(Dz.U.UE L z dnia 28 listopada 2022 r.)
KOMISJA EUROPEJSKA,
uwzględniając Traktat o funkcjonowaniu Unii Europejskiej,
uwzględniając rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2019/788 z dnia 17 kwietnia 2019 r. w sprawie europejskiej inicjatywy obywatelskiej 1 , w szczególności jego art. 6 ust. 2 i 3,
a także mając na uwadze, co następuje:
(1) 27 lipca 2022 r. do Komisji wpłynął wniosek o rejestrację europejskiej inicjatywy obywatelskiej zatytułowanej
"Europejski Dzień pod hasłem »Wszystko, co w naszej mocy«".
(2) Celem inicjatywy wyrażonym przez organizatorów jest "zaapelowanie do Komisji Europejskiej o instytucjonalizację Europejskiego Dnia pod hasłem »Wszystko, co w naszej mocy«", który ma upamiętniać dzień 26 lipca 2012 r. jako dzień mądrości instytucjonalnej i wpływowości instytucji europejskich podczas kryzysu gospodarczego. Jest to inspirujący rozdział w historii UE, który uświadamia nam funkcjonalną odporność i podstawową zdolność instytucji, narodów i społeczeństw do realizacji postępu w trudnych czasach zarządzania wieloma kryzysami".
(3) Załącznik i dodatkowy dokument zatytułowany "Manifest »Wszystko, co w naszej mocy«" zawierają bardziej szcze
gółowe informacje na temat przedmiotu, celów i kontekstu inicjatywy, a także określają i szczegółowo uzasadniają powody, dla których należy wesprzeć inicjatywę. Inicjatywa ma upamiętniać dzień pod hasłem "Wszystko, co w naszej mocy" jako "symboliczny akt paneuropeizmu", w nawiązaniu do przemówienia byłego prezesa Europejskiego Banku Centralnego Maria Draghiego z 26 lipca 2012 r., które zdaniem organizatorów ukształtowało historię strefy euro i integracji gospodarczej i było kompleksowym przykładem nowoczesnego przywództwa i inspirującej wizji. Organizatorzy do wniosku dołączyli "trzy główne przesłania" na poparcie apelu o dzień pod hasłem "Wszystko, co w naszej mocy": "a) upamiętnienie jednego z najważniejszych działań ratujących euro jako aktu uznania dla mądrości i odporności instytucjonalnej UE podczas kryzysu gospodarczego, który był poważnym zagrożeniem dla strefy euro i gospodarek krajowych; b) konsolidacja różnych głosów UE i uczczenie europejskich wartości, takich jak demokracja, różnorodność kulturowa, pokój i prawa człowieka, w czasach nasilania się w Europie braku szacunku, ekstremizmu społecznego, eurosceptycyzmu i populizmu; c) naświetlenie potencjału adaptacyjnego i zdolności w zakresie rozwiązywania kryzysów, które instytucjom europejskim są niezbędne, aby stymulować postęp i stawiać czoła przyszłym wyzwaniom".
(4) Zgodnie z art. 6 ust. 4 rozporządzenia (UE) 2019/788 Komisja, w dniu 26 sierpnia 2022 r., poinformowała grupę organizatorów o swojej ocenie potwierdzającej, że wymogi rejestracji określone w art. 6 ust. 3 akapit pierwszy lit. a), d) i e) tego rozporządzenia zostały spełnione oraz że wymóg określony w art. 6 ust. 3 lit. b) nie ma zastosowania. Komisja wskazała również, że tekst inicjatywy sformułowany we wniosku z dnia 27 lipca 2022 r. nie pozwala jej stwierdzić, że spełniony został wymóg określony w art. 6 ust. 3 akapit pierwszy lit. c) rozporządzenia (UE) 2019/788, i zwróciła się do organizatorów o sprecyzowanie szczegółowych celów "Europejskiego Dnia pod hasłem »Wszystko, co w naszej mocy«" oraz konkretnych środków prawnych, które Komisja miałaby zaproponować.
(5) W dniu 26 października 2022 r. organizatorzy powiadomili Komisję o swojej decyzji o podtrzymaniu wniosku o rejestrację zgodnie z art. 6 ust. 4 rozporządzenia (UE) 2019/788, nie przedstawiając dalszych wyjaśnień co do zakresu swojej inicjatywy ani konkretnych środków prawnych, które Komisja miałaby zaproponować.
(6) W związku z powyższym nadal nie jest jasne, czy instytucjonalizacja dnia pod hasłem "Wszystko, co w naszej mocy" jest wydarzeniem związanym konkretnie z polityką gospodarczą i pieniężną Unii, czy też wydarzeniem mającym honorować ogólną zbiorczą zdolność instytucji Unii do stawiania czoła wyzwaniom, czy też chodzi o oba te aspekty.
(7) W Traktatach nie ma autonomicznych postanowień przewidujących tworzenie okolicznościowych dni lub lat. W niektórych przypadkach specjalne okolicznościowe europejskie "dni" lub "lata" zostały formalnie ustanowione w aktach prawnych przyjętych na podstawie postanowień materialnych w Traktatach odnoszących się do tematu specjalnych obchodów 2 .
(8) W zakresie, w jakim celem inicjatywy miałaby być zasadniczo instytucjonalizacja Europejskiego Dnia pod hasłem "Wszystko, co w naszej mocy" w celu uczczenia siły Unii w stawianiu czoła wyzwaniom gospodarczym i pieniężnym, Komisja nie jest w stanie wskazać odpowiedniej podstawy prawnej w tytule VIII TFUE dotyczącym polityki gospodarczej i pieniężnej, która umożliwiłaby Komisji przedłożenie wniosku dotyczącego aktu prawnego ustanawiającego taki specjalny okolicznościowy "europejski dzień".
(9) Opis inicjatywy przedłożony przez organizatorów zawiera jednak szereg elementów przekrojowych, które świadczą o tym, że inicjatywa ma bardziej ogólny zakres, nie jest ukierunkowana na konkretny obszar polityki i ma charakter wyłącznie upamiętniający. Jednym z głównych przesłań inicjatywy jest "konsolidacja różnych głosów UE i uczczenie europejskich wartości, takich jak demokracja, różnorodność kulturowa, pokój i prawa człowieka", co częściowo odpowiada podstawowym wartościom Unii wyrażonym w art. 2 Traktatu o Unii Europejskiej, a częściowo ogólnym celom Unii określonym w art. 3 TUE.
(10) Ani art. 2 i 3 TUE, ani art. 17 TUE, do których odnoszą się organizatorzy w swoim wniosku o rejestrację, nie przy- znaje Komisji niezbędnych uprawnień do przedłożenia wniosku dotyczącego aktu prawnego Unii, a zatem nie może zostać wykorzystany jako podstawa prawna wniosku dotyczącego aktu prawnego Unii, który służyłby realizacji celów inicjatywy. Jednakże działania, których celem jest popularyzacja Unii Europejskiej i jej wartości oraz ogólnie rozumiana komunikacja z obywatelami, były przyjmowane na podstawie art. 352 TFUE 3 .
(11) Zważywszy, że inicjatywa wydaje się mieć na celu poprawę w zakresie poszanowania i propagowania różnych wartości unijnych i wydaje się być ukierunkowana na cele odpowiadające celom Unii określonym w art. 3 TUE oraz że inicjatywa nie wydaje się mieć na celu przyjęcia nowych lub zmiany istniejących przepisów w konkretnych obszarach polityki określonych w Traktatach, stwierdza się, że o ile chodzi o ustalenie, czy spełnione zostały formalne warunki rejestracji, nie można w oczywisty sposób stwierdzić, że Komisja nie będzie w stanie przedłożyć wniosku dotyczącego aktu prawnego ustanawiającego dzień upamiętniający realizację celów określonych w Traktatach na podstawie art. 352 TFUE. Postanowienie to umożliwia Komisji przedłożenie Radzie wniosku dotyczącego środków niezbędnych do osiągnięcia jednego z celów określonych w Traktatach, jeżeli w Traktatach nie przewidziano niezbędnych uprawnień.
(12) Z powyższych względów żadna z części inicjatywy nie wykracza w sposób oczywisty poza kompetencje Komisji do przedłożenia wniosku dotyczącego aktu prawnego Unii w celu wprowadzenia w życie Traktatów.
(13) Konkluzja ta pozostaje bez uszczerbku dla oceny, czy w tym przypadku spełnione są konkretne warunki merytoryczne wymagane do podjęcia działań przez Komisję, w tym zgodność z zasadami proporcjonalności i pomocniczości oraz z prawami podstawowymi.
(14) Grupa organizatorów przedstawiła odpowiednie dowody na to, że inicjatywa spełnia wymogi określone w art. 5 ust. 1 i 2 rozporządzenia (UE) 2019/788, i wskazała osoby wyznaczone do kontaktów zgodnie z art. 5 ust. 3 akapit pierwszy tego rozporządzenia.
(15) Inicjatywa nie jest oczywistym nadużyciem i nie jest w sposób wyraźny niepoważna lub dokuczliwa, nie jest też w sposób oczywisty sprzeczna z wartościami Unii określonymi w art. 2 Traktatu o Unii Europejskiej ani z prawami zapisanymi w Karcie praw podstawowych Unii Europejskiej.
(16) Należy zatem zarejestrować proponowaną inicjatywę obywatelską zatytułowaną "Europejski Dzień pod hasłem »Wszystko, co w naszej mocy«".
(17) Konkluzja, że warunki rejestracji określone w art. 6 ust. 3 rozporządzenia (UE) 2019/788 są spełnione, nie oznacza, że Komisja w jakikolwiek sposób potwierdza poprawność treści inicjatywy pod względem merytorycznym, za co wyłączną odpowiedzialność ponosi grupa organizatorów inicjatywy. Treść inicjatywy wyraża jedynie poglądy grupy organizatorów i w żaden sposób nie może być rozumiana jako odzwierciedlenie poglądów Komisji,
PRZYJMUJE NINIEJSZĄ DECYZJĘ:
Sporządzono w Strasburgu dnia 22 listopada 2022 r.
W ciągu pierwszych 5 miesięcy obowiązywania mechanizmu konsultacji społecznych projektów ustaw udział w nich wzięły 24 323 osoby. Najpopularniejszym projektem w konsultacjach była nowelizacja ustawy o broni i amunicji. W jego konsultacjach głos zabrało 8298 osób. Podczas pierwszych 14 miesięcy X kadencji Sejmu RP (2023–2024) jedynie 17 proc. uchwalonych ustaw zainicjowali posłowie. Aż 4 uchwalone ustawy miały źródła w projektach obywatelskich w ciągu 14 miesięcy Sejmu X kadencji – to najważniejsze skutki reformy Regulaminu Sejmu z 26 lipca 2024 r.
24.04.2025Senat bez poprawek przyjął w środę ustawę, która obniża składkę zdrowotną dla przedsiębiorców. Zmiana, która wejdzie w życie 1 stycznia 2026 roku, ma kosztować budżet państwa 4,6 mld zł. Według szacunków Ministerstwo Finansów na reformie ma skorzystać około 2,5 mln przedsiębiorców. Teraz ustawa trafi do prezydenta Andrzaja Dudy.
23.04.2025Rada Ministrów przyjęła we wtorek, 22 kwietnia, projekt ustawy o zmianie ustawy – Prawo geologiczne i górnicze, przedłożony przez minister przemysłu. Chodzi o wyznaczenie podmiotu, który będzie odpowiedzialny za monitorowanie i egzekwowanie przepisów w tej sprawie. Nowe regulacje dotyczą m.in. dokładności pomiarów, monitorowania oraz raportowania emisji metanu.
22.04.2025Na wtorkowym posiedzeniu rząd przyjął przepisy zmieniające rozporządzenie w sprawie zakazu stosowania materiału siewnego odmian kukurydzy MON 810, przedłożone przez ministra rolnictwa i rozwoju wsi. Celem nowelizacji jest aktualizacja listy odmian genetycznie zmodyfikowanej kukurydzy, tak aby zakazać stosowania w Polsce upraw, które znajdują się w swobodnym obrocie na terytorium 10 państw Unii Europejskiej.
22.04.2025Od 18 kwietnia policja oraz żandarmeria wojskowa będą mogły karać tych, którzy bez zezwolenia m.in. fotografują i filmują szczególnie ważne dla bezpieczeństwa lub obronności państwa obiekty resortu obrony narodowej, obiekty infrastruktury krytycznej oraz ruchomości. Obiekty te zostaną specjalnie oznaczone.
17.04.2025Kompleksową modernizację instytucji polskiego rynku pracy poprzez udoskonalenie funkcjonowania publicznych służb zatrudnienia oraz form aktywizacji zawodowej i podnoszenia umiejętności kadr gospodarki przewiduje podpisana w czwartek przez prezydenta Andrzeja Dudę ustawa z dnia 20 marca 2025 r. o rynku pracy i służbach zatrudnienia. Ustawa, co do zasady, wejdzie w życie pierwszego dnia miesiąca następującego po upływie 14 dni od dnia ogłoszenia.
11.04.2025Identyfikator: | Dz.U.UE.L.2022.307.259 |
Rodzaj: | Decyzja |
Tytuł: | Decyzja wykonawcza 2022/2323 w sprawie wniosku o rejestrację europejskiej inicjatywy obywatelskiej zatytułowanej ""Europejski Dzień pod hasłem Wszystko, co w naszej mocy"" zgodnie z rozporządzeniem Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2019/788 |
Data aktu: | 22/11/2022 |
Data ogłoszenia: | 28/11/2022 |