uwzględniając Traktat o funkcjonowaniu Unii Europejskiej,
uwzględniając rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2021/953 z dnia 14 czerwca 2021 r. w sprawie ram wydawania, weryfikowania i uznawania interoperacyjnych zaświadczeń o szczepieniu, o wyniku testu i o powrocie do zdrowia w związku z COVID-19 (unijne cyfrowe zaświadczenie COVID) w celu ułatwienia swobodnego przemieszczania się w czasie pandemii COVID-19 1 , w szczególności jego art. 8 ust. 2,
(1) Rozporządzenie (UE) 2021/953 określa ramy wydawania, weryfikowania i uznawania interoperacyjnych zaświadczeń o szczepieniu, o wyniku testu i o powrocie do zdrowia w związku z COVID-19 ("unijne cyfrowe zaświadczenie COVID") w celu ułatwienia ich posiadaczom korzystania z prawa do swobodnego przemieszczania się w czasie pandemii COVID-19. Wspomniane wyżej rozporządzenie ma się również przyczynić do ułatwienia stopniowego znoszenia w skoordynowany sposób ograniczeń swobodnego przemieszczania się wprowadzonych przez państwa członkowskie, zgodnie z prawem Unii, w celu ograniczenia rozprzestrzeniania się SARS-CoV-2.
(2) Rozporządzenie (UE) 2021/953 umożliwia uznawanie zaświadczeń COVID-19 wydawanych obywatelom Unii i członkom ich rodzin przez państwa trzecie, jeżeli Komisja stwierdzi, że takie zaświadczenia COVID-19 są wydawane zgodnie z normami, które należy uznać za równoważne normom ustanowionym na podstawie tego rozporządzenia. Ponadto zgodnie z rozporządzeniem Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2021/954 2 państwa członkowskie muszą stosować przepisy określone w rozporządzeniu (UE) 2021/953 do obywateli państw trzecich, którzy nie są objęci zakresem stosowania tego rozporządzenia, ale którzy legalnie przebywają lub zamieszkują na ich terytorium i są uprawnieni do podróżowania do innych państw członkowskich zgodnie z prawem Unii. W związku z tym wszelkie ustalenia dotyczące równoważności określone w niniejszej decyzji powinny mieć zastosowanie do zaświadczeń o szczepieniu i o wyniku testu w związku z COVID-19 wydawanych obywatelom Unii i członkom ich rodzin przez Nową Zelandię w odniesieniu do Wysp Cooka, Niue i Tokelau. Podobnie na podstawie rozporządzenia (UE) 2021/954 takie ustalenia dotyczące równoważności powinny mieć również zastosowanie do zaświadczeń o szczepieniu i o wyniku testu w związku z COVID-19 wydawanych przez Nową Zelandię w odniesieniu do Wysp Cooka, Niue i Tokelau obywatelom państw trzecich legalnie przebywającym lub zamieszkującym na terytorium państw członkowskich na warunkach określonych w tym rozporządzeniu.
(3) 15 listopada 2021 r. Komisja przyjęła decyzję wykonawczą (UE) 2021/1993 3 ustanawiającą równoważność, w celu ułatwienia korzystania z prawa do swobodnego przemieszczania się w Unii, zaświadczeń COVID-19 wydawanych przez Nową Zelandię w ramach systemu "My Covid Record" z zaświadczeniami wydawanymi zgodnie z rozporządzeniem (UE) 2021/953.
(4) 19 kwietnia 2022 r. Nowa Zelandia poinformowała Komisję, że Wyspy Cooka, Niue i Tokelau zwróciły się do niej o rozszerzenie zakresu obowiązywania decyzji wykonawczej (UE) 2021/1993, tak aby objęte nim były zaświadczenia COVID-19 wydawane na Wyspach Cooka, Niue i Tokelau. Jak zauważyła Nowa Zelandia, Wyspy Cooka i Niue są samorządnymi terytoriami stowarzyszonymi z Nową Zelandią, zaś Tokelau jest terytorium zależnym Nowej Zelandii. Wniosek Nowej Zelandii został złożony w ramach wykonywania przez nią jej zobowiązania do uwzględniania żywotnych interesów Wysp Cooka, Niue i Tokelau.
(5) W tym kontekście Nowa Zelandia przekazała Komisji szczegółowe informacje dotyczące wydawania interoperacyj- nych zaświadczeń o szczepieniu i o wyniku testu w związku z COVID-19 w odniesieniu do Wysp Cooka, Niue i Tokelau w ramach systemu "My Covid Record", tj. systemu objętego decyzją wykonawczą (UE) 2021/1993. Nowa Zelandia poinformowała Komisję, że jej zdaniem zaświadczenia COVID-19 wydawane w odniesieniu do Wysp Cooka, Niue i Tokelau z wykorzystaniem systemu "My Covid Record" są wydawane zgodnie z normą i zgodnie z systemem technologicznym, które są interoperacyjne z ramami zaufania ustanowionymi rozporządzeniem (UE) 2021/953 i które umożliwiają weryfikację autentyczności, ważności i integralności zaświadczeń. W tym względzie Nowa Zelandia poinformowała Komisję, że zaświadczenia COVID-19 wydawane w odniesieniu do Wysp Cooka, Niue i Tokelau zgodnie z systemem "My Covid Record" zawierają dane, o których mowa w załączniku do rozporządzenia (UE) 2021/953.
(6) Ponadto Nowa Zelandia poinformowała Komisję, że Wyspy Cooka, Niue i Tokelau uznają interoperacyjne zaświadczenia o szczepieniu i o wyniku testu wydawane przez państwa członkowskie i państwa EOG zgodnie z rozporządzeniem (UE) 2021/953.
(7) 25 lipca 2022 r., na wniosek Nowej Zelandii złożony w imieniu Wysp Cooka, Niue i Tokelau, Komisja przeprowadziła testy techniczne, które wykazały, iż zaświadczenia o szczepieniu i o wyniku testu w związku z COVID-19 wydawane przez Nową Zelandię w odniesieniu do Wysp Cooka, Niue i Tokelau zgodnie z systemem "My Covid Record" są interoperacyjne z ramami zaufania ustanowionymi rozporządzeniem (UE) 2021/953, co umożliwia weryfikację autentyczności, ważności i integralności zaświadczeń. Komisja potwierdziła również, że zaświadczenia o szczepieniu i o wyniku testu w związku z COVID-19 wydawane przez Nową Zelandię w odniesieniu do Wysp Cooka, Niue i Tokelau zgodnie z systemem "My Covid Record" zawierają niezbędne dane.
(8) Nowa Zelandia poinformowała Komisję także o tym, że wydaje interoperacyjne zaświadczenia o szczepieniu w przypadku szczepionek przeciwko COVID-19 w odniesieniu do Wysp Cooka, Niue i Tokelau, które obecnie obejmują szczepionkę Comirnaty.
(9) Ponadto Nowa Zelandia poinformowała Komisję, że wydaje interoperacyjne zaświadczenia o wyniku testu w przypadku testów z wykorzystaniem amplifikacji kwasów nukleinowych oraz testów antygenowych zaakceptowanych przez Komitet ds. Bezpieczeństwa Zdrowia ustanowiony na mocy art. 17 decyzji Parlamentu Europejskiego i Rady nr 1082/2013/UE 4 , na podstawie zalecenia Rady z dnia 21 stycznia 2021 r. 5 , w odniesieniu do Wysp Cooka, Niue i Tokelau.
(10) W dalszej kolejności Nowa Zelandia poinformowała Komisję, że nie wydaje interoperacyjnych zaświadczeń o powrocie do zdrowia w odniesieniu do Wysp Cooka, Niue i Tokelau.
(11) Nowa Zelandia poinformowała również Komisję, że podczas weryfikacji zaświadczeń na Wyspach Cooka, Niue i Tokelau zawarte w tych zaświadczeniach dane osobowe będą przetwarzane wyłącznie w celu sprawdzenia i potwierdzenia szczepienia lub wyniku testu posiadacza zaświadczenia i nie będą następnie przechowywane.
(12) Spełnione są zatem elementy niezbędne do stwierdzenia, że zaświadczenia COVID-19 wydawane przez Nową Zelandię w odniesieniu do Wysp Cooka, Niue i Tokelau zgodnie z systemem "My Covid Record" należy uznać za równoważne z zaświadczeniami wydawanymi zgodnie z rozporządzeniem (UE) 2021/953.
(13) W związku z tym zaświadczenia COVID-19 wydawane przez Nową Zelandię w odniesieniu do Wysp Cooka, Niue i Tokelau zgodnie z systemem "My Covid Record" powinny być uznawane na warunkach, o których mowa w art. 5 ust. 5, art. 6 ust. 5 i art. 7 ust. 8 rozporządzenia (UE) 2021/953.
(14) Aby niniejsza decyzja mogła wejść w życie, należy rozszerzyć połączenie Nowej Zelandii z ramami zaufania unijnych cyfrowych zaświadczeń COVID ustanowione decyzją wykonawczą (UE) 2021/1993, tak aby obejmowało ono zaświadczenia wydawane na Wyspach Cooka, Niue i Tokelau.
(15) W celu ochrony interesów Unii, w szczególności w dziedzinie zdrowia publicznego, Komisja może skorzystać ze swoich uprawnień do zawieszenia lub uchylenia niniejszej decyzji, jeżeli warunki określone w art. 8 ust. 2 rozporządzenia (UE) 2021/953 nie są już spełniane.
(16) Ze względu na potrzebę jak najszybszego rozszerzenia połączenia Nowej Zelandii z ramami zaufania unijnych cyfrowych zaświadczeń COVID ustanowionymi rozporządzeniem (UE) 2021/953 i objęcia jego zakresem zaświadczeń wydawanych w odniesieniu do Wysp Cooka, Niue i Tokelau, niniejsza decyzja powinna wejść w życie następnego dnia po jej opublikowaniu w Dzienniku Urzędowym Unii Europejskiej.
(17) Środki przewidziane w niniejszej decyzji są zgodne z opinią komitetu ustanowionego na podstawie art. 14 rozporządzenia (UE) 2021/953,
PRZYJMUJE NINIEJSZĄ DECYZJĘ:
W ciągu pierwszych 5 miesięcy obowiązywania mechanizmu konsultacji społecznych projektów ustaw udział w nich wzięły 24 323 osoby. Najpopularniejszym projektem w konsultacjach była nowelizacja ustawy o broni i amunicji. W jego konsultacjach głos zabrało 8298 osób. Podczas pierwszych 14 miesięcy X kadencji Sejmu RP (2023–2024) jedynie 17 proc. uchwalonych ustaw zainicjowali posłowie. Aż 4 uchwalone ustawy miały źródła w projektach obywatelskich w ciągu 14 miesięcy Sejmu X kadencji – to najważniejsze skutki reformy Regulaminu Sejmu z 26 lipca 2024 r.
24.04.2025Senat bez poprawek przyjął w środę ustawę, która obniża składkę zdrowotną dla przedsiębiorców. Zmiana, która wejdzie w życie 1 stycznia 2026 roku, ma kosztować budżet państwa 4,6 mld zł. Według szacunków Ministerstwo Finansów na reformie ma skorzystać około 2,5 mln przedsiębiorców. Teraz ustawa trafi do prezydenta Andrzaja Dudy.
23.04.2025Rada Ministrów przyjęła we wtorek, 22 kwietnia, projekt ustawy o zmianie ustawy – Prawo geologiczne i górnicze, przedłożony przez minister przemysłu. Chodzi o wyznaczenie podmiotu, który będzie odpowiedzialny za monitorowanie i egzekwowanie przepisów w tej sprawie. Nowe regulacje dotyczą m.in. dokładności pomiarów, monitorowania oraz raportowania emisji metanu.
22.04.2025Na wtorkowym posiedzeniu rząd przyjął przepisy zmieniające rozporządzenie w sprawie zakazu stosowania materiału siewnego odmian kukurydzy MON 810, przedłożone przez ministra rolnictwa i rozwoju wsi. Celem nowelizacji jest aktualizacja listy odmian genetycznie zmodyfikowanej kukurydzy, tak aby zakazać stosowania w Polsce upraw, które znajdują się w swobodnym obrocie na terytorium 10 państw Unii Europejskiej.
22.04.2025Od 18 kwietnia policja oraz żandarmeria wojskowa będą mogły karać tych, którzy bez zezwolenia m.in. fotografują i filmują szczególnie ważne dla bezpieczeństwa lub obronności państwa obiekty resortu obrony narodowej, obiekty infrastruktury krytycznej oraz ruchomości. Obiekty te zostaną specjalnie oznaczone.
17.04.2025Kompleksową modernizację instytucji polskiego rynku pracy poprzez udoskonalenie funkcjonowania publicznych służb zatrudnienia oraz form aktywizacji zawodowej i podnoszenia umiejętności kadr gospodarki przewiduje podpisana w czwartek przez prezydenta Andrzeja Dudę ustawa z dnia 20 marca 2025 r. o rynku pracy i służbach zatrudnienia. Ustawa, co do zasady, wejdzie w życie pierwszego dnia miesiąca następującego po upływie 14 dni od dnia ogłoszenia.
11.04.2025Identyfikator: | Dz.U.UE.L.2022.268.46 |
Rodzaj: | Decyzja |
Tytuł: | Decyzja wykonawcza 2022/1949 ustanawiająca równoważność, w celu ułatwienia korzystania z prawa do swobodnego przemieszczania się w Unii, zaświadczeń COVID-19 wydawanych przez Nową Zelandię w odniesieniu do Wysp Cooka, Niue i Tokelau, z zaświadczeniami wydawanymi zgodnie z rozporządzeniem Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2021/953 |
Data aktu: | 13/10/2022 |
Data ogłoszenia: | 14/10/2022 |
Data wejścia w życie: | 15/10/2022 |