uwzględniając Traktat o funkcjonowaniu Unii Europejskiej, w szczególności jego art. 207 ust. 2,
uwzględniając wniosek Komisji Europejskiej,
po przekazaniu projektu aktu ustawodawczego parlamentom narodowym,
stanowiąc zgodnie ze zwykłą procedurą ustawodawczą 1 ,
(1) Art. 1 rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2020/2170 2 stanowi, że towary przywożone spoza Unii mają się kwalifikować do traktowania zgodnie z unijnymi przywozowymi kontyngentami taryfowymi lub innymi kontyngentami przywozowymi tylko wtedy, gdy towary te są dopuszczone do obrotu na wymienionych w tym przepisie terytoriach. Przepis ten zapobiega ryzykom mającym wpływ na prawidłowe funkcjonowanie unijnego rynku wewnętrznego i na integralność wspólnej polityki handlowej, które mogłyby wynikać z możliwego obchodzenia unijnych kontyngentów taryfowych lub innych kontyngentów przywozowych. Terytoria określone w art. 1 tego rozporządzenia nie obejmują Irlandii Północnej.
(2) W umowie o handlu i współpracy między Unią Europejską i Europejską Wspólnotą Energii Atomowej, z jednej strony, a Zjednoczonym Królestwem Wielkiej Brytanii i Irlandii Północnej, z drugiej strony 3 (dalej zwanej "umową o handlu i współpracy") przewidziano otwarcie przez Unię kontyngentów na przywóz do Unii niektórych produktów pochodzących ze Zjednoczonego Królestwa. Ponadto umowa o handlu i współpracy przyznaje Unii prawo do wprowadzania kontyngentów taryfowych lub innych kontyngentów przywozowych w odniesieniu do przywozu towarów pochodzących ze Zjednoczonego Królestwa w pewnych okolicznościach, w tym w ramach stosowania wielostronnych środków ochronnych zgodnie z Porozumieniem WTO. Należy zatem wyjaśnić, czy towary pochodzące ze Zjednoczonego Królestwa i dopuszczone do obrotu w Irlandii Północnej kwalifikują się do traktowania zgodnie z tymi kontyngentami taryfowymi lub innymi kontyngentami przywozowymi.
(3) Zjednoczone Królestwo jest związane ustaleniami określonymi w Protokole w sprawie Irlandii/Irlandii Północnej (zwanym dalej "protokołem") do Umowy o wystąpieniu Zjednoczonego Królestwa Wielkiej Brytanii i Irlandii Północnej z Unii Europejskiej i Europejskiej Wspólnoty Energii Atomowej 4 (zwanej dalej "umową o wystąpieniu"). W związku z tym stosunek prawny między Unią a Zjednoczonym Królestwem w odniesieniu do towarów pochodzących ze Zjednoczonego Królestwa i dopuszczonych do obrotu w Irlandii Północnej zasadniczo różni się od stosunku prawnego między Unią a dowolnym innym państwem trzecim w odniesieniu do towarów pochodzących z takiego państwa trzeciego i dopuszczonych do obrotu w Irlandii Północnej.
(4) Zjednoczone Królestwo przedstawiło dowody wskazujące, że niektóre wyroby ze stali pochodzące ze Zjednoczonego Królestwa, które są obecnie objęte środkami ochronnymi na mocy rozporządzenia wykonawczego Komisji (UE) 2019/159 5 (zwane dalej "przedmiotowymi produktami"), były przemieszczane w znacznych ilościach do Irlandii Północnej z innych części Zjednoczonego Królestwa. Aby zapewnić opłacalność ekonomiczną tych przemieszczeń oraz ze względu na szczególne okoliczności w Irlandii Północnej, należy umożliwić objęcie przedmiotowych produktów odpowiednimi unijnymi kontyngentami taryfowymi w przypadku dopuszczenia ich do obrotu w Irlandii Północnej.
(5) W celu ograniczenia ryzyka obchodzenia unijnych kontyngentów taryfowych mających zastosowanie do przedmiotowych produktów przez przywóz tych samych produktów pochodzących z innych państw, w przypadku gdy takie produkty są dopuszczone do obrotu w Irlandii Północnej, przedmiotowe produkty powinny być wysyłane bezpośrednio z innych części Zjednoczonego Królestwa.
(6) Ponadto Zjednoczone Królestwo zobowiązało się do podjęcia niezbędnych środków, zgodnie z protokołem, w celu zapewnienia, aby przemieszczenia przedmiotowych produktów objętych unijnymi kontyngentami taryfowymi były wliczane do tych kontyngentów w momencie dopuszczenia ich do obrotu w Irlandii Północnej w taki sam sposób, jak gdyby towary te były przywożone do Unii.
(7) Ponieważ potrzeba przywozu przedmiotowych produktów do Irlandii Północnej może się zmieniać w czasie, należy przekazać Komisji uprawnienia do przyjmowania aktów zgodnie z art. 290 Traktatu o funkcjonowaniu Unii Europejskiej w celu dostosowania wykazu przedmiotowych produktów. Szczególnie ważne jest, aby w czasie prac przygotowawczych Komisja prowadziła stosowne konsultacje, w tym na poziomie ekspertów, oraz aby konsultacje te prowadzone były zgodnie z zasadami określonymi w Porozumieniu międzyinstytucjonalnym z dnia 13 kwietnia 2016 r. w sprawie lepszego stanowienia prawa 6 . W szczególności, aby zapewnić Parlamentowi Europejskiemu i Radzie udział na równych zasadach w przygotowaniu aktów delegowanych, instytucje te otrzymują wszelkie dokumenty w tym samym czasie co eksperci państw członkowskich, a eksperci tych instytucji mogą systematycznie brać udział w posiedzeniach grup eksperckich Komisji zajmujących się przygotowaniem aktów delegowanych.
(8) Należy zatem odpowiednio zmienić rozporządzenie (UE) 2020/2170.
(9) Na mocy art. 5 ust. 3 i 4 protokołu w związku z jego art. 13 ust. 3 niniejsze rozporządzenie miałoby również zastosowanie do Zjednoczonego Królestwa i w Zjednoczonym Królestwie w odniesieniu do Irlandii Północnej.
(10) Aby uniknąć ewentualnych zakłóceń w przemieszczaniu przedmiotowych produktów z innych części Zjednoczonego Królestwa do Irlandii Północnej, niniejsze rozporządzenie powinno wejść w życie jak najszybciej,
PRZYJMUJĄ NINIEJSZE ROZPORZĄDZENIE:
Sporządzono w Strasburgu dnia 14 czerwca 2023 r.
W ciągu pierwszych 5 miesięcy obowiązywania mechanizmu konsultacji społecznych projektów ustaw udział w nich wzięły 24 323 osoby. Najpopularniejszym projektem w konsultacjach była nowelizacja ustawy o broni i amunicji. W jego konsultacjach głos zabrało 8298 osób. Podczas pierwszych 14 miesięcy X kadencji Sejmu RP (2023–2024) jedynie 17 proc. uchwalonych ustaw zainicjowali posłowie. Aż 4 uchwalone ustawy miały źródła w projektach obywatelskich w ciągu 14 miesięcy Sejmu X kadencji – to najważniejsze skutki reformy Regulaminu Sejmu z 26 lipca 2024 r.
24.04.2025Senat bez poprawek przyjął w środę ustawę, która obniża składkę zdrowotną dla przedsiębiorców. Zmiana, która wejdzie w życie 1 stycznia 2026 roku, ma kosztować budżet państwa 4,6 mld zł. Według szacunków Ministerstwo Finansów na reformie ma skorzystać około 2,5 mln przedsiębiorców. Teraz ustawa trafi do prezydenta Andrzaja Dudy.
23.04.2025Rada Ministrów przyjęła we wtorek, 22 kwietnia, projekt ustawy o zmianie ustawy – Prawo geologiczne i górnicze, przedłożony przez minister przemysłu. Chodzi o wyznaczenie podmiotu, który będzie odpowiedzialny za monitorowanie i egzekwowanie przepisów w tej sprawie. Nowe regulacje dotyczą m.in. dokładności pomiarów, monitorowania oraz raportowania emisji metanu.
22.04.2025Na wtorkowym posiedzeniu rząd przyjął przepisy zmieniające rozporządzenie w sprawie zakazu stosowania materiału siewnego odmian kukurydzy MON 810, przedłożone przez ministra rolnictwa i rozwoju wsi. Celem nowelizacji jest aktualizacja listy odmian genetycznie zmodyfikowanej kukurydzy, tak aby zakazać stosowania w Polsce upraw, które znajdują się w swobodnym obrocie na terytorium 10 państw Unii Europejskiej.
22.04.2025Od 18 kwietnia policja oraz żandarmeria wojskowa będą mogły karać tych, którzy bez zezwolenia m.in. fotografują i filmują szczególnie ważne dla bezpieczeństwa lub obronności państwa obiekty resortu obrony narodowej, obiekty infrastruktury krytycznej oraz ruchomości. Obiekty te zostaną specjalnie oznaczone.
17.04.2025Kompleksową modernizację instytucji polskiego rynku pracy poprzez udoskonalenie funkcjonowania publicznych służb zatrudnienia oraz form aktywizacji zawodowej i podnoszenia umiejętności kadr gospodarki przewiduje podpisana w czwartek przez prezydenta Andrzeja Dudę ustawa z dnia 20 marca 2025 r. o rynku pracy i służbach zatrudnienia. Ustawa, co do zasady, wejdzie w życie pierwszego dnia miesiąca następującego po upływie 14 dni od dnia ogłoszenia.
11.04.2025Identyfikator: | Dz.U.UE.L.2023.166.1 |
Rodzaj: | Rozporządzenie |
Tytuł: | Rozporządzenie 2023/1321 zmieniające rozporządzenie (UE) 2020/2170 w odniesieniu do stosowania unijnych kontyngentów taryfowych i innych kontyngentów przywozowych w odniesieniu do niektórych wyrobów ze stali przemieszczonych do Irlandii Północnej |
Data aktu: | 14/06/2023 |
Data ogłoszenia: | 30/06/2023 |
Data wejścia w życie: | 01/07/2023 |