub stawki wsparcia w podziale na poddziałania lub rodzaj operacji tam, gdzie jest to konieczne. Dla każdego rodzaju operacji - specyfikacja kosztów kwalifikowalnych, warunki kwalifikowalności, kwoty mające zastosowanie oraz stawki wsparcia i zasady w odniesieniu do ustalania kryteriów wyboru. Jeżeli wsparcia udziela się na rzecz instrumentu finansowego wdrażanego na podstawie art. 38 ust. 4 akapit pierwszy lit. a) i b) rozporządzenia (UE) nr 1303/2013 - opis rodzaju instrumentu finansowego, ogólne kategorie odbiorców końcowych, ogólne kategorie kosztów kwalifikowalnych i maksymalny poziom wsparcia. Przedstawia się oddzielny opis działań lub części działań finansowanych z zasobów dodatkowych, o których mowa w art. 58a rozporządzenia (UE) nr 1305/2013;";

3)
w części 3 pkt 5 otrzymuje brzmienie:

"5. Plan finansowania określający:

a) roczny wkład EFRROW bez dodatkowych zasobów, o których mowa w art. 58a rozporządzenia (UE) nr 1305/ 2013;

b) całkowity wkład Unii i stawkę wkładu EFRROW;

c) w odniesieniu do dodatkowych zasobów, o których mowa w art. 58a rozporządzenia (UE) nr 1305/2013:

(i) wkład roczny;

(ii) całkowity wkład i stawkę wkładu.".

ZAŁĄCZNIK  II

W pkt 1 lit. b) załącznika VII do rozporządzenia wykonawczego (UE) nr 808/2014 wprowadza się następujące zmiany:
1)
akapit pierwszy otrzymuje brzmienie:

"Informacje dotyczące realizacji PROW mierzonej za pomocą wspólnych i specyficznych wskaźników, w tym postępy poczynione w odniesieniu do celów wytyczonych dla każdego celu szczegółowego i osiągniętych wyników w porównaniu z planowanymi, określonymi w planie wskaźników. Począwszy od rocznego sprawozdania z wykonania, które zostanie przedłożone w 2017 r., postępy w realizacji celów pośrednich określonych w ramach wykonania (tabela F). Dodatkowe informacje na temat etapu wdrażania PROW są dostarczane za pomocą danych dotyczących zobowiązań finansowych, w podziale na działania i cele szczegółowe, i związanych z nimi oczekiwanych postępów w osiąganiu celów.";

2)
w akapicie drugim tiret pierwsze otrzymuje brzmienie:

"– Tabela A: Dokonane wydatki w podziale na działania i cele szczegółowe, ze wskazaniem tych informacji oddzielnie dla dodatkowych zasobów, o których mowa w art. 58a rozporządzenia (UE) nr 1305/2013".

1 Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) nr 1305/2013 z dnia 17 grudnia 2013 r. w sprawie wsparcia rozwoju obszarów wiejskich przez Europejski Fundusz Rolny na rzecz Rozwoju Obszarów Wiejskich (EFRROW) i uchylające rozporządzenie Rady (WE) nr 1698/2005 (Dz.U. L 347 z 20.12.2013, s. 487).
2 Rozporządzenie wykonawcze Komisji (UE) nr 808/2014 z dnia 17 lipca 2014 r. ustanawiające zasady stosowania rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) nr 1305/2013 w sprawie wsparcia rozwoju obszarów wiejskich przez Europejski Fundusz Rolny na rzecz Rozwoju Obszarów Wiejskich (EFRROW) (Dz.U. L 227 z 31.7.2014, s. 18).
3 Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2020/2220 z dnia 23 grudnia 2020 r. ustanawiające niektóre przepisy przejściowe dotyczące wsparcia z Europejskiego Funduszu Rolnego na rzecz Rozwoju Obszarów Wiejskich (EFRROW) i z Europejskiego Funduszu Rolniczego Gwarancji (EFRG) w latach 2021 i 2022 oraz zmieniające rozporządzenia (UE) nr 1305/2013, (UE) nr 1306/2013 i (UE) nr 1307/2013 w odniesieniu do zasobów i stosowania w latach 2021 i 2022 oraz rozporządzenie (UE) nr 1308/2013 w odniesieniu do zasobów i rozdziału takiego wsparcia na lata 2021 i 2022 (Dz.U. L 437 z 28.12.2020, s. 1).
4 Rozporządzenie Rady (UE) 2020/2094 z dnia 14 grudnia 2020 r. ustanawiające Instrument Unii Europejskiej na rzecz Odbudowy w celu wsparcia odbudowy w następstwie kryzysu związanego z COVID-19 (Dz.U. L 433 I z 22.12.2020, s. 23).
* Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2020/2220 z dnia 23 grudnia 2020 r. ustanawiające niektóre przepisy przejściowe dotyczące wsparcia z Europejskiego Funduszu Rolnego na rzecz Rozwoju Obszarów Wiejskich (EFRROW) i z Europejskiego Funduszu Rolniczego Gwarancji (EFRG) w latach 2021 i 2022 oraz zmieniające rozporządzenia (UE) nr 1305/2013, (UE) nr 1306/2013 i (UE) nr 1307/2013 w odniesieniu do zasobów i stosowania w latach 2021 i 2022 oraz rozporządzenie (UE) nr 1308/2013 w odniesieniu do zasobów i rozdziału takiego wsparcia na lata 2021 i 2022 (Dz.U. L 437 z 28.12.2020, s. 1).

Zmiany w prawie

Lepsze prawo. W Sejmie odbyła się konferencja podsumowująca konsultacje społeczne projektów ustaw

W ciągu pierwszych 5 miesięcy obowiązywania mechanizmu konsultacji społecznych projektów ustaw udział w nich wzięły 24 323 osoby. Najpopularniejszym projektem w konsultacjach była nowelizacja ustawy o broni i amunicji. W jego konsultacjach głos zabrało 8298 osób. Podczas pierwszych 14 miesięcy X kadencji Sejmu RP (2023–2024) jedynie 17 proc. uchwalonych ustaw zainicjowali posłowie. Aż 4 uchwalone ustawy miały źródła w projektach obywatelskich w ciągu 14 miesięcy Sejmu X kadencji – to najważniejsze skutki reformy Regulaminu Sejmu z 26 lipca 2024 r.

Grażyna J. Leśniak 24.04.2025
Przedsiębiorcy zapłacą niższą składkę zdrowotną – Senat za ustawą

Senat bez poprawek przyjął w środę ustawę, która obniża składkę zdrowotną dla przedsiębiorców. Zmiana, która wejdzie w życie 1 stycznia 2026 roku, ma kosztować budżet państwa 4,6 mld zł. Według szacunków Ministerstwo Finansów na reformie ma skorzystać około 2,5 mln przedsiębiorców. Teraz ustawa trafi do prezydenta Andrzaja Dudy.

Grażyna J. Leśniak 23.04.2025
Rząd organizuje monitoring metanu

Rada Ministrów przyjęła we wtorek, 22 kwietnia, projekt ustawy o zmianie ustawy – Prawo geologiczne i górnicze, przedłożony przez minister przemysłu. Chodzi o wyznaczenie podmiotu, który będzie odpowiedzialny za monitorowanie i egzekwowanie przepisów w tej sprawie. Nowe regulacje dotyczą m.in. dokładności pomiarów, monitorowania oraz raportowania emisji metanu.

Krzysztof Koślicki 22.04.2025
Rząd zaktualizował wykaz zakazanej kukurydzy

Na wtorkowym posiedzeniu rząd przyjął przepisy zmieniające rozporządzenie w sprawie zakazu stosowania materiału siewnego odmian kukurydzy MON 810, przedłożone przez ministra rolnictwa i rozwoju wsi. Celem nowelizacji jest aktualizacja listy odmian genetycznie zmodyfikowanej kukurydzy, tak aby zakazać stosowania w Polsce upraw, które znajdują się w swobodnym obrocie na terytorium 10 państw Unii Europejskiej.

Krzysztof Koślicki 22.04.2025
Od 18 kwietnia fotografowanie obiektów obronnych i krytycznych tylko za zezwoleniem

Od 18 kwietnia policja oraz żandarmeria wojskowa będą mogły karać tych, którzy bez zezwolenia m.in. fotografują i filmują szczególnie ważne dla bezpieczeństwa lub obronności państwa obiekty resortu obrony narodowej, obiekty infrastruktury krytycznej oraz ruchomości. Obiekty te zostaną specjalnie oznaczone.

Robert Horbaczewski 17.04.2025
Prezydent podpisał ustawę o rynku pracy i służbach zatrudnienia

Kompleksową modernizację instytucji polskiego rynku pracy poprzez udoskonalenie funkcjonowania publicznych służb zatrudnienia oraz form aktywizacji zawodowej i podnoszenia umiejętności kadr gospodarki przewiduje podpisana w czwartek przez prezydenta Andrzeja Dudę ustawa z dnia 20 marca 2025 r. o rynku pracy i służbach zatrudnienia. Ustawa, co do zasady, wejdzie w życie pierwszego dnia miesiąca następującego po upływie 14 dni od dnia ogłoszenia.

Grażyna J. Leśniak 11.04.2025
Metryka aktu
Identyfikator:

Dz.U.UE.L.2021.27.9

Rodzaj: Rozporządzenie
Tytuł: Rozporządzenie wykonawcze 2021/73 zmieniające rozporządzenie wykonawcze (UE) nr 808/2014 ustanawiające zasady stosowania rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) nr 1305/2013 w sprawie wsparcia rozwoju obszarów wiejskich przez Europejski Fundusz Rolny na rzecz Rozwoju Obszarów Wiejskich (EFRROW)
Data aktu: 26/01/2021
Data ogłoszenia: 27/01/2021
Data wejścia w życie: 28/01/2021