uwzględniając Traktat o funkcjonowaniu Unii Europejskiej,
uwzględniając rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2018/1139 z dnia 4 lipca 2018 r. w sprawie wspólnych zasad w dziedzinie lotnictwa cywilnego i utworzenia Agencji Unii Europejskiej ds. Bezpieczeństwa Lotniczego oraz zmieniające rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady (WE) nr 2111/2005, (WE) nr 1008/2008, (UE) nr 996/2010, (UE) nr 376/2014 i dyrektywy Parlamentu Europejskiego i Rady 2014/30/UE i 2014/53/UE, a także uchylające rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady (WE) nr 552/2004 i (WE) nr 216/2008 i rozporządzenie Rady (EWG) nr 3922/91 1 , w szczególności jego art. 47 ust. 1 i art. 62 ust. 13,
(1) Rozporządzenie (UE) 2018/1139 zawiera wspólne zasadnicze wymogi mające zapewnić ustanowienie wysokiego, jednolitego poziomu bezpieczeństwa lotnictwa cywilnego w Unii oraz zagwarantowanie, że integralność i skuteczność systemów i ich części składowych w zakresie bezpieczeństwa są zgodne z oczekiwaniami. Interoperacyjność systemów zarządzania ruchem lotniczym/wsparcia służb żeglugi powietrznej (ATM/ANS) oraz części składowych ATM/ANS powinna zapewnić niezakłócone działanie europejskiej sieci zarządzania ruchem lotniczym (EATMN).
(2) Należy określić szczegółowe specyfikacje, które pozwolą zapewnić zgodność z zasadniczymi wymogami; te szczegółowe specyfikacje powinny w miarę możliwości opierać się na uznanych normach branżowych organizacji opracowujących normy (SDO), które odzwierciedlają stan techniki i najlepsze praktyki projektowe. Projektowanie i produkcja systemów ATM/ANS i części składowych ATM/ANS powinny odbywać się z uwzględnieniem wymogów dotyczących wydawania certyfikatów i deklaracji zgodności projektowej oraz zgodnie ze szczegółowymi specyfikacjami wydanymi przez Agencję Unii Europejskiej ds. Bezpieczeństwa Lotniczego ("Agencja").
(3) Należy ustanowić różne metody poświadczania na potrzeby oceny zgodności z wymogami określonymi w załączniku do niniejszego rozporządzenia oraz szczegółowymi specyfikacjami systemów ATM/ANS i części składowych ATM/ANS. Bardziej rygorystyczne metody poświadczania należy stosować w odniesieniu do bezpiecznej eksploatacji statku powietrznego oraz w odniesieniu do urządzeń, które mają krytyczne znaczenie dla interoperacyjności i bezpieczeństwa EATMN.
(4) Spośród służb ATM/ANS służby kontroli ruchu lotniczego (ATC) są najważniejsze pod względem ryzyka dla bezpieczeństwa związanego z nawigacją statków powietrznych, w szczególności ze względu na wydawanie instrukcji zapewniających separację między statkami powietrznymi i zapobieganie kolizjom. Instytucje zapewniające ATC mają najpełniejszy obraz bezpieczeństwa przestrzeni powietrznej. Z tego względu urządzenia ATM/ANS o najbardziej krytycznym znaczeniu, tj. urządzenia wspomagające ATC, powinny podlegać bardziej rygorystycznym metodom poświadczania, czyli certyfikacji.
(5) Urządzenia ATM/ANS, które wspomagają komunikację powietrze-ziemia, dostarczają bezpośrednie instrukcje do statków powietrznych i również powinny podlegać certyfikacji.
(6) Służby łączności, dozorowania i nawigacji biorą bezpośredni udział w ATS w celu zapewnienia bezpiecznej nawigacji statków powietrznych, choć wspomniane trzy służby nie mają pełnego obrazu ruchu i nie sprawują aktywnej kontroli nad separacją między statkami powietrznymi. W związku z tym ich rola ma mniej krytyczne znaczenie. Systemy ATM/ANS i części składowe wspomagające ATM/ANS powinny podlegać mniej rygorystycznej metodzie poświadczania, tj. deklaracji zgodności projektowej.
(7) Ponadto inne systemy i urządzenia ATM/ANS o mniej krytycznym znaczeniu, wspomagające służby meteorologiczne, służby informacji lotniczej, służby zarządzania przestrzenią powietrzną i służby zarządzania przepływem ruchu lotniczego, powinny podlegać najmniej rygorystycznej metodzie poświadczania, tj. oświadczeniu o zgodności.
(8) Możliwe są dodatkowe kryteria decydujące o krytycznym znaczeniu systemów ATM/ANS i części składowych ATM/ANS stanowiące uzupełnienie kontroli zarządczej nad ryzykiem dla bezpieczeństwa służb i funkcji, które wspierają.
(9) W związku z powyższym należy ustanowić trzy różne poziomy wymogów i szczegółowych specyfikacji: (i) certyfikacja przez Agencję - poziom najbardziej rygorystyczny; (ii) deklaracja składana przez zatwierdzoną organizację zajmującą się projektowaniem lub produkcją urządzeń ATM/ANS - poziom średni; oraz (iii) oświadczenie o zgodności wydane przez instytucję zapewniającą ATM/ANS, która włącza urządzenia ATM/ANS do swojego systemu funkcjonalnego, zgodnie z definicją zawartą w rozporządzeniu wykonawczym Komisji (UE) 2017/373 2 , lub - na wniosek instytucji zapewniającej ATM/ANS - przez zatwierdzoną organizację zajmującą się projektowaniem lub produkcją urządzeń ATM/ANS.
(10) Zgodnie z art. 29 ust. 2 lit. a) rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2021/696 3 Agencji Unii Europejskiej ds. Programu Kosmicznego (EUSPA) powierzono zarządzanie europejskim systemem wspomagania satelitarnego (EGNOS), w tym eksploatacją EGNOS, co obejmuje m.in. wsparcie działań w zakresie certyfikacji i normalizacji.
(11) Zgodnie z rozporządzeniem (UE) 2021/696 zarówno EUSPA, jak i Europejska Agencja Kosmiczna (ESA) są odpowiedzialne za projektowanie systemu EGNOS i jego urządzeń. Agencja powinna nadzorować deklaracje zgodności projektowej urządzeń EGNOS zgodnie ze szczegółowymi ustaleniami, które mają zostać zawarte z EUSPA. Ustalenia te mają dotyczyć aspektów technicznych, administracyjnych i finansowych, takich jak wymóg konsultacji z EUSPA w zakresie opracowywania szczegółowych specyfikacji; nadzór EASA nad deklaracjami zgodności projektowej systemu EGNOS; oraz wymiana danych między obiema agencjami w zakresie zgodności z odpowiednimi normami i zalecanymi metodami postępowania (SARPs) Organizacji Międzynarodowego Lotnictwa Cywilnego (ICAO). Ustalenia te mają zapewnić poziom bezpieczeństwa i interoperacyjności odpowiadający wymogom niniejszego rozporządzenia.
(12) Na niektórych terytoriach oddalonych, poza europejskim regionem ICAO (EUR) zgodnie z definicją w tomie I planu żeglugi powietrznej ICAO (dok. 7754), o niskim natężeniu ruchu i w miejscach, w których ta przestrzeń powietrzna graniczy wyłącznie z przestrzenią powietrzną podlegającą instytucjom zapewniającym ATM/ANS z państw trzecich, zastosowanie metod poświadczania na potrzeby certyfikacji i deklaracji zgodności projektowej urządzeń ATM/ANS może być trudne lub nawet niewykonalne ze względu na ich szczególne potrzeby w zakresie bezpieczeństwa i intero- peracyjności. W takich przypadkach uznaje się, że w odniesieniu do urządzeń ATM/ANS wykorzystywanych przez instytucje zapewniające ATM/ANS w regionach oddalonych poza regionem EUR. ICAO należy zapewnić odstępstwa od wymogów certyfikacji lub deklaracji mających zastosowanie do takich urządzeń ATM/ANS. Zamiast tego w celu zagwarantowania bezpiecznego i interoperacyjnego zapewniania ATM/ANS instytucja zapewniająca ATM/ANS w tym regionie musi dopilnować, aby obowiązujące specyfikacje były spełnione, wydając oświadczenie o zgodności.
(13) Konieczne jest zapewnienie płynnego przejścia do nowych ram regulacyjnych ustanowionych niniejszym rozporządzeniem oraz zapewnienie utrzymania wysokiego i jednolitego poziomu bezpieczeństwa lotnictwa cywilnego w Unii. Należy zatem zapewnić wystarczającą ilość czasu na dostosowanie się do tych nowych ram przez sektor projektowania i produkcji systemów ATM/ANS i części składowych ATM/ANS, a także przez Agencję i administracje państw członkowskich. W okresie przejściowym urządzenia ATM/ANS, które są w eksploatacji i które otrzymały świadectwo zgodnie z poprzednimi ramami, należy uznawać za posiadające certyfikat lub deklarację wydane zgodnie z nowymi ramami, chyba że Agencja stwierdzi, że urządzenia te nie zapewniają poziomu bezpieczeństwa i inte- roperacyjności wymaganego na podstawie rozporządzenia (UE) 2018/1139.
(14) W okresie przejściowym w odniesieniu do każdego nowego systemu ATM/ANS i części składowej ATM/ANS wprowadzonych do eksploatacji właściwemu organowi instytucji zapewniającej ATM/ANS, o której mowa w art. 4 ust. 1 rozporządzenia wykonawczego (UE) 2017/373, lub, na żądanie, przez organizację projektującą i produkującą, która je projektuje i wytwarza, należy przedłożyć oświadczenie o zgodności wydane przez instytucję zapewniającą ATM/ANS, która włącza je do swojego systemu funkcjonalnego.
(15) Po zakończeniu okresu przejściowego Agencja powinna ponosić wyłączną odpowiedzialność za certyfikację i przyjmowanie deklaracji dotyczących niektórych urządzeń ATM/ANS; Agencja powinna zatem ocenić informacje dotyczące zgodności przedłożone organom krajowym zgodnie z poprzednimi ramami, zanim takie urządzenia ATM/ANS wejdą w zakres kompetencji Agencji. W związku z tym organy krajowe powinny udostępnić te informacje Agencji. Po dokonaniu oceny przez Agencję urządzenia ATM/ANS uznaje się za opatrzone certyfikatem lub deklaracją zgodności. Ocena musi zostać upubliczniona decyzją dyrektora wykonawczego Agencji.
(16) Środki przewidziane w niniejszym rozporządzeniu opierają się na opinii nr 01/2023 wydanej przez Agencję Unii Europejskiej ds. Bezpieczeństwa Lotniczego zgodnie z art. 75 ust. 2 lit. b) i c) oraz art. 76 ust. 1 rozporządzenia (UE) 2018/1139,
PRZYJMUJE NINIEJSZE ROZPORZĄDZENIE:
Sporządzono w Brukseli dnia 14 lipca 2023 r.
W ciągu pierwszych 5 miesięcy obowiązywania mechanizmu konsultacji społecznych projektów ustaw udział w nich wzięły 24 323 osoby. Najpopularniejszym projektem w konsultacjach była nowelizacja ustawy o broni i amunicji. W jego konsultacjach głos zabrało 8298 osób. Podczas pierwszych 14 miesięcy X kadencji Sejmu RP (2023–2024) jedynie 17 proc. uchwalonych ustaw zainicjowali posłowie. Aż 4 uchwalone ustawy miały źródła w projektach obywatelskich w ciągu 14 miesięcy Sejmu X kadencji – to najważniejsze skutki reformy Regulaminu Sejmu z 26 lipca 2024 r.
24.04.2025Senat bez poprawek przyjął w środę ustawę, która obniża składkę zdrowotną dla przedsiębiorców. Zmiana, która wejdzie w życie 1 stycznia 2026 roku, ma kosztować budżet państwa 4,6 mld zł. Według szacunków Ministerstwo Finansów na reformie ma skorzystać około 2,5 mln przedsiębiorców. Teraz ustawa trafi do prezydenta Andrzaja Dudy.
23.04.2025Rada Ministrów przyjęła we wtorek, 22 kwietnia, projekt ustawy o zmianie ustawy – Prawo geologiczne i górnicze, przedłożony przez minister przemysłu. Chodzi o wyznaczenie podmiotu, który będzie odpowiedzialny za monitorowanie i egzekwowanie przepisów w tej sprawie. Nowe regulacje dotyczą m.in. dokładności pomiarów, monitorowania oraz raportowania emisji metanu.
22.04.2025Na wtorkowym posiedzeniu rząd przyjął przepisy zmieniające rozporządzenie w sprawie zakazu stosowania materiału siewnego odmian kukurydzy MON 810, przedłożone przez ministra rolnictwa i rozwoju wsi. Celem nowelizacji jest aktualizacja listy odmian genetycznie zmodyfikowanej kukurydzy, tak aby zakazać stosowania w Polsce upraw, które znajdują się w swobodnym obrocie na terytorium 10 państw Unii Europejskiej.
22.04.2025Od 18 kwietnia policja oraz żandarmeria wojskowa będą mogły karać tych, którzy bez zezwolenia m.in. fotografują i filmują szczególnie ważne dla bezpieczeństwa lub obronności państwa obiekty resortu obrony narodowej, obiekty infrastruktury krytycznej oraz ruchomości. Obiekty te zostaną specjalnie oznaczone.
17.04.2025Kompleksową modernizację instytucji polskiego rynku pracy poprzez udoskonalenie funkcjonowania publicznych służb zatrudnienia oraz form aktywizacji zawodowej i podnoszenia umiejętności kadr gospodarki przewiduje podpisana w czwartek przez prezydenta Andrzeja Dudę ustawa z dnia 20 marca 2025 r. o rynku pracy i służbach zatrudnienia. Ustawa, co do zasady, wejdzie w życie pierwszego dnia miesiąca następującego po upływie 14 dni od dnia ogłoszenia.
11.04.2025Identyfikator: | Dz.U.UE.L.2023.228.1 |
Rodzaj: | Rozporządzenie |
Tytuł: | Rozporządzenie delegowane 2023/1768 ustanawiające szczegółowe przepisy dotyczące certyfikacji i deklaracji systemów i części składowych wykorzystywanych do zapewniania zarządzania ruchem lotniczym/służb żeglugi powietrznej |
Data aktu: | 14/07/2023 |
Data ogłoszenia: | 15/09/2023 |
Data wejścia w życie: | 05/10/2023 |