uwzględniając Traktat o funkcjonowaniu Unii Europejskiej,
uwzględniając rozporządzenie (WE) nr 396/2005 Parlamentu Europejskiego i Rady z dnia 23 lutego 2005 r. w sprawie najwyższych dopuszczalnych poziomów pozostałości pestycydów w żywności i paszy pochodzenia roślinnego i zwierzęcego oraz na ich powierzchni, zmieniające dyrektywę Rady 91/414/EWG 1 , w szczególności jego art. 14 ust. 1 lit. a) i art. 49 ust. 2,
(1) Najwyższe dopuszczalne poziomy pozostałości ("NDP") piryproksyfenu określono w części A załącznika III do rozporządzenia (WE) nr 396/2005.
(2) Europejski Urząd ds. Bezpieczeństwa Żywności ("Urząd") przedłożył uzasadnioną opinię dotyczącą przeglądu obecnych NDP piryproksyfenu 2 zgodnie z art. 12 ust. 1 rozporządzenia (WE) nr 396/2005. Urząd zalecił obniżenie obecnych NDP piryproksyfenu w mięśniach, tłuszczu, wątrobie i nerkach świń/bydła/kóz/koni, a także w mleku byd- lęcym/końskim do granicy oznaczalności zgodnie z zasadą ustalania NDP na najniższym racjonalnie osiągalnym poziomie oraz w oparciu o wystarczające dane potwierdzające obecne dobre praktyki rolnicze. Ponieważ konsumenci nie są narażeni na ryzyko, należy wyznaczyć NDP piryproksyfenu dla tych produktów w załączniku II do rozporządzenia (WE) nr 396/2005 na poziomie określonym przez Urząd.
(3) Urząd stwierdził ponadto, że należy obniżyć NDP piryproksyfenu w odniesieniu do migdałów, kasztanów jadalnych, orzechów laskowych, orzechów pekan, orzeszków pistacjowych, orzechów włoskich, orzeszków piniowych, owoców ziarnkowych, winogron, oliwek stołowych, szarona/persymony/kaki/humy wschodniej, ananasów, pomidorów, papryki rocznej, oberżyn, dyniowatych z jadalną skórką i arbuzów zgodnie z zasadą ustalania NDP na najniższym racjonalnie osiągalnym poziomie oraz w oparciu o obecne dobre praktyki rolnicze i kodeksowe najwyższe dopuszczalne poziomy pozostałości ("CXL"), które potwierdzono jako bezpieczne dla konsumentów 3 . Urząd stwierdził również, że należy utrzymać NDP piryproksyfenu w odniesieniu do moreli, brzoskwiń, śliwek, truskawek, mango, papai, melonów, nasion bawełny i herbaty w oparciu o obecne dobre praktyki rolnicze i CXL, które potwierdzono jako bezpieczne dla konsumentów34 . Ponadto Urząd stwierdził, że NDP piryproksyfenu w odniesieniu do owoców cytrusowych, czereśni i kumkwatów należy podnieść w oparciu o obecne dobre praktyki rolnicze i CXL, które potwierdzono jako bezpieczne dla konsumentów Ponieważ we wcześniejszej uzasadnionej opinii 5 Urząd potwierdził, że NDP piryproksyfenu w odniesieniu do bananów jest bezpieczny dla konsumentów, ten NDP można utrzymać. Ponieważ jednak niektóre informacje nie były dostępne, stwierdzono, że osoby zarządzające ryzykiem powinny przeprowadzić dalszą analizę. W związku z tym, mimo iż NDP dla migdałów, kasztanów jadalnych, orzechów laskowych, orzechów pekan, orzeszków pistacjowych, orzechów włoskich, orzeszków piniowych, owoców ziarnkowych, winogron, oliwek stołowych, szarona/persymony/kaki/humy wschodniej, ananasów, pomidorów, papryki rocznej, oberżyn, dyniowatych z jadalną skórką, arbuzów, moreli, brzoskwiń, śliwek, truskawek, mango, papai, melonów, nasion bawełny, herbaty, owoców cytrusowych, czereśni, kumkwatów i bananów uznaje się za bezpieczne, zostaną one poddane przeglądowi, w ramach którego uwzględnione zostaną informacje dostępne w ciągu dwóch lat od opublikowania niniejszego rozporządzenia. Ponieważ konsumenci nie są narażeni na ryzyko, należy wyznaczyć NDP piryproksyfenu w odniesieniu do tych produktów w załączniku II do rozporządzenia (WE) nr 396/2005 na poziomie określonym przez Urząd.
(4) Ponieważ Urząd stwierdził, że nie były dostępne żadne badania pozostałości na potrzeby określenia wartości NDP piryproksyfenu w odniesieniu do orzechów makadamiowych/orzechów makadamii trójlistnej, awokado, grana- tów/jabłek granatu, czerymoi, ziemniaków, kartofla słodkiego/batatów i pochrzynu, pozostałych warzyw korzeniowych i bulwiastych z wyjątkiem buraka cukrowego, warzyw cebulowych, piżmiana jadalnego/ketmii jadalnej/okry, dyń olbrzymich, warzyw kapustnych (oprócz korzeni warzyw kapustnych oraz oprócz kapustnych o młodych/drob- nych liściach), sałat i warzyw sałatowych, szpinaku i podobnych liści, rukwi wodnej, cykorii warzywnej/cykorii liś- ciastej/cykorii brukselskiej, ziół, kwiatów jadalnych, warzyw strączkowych, warzyw łodygowych, fasoli (suchej) i ziaren soi zwyczajnej - osoby zarządzające ryzykiem powinny przeprowadzić dalszą analizę. Wobec braku takich badań, które są konieczne do określenia wartości NDP, Komisja uważa, że NDP dla tych produktów należy ustalić na poziomie granic oznaczalności określonych dla poszczególnych produktów w załączniku II do rozporządzenia (WE) nr 396/2005.
(5) Komisja skonsultowała się z laboratoriami referencyjnymi Unii Europejskiej ds. pozostałości pestycydów w związku z potrzebą dostosowania niektórych granic oznaczalności. W przypadku piryproksyfenu laboratoria te zaproponowały dla poszczególnych produktów granice oznaczalności, które są osiągalne w sposób analityczny.
(6) Za pośrednictwem Światowej Organizacji Handlu przeprowadzono konsultacje na temat nowych NDP z partnerami handlowymi Unii, a ich uwagi zostały uwzględnione.
(7) Należy zatem odpowiednio zmienić rozporządzenie (WE) nr 396/2005.
(8) Aby umożliwić normalne wprowadzanie do obrotu, przetwarzanie i konsumpcję produktów, niniejsze rozporządzenie nie powinno mieć zastosowania do produktów, które zostały wyprodukowane w Unii lub przywiezione do Unii przed rozpoczęciem stosowania nowych NDP i w odniesieniu do których utrzymany jest wysoki poziom ochrony konsumentów. Dotyczy to wszystkich produktów.
(9) Należy przewidzieć odpowiednio długi termin przed rozpoczęciem stosowania nowych NDP, aby umożliwić państwom członkowskim, państwom trzecim i podmiotom prowadzącym przedsiębiorstwa spożywcze dostosowanie się do wymogów wynikających ze zmiany NDP.
(10) Środki przewidziane w niniejszym rozporządzeniu są zgodne z opinią Stałego Komitetu ds. Roślin, Zwierząt, Żywności i Pasz,
PRZYJMUJE NINIEJSZE ROZPORZĄDZENIE:
Sporządzono w Brukseli dnia 11 września 2023 r.
W ciągu pierwszych 5 miesięcy obowiązywania mechanizmu konsultacji społecznych projektów ustaw udział w nich wzięły 24 323 osoby. Najpopularniejszym projektem w konsultacjach była nowelizacja ustawy o broni i amunicji. W jego konsultacjach głos zabrało 8298 osób. Podczas pierwszych 14 miesięcy X kadencji Sejmu RP (2023–2024) jedynie 17 proc. uchwalonych ustaw zainicjowali posłowie. Aż 4 uchwalone ustawy miały źródła w projektach obywatelskich w ciągu 14 miesięcy Sejmu X kadencji – to najważniejsze skutki reformy Regulaminu Sejmu z 26 lipca 2024 r.
24.04.2025Senat bez poprawek przyjął w środę ustawę, która obniża składkę zdrowotną dla przedsiębiorców. Zmiana, która wejdzie w życie 1 stycznia 2026 roku, ma kosztować budżet państwa 4,6 mld zł. Według szacunków Ministerstwo Finansów na reformie ma skorzystać około 2,5 mln przedsiębiorców. Teraz ustawa trafi do prezydenta Andrzaja Dudy.
23.04.2025Rada Ministrów przyjęła we wtorek, 22 kwietnia, projekt ustawy o zmianie ustawy – Prawo geologiczne i górnicze, przedłożony przez minister przemysłu. Chodzi o wyznaczenie podmiotu, który będzie odpowiedzialny za monitorowanie i egzekwowanie przepisów w tej sprawie. Nowe regulacje dotyczą m.in. dokładności pomiarów, monitorowania oraz raportowania emisji metanu.
22.04.2025Na wtorkowym posiedzeniu rząd przyjął przepisy zmieniające rozporządzenie w sprawie zakazu stosowania materiału siewnego odmian kukurydzy MON 810, przedłożone przez ministra rolnictwa i rozwoju wsi. Celem nowelizacji jest aktualizacja listy odmian genetycznie zmodyfikowanej kukurydzy, tak aby zakazać stosowania w Polsce upraw, które znajdują się w swobodnym obrocie na terytorium 10 państw Unii Europejskiej.
22.04.2025Od 18 kwietnia policja oraz żandarmeria wojskowa będą mogły karać tych, którzy bez zezwolenia m.in. fotografują i filmują szczególnie ważne dla bezpieczeństwa lub obronności państwa obiekty resortu obrony narodowej, obiekty infrastruktury krytycznej oraz ruchomości. Obiekty te zostaną specjalnie oznaczone.
17.04.2025Kompleksową modernizację instytucji polskiego rynku pracy poprzez udoskonalenie funkcjonowania publicznych służb zatrudnienia oraz form aktywizacji zawodowej i podnoszenia umiejętności kadr gospodarki przewiduje podpisana w czwartek przez prezydenta Andrzeja Dudę ustawa z dnia 20 marca 2025 r. o rynku pracy i służbach zatrudnienia. Ustawa, co do zasady, wejdzie w życie pierwszego dnia miesiąca następującego po upływie 14 dni od dnia ogłoszenia.
11.04.2025Identyfikator: | Dz.U.UE.L.2023.224.1 |
Rodzaj: | Rozporządzenie |
Tytuł: | Rozporządzenie 2023/1753 zmieniające załączniki II i III do rozporządzenia (WE) nr 396/2005 Parlamentu Europejskiego i Rady w odniesieniu do najwyższych dopuszczalnych poziomów pozostałości piryproksyfenu w określonych produktach oraz na ich powierzchni |
Data aktu: | 11/09/2023 |
Data ogłoszenia: | 12/09/2023 |
Data wejścia w życie: | 02/04/2024, 02/10/2023 |