uwzględniając Traktat o funkcjonowaniu Unii Europejskiej,
uwzględniając dyrektywę Rady 2006/112/WE z dnia 28 listopada 2006 r. w sprawie wspólnego systemu podatku od wartości dodanej 1 , w szczególności jej art. 395 ust. 1,
uwzględniając wniosek Komisji Europejskiej,
(1) Pismem, które wpłynęło do Komisji w dniu 10 listopada 2022 r., Niemcy wystąpiły z wnioskiem o upoważnienie do wprowadzenia szczególnego środka stanowiącego odstępstwo od art. 218 i 232 dyrektywy 2006/112/WE celem wprowadzenia obowiązkowego fakturowania elektronicznego w odniesieniu do wszystkich transakcji między podatnikami mającymi siedzibę na terytorium Niemiec (zwanego dalej "szczególnym środkiem").
(2) Pismem, które wpłynęło do Komisji w dniu 8 lutego 2023 r., Niemcy doprecyzowały, że postulowaną datą wejścia szczególnego środka w życie jest 1 stycznia 2025 r.
(3) Zgodnie z art. 395 ust. 2 akapit drugi dyrektywy 2006/112/WE Komisja przekazała wniosek Niemiec pozostałym państwom członkowskim, pismami z dnia 22 lutego 2023 r. Pismem z dnia 23 lutego 2023 r. Komisja powiadomiła Niemcy, że posiada wszystkie informacje niezbędne do rozpatrzenia wniosku.
(4) Niemcy zamierzają wprowadzić szczególny środek jako pierwszy krok we wdrażaniu systemu sprawozdawczości opartego na transakcjach. Taki system sprawozdawczości przyniósłby korzyści w walce z oszustwami związanymi z podatkiem od wartości dodanej (VAT) i uchylaniem się od tego podatku. Umożliwiłby organom podatkowym wcześniejszą identyfikację łańcuchów oszustw związanych z VAT. Umożliwiłby także organom podatkowym weryfikację spójności między zadeklarowanym VAT a VAT należnym terminowo i automatycznie. System sprawozdawczości oparty na transakcjach umożliwiałby wczesne wykrywanie i sprawdzanie potencjalnych rozbieżności. Ponadto Niemcy oczekują, że dzięki terminowemu dostępowi do danych z faktur organy podatkowe nie będą musiały - w sposób bardziej biurokratyczny - żądać przedstawiania faktur, co przyspieszy i ułatwi walkę z oszustwami związanymi z VAT.
(5) Zdaniem Niemiec wprowadzenie szczególnego środka nie będzie zbyt uciążliwe dla podatników, ponieważ praktyka takiego fakturowania jest już w Niemczech powszechna w wielu sektorach gospodarki i obowiązkowa w dziedzinie zamówień publicznych. Ponadto wprowadzenie tego szczególnego środka przyniosłoby podatnikom korzyści w postaci cyfryzacji procesów i zmniejszenia obciążeń administracyjnych. Ponadto stosowanie faktur elektronicznych przyniosłoby długoterminowe oszczędności dzięki wyeliminowaniu faktur papierowych, a co za tym idzie zmniejszeniu kosztów wystawiania, wysyłania, przetwarzania i przechowywania faktur.
(6) W dniu 8 grudnia 2022 r. Komisja przyjęła wniosek w sprawie dyrektywy Rady zmieniającej dyrektywę 2006/112/WE w odniesieniu do przepisów dotyczących VAT w epoce cyfrowej. Komisja proponuje zmianę art. 218 dyrektywy 2006/112/WE i uchylenie art. 232 dyrektywy 2006/112/WE. Możliwe jest zatem, że zostanie przyjęta dyrektywa zmieniająca te artykuły, co umożliwiłoby państwom członkowskim wprowadzenie obowiązkowego fakturowania elektronicznego i zlikwidowałoby konieczność występowania o dalsze szczególne środki stanowiące odstępstwo od dyrektywy 2006/112/WE. W związku z tym od dnia, od którego państwa członkowskie byłyby zobowiązane stosować przepisy krajowe transponujące dyrektywę zmieniającą te artykuły, niniejsza decyzja powinna przestać obowiązywać.
(7) Z uwagi na szeroki zakres i nowość szczególnego środka ważne jest, by ocenić jego wpływ na walkę z oszustwami związanymi z VAT i uchylaniem się od VAT oraz na podatników. W związku z tym, jeżeli Niemcy uznają, że przedłużenie okresu obowiązywania szczególnego środka jest konieczne, powinny przedłożyć Komisji, wraz z wnioskiem o przedłużenie, sprawozdanie zawierające ocenę szczególnego środka pod kątem jego skuteczności w zakresie zwalczania oszustw związanych z VAT i uchylania się od VAT oraz w zakresie uproszczenia poboru VAT.
(8) Szczególny środek nie powinien naruszać prawa klienta do otrzymywania faktur w formie papierowej w przypadku transakcji wewnątrzwspólnotowych.
(9) Szczególny środek powinien być ograniczony w czasie, aby umożliwić ocenę, czy jest on właściwy i skuteczny w kontekście jego celów.
(10) Szczególny środek jest proporcjonalny do zamierzonych celów, ponieważ jest ograniczony w czasie i ma ograniczony zakres. Ponadto szczególny środek nie stwarza niebezpieczeństwa, że oszustwa przeniosą się do innych sektorów lub do innych państw członkowskich.
(11) Szczególny środek nie wpłynie negatywnie na ogólną kwotę wpływów z podatków pobieranych na etapie ostatecznej konsumpcji i nie będzie mieć negatywnego wpływu na zasoby własne Unii pochodzące z VAT,
PRZYJMUJE NINIEJSZĄ DECYZJĘ:
W ciągu pierwszych 5 miesięcy obowiązywania mechanizmu konsultacji społecznych projektów ustaw udział w nich wzięły 24 323 osoby. Najpopularniejszym projektem w konsultacjach była nowelizacja ustawy o broni i amunicji. W jego konsultacjach głos zabrało 8298 osób. Podczas pierwszych 14 miesięcy X kadencji Sejmu RP (2023–2024) jedynie 17 proc. uchwalonych ustaw zainicjowali posłowie. Aż 4 uchwalone ustawy miały źródła w projektach obywatelskich w ciągu 14 miesięcy Sejmu X kadencji – to najważniejsze skutki reformy Regulaminu Sejmu z 26 lipca 2024 r.
24.04.2025Senat bez poprawek przyjął w środę ustawę, która obniża składkę zdrowotną dla przedsiębiorców. Zmiana, która wejdzie w życie 1 stycznia 2026 roku, ma kosztować budżet państwa 4,6 mld zł. Według szacunków Ministerstwo Finansów na reformie ma skorzystać około 2,5 mln przedsiębiorców. Teraz ustawa trafi do prezydenta Andrzaja Dudy.
23.04.2025Rada Ministrów przyjęła we wtorek, 22 kwietnia, projekt ustawy o zmianie ustawy – Prawo geologiczne i górnicze, przedłożony przez minister przemysłu. Chodzi o wyznaczenie podmiotu, który będzie odpowiedzialny za monitorowanie i egzekwowanie przepisów w tej sprawie. Nowe regulacje dotyczą m.in. dokładności pomiarów, monitorowania oraz raportowania emisji metanu.
22.04.2025Na wtorkowym posiedzeniu rząd przyjął przepisy zmieniające rozporządzenie w sprawie zakazu stosowania materiału siewnego odmian kukurydzy MON 810, przedłożone przez ministra rolnictwa i rozwoju wsi. Celem nowelizacji jest aktualizacja listy odmian genetycznie zmodyfikowanej kukurydzy, tak aby zakazać stosowania w Polsce upraw, które znajdują się w swobodnym obrocie na terytorium 10 państw Unii Europejskiej.
22.04.2025Od 18 kwietnia policja oraz żandarmeria wojskowa będą mogły karać tych, którzy bez zezwolenia m.in. fotografują i filmują szczególnie ważne dla bezpieczeństwa lub obronności państwa obiekty resortu obrony narodowej, obiekty infrastruktury krytycznej oraz ruchomości. Obiekty te zostaną specjalnie oznaczone.
17.04.2025Kompleksową modernizację instytucji polskiego rynku pracy poprzez udoskonalenie funkcjonowania publicznych służb zatrudnienia oraz form aktywizacji zawodowej i podnoszenia umiejętności kadr gospodarki przewiduje podpisana w czwartek przez prezydenta Andrzeja Dudę ustawa z dnia 20 marca 2025 r. o rynku pracy i służbach zatrudnienia. Ustawa, co do zasady, wejdzie w życie pierwszego dnia miesiąca następującego po upływie 14 dni od dnia ogłoszenia.
11.04.2025Identyfikator: | Dz.U.UE.L.2023.188.42 |
Rodzaj: | Decyzja |
Tytuł: | Decyzja wykonawcza 2023/1551 w sprawie upoważnienia Niemiec do wprowadzenia szczególnego środka stanowiącego odstępstwo od art. 218 i 232 dyrektywy 2006/112/WE w sprawie wspólnego systemu podatku od wartości dodanej |
Data aktu: | 25/07/2023 |
Data ogłoszenia: | 27/07/2023 |