Rozporządzenie delegowane 2022/2300 uzupełniające rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2021/847 o przepisy dotyczące ustanowienia ram monitorowania i oceny programu Fiscalis na rzecz współpracy w dziedzinie opodatkowania

ROZPORZĄDZENIE DELEGOWANE KOMISJI (UE) 2022/2300
z dnia 30 sierpnia 2022 r.
uzupełniające rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2021/847 o przepisy dotyczące ustanowienia ram monitorowania i oceny programu Fiscalis na rzecz współpracy w dziedzinie opodatkowania

KOMISJA EUROPEJSKA,

uwzględniając Traktat o funkcjonowaniu Unii Europejskiej,

uwzględniając rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2021/847 z dnia 20 maja 2021 r. ustanawiające program "Fiscalis" na rzecz współpracy w dziedzinie opodatkowania i uchylające rozporządzenie (UE) nr 1286/2013 1 , w szczególności jego art. 14 ust. 2,

a także mając na uwadze, co następuje:

(1) Wskaźniki na potrzeby sprawozdawczości dotyczącej postępów w realizacji celów szczegółowych programu Fiscalis ustanowionego rozporządzeniem (UE) 2021/847 ("Program"), określonych w art. 3 ust. 2 tego rozporządzenia, wymieniono w załączniku II do rozporządzenia.

(2) Wskaźniki wymienione w załączniku II do rozporządzenia (UE) 2021/847, choć są odpowiednie do celów corocznego monitorowania realizacji celów, nie są wystarczające, aby umożliwić kompleksowe monitorowanie i ocenę działań w ramach Programu i wyników realizacji jego celów szczegółowych. W związku z tym należy określić dodatkowe wskaźniki, które będą stanowiły element ram monitorowania i oceny. Te dodatkowe wskaźniki powinny służyć do pomiaru realizacji, wyników i oddziaływania programu.

(3) Aby zapewnić efektywne, skuteczne i terminowe gromadzenie danych na potrzeby monitorowania i oceny Programu, należy nałożyć proporcjonalne wymogi w zakresie sprawozdawczości, które pozwolą uniknąć podwójnej sprawozdawczości i zminimalizować obciążenia administracyjne.

(4) Aby zapewnić dostosowanie do początku okresu sprawozdawczego związanego z ramami monitorowania i oceny Programu, niniejsze rozporządzenie delegowane powinno mieć zastosowanie z mocą wsteczną od dnia 1 stycznia 2022 r.,

PRZYJMUJE NINIEJSZE ROZPORZĄDZENIE:

Artykuł  1

Wskaźniki ram monitorowania i oceny oraz wymogi dotyczące sprawozdawczości

1. 
Podczas monitorowania i oceny Programu zgodnie z art. 14 i 15 rozporządzenia (UE) 2021/847 jako część ram monitorowania i oceny stosuje się następujące wskaźniki:
a)
wskaźniki określone w załączniku II do rozporządzenia (UE) 2021/847;
b)
wskaźniki określone w załączniku do niniejszego rozporządzenia, które służą do pomiaru realizacji, wyników i oddziaływania Programu.
2. 
Wskaźniki, o których mowa w ust. 1, mierzy się corocznie, z wyjątkiem wskaźników oddziaływania, o których mowa w pkt 1 lit. a) i pkt 3 załącznika do niniejszego rozporządzenia, które mierzy się co 2 lata oraz w ramach oceny śródokreso- wej i końcowej zgodnie z art. 15 rozporządzenia (UE) 2021/847.
3. 
Na żądanie Komisji odbiorcy środków pochodzących Programu przekazują Komisji dane i informacje dotyczące wskaźników, o których mowa w ust. 1, istotne jako wkład do ram monitorowania i oceny.
Artykuł  2

Wejście w życie i rozpoczęcie stosowania

Niniejsze rozporządzenie wchodzi w życie trzeciego dnia po jego opublikowaniu w Dzienniku Urzędowym Unii Europejskiej.

Niniejsze rozporządzenie stosuje się od dnia 1 stycznia 2022 r.

Niniejsze rozporządzenie wiąże w całości i jest bezpośrednio stosowane we wszystkich państwach członkowskich.

Sporządzono w Brukseli dnia 30 sierpnia 2022 r.

ZAŁĄCZNIK

Wykaz dodatkowych wskaźników w odniesieniu do ram monitorowania i oceny programu Fiscalis, o których mowa w art. 14 i 15 rozporządzenia (UE) 2021/847

A.
Wskaźniki realizacji
1.
Rozwój wspólnych komponentów europejskich systemów elektronicznych:
a)
liczba projektów w zakresie technologii informacyjnych (IT) na etapie początkowym;
b)
liczba projektów w zakresie IT na etapie wykonawczym;
c)
odsetek projektów w zakresie IT, których rzeczywisty koszt jest zgodny z planowanym;
d)
odsetek projektów w zakresie IT ze statusem "zielony" zgodnych z wymogami określonymi w wieloletnim planie strategicznym w dziedzinie podatków (MASP-T).
2.
Dostarczenie wspólnych komponentów europejskich systemów elektronicznych:
a)
liczba projektów IT skierowanych do realizacji zgodnie z wymogami prawa Unii;
b)
odsetek wspólnych komponentów europejskich systemów elektronicznych dostarczonych zgodnie z harmonogramem MASP-T;
c)
liczba zmian terminów dostarczenia wspólnych komponentów europejskich systemów elektronicznych.
3.
Niezawodność europejskich systemów elektronicznych (przepływność wspólnej sieci łączności).
4.
Niezawodność usług wsparcia informatycznego:
a)
odsetek zgłoszeń incydentów rozwiązanych terminowo;
b)
zadowolenie użytkowników ze świadczonych usług wsparcia.
5.
Poziom wsparcia na rzecz budowania zdolności zapewniany w ramach wspólnych działań (jakość wspólnych działań).
6.
Stopień znajomości programów.
B.
Wskaźniki wyników
1.
Poziom spójności przepisów prawa podatkowego i polityki podatkowej oraz ich wdrażania (wkład nowych wspólnych komponentów europejskich systemów elektronicznych w ułatwianie spójnego wdrażania prawa i polityki Unii).
2.
Korzystanie z kluczowych europejskich systemów elektronicznych w celu zwiększenia wzajemnych połączeń i wymiany informacji (liczba komunikatów wymienianych między systemami).
3.
Poziom współpracy operacyjnej między organami krajowymi:
a)
wkład nowych wspólnych komponentów europejskich systemów elektronicznych w ułatwianie współpracy operacyjnej między organami krajowymi;
b)
liczba aktywnych użytkowników na platformie współpracy online;
c)
liczba interakcji na platformie współpracy;
d)
zadowolenie użytkowników z platformy współpracy online.
4.
Wyniki operacyjne organów krajowych:
a)
wpływ nowych wspólnych komponentów europejskich systemów elektronicznych na poprawę wyników operacyjnych organów krajowych;
b)
wpływ wyników działań wspólnych oraz działań w zakresie kompetencji ludzkich na poprawę wyników operacyjnych organów krajowych.
C.
Wskaźniki oddziaływania
1.
Zmiany w zakresie ochrony interesów finansowych i gospodarczych Unii i państw członkowskich:
a)
szacowana luka w podatku od wartości dodanej;
b)
wkład współpracy administracyjnej w ochronę interesów finansowych państw członkowskich.
2.
Wkład w poprawę funkcjonowania rynku wewnętrznego (liczba postępowań w sprawie uchybienia zobowiązaniom państwa członkowskiego w odniesieniu do opodatkowania oraz liczba takich spraw na etapie przed wszczęciem postępowania).
3.
Zmiany w zakresie konkurencyjności Unii i uczciwej konkurencji w Unii (wstępne wypełnianie deklaracji podatkowych lub decyzji o wymiarze podatku).
1 Dz.U. L 188 z 28.5.2021, s. 1.

Zmiany w prawie

Lepsze prawo. W Sejmie odbyła się konferencja podsumowująca konsultacje społeczne projektów ustaw

W ciągu pierwszych 5 miesięcy obowiązywania mechanizmu konsultacji społecznych projektów ustaw udział w nich wzięły 24 323 osoby. Najpopularniejszym projektem w konsultacjach była nowelizacja ustawy o broni i amunicji. W jego konsultacjach głos zabrało 8298 osób. Podczas pierwszych 14 miesięcy X kadencji Sejmu RP (2023–2024) jedynie 17 proc. uchwalonych ustaw zainicjowali posłowie. Aż 4 uchwalone ustawy miały źródła w projektach obywatelskich w ciągu 14 miesięcy Sejmu X kadencji – to najważniejsze skutki reformy Regulaminu Sejmu z 26 lipca 2024 r.

Grażyna J. Leśniak 24.04.2025
Przedsiębiorcy zapłacą niższą składkę zdrowotną – Senat za ustawą

Senat bez poprawek przyjął w środę ustawę, która obniża składkę zdrowotną dla przedsiębiorców. Zmiana, która wejdzie w życie 1 stycznia 2026 roku, ma kosztować budżet państwa 4,6 mld zł. Według szacunków Ministerstwo Finansów na reformie ma skorzystać około 2,5 mln przedsiębiorców. Teraz ustawa trafi do prezydenta Andrzaja Dudy.

Grażyna J. Leśniak 23.04.2025
Rząd organizuje monitoring metanu

Rada Ministrów przyjęła we wtorek, 22 kwietnia, projekt ustawy o zmianie ustawy – Prawo geologiczne i górnicze, przedłożony przez minister przemysłu. Chodzi o wyznaczenie podmiotu, który będzie odpowiedzialny za monitorowanie i egzekwowanie przepisów w tej sprawie. Nowe regulacje dotyczą m.in. dokładności pomiarów, monitorowania oraz raportowania emisji metanu.

Krzysztof Koślicki 22.04.2025
Rząd zaktualizował wykaz zakazanej kukurydzy

Na wtorkowym posiedzeniu rząd przyjął przepisy zmieniające rozporządzenie w sprawie zakazu stosowania materiału siewnego odmian kukurydzy MON 810, przedłożone przez ministra rolnictwa i rozwoju wsi. Celem nowelizacji jest aktualizacja listy odmian genetycznie zmodyfikowanej kukurydzy, tak aby zakazać stosowania w Polsce upraw, które znajdują się w swobodnym obrocie na terytorium 10 państw Unii Europejskiej.

Krzysztof Koślicki 22.04.2025
Od 18 kwietnia fotografowanie obiektów obronnych i krytycznych tylko za zezwoleniem

Od 18 kwietnia policja oraz żandarmeria wojskowa będą mogły karać tych, którzy bez zezwolenia m.in. fotografują i filmują szczególnie ważne dla bezpieczeństwa lub obronności państwa obiekty resortu obrony narodowej, obiekty infrastruktury krytycznej oraz ruchomości. Obiekty te zostaną specjalnie oznaczone.

Robert Horbaczewski 17.04.2025
Prezydent podpisał ustawę o rynku pracy i służbach zatrudnienia

Kompleksową modernizację instytucji polskiego rynku pracy poprzez udoskonalenie funkcjonowania publicznych służb zatrudnienia oraz form aktywizacji zawodowej i podnoszenia umiejętności kadr gospodarki przewiduje podpisana w czwartek przez prezydenta Andrzeja Dudę ustawa z dnia 20 marca 2025 r. o rynku pracy i służbach zatrudnienia. Ustawa, co do zasady, wejdzie w życie pierwszego dnia miesiąca następującego po upływie 14 dni od dnia ogłoszenia.

Grażyna J. Leśniak 11.04.2025
Metryka aktu
Identyfikator:

Dz.U.UE.L.2022.305.1

Rodzaj: Rozporządzenie
Tytuł: Rozporządzenie delegowane 2022/2300 uzupełniające rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2021/847 o przepisy dotyczące ustanowienia ram monitorowania i oceny programu Fiscalis na rzecz współpracy w dziedzinie opodatkowania
Data aktu: 30/08/2022
Data ogłoszenia: 25/11/2022
Data wejścia w życie: 28/11/2022, 01/01/2022