uwzględniając Traktat o funkcjonowaniu Unii Europejskiej,
uwzględniając rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) nr 1308/2013 z dnia 17 grudnia 2013 r. ustanawiające wspólną organizację rynków produktów rolnych oraz uchylające rozporządzenia Rady (EWG) nr 922/72, (EWG) nr 234/79, (WE) nr 1037/2001 i (WE) nr 1234/2007 1 , w szczególności jego art. 54 lit. a),
a także mając na uwadze, co następuje:
(1) Rozporządzeniem wykonawczym Komisji (UE) 2020/600 2 wprowadzono szereg odstępstw od przepisów obowiązujących między innymi w sektorze wina, których celem jest udzielenie pomocy podmiotom gospodarczym w sektorze wina, aby mogły radzić sobie ze skutkami pandemii COVID-19. W szczególności umożliwiono państwom członkowskim wprowadzenie tymczasowego odstępstwa od art. 2 ust. 1 rozporządzenia wykonawczego Komisji (UE) 2016/1150 3 w celu zmiany krajowych programów wsparcia w sektorze wina, gdy jest to konieczne w odniesieniu do środków, o których mowa w art. 45 ust. 1 lit. a) i art. 46-52 rozporządzenia (UE) nr 1308/2013.
(2) Elastyczność ta miała umożliwić państwom członkowskim szybkie reagowanie na wyjątkowe okoliczności spowodowane pandemią COVID-19 oraz przedkładanie zmian w krajowych programach wsparcia tak szybko, jak zostanie to uznane za konieczne. Uzasadnieniem tego stanu rzeczy była konieczność umożliwienia państwom członkowskim częstszego dostosowywania istniejących środków, ale także - jak wspomniano w motywie 6 rozporządzenia wykonawczego (UE) 2020/600 - włączenia dalszych środków do krajowych programów wsparcia bezzwłocznie po wejściu w życie wspomnianego rozporządzenia, bez konieczności oczekiwania na kolejny termin składania poprawek.
(3) Oprócz środków przewidzianych w art. 45 ust. 1 lit. a) i art. 46-52 rozporządzenia (UE) nr 1308/2013 państwa członkowskie otrzymały możliwość włączenia do swoich krajowych programów wsparcia również tymczasowych nadzwyczajnych środków "destylacja wina w sytuacji kryzysowej" i "dopłaty do kryzysowego przechowywania wina", o których mowa odpowiednio w art. 3 i 4 rozporządzenia delegowanego Komisji (UE) 2020/592 4 . Jednak ze względu na nieumyślne pominięcie te dwa nadzwyczajne środki nie zostały wyraźnie wspomniane wśród środków wymienionych w art. 2 ust. 1 rozporządzenia wykonawczego (UE) 2020/600.
(4) Z art. 3 ust. 9 i art. 4 ust. 8 rozporządzenia delegowanego (UE) 2020/592 jasno wynika, że art. 2 rozporządzenia wykonawczego (UE) 2016/1150 stosuje się odpowiednio do środków "destylacja wina w sytuacji kryzysowej" i "dopłaty do kryzysowego przechowywania wina". Przepisy te mają na celu zapewnienie, aby nadzwyczajne środki były w jak największym stopniu zgodne z przepisami mającymi zastosowanie do środków przewidzianych w rozporządzeniu (UE) nr 1308/2013. W art. 2 ust. 1 rozporządzenia wykonawczego (UE) 2020/600 wprowadzono jednak tymczasowe odstępstwo od art. 2 ust. 1 rozporządzenia wykonawczego (UE) 2016/1150, umożliwiając państwom członkowskim - w razie konieczności - uwzględnienie środków lub zmianę środków w ramach krajowych programów wsparcia. W związku z tym, aby zapewnić wdrożenie tych nadzwyczajnych środków w taki sam sposób jak wszelkich innych istniejących środków wsparcia, art. 2 ust. 1 rozporządzenia wykonawczego (UE) 2020/600 ma zastosowanie również do "destylacji wina w sytuacji kryzysowej" oraz "dopłat do kryzysowego przechowywania wina".
(5) Ponadto należy podkreślić, że utrzymanie środków "destylacja wina w sytuacji kryzysowej" i "dopłaty do kryzysowego przechowywania wina" poza zakresem art. 2 ust. 1 rozporządzenia wykonawczego (UE) 2020/600 byłoby sprzeczne z samym celem tych środków, jakim jest zapewnienie pilnej pomocy na rynku wina w czasie kryzysu. Uniemożliwienie państwom członkowskim wprowadzania zmian w krajowych programach wsparcia konkretnie w odniesieniu do tych dwóch środków przy jednoczesnym dopuszczeniu wszelkich innych środków byłoby sprzeczne z wyraźnym zamiarem umożliwienia państwom członkowskim stosowania tych środków jak najszybciej i tak często, jak jest to konieczne.
(6) Z powyższych powodów rozporządzenie wykonawcze Komisji (UE) 2021/1785 5 koryguje art. 2 ust. 1 rozporządzenia wykonawczego (UE) 2020/600, wprowadzając wyraźne odniesienie do nadzwyczajnych środków określonych w art. 3 i 4 rozporządzenia delegowanego (UE) 2020/592 ze skutkiem od dnia 4 maja 2020 r.
(7) Rozporządzeniem wykonawczym Komisji (UE) 2021/78 6 przedłużono jednak stosowanie środków wprowadzonych rozporządzeniem wykonawczym (UE) 2020/600 na rok budżetowy 2021, zastępując art. 2 ust. 1 powyższego rozporządzenia. Przepis ten również nie zawiera odniesienia do nadzwyczajnych środków określonych w art. 3 i 4 rozporządzenia delegowanego (UE) 2020/592. Należy zatem również sprostować ten przepis.
(8) Należy zatem odpowiednio sprostować rozporządzenie wykonawcze (UE) 2021/78.
(9) Aby uniknąć karania państw członkowskich, które w roku budżetowym 2021 wprowadziły zmiany w swoich krajowych programach wsparcia w odniesieniu do nadzwyczajnych środków określonych w art. 3 i 4 rozporządzenia delegowanego (UE) 2020/592, niniejsze rozporządzenie powinno być stosowane z mocą wsteczną od daty wejścia w życie rozporządzenia wykonawczego (UE) 2021/78.
(10) Środki przewidziane w niniejszym rozporządzeniu są zgodne z opinią Komitetu ds. Wspólnej Organizacji Rynków Rolnych,
PRZYJMUJE NINIEJSZE ROZPORZĄDZENIE:
W imieniu Komisji | |
Ursula VON DER LEYEN | |
Przewodnicząca |
W ciągu pierwszych 5 miesięcy obowiązywania mechanizmu konsultacji społecznych projektów ustaw udział w nich wzięły 24 323 osoby. Najpopularniejszym projektem w konsultacjach była nowelizacja ustawy o broni i amunicji. W jego konsultacjach głos zabrało 8298 osób. Podczas pierwszych 14 miesięcy X kadencji Sejmu RP (2023–2024) jedynie 17 proc. uchwalonych ustaw zainicjowali posłowie. Aż 4 uchwalone ustawy miały źródła w projektach obywatelskich w ciągu 14 miesięcy Sejmu X kadencji – to najważniejsze skutki reformy Regulaminu Sejmu z 26 lipca 2024 r.
24.04.2025Senat bez poprawek przyjął w środę ustawę, która obniża składkę zdrowotną dla przedsiębiorców. Zmiana, która wejdzie w życie 1 stycznia 2026 roku, ma kosztować budżet państwa 4,6 mld zł. Według szacunków Ministerstwo Finansów na reformie ma skorzystać około 2,5 mln przedsiębiorców. Teraz ustawa trafi do prezydenta Andrzaja Dudy.
23.04.2025Rada Ministrów przyjęła we wtorek, 22 kwietnia, projekt ustawy o zmianie ustawy – Prawo geologiczne i górnicze, przedłożony przez minister przemysłu. Chodzi o wyznaczenie podmiotu, który będzie odpowiedzialny za monitorowanie i egzekwowanie przepisów w tej sprawie. Nowe regulacje dotyczą m.in. dokładności pomiarów, monitorowania oraz raportowania emisji metanu.
22.04.2025Na wtorkowym posiedzeniu rząd przyjął przepisy zmieniające rozporządzenie w sprawie zakazu stosowania materiału siewnego odmian kukurydzy MON 810, przedłożone przez ministra rolnictwa i rozwoju wsi. Celem nowelizacji jest aktualizacja listy odmian genetycznie zmodyfikowanej kukurydzy, tak aby zakazać stosowania w Polsce upraw, które znajdują się w swobodnym obrocie na terytorium 10 państw Unii Europejskiej.
22.04.2025Od 18 kwietnia policja oraz żandarmeria wojskowa będą mogły karać tych, którzy bez zezwolenia m.in. fotografują i filmują szczególnie ważne dla bezpieczeństwa lub obronności państwa obiekty resortu obrony narodowej, obiekty infrastruktury krytycznej oraz ruchomości. Obiekty te zostaną specjalnie oznaczone.
17.04.2025Kompleksową modernizację instytucji polskiego rynku pracy poprzez udoskonalenie funkcjonowania publicznych służb zatrudnienia oraz form aktywizacji zawodowej i podnoszenia umiejętności kadr gospodarki przewiduje podpisana w czwartek przez prezydenta Andrzeja Dudę ustawa z dnia 20 marca 2025 r. o rynku pracy i służbach zatrudnienia. Ustawa, co do zasady, wejdzie w życie pierwszego dnia miesiąca następującego po upływie 14 dni od dnia ogłoszenia.
11.04.2025Identyfikator: | Dz.U.UE.L.2021.359.100 |
Rodzaj: | Rozporządzenie |
Tytuł: | Rozporządzenie wykonawcze 2021/1786 w sprawie sprostowania rozporządzenia wykonawczego (UE) 2021/78 w odniesieniu do odstępstwa od rozporządzenia wykonawczego (UE) 2016/1150, wprowadzonego rozporządzeniem wykonawczym (UE) 2020/600, odnoszącego się do zmian w krajowych programach wsparcia w sektorze wina |
Data aktu: | 08/10/2021 |
Data ogłoszenia: | 11/10/2021 |
Data wejścia w życie: | 11/10/2021, 16/10/2020 |