uwzględniając Traktat o funkcjonowaniu Unii Europejskiej,
uwzględniając rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) nr 909/2014 z dnia 23 lipca 2014 r. w sprawie usprawnienia rozrachunku papierów wartościowych w Unii Europejskiej i w sprawie centralnych depozytów papierów wartościowych, zmieniające dyrektywy 98/26/WE i 2014/65/UE oraz rozporządzenie (UE) nr 236/2012 1 , w szczególności jego art. 7 ust. 15 akapit trzeci,
(1) Zgodnie z art. 7 ust. 11 rozporządzenia (UE) nr 909/2014 system kar pieniężnych nie ma zastosowania do uczestników niewywiązujących się ze zobowiązania, którzy są CCP.
(2) W art. 19 rozporządzenia delegowanego Komisji (UE) 2018/1229 2 w obecnie obowiązującym brzmieniu przewidziano szczególny mechanizm ściągania i dystrybucji przez CCP kar pieniężnych ("mechanizm kar") w celu zapewnienia, aby w odniesieniu do przypadków nieprzeprowadzenia rozrachunku związanych z rozliczanymi transakcjami, w przypadku gdy CCP pośredniczą między kontrahentami, kary pieniężne nie miały zastosowania do CCP.
(3) Jednak ze względu na wielość zaangażowanych stron stosowanie mechanizmu kar przez CCP zwiększa ryzyko operacyjne, złożoność techniczną i koszty procedury ściągania i dystrybucji kar pieniężnych za przypadki nieprzepro- wadzenia rozrachunku związane z rozliczanymi transakcjami. Kary za przypadki nieprzeprowadzenia rozrachunku związane z rozliczanymi transakcjami mogłyby być w pełni obliczane, stosowane, ściągane i rozdzielane przez CDPW od i na rzecz wszystkich uczestników zidentyfikowanych w instrukcjach rozrachunku przedłożonych przez CCP, zgodnie z art. 16, 17 i 18 rozporządzenia delegowanego (UE) 2018/1229, podobnie jak wszelkie inne kary za przypadki nieprzeprowadzenia rozrachunku związane z nierozliczonymi transakcjami.
(4) Zgodnie z art. 2 ust. 1 pkt 19 rozporządzenia (UE) nr 909/2014 każda instytucja, kontrahent centralny, agent rozrachunkowy, operator systemu izby rozliczeniowej lub członek rozliczający CCP mogą kwalifikować się jako uczestnik.
(5) Aby ułatwić obliczanie, ściąganie i dystrybucję kar pieniężnych za przypadki niezrealizowania instrukcji rozrachunku związane z rozliczanymi transakcjami, które to instrukcje zostały przedłożone przez CCP, a jednocześnie zmniejszać ryzyko i koszty związane z taką procedurą, CDPW powinny obliczać i ściągać od swoich odpowiednich uczestników i rozdzielać wśród nich, zgodnie z art. 16, 17 i 18 rozporządzenia delegowanego (UE) 2018/1229, kary pieniężne związane z instrukcjami rozrachunku przedłożonymi przez CCP w odniesieniu do rozliczanych transakcji.
(6) W przypadku gdy CCP pośredniczą między kontrahentami, kwota netto kar, które CDPW muszą ściągać i rozdzielać w związku z instrukcjami rozrachunku przedłożonymi przez CCP, wynosiłaby zazwyczaj zero, ponieważ instrukcje rozrachunku przedłożone przez CCP stanowią oba składniki rozliczanych transakcji. Jednak w niektórych przypadkach, takich jak opóźnienie w dostawie papierów wartościowych do CCP w zamierzonej dacie rozrachunku, co nie pozwala na rozrachunek instrukcji dostawy przedłożonych przez CCP, lub w przypadku różnic w karach obliczanych przez różne CDPW, w księgach CCP mogą pozostać niezbilansowane pozycje w odniesieniu do rozliczanych transakcji, a kwota netto kar, które należy ściągnąć od CCP lub przydzielić CCP, może różnić się od zera. W takich przypadkach CCP powinni mieć możliwość przydzielenia swoim członkom rozliczającym pozostałej kwoty netto kar, dodatniej lub ujemnej. CCP powinni ustanowić w tym celu w swoich regulacjach odpowiedni mechanizm.
(7) Należy zatem odpowiednio zmienić rozporządzenie delegowane (UE) 2018/1229.
(8) W celu zapewnienia, aby przedmiotowe przepisy nie miały zastosowania z mocą wsteczną do obliczania kar za przypadki nieprzeprowadzenia rozrachunku, które miały miejsce przed datą rozpoczęcia stosowania niniejszego rozporządzenia, należy przewidzieć przepisy przejściowe.
(9) Aby umożliwić CCP i CDPW wdrożenie niezbędnych dostosowań technologicznych w celu zapewnienia zgodności ze zmienionym mechanizmem kar, należy odroczyć stosowanie niniejszego rozporządzenia.
(10) Podstawę niniejszego rozporządzenia stanowi projekt regulacyjnych standardów technicznych opracowany w ścisłej współpracy z członkami Europejskiego Systemu Banków Centralnych i przedłożony Komisji przez Europejski Urząd Nadzoru Giełd i Papierów Wartościowych.
(11) Europejski Urząd Nadzoru Giełd i Papierów Wartościowych przeprowadził otwarte konsultacje publiczne na temat projektu regulacyjnych standardów technicznych, który stanowi podstawę niniejszego rozporządzenia, dokonał analizy potencjalnych powiązanych z nim kosztów i korzyści oraz zwrócił się o wydanie opinii do Grupy Interesariuszy z Sektora Giełd i Papierów Wartościowych ustanowionej zgodnie z art. 37 rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) nr 1095/2010 3 ,
PRZYJMUJE NINIEJSZE ROZPORZĄDZENIE:
Sporządzono w Brukseli dnia 19 kwietnia 2023 r.
W ciągu pierwszych 5 miesięcy obowiązywania mechanizmu konsultacji społecznych projektów ustaw udział w nich wzięły 24 323 osoby. Najpopularniejszym projektem w konsultacjach była nowelizacja ustawy o broni i amunicji. W jego konsultacjach głos zabrało 8298 osób. Podczas pierwszych 14 miesięcy X kadencji Sejmu RP (2023–2024) jedynie 17 proc. uchwalonych ustaw zainicjowali posłowie. Aż 4 uchwalone ustawy miały źródła w projektach obywatelskich w ciągu 14 miesięcy Sejmu X kadencji – to najważniejsze skutki reformy Regulaminu Sejmu z 26 lipca 2024 r.
24.04.2025Senat bez poprawek przyjął w środę ustawę, która obniża składkę zdrowotną dla przedsiębiorców. Zmiana, która wejdzie w życie 1 stycznia 2026 roku, ma kosztować budżet państwa 4,6 mld zł. Według szacunków Ministerstwo Finansów na reformie ma skorzystać około 2,5 mln przedsiębiorców. Teraz ustawa trafi do prezydenta Andrzaja Dudy.
23.04.2025Rada Ministrów przyjęła we wtorek, 22 kwietnia, projekt ustawy o zmianie ustawy – Prawo geologiczne i górnicze, przedłożony przez minister przemysłu. Chodzi o wyznaczenie podmiotu, który będzie odpowiedzialny za monitorowanie i egzekwowanie przepisów w tej sprawie. Nowe regulacje dotyczą m.in. dokładności pomiarów, monitorowania oraz raportowania emisji metanu.
22.04.2025Na wtorkowym posiedzeniu rząd przyjął przepisy zmieniające rozporządzenie w sprawie zakazu stosowania materiału siewnego odmian kukurydzy MON 810, przedłożone przez ministra rolnictwa i rozwoju wsi. Celem nowelizacji jest aktualizacja listy odmian genetycznie zmodyfikowanej kukurydzy, tak aby zakazać stosowania w Polsce upraw, które znajdują się w swobodnym obrocie na terytorium 10 państw Unii Europejskiej.
22.04.2025Od 18 kwietnia policja oraz żandarmeria wojskowa będą mogły karać tych, którzy bez zezwolenia m.in. fotografują i filmują szczególnie ważne dla bezpieczeństwa lub obronności państwa obiekty resortu obrony narodowej, obiekty infrastruktury krytycznej oraz ruchomości. Obiekty te zostaną specjalnie oznaczone.
17.04.2025Kompleksową modernizację instytucji polskiego rynku pracy poprzez udoskonalenie funkcjonowania publicznych służb zatrudnienia oraz form aktywizacji zawodowej i podnoszenia umiejętności kadr gospodarki przewiduje podpisana w czwartek przez prezydenta Andrzeja Dudę ustawa z dnia 20 marca 2025 r. o rynku pracy i służbach zatrudnienia. Ustawa, co do zasady, wejdzie w życie pierwszego dnia miesiąca następującego po upływie 14 dni od dnia ogłoszenia.
11.04.2025Identyfikator: | Dz.U.UE.L.2023.201.1 |
Rodzaj: | Rozporządzenie |
Tytuł: | Rozporządzenie delegowane 2023/1626 w sprawie zmiany regulacyjnych standardów technicznych określonych w rozporządzeniu delegowanym (UE) 2018/1229 w odniesieniu do mechanizmu kar za przypadki nieprzeprowadzenia rozrachunku związane z rozliczanymi transakcjami przedłożonymi do rozrachunku przez CCP |
Data aktu: | 19/04/2023 |
Data ogłoszenia: | 11/08/2023 |
Data wejścia w życie: | 02/09/2024, 31/08/2023 |