uwzględniając Traktat o funkcjonowaniu Unii Europejskiej,
uwzględniając dyrektywę Parlamentu Europejskiego i Rady 2014/59/UE z dnia 15 maja 2014 r. ustanawiającą ramy na potrzeby prowadzenia działań naprawczych oraz restrukturyzacji i uporządkowanej likwidacji w odniesieniu do instytucji kredytowych i firm inwestycyjnych oraz zmieniającą dyrektywę Rady 82/891/EWG i dyrektywy Parlamentu Europejskiego i Rady 2001/24/WE, 2002/47/WE, 2004/25/WE, 2005/56/WE, 2007/36/WE, 2011/35/UE, 2012/30/UE i 2013/36/UE oraz rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) nr 1093/2010 i (UE) nr 648/2012 1 , w szczególności jej art. 55 ust. 8 akapit trzeci,
(1) Art. 55 ust. 1 dyrektywy 2014/59/UE stanowi, że w określonych warunkach państwa członkowskie mają zobowiązać instytucje i podmioty, o których mowa w art. 1 ust. 1 lit. b), c) i d) tej dyrektywy, do włączenia do postanowień umownych postanowienia, zgodnie z którym kontrahent umowy lub instrumentu ustanawiających zobowiązanie uznaje, że zobowiązanie to może podlegać uprawnieniom do umorzenia i konwersji.
(2) Art. 55 ust. 2 akapit pierwszy dyrektywy 2014/59/UE zobowiązuje państwa członkowskie do zapewnienia, aby w przypadku gdy taka instytucja lub taki podmiot ustali, że włączenie takiego postanowienia jest niewykonalne z punktu widzenia prawa lub z innych względów ("ustalenie niewykonalności uznania umownego"), instytucja ta powiadamiała (lub podmiot ten powiadamiał) o tym ustaleniu organ ds. restrukturyzacji i uporządkowanej likwidacji.
(3) Do Komisji należy przyjęcie wykonawczych standardów technicznych mających na celu określenie jednolitych formatów i wzorów na potrzeby takich powiadomień przekazywanych organom ds. restrukturyzacji i uporządkowanej likwidacji.
(4) Jednolite formaty i wzory na potrzeby powiadomień o ustaleniu niewykonalności uznania umownego powinny być opracowane w taki sposób, aby zapewniały miarodajną i jednolitą ocenę takiego ustalenia przez organy ds. restrukturyzacji i uporządkowanej likwidacji w całej Unii.
(5) Aby poprawić jakość danych i zapewnić porównywalność, pozycje danych określone we wzorach powiadomień powinny być zgodne z jednolitym modelem punktów danych. Korzystanie z jednolitego modelu punktów danych stanowi powszechną praktykę w sprawozdawczości do celów nadzoru. Jednolity model punktów danych powinien obejmować strukturalną reprezentację pozycji danych oraz identyfikować wszystkie istotne koncepcje biznesowe na potrzeby jednolitego powiadamiania o ustaleniu niewykonalności uznania umownego.
(6) Aby zapewnić jakość, spójność i dokładność zgłaszanych pozycji danych, pozycje danych powinny podlegać wspólnym zasadom walidacji.
(7) Z uwagi na ich szczególny charakter zasady walidacji i definicje punktów danych podlegają regularnej aktualizacji, tak aby zapewnić ich stałą zgodność z obowiązującymi wymogami regulacyjnymi, analitycznymi i informatycznymi. Należy ustanowić rygorystyczne kryteria jakościowe dotyczące szczegółów jednolitego modelu punktów danych oraz szczegółów wspólnych zasad walidacji, które zostaną opublikowane w formie elektronicznej przez Europejski Urząd Nadzoru Bankowego na jego stronie internetowej.
(8) Podstawę niniejszego rozporządzenia stanowi projekt wykonawczych standardów technicznych przedłożony Komisji przez Europejski Urząd Nadzoru Bankowego.
(9) Europejski Urząd Nadzoru Bankowego przeprowadził otwarte konsultacje publiczne na temat projektu standardów wykonawczych, który stanowi podstawę niniejszego rozporządzenia, dokonał analizy potencjalnych powiązanych kosztów i korzyści oraz zasięgnął porady Bankowej Grupy Interesariuszy ustanowionej zgodnie z art. 37 rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) nr 1093/2010 2 ,
PRZYJMUJE NINIEJSZE ROZPORZĄDZENIE:
W imieniu Komisji | |
Ursula VON DER LEYEN | |
Przewodnicząca |
W ciągu pierwszych 5 miesięcy obowiązywania mechanizmu konsultacji społecznych projektów ustaw udział w nich wzięły 24 323 osoby. Najpopularniejszym projektem w konsultacjach była nowelizacja ustawy o broni i amunicji. W jego konsultacjach głos zabrało 8298 osób. Podczas pierwszych 14 miesięcy X kadencji Sejmu RP (2023–2024) jedynie 17 proc. uchwalonych ustaw zainicjowali posłowie. Aż 4 uchwalone ustawy miały źródła w projektach obywatelskich w ciągu 14 miesięcy Sejmu X kadencji – to najważniejsze skutki reformy Regulaminu Sejmu z 26 lipca 2024 r.
24.04.2025Senat bez poprawek przyjął w środę ustawę, która obniża składkę zdrowotną dla przedsiębiorców. Zmiana, która wejdzie w życie 1 stycznia 2026 roku, ma kosztować budżet państwa 4,6 mld zł. Według szacunków Ministerstwo Finansów na reformie ma skorzystać około 2,5 mln przedsiębiorców. Teraz ustawa trafi do prezydenta Andrzaja Dudy.
23.04.2025Rada Ministrów przyjęła we wtorek, 22 kwietnia, projekt ustawy o zmianie ustawy – Prawo geologiczne i górnicze, przedłożony przez minister przemysłu. Chodzi o wyznaczenie podmiotu, który będzie odpowiedzialny za monitorowanie i egzekwowanie przepisów w tej sprawie. Nowe regulacje dotyczą m.in. dokładności pomiarów, monitorowania oraz raportowania emisji metanu.
22.04.2025Na wtorkowym posiedzeniu rząd przyjął przepisy zmieniające rozporządzenie w sprawie zakazu stosowania materiału siewnego odmian kukurydzy MON 810, przedłożone przez ministra rolnictwa i rozwoju wsi. Celem nowelizacji jest aktualizacja listy odmian genetycznie zmodyfikowanej kukurydzy, tak aby zakazać stosowania w Polsce upraw, które znajdują się w swobodnym obrocie na terytorium 10 państw Unii Europejskiej.
22.04.2025Od 18 kwietnia policja oraz żandarmeria wojskowa będą mogły karać tych, którzy bez zezwolenia m.in. fotografują i filmują szczególnie ważne dla bezpieczeństwa lub obronności państwa obiekty resortu obrony narodowej, obiekty infrastruktury krytycznej oraz ruchomości. Obiekty te zostaną specjalnie oznaczone.
17.04.2025Kompleksową modernizację instytucji polskiego rynku pracy poprzez udoskonalenie funkcjonowania publicznych służb zatrudnienia oraz form aktywizacji zawodowej i podnoszenia umiejętności kadr gospodarki przewiduje podpisana w czwartek przez prezydenta Andrzeja Dudę ustawa z dnia 20 marca 2025 r. o rynku pracy i służbach zatrudnienia. Ustawa, co do zasady, wejdzie w życie pierwszego dnia miesiąca następującego po upływie 14 dni od dnia ogłoszenia.
11.04.2025Identyfikator: | Dz.U.UE.L.2021.349.5 |
Rodzaj: | Rozporządzenie |
Tytuł: | Rozporządzenie wykonawcze 2021/1751 ustanawiające wykonawcze standardy techniczne do celów stosowania dyrektywy Parlamentu Europejskiego i Rady 2014/59/UE w odniesieniu do jednolitych formatów i wzorów na potrzeby powiadomień o ustaleniu niewykonalności włączenia uprawnień do umorzenia i konwersji do postanowień umownych |
Data aktu: | 01/10/2021 |
Data ogłoszenia: | 04/10/2021 |
Data wejścia w życie: | 24/10/2021 |