uwzględniając Traktat o funkcjonowaniu Unii Europejskiej,
uwzględniając rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) nr 648/2012 z dnia 4 lipca 2012 r. w sprawie instrumentów pochodnych będących przedmiotem obrotu poza rynkiem regulowanym, kontrahentów centralnych i repozytoriów transakcji 1 , w szczególności jego art. 81 ust. 5 akapit czwarty w związku z jego art. 81 ust. 5 akapit pierwszy lit. d), a także mając na uwadze, co następuje:
(1) W celu skutecznego i wydajnego porównywania i agregowania danych repozytoria transakcji powinny korzystać ze wzorów w formacie XML i komunikatów XML opracowanych zgodnie z metodyką określoną w normie ISO 20022 w celu udzielania dostępu do szczegółowych informacji dotyczących instrumentów pochodnych oraz komunikacji z podmiotami, o których mowa w art. 81 ust. 3 rozporządzenia (UE) nr 648/2012. Nie powinno to uniemożliwiać repozytoriom transakcji i odpowiednim podmiotom uzgodnienia stosowania formatów innych niż XML do przekazywania szczegółowych informacji dotyczących instrumentów pochodnych lub zapewniania dostępu do tych informacji.
(2) Szczegółowe informacje dotyczące zgłoszonych instrumentów pochodnych, które repozytoria transakcji udostępniają podmiotom wymienionym w art. 81 ust. 3 rozporządzenia (UE) nr 648/2012 we wzorach w formacie XML opracowanych zgodnie z normą ISO 20022, powinny zawierać te same dane, co informacje przekazywane, stosownie do przypadku, przez kontrahentów, podmioty odpowiedzialne za zgłaszanie i podmioty przekazujące zgłoszenie.
(3) Informacje, do których powinny mieć dostęp podmioty wymienione w art. 81 ust. 3 rozporządzenia (UE) nr 648/2012, powinny obejmować szczegółowe informacje dotyczące instrumentów pochodnych, których zgłoszenia zostały odrzucone przez repozytoria transakcji, lub szczegółowe informacje dotyczące instrumentów pochodnych, których zgłoszenia zostały przyjęte, ale w odniesieniu do których repozytoria transakcji dokonały zastrzeżenia, a także szczegółowe informacje będące wynikiem przeprowadzenia procedury uzgadniania danych dotyczących instrumentów pochodnych, o której mowa w art. 19 rozporządzenia delegowanego Komisji (UE) nr 150/2013 2 .
(4) W przypadku gdy Komisja przyjęła akt wykonawczy stwierdzający, że ramy prawne państwa trzeciego spełniają warunki przewidziane w art. 76a ust. 2 rozporządzenia (UE) nr 648/2012, repozytorium transakcji powinno udzielić odpowiedniemu organowi tego państwa trzeciego dostępu do danych, uwzględniając uprawnienia i obowiązki danego organu państwa trzeciego.
(5) W celu zapewnienia ustandaryzowanego i zharmonizowanego podejścia do dostępu do szczegółowych informacji dotyczących instrumentów pochodnych oraz zmniejszenia obciążenia administracyjnego zarówno dla podmiotów wymienionych w art. 81 ust. 3 rozporządzenia (UE) nr 648/2012, jak i dla repozytoriów transakcji, należy doprecyzować zadania repozytoriów transakcji w zakresie udzielania dostępu do szczegółowych informacji dotyczących instrumentów pochodnych. Repozytoria transakcji powinny wyznaczyć osobę odpowiedzialną za utrzymywanie kontaktów z podmiotami wymienionymi w art. 81 ust. 3 rozporządzenia (UE) nr 648/2012. Powinny one również udostępnić na swojej stronie internetowej instrukcje dla tych podmiotów, wyjaśniając, w jaki sposób należy zwrócić się o dostęp do danych przechowywanych przez repozytorium transakcji. Ponadto, aby ułatwić składanie przez te podmioty wniosków o dostęp do odpowiednich danych, repozytoria transakcji powinny przygotować standardowy formularz, który pomógłby tym podmiotom w przekazywaniu repozytoriom transakcji informacji umożliwiających repozytoriom transakcji ustanowienie wymogów dotyczących dostępu do danych. Ponadto repozytoria transakcji powinny powinny dokonać ustaleń technicznych, które są niezbędne, by podmioty wymienione w art. 81 ust. 3 rozporządzenia (UE) nr 648/2012 mogły uzyskać dostęp do szczegółowych informacji dotyczących zgłaszanych instrumentów pochodnych.
(6) Należy zatem odpowiednio zmienić rozporządzenie delegowane Komisji (UE) nr 151/2013 3 .
(7) Podstawę niniejszego rozporządzenia stanowi projekt regulacyjnych standardów technicznych, który Europejski Urząd Nadzoru Giełd i Papierów Wartościowych przedłożył Komisji po zasięgnięciu opinii członków Europejskiego Systemu Banków Centralnych.
(8) Europejski Urząd Nadzoru Giełd i Papierów Wartościowych przeprowadził otwarte konsultacje publiczne w zakresie projektu regulacyjnych standardów technicznych, który stanowi podstawę niniejszego rozporządzenia, dokonał analizy potencjalnych powiązanych kosztów i korzyści oraz zwrócił się o poradę do Grupy Interesariuszy z Sektora Giełd i Papierów Wartościowych powołanej na podstawie art. 37 rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) nr 1095/2010 4 .
(9) Aby zapewnić kontrahentom i repozytoriom transakcji wystarczająco dużo czasu na dostosowanie się do nowych wymogów określonych w rozporządzeniu wykonawczym Komisji (UE) 2022/1860 5 , należy odroczyć datę rozpoczęcia stosowania przepisów dotyczących nowych pól danych,
PRZYJMUJE NINIEJSZE ROZPORZĄDZENIE:
Sporządzono w Brukseli dnia 10 czerwca 2022 r.
W ciągu pierwszych 5 miesięcy obowiązywania mechanizmu konsultacji społecznych projektów ustaw udział w nich wzięły 24 323 osoby. Najpopularniejszym projektem w konsultacjach była nowelizacja ustawy o broni i amunicji. W jego konsultacjach głos zabrało 8298 osób. Podczas pierwszych 14 miesięcy X kadencji Sejmu RP (2023–2024) jedynie 17 proc. uchwalonych ustaw zainicjowali posłowie. Aż 4 uchwalone ustawy miały źródła w projektach obywatelskich w ciągu 14 miesięcy Sejmu X kadencji – to najważniejsze skutki reformy Regulaminu Sejmu z 26 lipca 2024 r.
24.04.2025Senat bez poprawek przyjął w środę ustawę, która obniża składkę zdrowotną dla przedsiębiorców. Zmiana, która wejdzie w życie 1 stycznia 2026 roku, ma kosztować budżet państwa 4,6 mld zł. Według szacunków Ministerstwo Finansów na reformie ma skorzystać około 2,5 mln przedsiębiorców. Teraz ustawa trafi do prezydenta Andrzaja Dudy.
23.04.2025Rada Ministrów przyjęła we wtorek, 22 kwietnia, projekt ustawy o zmianie ustawy – Prawo geologiczne i górnicze, przedłożony przez minister przemysłu. Chodzi o wyznaczenie podmiotu, który będzie odpowiedzialny za monitorowanie i egzekwowanie przepisów w tej sprawie. Nowe regulacje dotyczą m.in. dokładności pomiarów, monitorowania oraz raportowania emisji metanu.
22.04.2025Na wtorkowym posiedzeniu rząd przyjął przepisy zmieniające rozporządzenie w sprawie zakazu stosowania materiału siewnego odmian kukurydzy MON 810, przedłożone przez ministra rolnictwa i rozwoju wsi. Celem nowelizacji jest aktualizacja listy odmian genetycznie zmodyfikowanej kukurydzy, tak aby zakazać stosowania w Polsce upraw, które znajdują się w swobodnym obrocie na terytorium 10 państw Unii Europejskiej.
22.04.2025Od 18 kwietnia policja oraz żandarmeria wojskowa będą mogły karać tych, którzy bez zezwolenia m.in. fotografują i filmują szczególnie ważne dla bezpieczeństwa lub obronności państwa obiekty resortu obrony narodowej, obiekty infrastruktury krytycznej oraz ruchomości. Obiekty te zostaną specjalnie oznaczone.
17.04.2025Kompleksową modernizację instytucji polskiego rynku pracy poprzez udoskonalenie funkcjonowania publicznych służb zatrudnienia oraz form aktywizacji zawodowej i podnoszenia umiejętności kadr gospodarki przewiduje podpisana w czwartek przez prezydenta Andrzeja Dudę ustawa z dnia 20 marca 2025 r. o rynku pracy i służbach zatrudnienia. Ustawa, co do zasady, wejdzie w życie pierwszego dnia miesiąca następującego po upływie 14 dni od dnia ogłoszenia.
11.04.2025Identyfikator: | Dz.U.UE.L.2022.262.34 |
Rodzaj: | Rozporządzenie |
Tytuł: | Rozporządzenie delegowane 2022/1856 zmieniające regulacyjne standardy techniczne ustanowione w rozporządzeniu delegowanym (UE) nr 151/2013 poprzez doprecyzowanie procedury dostępu do szczegółowych informacji dotyczących instrumentów pochodnych oraz ustaleń technicznych i operacyjnych dotyczących dostępu do nich |
Data aktu: | 10/06/2022 |
Data ogłoszenia: | 07/10/2022 |
Data wejścia w życie: | 29/04/2024, 27/10/2022 |