uwzględniając Traktat o funkcjonowaniu Unii Europejskiej,
uwzględniając rozporządzenie Rady (UE) 2020/672 z dnia 19 maja 2020 r. w sprawie ustanowienia europejskiego instrumentu tymczasowego wsparcia w celu zmniejszenia zagrożeń związanych z bezrobociem w sytuacji nadzwyczajnej (SURE), jaka wystąpiła w związku z pandemią COVID-19 1 , w szczególności jego art. 6 ust. 1,
uwzględniając wniosek Komisji Europejskiej,
(1) Na wniosek Rumunii z dnia 7 sierpnia 2020 r. Rada w drodze decyzji wykonawczej (UE) 2020/1355 2 przyznała Rumunii pomoc finansową w postaci pożyczki o wartości nieprzekraczającej 4 099 244 587 EUR, o maksymalnym średnim terminie zapadalności wynoszącym 15 lat, w celu uzupełnienia krajowych działań podejmowanych przez Rumunię na rzecz łagodzenia wpływu pandemii COVID-19 oraz w reakcji na konsekwencje społeczno-gospodarcze tej pandemii dla pracowników i osób samozatrudnionych.
(2) Pożyczka miała zostać wykorzystana przez Rumunię na sfinansowanie mechanizmu zmniejszonego wymiaru czasu pracy, podobnych środków oraz środków ochrony zdrowia, o których mowa w art. 3 decyzji wykonawczej (UE) 2020/1355.
(3) Pandemia COVID-19 wyłączyła znaczną część ludności Rumunii z aktywności zawodowej. Doprowadziło to do powtarzających się nagłych i poważnych wzrostów wydatków publicznych w Rumunii w związku z nowymi środkami, a mianowicie środkami, o których mowa w motywach 11, 12 i 16-34 niniejszej decyzji, oraz środkami, o których mowa w art. 3 lit. a), c), d), e), f), g), h) oraz i) decyzji wykonawczej (UE) 2020/1355.
(4) Pandemia COVID-19 oraz nadzwyczajne środki wdrożone przez Rumunię w latach 2020, 2021 i 2022, aby zapobiec rozprzestrzenianiu się pandemii oraz złagodzić jej skutki społeczno-gospodarcze i zdrowotne, miały i nadal mają ogromny wpływ na finanse publiczne. W 2020 r. deficyt oraz dług sektora instytucji rządowych i samorządowych w Rumunii wyniosły odpowiednio 9,3 % i 47,2 % produktu krajowego brutto (PKB), a na koniec 2021 r. osiągnęły poziom odpowiednio 7,1 % i 48,8 %. Zgodnie z prognozą Komisji z wiosny 2022 r. oczekuje się, że na koniec 2022 r. deficyt oraz dług sektora instytucji rządowych i samorządowych w Rumunii wyniosą odpowiednio 7,5 % i 50,9 % PKB. Przewiduje się, że w 2022 r. PKB Rumunii wzrośnie o 2,6 %.
(5) W dniu 26 maja 2022 r. Rumunia zwróciła się do Unii z wnioskiem o rozszerzenie wykazu środków, na które przyznano już pomoc finansową w drodze decyzji wykonawczej (UE) 2020/1355, w celu dalszego uzupełnienia krajowych działań podejmowanych przez to państwo w 2020 r. na rzecz łagodzenia wpływu pandemii COVID-19 oraz w reakcji na jej konsekwencje społeczno-gospodarcze dla pracowników i osób samozatrudnionych (zwanym dalej "wnioskiem"). W szczególności Rumunia wprowadziła i dalej rozszerzyła szereg mechanizmów zmniejszonego wymiaru czasu pracy i podobnych środków określonych w motywach 6-12.
(6) W "nadzwyczajnym rozporządzeniu rządu nr 30/2020" 3 , o którym mowa w art. 3 lit. a) decyzji wykonawczej (UE) 2020/1355, przewidziano świadczenie na rzecz pracowników, których pracodawcy ograniczają lub czasowo wstrzymują działalność ze względu na skutki pandemii COVID-19. Górny limit świadczenia wynosi 75 % podstawowego wynagrodzenia takich pracowników (lecz nie więcej niż 75 % średniego wynagrodzenia brutto w gospodarce), a samo świadczenie jest przewidziane na czas trwania stanu wyjątkowego. Środek ten przedłużono "nadzwyczajnym rozporządzeniem rządu nr 111/2021" 4 do grudnia 2021 r., a następnie "nadzwyczajnym rozporządzeniem rządu nr 2/2022" 5 do marca 2022 r.
(7) "Nadzwyczajnym rozporządzeniem rządu nr 132/2020" 6 , o którym mowa w art. 3 lit. c) decyzji wykonawczej (UE) 2020/1355, wprowadzono mechanizm zmniejszonego wymiaru czasu pracy, w ramach którego w razie tymczasowego ograniczenia działalności z powodu stanu wyjątkowego lub alarmowego pracodawca ma możliwość zmniejszenia wymiaru czasu pracy pracowników o maksymalnie 50 %. W okresie zmniejszonego wymiaru czasu pracy pracownicy, których to dotyczy, korzystają z dofinansowania do wynagrodzenia odpowiadającego 75 % różnicy między wynagrodzeniem brutto z tytułu normalnego wymiaru czasu pracy a ich obecnym wynagrodzeniem. Środek ten zmieniono "ustawą nr 58/2021", którą przedłużono go do czerwca 2022 r., czyli trzy miesiące po zakończeniu stanu alarmowego.
(8) W art. XV "nadzwyczajnego rozporządzenia rządu nr 30/2020" 7 oraz art. 3 "nadzwyczajnego rozporządzenia rządu nr 132/2020" 8 , o których mowa w art. 3 lit. d) i e) decyzji wykonawczej (UE) 2020/1355, wprowadzono dwa środki na rzecz osób samozatrudnionych i przedstawicieli wolnych zawodów. Dla osób, które całkowicie zaprzestały wykonywania pracy ze względu na skutki pandemii COVID-19, państwo przewidziało świadczenie wynoszące 75 % średniego wynagrodzenia brutto w Rumunii na czas trwania stanu wyjątkowego. Dla osób, które zmniejszyły swój wymiar czasu pracy, państwo zapewnia świadczenie wynoszące maksymalnie 41,5 % średniego wynagrodzenia brutto do czerwca 2022 r., czyli trzy miesiące po zakończeniu stanu alarmowego.- Pierwszy środek, o którym mowa w art. 3 lit. d) decyzji wykonawczej (UE) 2020/1355, przedłużono "nadzwyczajnym rozporządzeniem rządu nr 111/2021" 9 i "nadzwyczajnym rozporządzeniem rządu nr 2/2022". Drugi środek, o którym mowa w art. 3 lit. e) decyzji wykonawczej (UE) 2020/1355, przedłużono "ustawą nr 58/2021" 10 .
(9) W drodze "nadzwyczajnego rozporządzenia rządu nr 132/2020" 11 , o którym mowa w art. 3 lit. f) decyzji wykonawczej (UE) 2020/1355, zatwierdzonego w drodze "ustawy nr 282/2020" 12 , oraz jego późniejszych zmian, tj. "nadzwyczajnego rozporządzenia rządu nr 182/2020" 13 , "nadzwyczajnego rozporządzenia rządu nr 211/2020" 14 , zatwierdzonego w drodze "ustawy nr 58/2021" 15 , "nadzwyczajnego rozporządzenia rządu nr 220/2020" 16 , "nadzwyczajnego rozporządzenia rządu nr 226/2020" 17 , "nadzwyczajnego rozporządzenia rządu nr 44/2021 " 18 , "nadzwyczajnego rozporządzenia rządu nr 111/2021" 19 oraz "nadzwyczajnego rozporządzenia rządu nr 2/2022" 20 , wprowadzono środek polegający na zapewnieniu zasiłku dochodowego wynoszącego 35 % należnego wynagrodzenia za dzień roboczy przez maksymalny okres trzech miesięcy, dla pracowników dniówkowych, którzy zaprzestali wykonywania pracy ze względu na skutki pandemii COVID-19. Środek ten przedłużono do czerwca 2022 roku, czyli trzy miesiące po zakończeniu stanu alarmowego.
(10) W art. 3 "ustawy nr 19/2020" 21 , przedłużonym art. 4 ust. 3 "nadzwyczajnego rozporządzenia rządu nr 147/2020 " 22 oraz art. 7 "nadzwyczajnego rozporządzenia rządu nr 110/2021" 23 , przewidziano zasiłek opiekuńczy na dziecko dla pracowników krajowego systemu obrony, zakładów karnych, placówek ochrony zdrowia publicznego i innych kategorii sektora publicznego ustanowionych na mocy rozporządzeń ministerialnych. Świadczenie to przysługuje, pod warunkiem że drugie z rodziców nie korzysta z alternatywnych uprawnień zapewniających rodzicom dni wolne od pracy na potrzeby opieki nad dziećmi w przypadku tymczasowego zamknięcia placówek oświatowych. Środek ten można uznać za środek podobny do mechanizmów zmniejszonego wymiaru czasu pracy, o których mowa w rozporządzeniu (UE) 2020/672, ponieważ w ramach tego środka zapewnia się wsparcie dochodu dla pracowników, które ułatwi im pokrycie kosztów opieki nad dziećmi w okresie zamknięcia szkół, a tym samym umożliwi rodzicom kontynuowanie pracy, co pozwoli uniknąć narażenia ich stosunku pracy na ryzyko rozwiązania. Środek ten przedłużono w czasie, rozszerzając go na lata szkolne 2021 i 2022, oraz objęto nim również pracowników sektora prywatnego.
(11) Na mocy "ustawy nr 136/2020" 24 i jej późniejszych zmian, a także art. 13 "nadzwyczajnego rozporządzenia rządu nr 70/2020" 25 , o których mowa we wniosku, przyznano zasiłek chorobowy osobom objętym kwarantanną i osobom, u których rozpoznano zakażenie COVID-19.
(12) W art. 6 "nadzwyczajnego rozporządzenia rządu nr 132/2020" 26 , o którym mowa we wniosku, przewidziano środek polegający na zapewnieniu jednorazowego wsparcia finansowego w wysokości 2 500 RON dla pracodawców na każdego telepracownika na zakup pakietów towarów i usług technologicznych niezbędnych do telepracy. Środek ten ma zastosowanie w przypadku pracodawców, których pracownicy telepracowali podczas stanu wyjątkowego i stanu alarmowego przez co najmniej 15 dni roboczych w 2020 r. Środek ten można uznać za środek podobny do mechanizmów zmniejszonego wymiaru czasu pracy, o których mowa w rozporządzenia (UE) 2020/672, ze względu na jego zamierzony cel i skutki gospodarcze. Środek ten, poprzez ułatwienie telepracy w sytuacji pandemii COVID-19, umożliwia zachowanie stosunku pracy. Zapewnia on również pracownikom wsparcie dochodu w postaci świadczeń dodatkowych i pomaga w pokryciu kosztów pracy z domu w celu umożliwienia wykonywania pracy podczas "lock- downu" i w kontekście kolejnych ograniczeń.
(13) Rumunia wprowadziła również i dodatkowo rozszerzyła szereg środków ochrony zdrowia w celu przeciwdziałania pandemii COVID-19. W szczególności dotyczy to środków, o których mowa w motywach 14-34.
(14) W "nadzwyczajnym rozporządzeniu rządu nr 11/2020" 27 , o którym mowa w art. 3 lit. g) decyzji wykonawczej (UE) 2020/1355, przedłużonym art. 2 "nadzwyczajnego rozporządzenia rządu nr 131/2020" 28 oraz art. 6 "ustawy nr 136/2020" 29 , przewidziano premię z tytułu dodatkowo wykonanej pracy dla pracowników specjalistycznych struktur Krajowego Instytutu Zdrowia Publicznego oraz okręgowych dyrekcji ds. zdrowia publicznego i dyrekcji ds. zdrowia publicznego miasta Bukaresztu, którzy zajmują się koordynowaniem i wdrażaniem środków służących prewencji i ograniczeniu zdarzeń związanych z globalnym stanem zagrożeniem zdrowia publicznego spowodowanym pandemią COVID-19. Środek ten polega na zapewnieniu świadczenia odpowiadającego 75 % podstawowego wynagrodzenia za przepracowane godziny wykraczające poza normalny wymiar czasu pracy oraz 100 % podstawowego wynagrodzenia za godziny przepracowane w weekendy, w dni urzędowo wolne od pracy oraz w inne dni nie zaliczane do dni roboczych. Środek ten można uznać za środek ochrony zdrowia w rozumieniu rozporządzenia (UE) 2020/672. Środek ten przedłużono w 2020, 2021 i 2022 r. i będzie obowiązywał tak długo, jak długo WHO będzie uznawać COVID-19 za globalną pandemię.
(15) W drodze art. 7 "ustawy nr 56/2020" 30 , o którym mowa w art. 3 lit. i) decyzji wykonawczej (UE) 2020/1355, oraz jej późniejszych zmian w drodze "nadzwyczajnego rozporządzenia rządu nr 116/2021" 31 przewidziano jako środek tymczasowy premię z tytułu szczególnie niebezpiecznych warunków pracy wynoszącej maksymalnie 30 % wynagrodzenia, przyznawaną w uznaniu zasług pracowników medycznych biorących udział w działaniach medycznych związanych ze zwalczaniem COVID-19. Środek obowiązywał od marca 2020 r. do sierpnia 2020 r. Środek ten rozszerzono w celu uwzględnienia pracowników podlegających Ministerstwu Spraw Wewnętrznych odpowiedzialnych za egzekwowanie środków sanitarnych.
(16) W art. 1 ust. 1a i 1b "nadzwyczajnego rozporządzenia rządu nr 131/2020" 32 , o którym mowa we wniosku, umożliwia się przyznanie premii w wysokości 30-40 % wynagrodzenia podstawowego pracownikom okręgowych dyrekcji ds. zdrowia publicznego oraz dyrekcji ds. zdrowia publicznego w Bukareszcie. Dyrektor wykonawczy i jego zastępcy mają otrzymać premię w wysokości 40 % wynagrodzenia podstawowego; urzędnicy służby cywilnej zatrudnieni w służbie kontroli zdrowia publicznego mają otrzymać premię w wysokości 30 % wynagrodzenia podstawowego.
(17) W art. 19 ust. 3 "ustawy nr 136/2020" 33 , o której mowa we wniosku, przyznaje się dodatek za oddelegowanie w wysokości 50 % oraz premię w postaci diety dziennej w wysokości 2 % wynagrodzenia podstawowego dla lekarzy specjalistów, ratowników medycznych i personelu pomocniczego w systemie publicznym. Dodatek ten jest przyznawany w sytuacjach zagrożenia epidemiologicznego lub biologicznego personelowi oddelegowanemu na okres 30 dni do placówek ochrony zdrowia, w których występują niedobory kadrowe, odpowiedzialnych za ograniczanie rozprzestrzeniania się COVID-19 i zapobieganie takiemu rozprzestrzenianiu.
(18) Na mocy artykułu "decyzji rządu nr 254/2020" 34 , artykułu "decyzji rządu nr 840/2020" 35 , artykułu "decyzji rządu nr 383/2021" 36 , "decyzji rządu nr 1072/2021" 37 oraz "decyzji rządu nr 496/2022" 38 , o których mowa we wniosku, przewidziano tymczasowe finansowanie kosztów wynagrodzeń związanych z utworzeniem 2 000 nowych stanowisk w celu zasilenia dyrekcji ds. zdrowia i publicznych służb ratunkowych (po 1 000 w każdej z nich) w celu przeciwdziałania rozprzestrzenianiu się COVID-19.
(19) W artykule ust. 3 "decyzji rządu nr 1035/2020" 39 , o której mowa we wniosku, przyznaje się premię w wysokości 75-85 % wynagrodzenia podstawowego dla wyspecjalizowanego personelu medycznego i pomocniczego personelu medycznego z placówek ochrony zdrowia publicznego lub ich struktur, w stosownych przypadkach, oraz dla wyspecjalizowanego personelu z pozaklinicznych struktur medycznych bezpośrednio zaangażowanego w transport, zaopatrzenie oraz ocenę, diagnostykę i leczenie pacjentów chorujących na COVID-19.
(20) W "decyzji rządu nr 1031/2020" 40 i "nadzwyczajnym rozporządzeniu rządu nr 3/2021" 41 , o których mowa we wniosku, przewidziano płatności dla pracowników medycznosanitarnych i osób prowadzących rejestrację medyczną, którzy wykonują swoją pracę w ośrodkach szczepień przeciwko COVID-19 zorganizowanych w innych miejscach niż placówki ochrony zdrowia. W ramach tego środka finansowano również wydatki bieżące i kapitałowe, aby zapewnić funkcjonowanie ośrodków szczepień (zorganizowanych w miejscach innych niż placówki ochrony zdrowia).
(21) W "nadzwyczajnym rozporządzeniu rządu nr 3/2021" 42 i "decyzji rządu nr 1031/2020" 43 , o których mowa we wniosku, przewidziano płatności dla pracowników medycznosanitarnych i osób prowadzących rejestrację medyczną, którzy wykonują swoją pracę w ośrodkach szczepień przeciwko COVID-19 zorganizowanych w placówkach ochrony zdrowia, a także wypłacanie wynagrodzenia lekarzom rodzinnym za czynności wykonywane w tym celu.
(22) W "decyzji rządu nr 1031/2020" 44 , o której mowa we wniosku Rumunii z 26 maja 2022 r., uregulowano kwestię zakupu dawek szczepionki przeciwko COVID-19. Komisja zawarła umowy ramowe w imieniu i na potrzeby państw członkowskich.
(23) "Decyzją rządu nr 201/2020" 45 , "decyzją rządu nr 1103/2020" 46 i "rozporządzeniem Ministerstwa Zdrowia nr 725/2020" 47 , o których mowa we wniosku, uregulowano kwestię wydatków na czas kwarantanny osób przebywających w wyznaczonych obszarach z potwierdzonym rozpoznaniem COVID-19, osób umieszczonych w wykazie utworzonym na podstawie metodyki monitorowania COVID-19 oraz pracowników medycznych, u których rozpoznano COVID-19, a które nie wymagają hospitalizacji, lub pracowników, którzy mieli kontakt z pacjentami i zdecydowali się pozostać poza miejscem zamieszkania. Środek ten obejmuje zasiłki ogólne (na artykuły takie jak żywność, zakwaterowanie, transport i leki).
(24) Na mocy "decyzji rządu nr 1092/2020" 48 , "decyzji rządu nr 380/2021" 49 , "decyzji rządu nr 1017/2021" 50 oraz "decyzji rządu nr 1190/2021" 51 przewidziano zakup leku remdesivir i leku z przeciwciałami monoklonalnymi przeznaczonego do leczenia COVID-19, zawierającego kasiriwimab i imdevimab. Komisja przeprowadziła w imieniu państw członkowskich procedury udzielania zamówień na oba leki w ramach umów ramowych 52 , o których mowa we wniosku.
(25) W "rozporządzeniu Ministra Zdrowia nr 487/2020" 53 , o którym mowa we wniosku, przewidziano zakup produktów leczniczych przeznaczonych do leczenia pacjentów zakażonych wirusem wywołujący COVID-19. Ministerstwo Zdrowia zawarło umowę ramową na zakup leku tocilizumabum.
(26) W "rozporządzeniu rządu nr 19/2021" 54 i "ustawie nr 55/2020" 55 , o których mowa we wniosku, przewidziano zachęty w postaci bonów na posiłki w wysokości 100 RON dla osób w pełni zaszczepionych.
(27) W art. 5 "nadzwyczajnego rozporządzenia rządu nr 131/2020" 56 , o którym mowa we wniosku, przewidziano tymczasowe podwyższenie o 30 % wynagrodzenia podstawowego pracowników prefektur zajmujących się zapobieganiem skutkom COVID-19 i ich zwalczaniem na okres od sierpnia 2020 r. do lutego 2021 r.
(28) "Nadzwyczajne rozporządzenie rządu nr 186/2020" 57 , o którym mowa we wniosku, obejmowało koszty zatrudnienia 200 dodatkowych lekarzy rezydentów na potrzeby walki z pandemią.
(29) W "nadzwyczajnym rozporządzeniu rządu nr 11/2020" 58 , o którym mowa we wniosku, przewidziano zakup produktów medycznych i środków ochrony indywidualnej na potrzeby walki z pandemią (np. obuwia ochronnego, rękawic, masek, respiratorów i noszy) w celu gromadzenia i uzupełniania zapasów medycznych na wypadek sytuacji nadzwyczajnych.
(30) W "ustawie nr 319/2006" 59 , "ustawie nr 55/2020" 60 oraz "wspólnym rozporządzeniu Ministra Pracy i Ministra Zdrowia nr 3577/831/2020" 61 , o których mowa we wniosku, uregulowano zakup materiałów ochrony sanitarnej dla pracowników Ministerstwa Spraw Wewnętrznych.
(31) W "nadzwyczajnym rozporządzeniu rządu nr 197/2020" 62 , o którym mowa we wniosku, przewidziano płatności dla studentów medycyny pracujących jako wolontariusze w szpitalach lub instytucjach opieki zdrowotnej w celu zapewnienia wsparcia w sytuacjach nadzwyczajnych.
(32) W "rozporządzeniu Ministra Zdrowia nr 487/2020" 63 , o którym mowa we wniosku, przewidziano zakup dwóch produktów farmaceutycznych (molnupiravir i anakinra), które są stosowane w leczeniu pacjentów chorujących na COVID-19.
(33) W art. 51 "ustawy nr 95/2006" 64 , w "decyzji rządu nr 155/2017" 65 oraz w "rozporządzeniu Ministra Zdrowia nr 377/2017" 66 , o których mowa we wniosku, uregulowano finansowanie testów na COVID-19 na poziomie wyspecjalizowanych jednostek. Usługi laboratoryjnych testów RT-PCR finansowane w ramach krajowego programu monitorowania i zwalczania priorytetowych chorób zakaźnych wykonywane są na kategoriach osób określonych w nowej metodyce monitorowania zespołu ostrej niewydolności oddechowej COVID-19 lub w rozporządzeniu Ministra Zdrowia.
(34) W "rozporządzeniu Ministra Zdrowia nr 58/4/2022" 67 , o którym mowa we wniosku, uregulowano finansowanie wykonywania testów na COVID-19 przez lekarzy rodzinnych. Testy wykonywane przez lekarzy rodzinnych finansowane są w ramach transferów z budżetu państwa, poprzez budżet Ministerstwa Zdrowia, do budżetu jednolitego krajowego funduszu ubezpieczenia zdrowotnego.
(35) Rumunia spełnia warunki dotyczące zwrócenia się z wnioskiem o pomoc finansową, które określono w art. 3 rozporządzenia (UE) 2020/672. Rumunia przedstawiła Komisji odpowiednie dowody potwierdzające, że faktyczne i planowane wydatki publiczne wzrosły o 3 321 482 911 EUR od 1 lutego 2020 r. w związku ze środkami krajowymi przyjętymi w celu złagodzenia skutków społeczno-gospodarczych pandemii COVID-19. Stanowi to nagły i znaczny wzrost, ponieważ dotyczy on zarówno nowych środków, jak i przedłużenia istniejących środków krajowych bezpośrednio dotyczących mechanizmów zmniejszonego wymiaru czasu pracy i podobnych środków, które obejmują znaczną część przedsiębiorstw i ludności aktywnej zawodowo w Rumunii. Rumunia zamierza sfinansować 353 704 624 EUR zwiększonej kwoty wydatków ze środków unijnych.
(36) Komisja skonsultowała się z Rumunią oraz zweryfikowała nagły i znaczny wzrost faktycznych i planowanych wydatków publicznych związanych bezpośrednio z mechanizmami zmniejszonego wymiaru czasu pracy oraz podobnymi środkami, a także z korzystaniem ze środków ochrony zdrowia związanych z pandemią COVID-19, o których mowa we wniosku, zgodnie z art. 6 rozporządzenia (UE) 2020/672.
(37) Poniesione przez Rumunię wydatki na środki ochrony zdrowia, łącznie z dodatkowymi lub przedłużonymi środkami ochrony zdrowia, o których mowa w motywach 14-34, wynoszą 2 141 579 582 EUR. Zważywszy na konieczność zapewnienia pomocniczego charakteru tej kategorii środków, należy zmniejszyć kwotę pomocy finansowej na wsparcie środków związanych z ochroną zdrowia, gdyż powinna ona stanowić mniej niż połowę całkowitej pomocy finansowej zaplanowanej na wszystkie kwalifikujące się środki.
(38) Pomoc finansowa już przyznana w drodze decyzji wykonawczej (UE) 2020/1355 powinna zatem obejmować również nowe środki, o których mowa w motywach 11 i 12 oraz 16-34.
(39) Pomoc finansową przyznaną w drodze decyzji wykonawczej (UE) 2020/1355 należy zmniejszyć z 4 099 244 587 EUR do 3 000 000 000 EUR. Rumunia podtrzymuje swoje zobowiązanie do pełnego wykorzystania przyznanej pomocy finansowej i powinna określić dalsze środki kwalifikowalne, w przypadku gdy istniejące środki okażą się niewystarczające.
(40) Rumunia i Komisja powinny uwzględnić niniejszą decyzję w umowie pożyczki, o której mowa w art. 8 ust. 2 rozporządzenia (UE) 2020/672.
(41) Niniejsza decyzja powinna pozostawać bez uszczerbku dla wyniku procedur dotyczących zakłóceń funkcjonowania rynku wewnętrznego, które mogą zostać podjęte, w szczególności zgodnie z art. 107 i 108 TFUE. Niniejsza decyzja nie uchyla obowiązku powiadomienia Komisji przez państwo członkowskie, na podstawie art. 108 Traktatu, o przypadkach potencjalnej pomocy państwa.
(42) Rumunia powinna regularnie przedstawiać Komisji informacje dotyczące realizacji planowanych wydatków publicznych, aby umożliwić Komisji ocenę stopnia realizacji tych wydatków przez Rumunię,
PRZYJMUJE NINIEJSZĄ DECYZJĘ:
W imieniu Rady | |
Przewodniczący | |
Z. NEKULA |
W ciągu pierwszych 5 miesięcy obowiązywania mechanizmu konsultacji społecznych projektów ustaw udział w nich wzięły 24 323 osoby. Najpopularniejszym projektem w konsultacjach była nowelizacja ustawy o broni i amunicji. W jego konsultacjach głos zabrało 8298 osób. Podczas pierwszych 14 miesięcy X kadencji Sejmu RP (2023–2024) jedynie 17 proc. uchwalonych ustaw zainicjowali posłowie. Aż 4 uchwalone ustawy miały źródła w projektach obywatelskich w ciągu 14 miesięcy Sejmu X kadencji – to najważniejsze skutki reformy Regulaminu Sejmu z 26 lipca 2024 r.
24.04.2025Senat bez poprawek przyjął w środę ustawę, która obniża składkę zdrowotną dla przedsiębiorców. Zmiana, która wejdzie w życie 1 stycznia 2026 roku, ma kosztować budżet państwa 4,6 mld zł. Według szacunków Ministerstwo Finansów na reformie ma skorzystać około 2,5 mln przedsiębiorców. Teraz ustawa trafi do prezydenta Andrzaja Dudy.
23.04.2025Rada Ministrów przyjęła we wtorek, 22 kwietnia, projekt ustawy o zmianie ustawy – Prawo geologiczne i górnicze, przedłożony przez minister przemysłu. Chodzi o wyznaczenie podmiotu, który będzie odpowiedzialny za monitorowanie i egzekwowanie przepisów w tej sprawie. Nowe regulacje dotyczą m.in. dokładności pomiarów, monitorowania oraz raportowania emisji metanu.
22.04.2025Na wtorkowym posiedzeniu rząd przyjął przepisy zmieniające rozporządzenie w sprawie zakazu stosowania materiału siewnego odmian kukurydzy MON 810, przedłożone przez ministra rolnictwa i rozwoju wsi. Celem nowelizacji jest aktualizacja listy odmian genetycznie zmodyfikowanej kukurydzy, tak aby zakazać stosowania w Polsce upraw, które znajdują się w swobodnym obrocie na terytorium 10 państw Unii Europejskiej.
22.04.2025Od 18 kwietnia policja oraz żandarmeria wojskowa będą mogły karać tych, którzy bez zezwolenia m.in. fotografują i filmują szczególnie ważne dla bezpieczeństwa lub obronności państwa obiekty resortu obrony narodowej, obiekty infrastruktury krytycznej oraz ruchomości. Obiekty te zostaną specjalnie oznaczone.
17.04.2025Kompleksową modernizację instytucji polskiego rynku pracy poprzez udoskonalenie funkcjonowania publicznych służb zatrudnienia oraz form aktywizacji zawodowej i podnoszenia umiejętności kadr gospodarki przewiduje podpisana w czwartek przez prezydenta Andrzeja Dudę ustawa z dnia 20 marca 2025 r. o rynku pracy i służbach zatrudnienia. Ustawa, co do zasady, wejdzie w życie pierwszego dnia miesiąca następującego po upływie 14 dni od dnia ogłoszenia.
11.04.2025Identyfikator: | Dz.U.UE.L.2022.191.72 |
Rodzaj: | Decyzja |
Tytuł: | Decyzja wykonawcza 2022/1262 zmieniająca decyzję wykonawczą (UE) 2020/1355 w sprawie udzielenia Rumunii tymczasowego wsparcia na podstawie rozporządzenia (UE) 2020/672 w celu zmniejszenia zagrożeń związanych z bezrobociem w sytuacji nadzwyczajnej, jaka wystąpiła w związku z pandemią COVID-19 |
Data aktu: | 18/07/2022 |
Data ogłoszenia: | 20/07/2022 |