Rozporządzenie delegowane 2022/245 zmieniające rozporządzenie delegowane (UE) 2017/40 w odniesieniu do środków towarzyszących o charakterze edukacyjnym oraz wyboru i zatwierdzania wnioskodawców występujących o pomoc

ROZPORZĄDZENIE DELEGOWANE KOMISJI (UE) 2022/245
z dnia 13 grudnia 2021 r.
zmieniające rozporządzenie delegowane (UE) 2017/40 w odniesieniu do środków towarzyszących o charakterze edukacyjnym oraz wyboru i zatwierdzania wnioskodawców występujących o pomoc

KOMISJA EUROPEJSKA,

uwzględniając Traktat o funkcjonowaniu Unii Europejskiej,

uwzględniając rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) nr 1308/2013 z dnia 17 grudnia 2013 r. ustanawiające wspólną organizację rynków produktów rolnych oraz uchylające rozporządzenia Rady (EWG) nr 922/72, (EWG) nr 234/79, (WE) nr 1037/2001 oraz (WE) nr 1234/2007 1 , w szczególności jego art. 24 ust. 1 lit. b) oraz c),

a także mając na uwadze, co następuje:

(1) W art. 3 rozporządzenia delegowanego Komisji (UE) 2017/40 2  ustanowiono warunki opracowywania i stosowania środków towarzyszących o charakterze edukacyjnym, które państwa członkowskie mają ustanowić zgodnie z art. 23 ust. 10 rozporządzenia (UE) nr 1308/2013. W interesie pewności prawa należy ustanowić niewyczerpujący wykaz działań, które mogą być prowadzone w ramach środków towarzyszących o charakterze edukacyjnym w ramach programu dla szkół, w tym również w przypadku gdy nie występuje się o pomoc unijną. Należy również wyjaśnić, że aby program dla szkół był skuteczny, państwa członkowskie powinny zapewnić, aby środki towarzyszące o charakterze edukacyjnym, które są przewidziane w celu wspierania dystrybucji owoców i warzyw oraz mleka w szkołach, docierały do wszystkich dzieci uczestniczących w programie dla szkół. Wymóg ten pozostaje bez uszczerbku dla autonomii przyznanej placówkom edukacyjnym w państwach członkowskich, zgodnie z podziałem kompetencji i strategią wdrażania programu dla szkół w danych państwach członkowskich.

(2) W art. 5 ust. 2 rozporządzenia delegowanego (UE) 2017/40 ustanowiono ogólne warunki wyboru wnioskodawców występujących o pomoc. Przy wyborze wnioskodawców występujących o pomoc państwa członkowskie, działające na szczeblu krajowym, regionalnym lub lokalnym, mogą podlegać unijnym lub krajowym przepisom dotyczącym zamówień publicznych. W interesie pewności prawa należy wyjaśnić, że państwa członkowskie powinny zapewnić zgodność z mającymi zastosowanie przepisami dotyczącymi zamówień publicznych.

(3) W art. 6 rozporządzenia delegowanego (UE) 2017/40 określono warunki zatwierdzania wnioskodawców występujących o pomoc, ustanawiając obowiązek złożenia przez wnioskodawców pisemnych zobowiązań. Ust. 2 tego artykułu ustanawia obowiązek złożenia dodatkowego pisemnego zobowiązania wyłącznie w przypadku wniosków o przyznanie pomocy dotyczących dostarczania lub dystrybucji produktów. Zobowiązanie takie ma jednak również zastosowanie, jeżeli wnioski o przyznanie pomocy łączą dostarczanie lub dystrybucję produktów z zapewnieniem środków o charakterze edukacyjnym. Ust. 3 tego artykułu odnosi się do wniosków o przyznanie pomocy dotyczących wyłącznie środków towarzyszących o charakterze edukacyjnym. Wskazuje się w nim, że właściwe organy mogą określić wszelkie dodatkowe pisemne zobowiązania, które mają zostać podjęte przez wnioskodawców występujących o pomoc. Powinno to jednak być możliwe dla wszystkich wnioskodawców występujących o pomoc. Należy zatem odpowiednio zmienić art. 6 tego rozporządzenia. Aby dać państwom członkowskim wystarczająco dużo czasu na dostosowanie procedur zatwierdzania wnioskodawców występujących o pomoc należy przewidzieć, że zmiana warunków zatwierdzania wnioskodawców występujących o pomoc będzie miała zastosowanie dopiero od roku szkolnego 2022/2023.

(4) Należy zatem odpowiednio zmienić rozporządzenie delegowane (UE) 2017/40,

PRZYJMUJE NINIEJSZE ROZPORZĄDZENIE:

Artykuł  1

W rozporządzeniu delegowanym (UE) 2017/40 wprowadza się następujące zmiany:

1)
w art. 3 ust. 1 i 2 otrzymują brzmienie:

"1. Środki towarzyszące o charakterze edukacyjnym, o których mowa w art. 23 ust. 10 rozporządzenia (UE) nr 1308/2013, są bezpośrednio powiązane z celami programu dla szkół polegającymi na zwiększeniu spożycia wybranych produktów rolnych przez dzieci oraz na upowszechnianiu wśród nich zdrowych nawyków żywieniowych.

Mają one na celu przywrócenie więzi między dziećmi a rolnictwem i różnorodnością unijnych produktów rolnych, w szczególności produkowanych w ich regionie, oraz edukowanie dzieci w powiązanych kwestiach, takich jak zdrowe nawyki żywieniowe i ich wpływ na zdrowie publiczne, krajowe zalecenia dotyczące żywienia, lokalne łańcuchy żywnościowe, rolnictwo ekologiczne, zrównoważona produkcja i konsumpcja żywności oraz zwalczanie marnotrawienia żywności, i mogą obejmować takie działania jak:

a) wizyty w gospodarstwach rolnych, sieciach sadów, organizacjach producentów, zakładach mleczarskich, na targach rolnych, w magazynach, w których sortuje się i pakuje owoce i warzywa, muzeach rolniczych i innych podobnych miejscach;

b) zakładanie i utrzymywanie ogrodów i sadów szkolnych;

c) zajęcia związane z przygotowywaniem żywności, gotowaniem i degustacją, warsztaty, laboratoria i inne podobne działania;

d) lekcje, seminaria, konferencje, warsztaty i inne podobne działania;

e) materiały dydaktyczne, konkursy, gry, quizy edukacyjne, dni lub tygodnie tematyczne oraz inne podobne działania.

W przypadku gdy środki towarzyszące o charakterze edukacyjnym obejmują produkty rolne inne niż te, o których mowa w art. 23 ust. 3, 4 i 5 rozporządzenia (UE) nr 1308/2013, środki te przewidują degustację tych innych produktów.

2. Państwa członkowskie zapewniają, aby wszystkie dzieci objęte programem dla szkół mogły uczestniczyć w środkach towarzyszących o charakterze edukacyjnym.

W przypadku gdy środki edukacyjne bezpośrednio związane z celami programu dla szkół są przewidziane w placówkach oświatowych jako część regularnego programu nauczania lub innych polityk lub programów, państwa członkowskie mogą podjąć decyzję o ich uwzględnieniu do celów ust. 1.

Środki towarzyszące o charakterze edukacyjnym mogą być opracowywane i wdrażane na poziomie krajowym, regionalnym, lokalnym lub na poziomie placówki oświatowej, zgodnie z podziałem kompetencji i strategii w zakresie wdrażania programu dla szkół w danych państwach członkowskich. Państwa członkowskie zapewniają, aby placówki edukacyjne uczestniczące w programie były należycie informowane o istniejącym systemie towarzyszących środków o charakterze edukacyjnym oraz dostępnych materiałach i narzędziach.";

2)
w art. 5 ust. 2 dodaje się akapit w brzmieniu:

"Przy wyborze wnioskodawców występujących o pomoc państwa członkowskie zapewniają zgodność z mającym zastosowanie prawem, w tym z przepisami dotyczącymi zamówień publicznych.";

3)
art. 6 otrzymuje brzmienie:

"Artykuł 6

Warunki zatwierdzania wnioskodawców występujących o pomoc

1. Wnioskodawcy występujący o pomoc muszą być zatwierdzeni przez właściwy organ państwa członkowskiego, w którym znajduje się placówka oświatowa, do której dostarczane są produkty lub w której są one dystrybuowane. Zatwierdzenie jest uzależnione od złożenia przez wnioskodawców pisemnych zobowiązań obejmujących:

a) zagwarantowanie, że produkty finansowane przez Unię w ramach programu dla szkół są udostępniane do spożycia dzieciom w placówce oświatowej lub placówkach oświatowych, w odniesieniu do których występuje on o pomoc;

b) wykorzystanie pomocy przyznanej na środki towarzyszące o charakterze edukacyjnym, monitorowanie, ocenę i reklamę zgodnie z celami programu dla szkół oraz, w przypadku gdy środki towarzyszące o charakterze edukacyjnym dotyczą zagadnień związanych ze zdrowiem i żywieniem, zgodnie z krajowymi zaleceniami w zakresie zdrowia i żywienia dla danej grupy wiekowej;

c) zwrot wszelkiej nienależnie wypłaconej pomocy w odniesieniu do danych ilości produktów, jeżeli ustalono, że produkty nie zostały rozdystrybuowane wśród dzieci lub nie kwalifikują się do objęcia pomocą unijną;

d) zwrot wszelkiej nienależnie wypłaconej pomocy w odniesieniu do środków towarzyszących o charakterze edukacyjnym, monitorowania, oceny i reklamy, jeżeli ustalono, że takie środki lub działania nie zostały właściwie zrealizowane;

e) udostępnienie (na żądanie) właściwym organom dokumentów potwierdzających;

f) poddanie się wszelkim niezbędnym kontrolom prowadzonym przez właściwy organ, w szczególności kontroli rejestrów oraz kontroli fizycznej;

g) prowadzenie rejestru nazw i adresów placówek oświatowych lub organów odpowiedzialnych za edukację otrzymujących ich produkty oraz rejestru sprzedanych lub dostarczonych ilości poszczególnych produktów, jeśli wnioskodawca nie jest placówką oświatową.

Właściwy organ może określić wszelkie dodatkowe zobowiązania, które wnioskodawcy mają podjąć.

Jeżeli wnioski o przyznanie pomocy dotyczą działań podlegających procedurom udzielania zamówień publicznych, państwa członkowskie mogą uznać, że udzielono zatwierdzenia, jeżeli zobowiązania określone w akapicie pierwszym i drugim są włączone do warunków udziału w procedurach udzielania zamówień publicznych.

2. W przypadku wniosków o przyznanie pomocy dotyczących wyłącznie dostarczania lub dystrybucji produktów, nie stosuje się ust. 1 lit. b) i d).

3. W przypadku wniosków o przyznanie pomocy dotyczących wyłącznie środków towarzyszących o charakterze edukacyjnym nie stosuje się ust. 1 lit. a), c) i g).

4. W przypadku wniosków o przyznanie pomocy dotyczących wyłącznie środków w zakresie monitorowania, oceny i reklamy nie stosuje się ust. 1 lit. a), c) i g).

5. Państwa członkowskie mogą uznawać zatwierdzenia przyznane w ramach programu »Owoce i warzywa w szkole« zgodnie z rozporządzeniem delegowanym (UE) 2016/247 lub w ramach programu »Mleko w szkole« zgodnie z rozporządzeniem (WE) nr 657/2008 za ważne, jeżeli kryteria i warunki nie zostały zmienione.".

Artykuł  2

Niniejsze rozporządzenie wchodzi w życie trzeciego dnia po jego opublikowaniu w Dzienniku Urzędowym Unii Europejskiej.

Art. 1. pkt 3 stosuje się do pomocy począwszy od roku szkolnego 2022/2023.

Niniejsze rozporządzenie wiąże w całości i jest bezpośrednio stosowane we wszystkich państwach członkowskich.
Sporządzono w Brukseli dnia 13 grudnia 2021 r.
W imieniu Komisji
Ursula VON DER LEYEN
Przewodnicząca
1 Dz.U. L 347 z 20.12.2013, s. 671.
2 Rozporządzenie delegowane Komisji (UE) 2017/40 z dnia 3 listopada 2016 r. uzupełniające rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) nr 1308/2013 w odniesieniu do pomocy unijnej na dostarczanie owoców i warzyw, bananów oraz mleka do placówek oświatowych oraz zmieniające rozporządzenie delegowane Komisji (UE) nr 907/2014 (Dz.U. L 5 z 10.1.2017, s. 11).

Zmiany w prawie

Lepsze prawo. W Sejmie odbyła się konferencja podsumowująca konsultacje społeczne projektów ustaw

W ciągu pierwszych 5 miesięcy obowiązywania mechanizmu konsultacji społecznych projektów ustaw udział w nich wzięły 24 323 osoby. Najpopularniejszym projektem w konsultacjach była nowelizacja ustawy o broni i amunicji. W jego konsultacjach głos zabrało 8298 osób. Podczas pierwszych 14 miesięcy X kadencji Sejmu RP (2023–2024) jedynie 17 proc. uchwalonych ustaw zainicjowali posłowie. Aż 4 uchwalone ustawy miały źródła w projektach obywatelskich w ciągu 14 miesięcy Sejmu X kadencji – to najważniejsze skutki reformy Regulaminu Sejmu z 26 lipca 2024 r.

Grażyna J. Leśniak 24.04.2025
Przedsiębiorcy zapłacą niższą składkę zdrowotną – Senat za ustawą

Senat bez poprawek przyjął w środę ustawę, która obniża składkę zdrowotną dla przedsiębiorców. Zmiana, która wejdzie w życie 1 stycznia 2026 roku, ma kosztować budżet państwa 4,6 mld zł. Według szacunków Ministerstwo Finansów na reformie ma skorzystać około 2,5 mln przedsiębiorców. Teraz ustawa trafi do prezydenta Andrzaja Dudy.

Grażyna J. Leśniak 23.04.2025
Rząd organizuje monitoring metanu

Rada Ministrów przyjęła we wtorek, 22 kwietnia, projekt ustawy o zmianie ustawy – Prawo geologiczne i górnicze, przedłożony przez minister przemysłu. Chodzi o wyznaczenie podmiotu, który będzie odpowiedzialny za monitorowanie i egzekwowanie przepisów w tej sprawie. Nowe regulacje dotyczą m.in. dokładności pomiarów, monitorowania oraz raportowania emisji metanu.

Krzysztof Koślicki 22.04.2025
Rząd zaktualizował wykaz zakazanej kukurydzy

Na wtorkowym posiedzeniu rząd przyjął przepisy zmieniające rozporządzenie w sprawie zakazu stosowania materiału siewnego odmian kukurydzy MON 810, przedłożone przez ministra rolnictwa i rozwoju wsi. Celem nowelizacji jest aktualizacja listy odmian genetycznie zmodyfikowanej kukurydzy, tak aby zakazać stosowania w Polsce upraw, które znajdują się w swobodnym obrocie na terytorium 10 państw Unii Europejskiej.

Krzysztof Koślicki 22.04.2025
Od 18 kwietnia fotografowanie obiektów obronnych i krytycznych tylko za zezwoleniem

Od 18 kwietnia policja oraz żandarmeria wojskowa będą mogły karać tych, którzy bez zezwolenia m.in. fotografują i filmują szczególnie ważne dla bezpieczeństwa lub obronności państwa obiekty resortu obrony narodowej, obiekty infrastruktury krytycznej oraz ruchomości. Obiekty te zostaną specjalnie oznaczone.

Robert Horbaczewski 17.04.2025
Prezydent podpisał ustawę o rynku pracy i służbach zatrudnienia

Kompleksową modernizację instytucji polskiego rynku pracy poprzez udoskonalenie funkcjonowania publicznych służb zatrudnienia oraz form aktywizacji zawodowej i podnoszenia umiejętności kadr gospodarki przewiduje podpisana w czwartek przez prezydenta Andrzeja Dudę ustawa z dnia 20 marca 2025 r. o rynku pracy i służbach zatrudnienia. Ustawa, co do zasady, wejdzie w życie pierwszego dnia miesiąca następującego po upływie 14 dni od dnia ogłoszenia.

Grażyna J. Leśniak 11.04.2025
Metryka aktu
Identyfikator:

Dz.U.UE.L.2022.41.5

Rodzaj: Rozporządzenie
Tytuł: Rozporządzenie delegowane 2022/245 zmieniające rozporządzenie delegowane (UE) 2017/40 w odniesieniu do środków towarzyszących o charakterze edukacyjnym oraz wyboru i zatwierdzania wnioskodawców występujących o pomoc
Data aktu: 13/12/2021
Data ogłoszenia: 22/02/2022
Data wejścia w życie: 25/02/2022, 01/09/2022