uwzględniając Traktat o funkcjonowaniu Unii Europejskiej,
uwzględniając rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) nr 1305/2013 z dnia 17 grudnia 2013 r. w sprawie wsparcia rozwoju obszarów wiejskich przez Europejski Fundusz Rolny na rzecz Rozwoju Obszarów Wiejskich (EFRROW) i uchylające rozporządzenie Rady (WE) nr 1698/2005 1 , w szczególności jego art. 8 ust. 3, art. 12 i art. 75 ust. 5,
(1) Rozporządzenie wykonawcze Komisji (UE) nr 808/2014 2 ustanawia przepisy dotyczące stosowania rozporządzenia (UE) nr 1305/2013. Rozporządzeniem Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2020/2220 3 zmieniono rozporządzenie (UE) nr 1305/2013 i przedłużono okres obowiązywania programów rozwoju obszarów wiejskich wspieranych z Europejskiego Funduszu Rolnego na rzecz Rozwoju Obszarów Wiejskich ("EFRROW") do dnia 31 grudnia 2022 r. oraz zapewniono państwom członkowskim możliwość finansowania ich przedłużonych programów z odpowiedniego przydziału środków budżetowych na lata 2021 i 2022. Ponadto rozporządzeniem (UE) 2020/2220 udostępniono dodatkowe zasoby z Instrumentu Unii Europejskiej na rzecz Odbudowy ustanowionego rozporządzeniem Rady (UE) 2020/2094 4 ("EURI") w ramach przedłużonych programów w latach 2021 i 2022 na finansowanie działań na podstawie rozporządzenia (UE) nr 1305/2013 w celu zaradzenia skutkom kryzysu związanego z COVID-19 i jego konsekwencjom dla sektora rolnego i obszarów wiejskich w Unii. Należy zatem zmienić odpowiednie przepisy dotyczące wykonania rozporządzenia (UE) nr 1305/2013.
(2) W art. 4 ust. 2 rozporządzenia wykonawczego (UE) nr 808/2014 określono maksymalną liczbę zmian w programach rozwoju obszarów wiejskich, które państwa członkowskie mogą przedłożyć Komisji. Aby zwiększyć elastyczność państw członkowskich w wykorzystywaniu ich przydziału środków budżetowych na lata 2021 i 2022 w ramach przedłużonych programów oraz włączyć dodatkowe zasoby z EURI, należy zwiększyć maksymalną liczbę zmian, o których mowa w tym artykule, oraz przesunąć terminy składania wniosków o ostatnie zmiany programu. Ponadto należy wyjaśnić, że maksymalna liczba zmian nie powinna mieć zastosowania do wniosków o zmianę programów rozwoju obszarów wiejskich w przypadku, gdy konieczne są zmiany w następstwie wejścia w życie rozporządzenia (UE) 2020/2220 w celu przedłużenia okresu obowiązywania programów rozwoju obszarów wiejskich i włączenia dodatkowych zasobów z EURI.
(3) Rozporządzenie (UE) 2020/2220 stanowi, że w odniesieniu do przedłużonych programów rozwoju obszarów wiejskich cele ustalone w kontekście ram wykonania mają zostać ustalone na 2025 r. Należy zatem sprecyzować, że cele wskaźników z ram wykonania odnoszą się do planowanych osiągnięć do dnia 31 grudnia 2025 r. Ponadto rozporządzenie (UE) 2020/2220 wyklucza stosowanie ram wykonania do dodatkowych zasobów z EURI. W związku z tym wyniki uzyskane przy finansowaniu z dodatkowych zasobów z EURI należy wyłączyć z celów ram wykonania.
(4) Rozporządzenie (UE) 2020/2220 stanowi, że dodatkowe zasoby z EURI należy planować i monitorować oddzielnie od unijnego wsparcia na rzecz rozwoju obszarów wiejskich, stosując zasadniczo przepisy określone w rozporządzeniu (UE) nr 1305/2013. W związku z tym wymagane będą oddzielne specyfikacje w opisach odpowiednich działań w programach rozwoju obszarów wiejskich i krajowych programach ramowych, w przypadku gdy operacje są wspierane z dodatkowych zasobów z EURI. Plany finansowania programów rozwoju obszarów wiejskich, ram krajowych i krajowych sieci obszarów wiejskich powinny również wskazywać oddzielnie dodatkowe zasoby z EURI.
(5) Ponadto w planie wskaźników dla wybranych działań należy oddzielnie wskazać sumę cząstkową planowanych wyników i planowanych całkowitych wydatków publicznych, finansowanych z dodatkowych zasobów z EURI. W rocznych sprawozdaniach z wykonania sprawozdawczość dotycząca dokonanych wydatków, w podziale na działania i cele szczegółowe, powinna wskazywać część zobowiązań, która jest finansowana z dodatkowych zasobów z EURI.
(6) W art. 8 ust. 1 lit. h) ppkt (ii) rozporządzenia (UE) nr 1305/2013 wymaga się, aby dla każdego działania, dla każdego rodzaju operacji z określoną stawką wkładu EFRROW, dla rodzaju operacji, o którym mowa w art. 37 ust. 1, art. 38 ust. 3, art. 39 ust. 1 i art. 39a rozporządzenia (UE) nr 1305/2013, w przypadku gdy państwo członkowskie stosuje minimalny próg strat ustalony poniżej 30 %, oraz dla pomocy technicznej plan finansowy zawierał tabelę wyszczególniającą całkowity zaplanowany wkład Unii oraz mającą zastosowanie stawkę wkładu EFRROW. Ponieważ te same zasady mają zastosowanie do wkładu z dodatkowych zasobów z EURI, w planie finansowym należy wskazać, w stosownych przypadkach, dla każdego takiego działania i dla każdego rodzaju operacji, planowany wkład EURI oraz stawkę wkładu EURI.
(7) Rozporządzeniem (UE) 2020/2220 zmieniono art. 38 i 39 rozporządzenia (UE) nr 1305/2013 w odniesieniu do progu minimalnych strat, który państwa członkowskie mogą określić w swoich programach rozwoju obszarów wiejskich, na podstawie których rolnicy mogą otrzymać rekompensatę za straty poniesione w ramach funduszy wspólnego inwestowania z tytułu niekorzystnych zjawisk klimatycznych, chorób zwierząt i roślin, porażenia agrofagiem i incydentów środowiskowych oraz narzędzia stabilizacji dochodów dla rolników ze wszystkich sektorów. W związku z tym i do celów sprawozdawczości WTO wydatki na wszystkie narzędzia zarządzania ryzykiem uregulowane w art. 36 rozporządzenia (UE) nr 1305/2013, w przypadku których minimalny próg strat jest niższy niż 30 %, muszą być planowane i zgłaszane oddzielnie. W planie wskaźników należy odpowiednio określić nowe wymogi dotyczące programowania i planowania.
(8) Należy zatem odpowiednio zmienić rozporządzenie wykonawcze (UE) nr 808/2014.
(9) Ze względu na pilny charakter sytuacji związanej z kryzysem COVID-19 niniejsze rozporządzenie powinno wejść w życie następnego dnia po jego opublikowaniu w Dzienniku Urzędowym Unii Europejskiej.
(10) Środki przewidziane w niniejszym rozporządzeniu są zgodne z opinią Komitetu ds. Rozwoju Obszarów Wiejskich,
PRZYJMUJE NINIEJSZE ROZPORZĄDZENIE:
W imieniu Komisji | |
Ursula VON DER LEYEN | |
Przewodnicząca |
W ciągu pierwszych 5 miesięcy obowiązywania mechanizmu konsultacji społecznych projektów ustaw udział w nich wzięły 24 323 osoby. Najpopularniejszym projektem w konsultacjach była nowelizacja ustawy o broni i amunicji. W jego konsultacjach głos zabrało 8298 osób. Podczas pierwszych 14 miesięcy X kadencji Sejmu RP (2023–2024) jedynie 17 proc. uchwalonych ustaw zainicjowali posłowie. Aż 4 uchwalone ustawy miały źródła w projektach obywatelskich w ciągu 14 miesięcy Sejmu X kadencji – to najważniejsze skutki reformy Regulaminu Sejmu z 26 lipca 2024 r.
24.04.2025Senat bez poprawek przyjął w środę ustawę, która obniża składkę zdrowotną dla przedsiębiorców. Zmiana, która wejdzie w życie 1 stycznia 2026 roku, ma kosztować budżet państwa 4,6 mld zł. Według szacunków Ministerstwo Finansów na reformie ma skorzystać około 2,5 mln przedsiębiorców. Teraz ustawa trafi do prezydenta Andrzaja Dudy.
23.04.2025Rada Ministrów przyjęła we wtorek, 22 kwietnia, projekt ustawy o zmianie ustawy – Prawo geologiczne i górnicze, przedłożony przez minister przemysłu. Chodzi o wyznaczenie podmiotu, który będzie odpowiedzialny za monitorowanie i egzekwowanie przepisów w tej sprawie. Nowe regulacje dotyczą m.in. dokładności pomiarów, monitorowania oraz raportowania emisji metanu.
22.04.2025Na wtorkowym posiedzeniu rząd przyjął przepisy zmieniające rozporządzenie w sprawie zakazu stosowania materiału siewnego odmian kukurydzy MON 810, przedłożone przez ministra rolnictwa i rozwoju wsi. Celem nowelizacji jest aktualizacja listy odmian genetycznie zmodyfikowanej kukurydzy, tak aby zakazać stosowania w Polsce upraw, które znajdują się w swobodnym obrocie na terytorium 10 państw Unii Europejskiej.
22.04.2025Od 18 kwietnia policja oraz żandarmeria wojskowa będą mogły karać tych, którzy bez zezwolenia m.in. fotografują i filmują szczególnie ważne dla bezpieczeństwa lub obronności państwa obiekty resortu obrony narodowej, obiekty infrastruktury krytycznej oraz ruchomości. Obiekty te zostaną specjalnie oznaczone.
17.04.2025Kompleksową modernizację instytucji polskiego rynku pracy poprzez udoskonalenie funkcjonowania publicznych służb zatrudnienia oraz form aktywizacji zawodowej i podnoszenia umiejętności kadr gospodarki przewiduje podpisana w czwartek przez prezydenta Andrzeja Dudę ustawa z dnia 20 marca 2025 r. o rynku pracy i służbach zatrudnienia. Ustawa, co do zasady, wejdzie w życie pierwszego dnia miesiąca następującego po upływie 14 dni od dnia ogłoszenia.
11.04.2025Identyfikator: | Dz.U.UE.L.2021.27.9 |
Rodzaj: | Rozporządzenie |
Tytuł: | Rozporządzenie wykonawcze 2021/73 zmieniające rozporządzenie wykonawcze (UE) nr 808/2014 ustanawiające zasady stosowania rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) nr 1305/2013 w sprawie wsparcia rozwoju obszarów wiejskich przez Europejski Fundusz Rolny na rzecz Rozwoju Obszarów Wiejskich (EFRROW) |
Data aktu: | 26/01/2021 |
Data ogłoszenia: | 27/01/2021 |
Data wejścia w życie: | 28/01/2021 |