uwzględniając Traktat o funkcjonowaniu Unii Europejskiej, w szczególności art. 132 ust. 3,
uwzględniając Statut Europejskiego Systemu Banków Centralnych i Europejskiego Banku Centralnego, w szczególności art. 5 i 34,
uwzględniając rozporządzenie Rady (WE) nr 2532/98 z dnia 23 listopada 1998 r. dotyczące uprawnień Europejskiego Banku Centralnego do nakładania sankcji 1 , w szczególności art. 6 ust. 2,
uwzględniając rozporządzenie Rady (WE) nr 2533/98 z dnia 23 listopada 1998 r. dotyczące zbierania informacji statystycznych przez Europejski Bank Centralny 2 , w szczególności art. 7,
(1) Zgodnie z art. 7 ust. 1 rozporządzenia (WE) nr 2533/98 Europejski Bank Centralny (EBC) może nakładać sankcje na podmioty sprawozdające za nieprzestrzeganie wymogów sprawozdawczości statystycznej.
(2) Zgodnie z art. 2 ust. 2 rozporządzenia (WE) nr 2532/98 przy podejmowaniu decyzji dotyczącej nałożenia sankcji oraz przy podejmowaniu decyzji dotyczącej właściwej sankcji EBC kieruje się zasadą proporcjonalności. Ponadto art. 2 ust. 3 tego rozporządzenia zawiera niewyczerpujący wykaz szczególnych okoliczności, które, w odpowiednich przypadkach, EBC ma obowiązek uwzględniać.
(3) Rozporządzenie Europejskiego Banku Centralnego (WE) nr 2157/1999 (EBC/1999/4) 3 określa procedurę przedkładania Zarządowi EBC propozycji przez jednostkę dochodzeniową EBC lub przez właściwy krajowy bank centralny w celu ustalenia, czy dany podmiot sprawozdający popełnił domniemane naruszenie i określenia wysokości sankcji, która ma zostać nałożona, a także dopuszcza uproszczoną procedurę w celu nałożenia sankcji za drobniejsze naruszenia przepisów.
(4) Aby zapewnić równe traktowanie podmiotów sprawozdających oraz zgodność z wymogami art. 9 rozporządzenia Europejskiego Banku Centralnego (UE) 2022/1917 (EBC/2022/31) 4 , EBC powinien określić metodologię obliczania przez właściwe banki centralne Eurosystemu proponowanej wysokości sankcji. Obliczeń powinno się dokonywać w dwóch etapach. Najpierw oblicza się kwotę podstawową w oparciu o aspekty ilościowe domniemanego naruszenia, a następnie uwzględnia się inne istotne okoliczności i informacje, w wyniku których kwota podstawowa może zostać dostosowana.
(5) Z tego powodu oraz w celu zapewnienia przejrzystości i bezstronności decyzji EBC przy nakładaniu sankcji na podmioty sprawozdające metodologia ta powinna szczegółowo określać aspekty ilościowe stosowane przy obliczaniu kwoty podstawowej. Ponadto metodologia ta powinna zawierać wytyczne dotyczące okoliczności i informacji, które w stosownych wypadkach powinny być uwzględniane przez właściwy bank centralny Eurosystemu przy obliczaniu proponowanej wysokości sankcji.
(6) Chociaż zasadniczo do określenia wielkości ekonomicznej podmiotu sprawozdającego, który nie spełnia wymogów sprawozdawczości statystycznej, powinno się brać pod uwagę sumę aktywów tego podmiotu, przy określaniu rozmiaru podmiotu sprawozdającego, który nie spełnia określonych rodzajów wymogów sprawozdawczych, na przykład dotyczących statystyki płatności, określonych w rozporządzeniu Europejskiego Banku Centralnego (UE) nr 1409/2013 (EBC/2013/43) 5 , oraz dotyczących przechowywanych papierów wartościowych, określonych w rozporządzeniu Europejskiego Banku Centralnego (UE) nr 1011/2012 (EBC/2012/24) 6 , bardziej odpowiednimi wskaźnikami wielkości ekonomicznej podmiotu sprawozdającego do celów obliczania kwoty podstawowej są: liczba jego klientów, całkowita wartość jego transakcji płatniczych lub całkowita wartość papierów wartościowych zdeponowanych u powiernika. Do tych celów należy również uwzględniać wielkość ekonomiczną podmiotu sprawozdającego, który nie spełnia wymogów sprawozdawczości statystycznej, w stosunku do wielkości ekonomicznej referencyjnej populacji sprawozdawczej - w przypadku statystyki rynku pieniężnego określonej w rozporządzeniu Europejskiego Banku Centralnego (UE) nr 1333/2014 (EBC/2014/48) 7 lub odpowiedniej rzeczywistej populacji sprawozdawczej - w każdym innym przypadku.
(7) Dla celów regularnego tworzenia statystyk rynku pieniężnego zgodnie z wymogami rozporządzenia (UE) nr 1333/2014 (EBC/2014/48) błędy w danych dotyczących segmentu transakcji niezabezpieczonych, które nie zostaną skorygowane przed terminem przekazania danych wyznaczonym przez EBC lub KBC, mogą skutkować nałożeniem sankcji, ponieważ terminowe otrzymywanie dokładnych i kompletnych informacji statystycznych dotyczących segmentu transakcji niezabezpieczonych, zgodnych z wysokimi standardami rzetelności ma kluczowe znaczenie dla realizacji zadań EBC w zakresie polityki pieniężnej. Z tego powodu, a także w celu zapewnienia spójności ze stosowaniem rozporządzenia (UE) 2022/1917 (EBC/2022/31), właściwe i odpowiednie jest, aby banki centralne Eurosys- temu stosowały niniejszą decyzję po upływie trzech miesięcy od dnia powiadomienia w przypadkach nieprzestrzegania wymogów sprawozdawczości statystycznej wynikających z rozporządzenia (UE) nr 1333/2014 (EBC/2014/48).
(8) W celu zapewnienia spójnego stosowania zharmonizowanych zasad KBC i EBC powinny stosować się do niniejszej decyzji od tego samego dnia, od którego stosowane będzie rozporządzenie (UE) 2022/1917 (EBC/2022/31).
(9) Jednakże w celu zapewnienia ciągłości i jasności należy zapewnić, aby właściwe KBC i EBC kontynuowały przestrzeganie wymogów decyzji EBC/2010/10 8 w przypadkach domniemanych naruszeń, które miały miejsce przed odpowiednią datą rozpoczęcia stosowania niniejszej decyzji, w tym w przypadkach powtarzających się naruszeń, gdy jeden lub więcej przypadków naruszenia ma miejsce przed odpowiednią datą rozpoczęcia stosowania niniejszej decyzji i po niej.
(10) Zasady stosowane przez EBC przy obliczaniu sankcji za okres sprawozdawczy grudzień 2004 r. w odniesieniu do miesięcznych wymogów sprawozdawczych oraz za czwarty kwartał 2004 r. w odniesieniu do kwartalnych wymogów sprawozdawczych w przypadku naruszenia wymogów sprawozdawczych w zakresie statystyki bilansowej z powodu naruszenia standardów minimum określonych w załączniku IV do rozporządzenia Europejskiego Banku Centralnego (WE) nr 2423/2001 (EBC/2001/13) 9 zostały określone w zawiadomieniu Europejskiego Banku Centralnego w sprawie stosowania sankcji za naruszenie wymogów sprawozdawczości statystycznej w zakresie statystyki bilansowej 10 . Aby zapewnić pewność prawną wspomniane zawiadomienie powinno zostać wycofane,
PRZYJMUJE NINIEJSZĄ DECYZJĘ:
W ciągu pierwszych 5 miesięcy obowiązywania mechanizmu konsultacji społecznych projektów ustaw udział w nich wzięły 24 323 osoby. Najpopularniejszym projektem w konsultacjach była nowelizacja ustawy o broni i amunicji. W jego konsultacjach głos zabrało 8298 osób. Podczas pierwszych 14 miesięcy X kadencji Sejmu RP (2023–2024) jedynie 17 proc. uchwalonych ustaw zainicjowali posłowie. Aż 4 uchwalone ustawy miały źródła w projektach obywatelskich w ciągu 14 miesięcy Sejmu X kadencji – to najważniejsze skutki reformy Regulaminu Sejmu z 26 lipca 2024 r.
24.04.2025Senat bez poprawek przyjął w środę ustawę, która obniża składkę zdrowotną dla przedsiębiorców. Zmiana, która wejdzie w życie 1 stycznia 2026 roku, ma kosztować budżet państwa 4,6 mld zł. Według szacunków Ministerstwo Finansów na reformie ma skorzystać około 2,5 mln przedsiębiorców. Teraz ustawa trafi do prezydenta Andrzaja Dudy.
23.04.2025Rada Ministrów przyjęła we wtorek, 22 kwietnia, projekt ustawy o zmianie ustawy – Prawo geologiczne i górnicze, przedłożony przez minister przemysłu. Chodzi o wyznaczenie podmiotu, który będzie odpowiedzialny za monitorowanie i egzekwowanie przepisów w tej sprawie. Nowe regulacje dotyczą m.in. dokładności pomiarów, monitorowania oraz raportowania emisji metanu.
22.04.2025Na wtorkowym posiedzeniu rząd przyjął przepisy zmieniające rozporządzenie w sprawie zakazu stosowania materiału siewnego odmian kukurydzy MON 810, przedłożone przez ministra rolnictwa i rozwoju wsi. Celem nowelizacji jest aktualizacja listy odmian genetycznie zmodyfikowanej kukurydzy, tak aby zakazać stosowania w Polsce upraw, które znajdują się w swobodnym obrocie na terytorium 10 państw Unii Europejskiej.
22.04.2025Od 18 kwietnia policja oraz żandarmeria wojskowa będą mogły karać tych, którzy bez zezwolenia m.in. fotografują i filmują szczególnie ważne dla bezpieczeństwa lub obronności państwa obiekty resortu obrony narodowej, obiekty infrastruktury krytycznej oraz ruchomości. Obiekty te zostaną specjalnie oznaczone.
17.04.2025Kompleksową modernizację instytucji polskiego rynku pracy poprzez udoskonalenie funkcjonowania publicznych służb zatrudnienia oraz form aktywizacji zawodowej i podnoszenia umiejętności kadr gospodarki przewiduje podpisana w czwartek przez prezydenta Andrzeja Dudę ustawa z dnia 20 marca 2025 r. o rynku pracy i służbach zatrudnienia. Ustawa, co do zasady, wejdzie w życie pierwszego dnia miesiąca następującego po upływie 14 dni od dnia ogłoszenia.
11.04.2025Identyfikator: | Dz.U.UE.L.2022.263.59 |
Rodzaj: | Decyzja |
Tytuł: | Decyzja EBC/2022/32 (2022/1921) w sprawie metodologii obliczania wysokości sankcji za domniemane naruszenia wymogów sprawozdawczości statystycznej |
Data aktu: | 29/09/2022 |
Data ogłoszenia: | 10/10/2022 |
Data wejścia w życie: | 31/01/2023, 30/04/2024 |