Rozporządzenie delegowane 2021/1444 uzupełniające dyrektywę Parlamentu Europejskiego i Rady 2014/94/UE w odniesieniu do norm dotyczących punktów ładowania przeznaczonych dla autobusów elektrycznych

ROZPORZĄDZENIE DELEGOWANE KOMISJI (UE) 2021/1444
z dnia 17 czerwca 2021 r.
uzupełniające dyrektywę Parlamentu Europejskiego i Rady 2014/94/UE w odniesieniu do norm dotyczących punktów ładowania przeznaczonych dla autobusów elektrycznych
(Tekst mający znaczenie dla EOG)

KOMISJA EUROPEJSKA,

uwzględniając Traktat o funkcjonowaniu Unii Europejskiej,

uwzględniając dyrektywę Parlamentu Europejskiego i Rady 2014/94/UE z dnia 22 października 2014 r. w sprawie rozwoju infrastruktury paliw alternatywnych 1 , w szczególności jej art. 4 ust. 14,

a także mając na uwadze, co następuje:

(1) Dyrektywa 2014/94/UE stanowi, że specyfikacje techniczne dotyczące interoperacyjności punktów ładowania i tankowania paliwa powinny zostać określone w normach europejskich lub międzynarodowych. W przypadku norm, które jeszcze nie zostały przyjęte, normalizacja powinna opierać się na normach opracowywanych.

(2) Zgodnie z art. 10 ust. 1 rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) nr 1025/2012 2  Komisja zwróciła się 3  do Europejskiego Komitetu Normalizacyjnego (CEN) i Europejskiego Komitetu Normalizacyjnego Elektrotechniki (CENELEC) o opracowanie i przyjęcie stosownych norm europejskich lub o zmianę istniejących norm europejskich w odniesieniu do: dostarczania energii elektrycznej na potrzeby transportu drogowego i morskiego oraz żeglugi śródlądowej; dostarczania wodoru na potrzeby transportu drogowego; oraz dostarczania gazu ziemnego, w tym biometanu, na potrzeby transportu drogowego i morskiego oraz żeglugi śródlądowej.

(3) W następstwie wniosku Komisji M/533 CEN i CENELEC opracowały normy zawierające specyfikacje techniczne dotyczące punktów ładowania przeznaczonych dla autobusów elektrycznych, o których mowa w pkt 1.6 załącznika II do dyrektywy 2014/94/UE.

(4) CEN i CENELEC poinformowały Komisję, że złącza typu 2, opisane w normie EN 62196-2, są najwłaściwszym typem dla punktów ładowania o normalnej i dużej mocy na prąd przemienny przeznaczonych dla autobusów elektrycznych.

(5) CEN i CENELEC poinformowały Komisję, że złącza uniwersalnego systemu ładowania "Combo 2", opisane w normie EN 62196-3, powinny być stosowane w punktach ładowania o normalnej i dużej mocy na prąd stały przeznaczonych dla autobusów elektrycznych.

(6) CEN i CENELEC poinformowały Komisję że, w celu zapewnienia interoperacyjności, do automatycznych złączy stykowych do ładowania przewodowego autobusów elektrycznych w trybie 4, zgodnie z normą EN 61851-23-1, należy stosować normę EN 50696. Norma ta, wraz z wyżej wymienionymi normami, odegra kluczową rolę we wprowadzaniu autobusów elektrycznych w miastach.

(7) Zgodnie z dyrektywą Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2019/1161 4  dla autobusów zeroemisyjnych w zamówieniach publicznych zarezerwowano minimalne krajowe poziomy docelowe w wysokości do 22,5 % w latach 2021-2025 oraz 32,5 % w latach 2026-2030. Ponieważ coraz więcej organizatorów transportu publicznego i przewoźników przestawia się na autobusy zeroemisyjne, aby osiągnąć te cele niezbędna staje się pełna interoperacyjność pojazdów i infrastruktury ładowania.

(8) Należy zapewnić interoperacyjność różnych rodzajów ładowania autobusów elektrycznych w celu stworzenia równych warunków działania dla producentów i operatorów oraz wygenerowania korzyści skali przy jednoczesnym zapewnieniu otwartości na rozwiązania technologiczne. Interoperacyjność ta powinna jeszcze bardziej zwiększyć wykorzystanie inteligentnego ładowania, w tym usług pojazd-sieć.

(9) Eksperci z państw członkowskich, z którymi przeprowadzono konsultacje za pośrednictwem Komitetu ds. Infrastruktury Paliw Alternatywnych, oraz attaché ds. transportu państw członkowskich przedstawili swoje opinie na temat norm europejskich i specyfikacji technicznych będących przedmiotem niniejszego aktu delegowanego.

(10) Komisja powinna odpowiednio uzupełnić pkt 1.6 załącznika II do dyrektywy 2014/94/UE, wprowadzając odniesienia do norm europejskich i specyfikacji technicznych opracowanych przez CEN i CENELEC.

(11) W przypadku gdy nowe specyfikacje techniczne określone w załączniku II do dyrektywy 2014/94/UE należy wprowadzić w drodze aktów delegowanych, należy zastosować 24-miesięczny okres przejściowy,

PRZYJMUJE NINIEJSZE ROZPORZĄDZENIE:

Artykuł  1

Punkty ładowania przeznaczone dla autobusów elektrycznych, o których mowa w pkt 1.6 załącznika II do dyrektywy 2014/94/UE, wyposaża się do celów interoperacyjności w następujący sposób:

punkty ładowania o normalnej i dużej mocy na prąd przemienny (AC) przeznaczone dla autobusów elektrycznych wyposaża się co najmniej w złącza typu 2 opisane w normie EN 62196-2,
punkty ładowania o normalnej i dużej mocy na prąd stały (DC) przeznaczone dla autobusów elektrycznych wyposaża się co najmniej w złącza uniwersalnego systemu ładowania "Combo 2" opisane w normie EN 62196-3,
automatyczne złącze stykowe do ładowania przewodowego autobusów elektrycznych w trybie 4, zgodnie z normą EN 61851-23-1, przeznaczone dla automatycznego urządzenia sprzęgającego (ang. automated connection device, ACD) zamontowanego na infrastrukturze (pantograf), ACD zamontowanego na dachu pojazdu, ACD zamontowanego pod pojazdem i ACD zamontowanego na infrastrukturze i podłączanego do boku lub dachu pojazdu, wyposaża się w interfejsy mechaniczne i elektryczne, jak określono w normie EN 50696.
Artykuł  2

Niniejsze rozporządzenie wchodzi w życie dwudziestego dnia po jego opublikowaniu w Dzienniku Urzędowym Unii Europejskiej.

Niniejsze rozporządzenie stosuje się od dnia 26 września 2023 r.

Niniejsze rozporządzenie ma zastosowanie wyłącznie do punktów ładowania autobusów elektrycznych zainstalowanych po dacie rozpoczęcia stosowania niniejszego rozporządzenia.

Niniejsze rozporządzenie nie ma zastosowania do infrastruktury ładowania dla przewodów napowietrznych (sieci trakcyjnej) trolejbusów.

Niniejsze rozporządzenie wiąże w całości i jest bezpośrednio stosowane we wszystkich państwach członkowskich.
Sporządzono w Brukseli dnia 17 czerwca 2021 r.
W imieniu Komisji
Ursula VON DER LEYEN
Przewodnicząca
1 Dz.U. L 307 z 28.10.2014, s. 1.
2 Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) nr 1025/2012 z dnia 25 października 2012 r. w sprawie normalizacji europejskiej, zmieniające dyrektywy Rady 89/686/EWG i 93/15/EWG oraz dyrektywy Parlamentu Europejskiego i Rady 94/9/WE, 94/25/WE, 95/16/WE, 97/23/WE, 98/34/WE, 2004/22/WE, 2007/23/WE, 2009/23/WE i 2009/105/WE oraz uchylające decyzję Rady 87/95/EWG i decyzję Parlamentu Europejskiego i Rady nr 1673/2006/WE (Dz.U. L 316 z 14.11.2012, s. 12).
3 Decyzja wykonawcza Komisji C(2015) 1330 final z dnia 12 marca 2015 r. w sprawie wniosku o normalizację skierowanego do europejskich organizacji normalizacyjnych zgodnie z rozporządzeniem Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) nr 1025/2012 dotyczącego opracowania europejskich norm dla infrastruktury paliw alternatywnych (M/533).
4 Dyrektywa Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2019/1161 z dnia 20 czerwca 2019 r. zmieniająca dyrektywę 2009/33/WE w sprawie promowania ekologicznie czystych i energooszczędnych pojazdów transportu drogowego (Dz.U. L 188 z 12.7.2019, s. 116).

Zmiany w prawie

Lepsze prawo. W Sejmie odbyła się konferencja podsumowująca konsultacje społeczne projektów ustaw

W ciągu pierwszych 5 miesięcy obowiązywania mechanizmu konsultacji społecznych projektów ustaw udział w nich wzięły 24 323 osoby. Najpopularniejszym projektem w konsultacjach była nowelizacja ustawy o broni i amunicji. W jego konsultacjach głos zabrało 8298 osób. Podczas pierwszych 14 miesięcy X kadencji Sejmu RP (2023–2024) jedynie 17 proc. uchwalonych ustaw zainicjowali posłowie. Aż 4 uchwalone ustawy miały źródła w projektach obywatelskich w ciągu 14 miesięcy Sejmu X kadencji – to najważniejsze skutki reformy Regulaminu Sejmu z 26 lipca 2024 r.

Grażyna J. Leśniak 24.04.2025
Przedsiębiorcy zapłacą niższą składkę zdrowotną – Senat za ustawą

Senat bez poprawek przyjął w środę ustawę, która obniża składkę zdrowotną dla przedsiębiorców. Zmiana, która wejdzie w życie 1 stycznia 2026 roku, ma kosztować budżet państwa 4,6 mld zł. Według szacunków Ministerstwo Finansów na reformie ma skorzystać około 2,5 mln przedsiębiorców. Teraz ustawa trafi do prezydenta Andrzaja Dudy.

Grażyna J. Leśniak 23.04.2025
Rząd organizuje monitoring metanu

Rada Ministrów przyjęła we wtorek, 22 kwietnia, projekt ustawy o zmianie ustawy – Prawo geologiczne i górnicze, przedłożony przez minister przemysłu. Chodzi o wyznaczenie podmiotu, który będzie odpowiedzialny za monitorowanie i egzekwowanie przepisów w tej sprawie. Nowe regulacje dotyczą m.in. dokładności pomiarów, monitorowania oraz raportowania emisji metanu.

Krzysztof Koślicki 22.04.2025
Rząd zaktualizował wykaz zakazanej kukurydzy

Na wtorkowym posiedzeniu rząd przyjął przepisy zmieniające rozporządzenie w sprawie zakazu stosowania materiału siewnego odmian kukurydzy MON 810, przedłożone przez ministra rolnictwa i rozwoju wsi. Celem nowelizacji jest aktualizacja listy odmian genetycznie zmodyfikowanej kukurydzy, tak aby zakazać stosowania w Polsce upraw, które znajdują się w swobodnym obrocie na terytorium 10 państw Unii Europejskiej.

Krzysztof Koślicki 22.04.2025
Od 18 kwietnia fotografowanie obiektów obronnych i krytycznych tylko za zezwoleniem

Od 18 kwietnia policja oraz żandarmeria wojskowa będą mogły karać tych, którzy bez zezwolenia m.in. fotografują i filmują szczególnie ważne dla bezpieczeństwa lub obronności państwa obiekty resortu obrony narodowej, obiekty infrastruktury krytycznej oraz ruchomości. Obiekty te zostaną specjalnie oznaczone.

Robert Horbaczewski 17.04.2025
Prezydent podpisał ustawę o rynku pracy i służbach zatrudnienia

Kompleksową modernizację instytucji polskiego rynku pracy poprzez udoskonalenie funkcjonowania publicznych służb zatrudnienia oraz form aktywizacji zawodowej i podnoszenia umiejętności kadr gospodarki przewiduje podpisana w czwartek przez prezydenta Andrzeja Dudę ustawa z dnia 20 marca 2025 r. o rynku pracy i służbach zatrudnienia. Ustawa, co do zasady, wejdzie w życie pierwszego dnia miesiąca następującego po upływie 14 dni od dnia ogłoszenia.

Grażyna J. Leśniak 11.04.2025
Metryka aktu
Identyfikator:

Dz.U.UE.L.2021.313.1

Rodzaj: Rozporządzenie
Tytuł: Rozporządzenie delegowane 2021/1444 uzupełniające dyrektywę Parlamentu Europejskiego i Rady 2014/94/UE w odniesieniu do norm dotyczących punktów ładowania przeznaczonych dla autobusów elektrycznych
Data aktu: 17/06/2021
Data ogłoszenia: 06/09/2021
Data wejścia w życie: 26/09/2023, 26/09/2021