Decyzja wykonawcza 2023/1696 zmieniająca decyzję wykonawczą 2011/665/UE w odniesieniu do specyfikacji europejskiego rejestru typów pojazdów, o której mowa w art. 48 dyrektywy Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/797

DECYZJA WYKONAWCZA KOMISJI (UE) 2023/1696
z dnia 10 sierpnia 2023 r.
zmieniająca decyzję wykonawczą 2011/665/UE w odniesieniu do specyfikacji europejskiego rejestru typów pojazdów, o której mowa w art. 48 dyrektywy Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/797

(notyfikowana jako dokument nr C(2023) 5020)

(Tekst mający znaczenie dla EOG)

(Dz.U.UE L z dnia 8 września 2023 r.)

KOMISJA EUROPEJSKA,

uwzględniając Traktat o funkcjonowaniu Unii Europejskiej,

uwzględniając dyrektywę Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/797 z dnia 11 maja 2016 r. w sprawie interoperacyj- ności systemu kolei w Unii Europejskiej 1 , w szczególności jej art. 5 ust. 11 i art. 48 ust. 2,

a także mając na uwadze, co następuje:

(1) Koleje mają odgrywać kluczową rolę w zdekarbonizowanym systemie transportowym, zgodnie z założeniami Europejskiego Zielonego Ładu oraz strategii na rzecz zrównoważonej i inteligentnej mobilności, a w świetle rozwoju sytuacji w tej dziedzinie konieczny jest przegląd obecnych technicznych specyfikacji interoperacyjności (TSI).

(2) W dniu 24 stycznia 2020 r., zgodnie z art. 19 ust. 1 rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/796 2 , Komisja zwróciła się do Agencji Kolejowej Unii Europejskiej (zwanej dalej "Agencją") o przygotowanie zaleceń wspierających wybrane cele szczegółowe określone w decyzji delegowanej Komisji (UE) 2017/1474 3  w celu włączenia ich do TSI i poprawy interoperacyjności. Umożliwiłoby to również ułatwianie, poprawę i rozwój usług transportu kolejowego wewnątrz Unii i w relacji z państwami trzecimi oraz przyczyniłoby się do ukończenia tworzenia jednolitego europejskiego obszaru kolejowego i stopniowego urzeczywistnienia rynku wewnętrznego.

(3) W dniu 30 czerwca 2022 r. Agencja wydała zalecenie ERA 1175-1218 4  w sprawie kilku TSI odnoszących się do realizacji celów szczegółowych na podstawie art. 4-6 i 8-10 decyzji delegowanej (UE) 2017/1474.

(4) W wyniku zalecenia Agencji Komisja wprowadza zmiany do kilku TSI, w tym TSI "Sterowanie" 5 , "Tabor - lokomotywy i tabor pasażerski" 6  i "Tabor - wagony towarowe" 7 , które są istotne dla europejskiego rejestru typów pojazdów dopuszczonych do eksploatacji (ERATV).

(5) Konieczna jest zatem zmiana parametrów ERATV w celu dostosowania ich do przeglądu odpowiednich TSI.

(6) Środki przewidziane w niniejszej decyzji są zgodne z opinią Komitetu ds. Interoperacyjności i Bezpieczeństwa Kolei ustanowionego na mocy art. 51 dyrektywy (UE) 2016/797,

PRZYJMUJE NINIEJSZĄ DECYZJĘ:

Artykuł  1

W załącznikach II i III do decyzji wykonawczej 2011/665/UE wprowadza się zmiany zgodnie z załącznikiem do niniejszej decyzji.

Artykuł  2

Niniejsza decyzja skierowana jest do Agencji Kolejowej Unii Europejskiej i państw członkowskich.

Sporządzono w Brukseli dnia 10 sierpnia 2023 r.

ZAŁĄCZNIK

Sekcja  1

W załączniku II do decyzji wykonawczej 2011/665/UE wprowadza się następujące zmiany:

1)
w tabeli 2 wiersz 4.5.1 otrzymuje brzmienie:
"4.5.1 Dopuszczalne obciążenie użytkowe w odniesieniu do poszczególnych kategorii linii [liczba] t w odniesieniu do kategorii linii [ciąg znaków] N N T N T"
2)
w tabeli 2 dodaje się wiersz 4.5.1.1 w brzmieniu:
"4.5.1.1 Kategoria (kategorie) linii określone w normie EN [ciąg znaków] z wcześniej określonego wykazu (możliwy wybór więcej niż jednej opcji) T T N T T"
3)
w tabeli 2 w wierszu 4.5.2 kolumna druga "Masa projektowa" otrzymuje brzmienie
"Masa projektowa i operacyjna";
4)
w tabeli 2 dodaje się wiersze 4.5.2.4 i 4.5.2.5 w brzmieniu:
"4.5.2.4 Masa operacyjna w stanie gotowości do eksploatacji [liczba] kg T T N N T
4.5.2.5 Masa operacyjna przy normalnym obciążeniu użytkowym [liczba] kg T T N N T"
5)
w tabeli 2 dodaje się wiersze 4.9.3.1, 4.9.3.2 w brzmieniu:
"4.9.3.1 Zainstalowane urządzenie do smarowania obrzeży kół (T/N) T T N T T
4.9.3.2 Możliwość deaktywowania urządzenia do smarowania (jedynie w przypadku gdy urządzenie do smarowania obrzeży kół jest zainstalowane) (T/N) T T N T T"
6)
w tabeli 2 dodaje się wiersz 4.10.16 w brzmieniu:
"4.10.16 Pojazd wyposażony w układ magazynowania energii elektrycznej do celów trakcyjnych oraz w funkcję ładowania za pomocą sieci trakcyjnej podczas postoju [wartość logiczna] T/N T N N T T"
7)
w tabeli 2 wiersze 4.13.1.1-4.13.1.9 otrzymują brzmienie:
"4.13.1.1 Pokładowe wyposażenie ETCS oraz zestaw specyfikacji z załącznika A do TSI »Sterowanie« [ciąg znaków] Z wcześniej określonego wykazu T T N T N
4.13.1.5 Zainstalowane dotychczasowe systemy ochrony pociągów, sterowania i ostrzegania klasy B lub inne (system oraz, w stosownym przypadku, wersja) [ciąg znaków]

Z wcześniej określonego wykazu (możliwy wybór więcej niż jednej opcji)

T T N T T
4.13.1.7 ETCS - Wdrożenie pokładowe [ciąg znaków] T T N T N
4.13.1.8 Zgodność systemu ETCS [ciąg znaków]

Z wcześniej określonego wykazu (możliwy wybór więcej niż jednej opcji)

T T N T T
4.13.1.9 Zarządzanie informacjami na temat kompletności pociągu (nie od maszynisty) [wartość logiczna] T/N T T N T T"
8)
w tabeli 2 dodaje się wiersze 4.13.1.10 i 4.13.1.11 w brzmieniu:
"4.13.1.10 Pokładowe informacje o bezpiecznej długości składu, niezbędne do uzyskania dostępu do linii i odpowiedniego SIL [ciąg znaków] Z wcześniej określonego wykazu T T N T T
4.13.1.11 Koperta legalnie eksploatowanych wersji systemu ETCS [ciąg znaków] Z wcześniej określonego wykazu T T N T T"
9)
w tabeli 2 wiersze 4.13.2.1-4.13.2.12 otrzymują brzmienie:
"4.13.2.1 Pokładowa łączność głosowa GSM-R i jej wzorzec [ciąg znaków] Z wcześniej określonego wykazu T T N T N
4.13.2.3 Zainstalowane dotychczasowe systemy łączności radiowej klasy B lub inne (system oraz, w stosownym przypadku, wersja) [ciąg znaków]

Z wcześniej określonego wykazu (możliwy wybór więcej niż jednej opcji)

T T N T T
4.13.2.5 Zgodność systemu głosowej łączności radiowej [ciąg znaków]

Z wcześniej określonego wykazu (możliwy wybór więcej niż jednej opcji)

T T N T T
4.13.2.6 Wdrożenie łączności głosowej i eksploatacyjnej GSM-R [ciąg znaków] T T N T N
4.13.2.7 Pokładowa radiowa transmisja danych GSM-R i jej wzorzec [ciąg znaków] Z wcześniej określonego wykazu T T N T N
4.13.2.8 Kompatybilność systemu radiowej wymiany danych [ciąg znaków]

Z wcześniej określonego wykazu (możliwy wybór więcej niż jednej opcji)

T T N T T
4.13.2.9 Wdrożenie przesyłania danych GSM-R na potrzeby ETCS i ATO [ciąg znaków] T T N T N
4.13.2.10 Sieć macierzysta łączności głosowej GSM-R przy użyciu karty SIM [ciąg znaków] Z wcześniej określonego wykazu T T N T T
4.13.2.11 Sieć macierzysta transmisji danych GSM-R przy użyciu karty SlM [ciąg znaków] Z wcześniej określonego wykazu T T N T T
4.13.2.12 karta SIM do łączności głosowej GSM-R - wsparcie grupy ID 555 [wartość logiczna] T/N T T N T T"
10)
w tabeli 2 dodaje się wiersze 4.13.3-4.13.3.2 w brzmieniu:
"4.13.3 ATO Nagłówek (brak danych)
4.13.3.1 Wersja pokładowego systemu ATO [ciąg znaków] Z wcześniej określonego wykazu T T N T N
4.13.3.2 Wdrożenie pokładowego systemu ATO [ciąg znaków] T T N T N"
11)
w tabeli 2 dodaje się wiersze 4.15-4.15.3 w brzmieniu:
"4.15 Funkcje wykrywania wykolejenia i zapobiegania wykolejeniu Nagłówek (brak danych)
4.15.1 Obecność i rodzaj funkcji wykrywania wykolejenia i zapobiegania wykolejeniu [ciąg znaków]

Z wcześniej określonego wykazu (możliwy wybór więcej niż jednej opcji)

N N T N N
4.15.2 Obecność funkcji zapobiegania wykolejeniu i wykrywania wykolejenia [wartość logiczna] T/N T N N N N
4.15.3 Obecność funkcji przetwarzania sygnału zapobiegania wykolejeniu i wykrywania wykolejenia [wartość logiczna] T/N T N N N N"
12)
W załączniku III formuła wprowadzająca nad drugą tabelą oraz druga tabela otrzymują brzmienie:

"gdzie:

Pole 1 (cyfry 1 i 2) jest przydzielane stosownie do kategorii i podkategorii typu pojazdu zgodnie z następującą tabelą:

Kod Kategoria Podkategoria
11 Pojazdy trakcyjne Lokomotywa
12 zespół napędowy (lub człon napędowy)
13 Pasażerski pociąg zespołowy z własnym napędem
14 Zarezerwowany
15 Zarezerwowany
16 Wagon silnikowy
17 Lokomotywa manewrowa
18 Tramwaj dwusystemowy
19 Inne (zob. art. 1 ust. 4 dyrektywy (UE) 2016/797)
31 Ciągnione pojazdy pasażerskie Wagon pasażerski
32 Zarezerwowany
33 Wagon kryty
34 Zarezerwowany
35 Wagon do przewozu samochodów
36 Wagon osobowy sterowniczy
37 Zarezerwowany
38 Wagon kryty sterowniczy
39 Stały zestaw spiętych wagonów
40 Zarezerwowany
41 Inne
42-49 Zarezerwowany
51 Wagony towarowe (ciągnione) Wagon towarowy
52 Zarezerwowany
53 Stały zestaw spiętych wagonów towarowych
54 Oddzielne wózki kolejowe połączone z kompatybilnymi pojazdami drogowymi
55-59 Zarezerwowany
71 Pojazdy specjalne Pojazd specjalny z własnym napędem

Kodu tego nie stosuje się po dniu przyjęcia niniejszej decyzji

72 Maszyny torowe (OTM)
73 Pojazd specjalny ciągniony

Kodu tego nie stosuje się po dniu przyjęcia niniejszej decyzji

74 Pojazdy służące do kontroli infrastruktury
75 Pojazdy do usuwania skutków niekorzystnych warunków środowiskowych
76 Pojazdy pogotowia
77 Pojazdy drogowo-kolejowe
78 Zarezerwowany
79 Zarezerwowany"
1 Dz.U. L 138 z 26.5.2016, s. 44.
2 Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/796 z dnia 11 maja 2016 r. w sprawie Agencji Kolejowej Unii Europejskiej i uchylenia rozporządzenia (WE) nr 881/2004 (Dz.U. L 138 z 26.5.2016, s. 1).
3 Decyzja delegowana Komisji (UE) 2017/1474 z dnia 8 czerwca 2017 r. uzupełniająca dyrektywę Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/797 w odniesieniu do szczegółowych celów dotyczących opracowania, przyjęcia i przeglądu technicznych specyfikacji inte- roperacyjności (Dz.U. L 210 z 15.8.2017, s. 5).
4 Zalecenie ERA 1175-1218 Agencji Kolejowej Unii Europejskiej w sprawie pakietu zmian TSI na 2022 r. - Kolej cyfrowa i Kolej cyfrowa i ekologiczne przewozy towarowe.
5 Rozporządzenie Komisji (UE) 2016/919 z dnia 27 maja 2016 r. w sprawie technicznej specyfikacji interoperacyjności w zakresie podsystemów "Sterowanie" systemu kolei w Unii Europejskiej (Dz.U. L 158 z 15.6.2016, s. 1).
6 Rozporządzenie Komisji (UE) nr 1302/2014 z dnia 18 listopada 2014 r. w sprawie technicznej specyfikacji interoperacyjności odnoszącej się do podsystemu "Tabor - lokomotywy i tabor pasażerski" systemu kolei w Unii Europejskiej (Dz.U. L 356 z 12.12.2014, s. 228).
7 Rozporządzenie Komisji (UE) nr 321/2013 z dnia 13 marca 2013 r. dotyczące technicznej specyfikacji interoperacyjności odnoszącej się do podsystemu "Tabor - wagony towarowe" systemu kolei w Unii Europejskiej i uchylające decyzję 2006/861/WE (Dz.U. L 104 z 12.4.2013, s. 1).

Zmiany w prawie

Lepsze prawo. W Sejmie odbyła się konferencja podsumowująca konsultacje społeczne projektów ustaw

W ciągu pierwszych 5 miesięcy obowiązywania mechanizmu konsultacji społecznych projektów ustaw udział w nich wzięły 24 323 osoby. Najpopularniejszym projektem w konsultacjach była nowelizacja ustawy o broni i amunicji. W jego konsultacjach głos zabrało 8298 osób. Podczas pierwszych 14 miesięcy X kadencji Sejmu RP (2023–2024) jedynie 17 proc. uchwalonych ustaw zainicjowali posłowie. Aż 4 uchwalone ustawy miały źródła w projektach obywatelskich w ciągu 14 miesięcy Sejmu X kadencji – to najważniejsze skutki reformy Regulaminu Sejmu z 26 lipca 2024 r.

Grażyna J. Leśniak 24.04.2025
Przedsiębiorcy zapłacą niższą składkę zdrowotną – Senat za ustawą

Senat bez poprawek przyjął w środę ustawę, która obniża składkę zdrowotną dla przedsiębiorców. Zmiana, która wejdzie w życie 1 stycznia 2026 roku, ma kosztować budżet państwa 4,6 mld zł. Według szacunków Ministerstwo Finansów na reformie ma skorzystać około 2,5 mln przedsiębiorców. Teraz ustawa trafi do prezydenta Andrzaja Dudy.

Grażyna J. Leśniak 23.04.2025
Rząd organizuje monitoring metanu

Rada Ministrów przyjęła we wtorek, 22 kwietnia, projekt ustawy o zmianie ustawy – Prawo geologiczne i górnicze, przedłożony przez minister przemysłu. Chodzi o wyznaczenie podmiotu, który będzie odpowiedzialny za monitorowanie i egzekwowanie przepisów w tej sprawie. Nowe regulacje dotyczą m.in. dokładności pomiarów, monitorowania oraz raportowania emisji metanu.

Krzysztof Koślicki 22.04.2025
Rząd zaktualizował wykaz zakazanej kukurydzy

Na wtorkowym posiedzeniu rząd przyjął przepisy zmieniające rozporządzenie w sprawie zakazu stosowania materiału siewnego odmian kukurydzy MON 810, przedłożone przez ministra rolnictwa i rozwoju wsi. Celem nowelizacji jest aktualizacja listy odmian genetycznie zmodyfikowanej kukurydzy, tak aby zakazać stosowania w Polsce upraw, które znajdują się w swobodnym obrocie na terytorium 10 państw Unii Europejskiej.

Krzysztof Koślicki 22.04.2025
Od 18 kwietnia fotografowanie obiektów obronnych i krytycznych tylko za zezwoleniem

Od 18 kwietnia policja oraz żandarmeria wojskowa będą mogły karać tych, którzy bez zezwolenia m.in. fotografują i filmują szczególnie ważne dla bezpieczeństwa lub obronności państwa obiekty resortu obrony narodowej, obiekty infrastruktury krytycznej oraz ruchomości. Obiekty te zostaną specjalnie oznaczone.

Robert Horbaczewski 17.04.2025
Prezydent podpisał ustawę o rynku pracy i służbach zatrudnienia

Kompleksową modernizację instytucji polskiego rynku pracy poprzez udoskonalenie funkcjonowania publicznych służb zatrudnienia oraz form aktywizacji zawodowej i podnoszenia umiejętności kadr gospodarki przewiduje podpisana w czwartek przez prezydenta Andrzeja Dudę ustawa z dnia 20 marca 2025 r. o rynku pracy i służbach zatrudnienia. Ustawa, co do zasady, wejdzie w życie pierwszego dnia miesiąca następującego po upływie 14 dni od dnia ogłoszenia.

Grażyna J. Leśniak 11.04.2025
Metryka aktu
Identyfikator:

Dz.U.UE.L.2023.222.561

Rodzaj: Decyzja
Tytuł: Decyzja wykonawcza 2023/1696 zmieniająca decyzję wykonawczą 2011/665/UE w odniesieniu do specyfikacji europejskiego rejestru typów pojazdów, o której mowa w art. 48 dyrektywy Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/797
Data aktu: 10/08/2023
Data ogłoszenia: 08/09/2023
Data wejścia w życie: 08/09/2023