uwzględniając Traktat o funkcjonowaniu Unii Europejskiej,
uwzględniając dyrektywę Parlamentu Europejskiego i Rady 2011/65/UE z dnia 8 czerwca 2011 r. w sprawie ograniczenia stosowania niektórych niebezpiecznych substancji w sprzęcie elektrycznym i elektronicznym 1 , w szczególności jej art. 5 ust. 1 lit. a),
(1) Dyrektywa 2011/65/UE nakłada na państwa członkowskie obowiązek zapewnienia, aby sprzęt elektryczny i elektroniczny wprowadzany do obrotu nie zawierał substancji niebezpiecznych wymienionych w załączniku II do tej dyrektywy. Ograniczenie to nie dotyczy określonych zastosowań objętych wyłączeniem wymienionych w załączniku III do tej dyrektywy.
(2) W załączniku I do dyrektywy 2011/65/UE wymieniono kategorie sprzętu elektrycznego i elektronicznego, którego dotyczy ta dyrektywa.
(3) Sześciowartościowy chrom jest substancją objętą ograniczeniami wymienioną w załączniku II do dyrektywy 2011/65/UE.
(4) 23 grudnia 2020 r. Komisja otrzymała wniosek złożony zgodnie z art. 5 ust. 3 dyrektywy 2011/65/UE o dodanie do wykazu zamieszczonego w załączniku III do tej dyrektywy wyłączenia dotyczącego stosowania sześciowartościowego chromu jako środka antykorozyjnego w płynie roboczym w obiegu zamkniętym ze stali węglowej w gazowych absorpcyjnych pompach ciepła ("wnioskowane wyłączenie").
(5) Gazowe absorpcyjne pompy ciepła wymagają wykorzystania energii elektrycznej do wykonywania funkcji pomocniczych, takich jak pompowanie płynu roboczego przez cały układ. Gazowe absorpcyjne pompy ciepła opisane we wniosku o przyznanie wyłączenia należą do kategorii 1 "wielkogabarytowe urządzenia gospodarstwa domowego" ustanowionej w załączniku I do dyrektywy 2011/65/UE.
(6) W ocenie wniosku o przyznanie wyłączenia, która obejmowała badanie dotyczące oceny technicznej i naukowej 2 , stwierdzono, że zastąpienie sześciowartościowego chromu w roztworze czynnika chłodniczego jest obecnie naukowo i technicznie niewykonalne, a inne technologie ogrzewania, które pozwalają wyeliminować stosowanie sześciowartościowego chromu w postaci chromianu sodu, nie mogą zapewnić równoważnej funkcjonalności i wydajności. Gazowe absorpcyjne pompy ciepła rzeczywiście mogą zapewnić większą efektywność energetyczną niż technologie kotłów kondensacyjnych, pomóc w zastąpieniu tych systemów i powodować ograniczenie emisji dwutlenku węgla. W ocenie tej stwierdzono zatem, że spełniono co najmniej jeden z odnośnych warunków wskazanych w art. 5 ust. 1 lit. a) dyrektywy 2011/65/UE, a mianowicie, że ogólny negatywny wpływ na środowisko, zdrowie i bezpieczeństwo konsumentów wynikający z zastąpienia sześciowartościowego chromu w zastosowaniach objętych wnioskiem o przyznanie wyłączenia prawdopodobnie przeważy nad ogólnymi korzyściami dla środowiska, zdrowia i bezpieczeństwa konsumentów. Ocena obejmowała konsultacje z zainteresowanymi stronami wymagane w art. 5 ust. 7 dyrektywy 2011/65/UE. Uwagi otrzymane w ramach tych konsultacji zostały podane do wiadomości publicznej na specjalnej stronie internetowej.
(7) Maksymalne stężenie sześciowartościowego chromu wynoszące 0,7 % masy w roztworze czynnika chłodniczego uznaje się za wystarczające w odniesieniu do wnioskowanego wyłączenia.
(8) Wprowadzenie do obrotu, umożliwiając ich stosowanie, oraz stosowanie substancji wymienionych w załączniku XIV do rozporządzenia (WE) nr 1907/2006 Parlamentu Europejskiego i Rady 3 podlega wymogowi uzyskania zezwolenia na mocy tego rozporządzenia. W załączniku tym wymieniono szereg związków sześciowartościowego chromu, w tym chromian sodu. Rozporządzenie (WE) nr 1907/2006 i dyrektywa 2011/65/UE stosuje się, nie naruszając wzajemnie ich przepisów. Stosowanie związku sześciowartościowego chromu wymienionego w załączniku XIV do rozporządzenia (WE) nr 1907/2006 i wprowadzenie go do obrotu, umożliwiając jego stosowanie, podlega zezwoleniu na mocy tego rozporządzenia. Przyznanie wyłączenia na mocy dyrektywy 2011/65/UE nie wpływa na wspomniany wymóg uzyskania zezwolenia na mocy rozporządzenia (WE) nr 1907/2006, ani też udzielenie zezwolenia na mocy rozporządzenia (WE) nr 1907/2006 nie ma wpływu na konieczność uzyskania wyłączenia na mocy dyrektywy 2011/65/UE. Nie stwierdzono powodów, dla których przyznanie wnioskowanego wyłączenia na mocy dyrektywy 2011/65/UE obniżyłoby poziom ochrony środowiska i zdrowia przewidziany w rozporządzeniu (WE) nr 1907/2006.
(9) Należy zatem przyznać wnioskowane wyłączenie, uwzględniając objęte nim zastosowania w załączniku III do dyrektywy 2011/65/UE w odniesieniu do sprzętu elektrycznego i elektronicznego kategorii 1.
(10) Przewiduje się, że prace badawcze mające na celu znalezienie możliwości zmniejszenia zawartości sześciowartościowego chromu lub zastąpienia bądź wyeliminowania jego stosowania będą trwały ponad 5 lat. W związku z tym należy przyznać wnioskowane wyłączenie do dnia 31 grudnia 2026 r. zgodnie z art. 5 ust. 2 akapit pierwszy dyrektywy 2011/65/UE.
(11) Należy zatem odpowiednio zmienić dyrektywę 2011/65/UE,
PRZYJMUJE NINIEJSZĄ DYREKTYWĘ:
W ciągu pierwszych 5 miesięcy obowiązywania mechanizmu konsultacji społecznych projektów ustaw udział w nich wzięły 24 323 osoby. Najpopularniejszym projektem w konsultacjach była nowelizacja ustawy o broni i amunicji. W jego konsultacjach głos zabrało 8298 osób. Podczas pierwszych 14 miesięcy X kadencji Sejmu RP (2023–2024) jedynie 17 proc. uchwalonych ustaw zainicjowali posłowie. Aż 4 uchwalone ustawy miały źródła w projektach obywatelskich w ciągu 14 miesięcy Sejmu X kadencji – to najważniejsze skutki reformy Regulaminu Sejmu z 26 lipca 2024 r.
24.04.2025Senat bez poprawek przyjął w środę ustawę, która obniża składkę zdrowotną dla przedsiębiorców. Zmiana, która wejdzie w życie 1 stycznia 2026 roku, ma kosztować budżet państwa 4,6 mld zł. Według szacunków Ministerstwo Finansów na reformie ma skorzystać około 2,5 mln przedsiębiorców. Teraz ustawa trafi do prezydenta Andrzaja Dudy.
23.04.2025Rada Ministrów przyjęła we wtorek, 22 kwietnia, projekt ustawy o zmianie ustawy – Prawo geologiczne i górnicze, przedłożony przez minister przemysłu. Chodzi o wyznaczenie podmiotu, który będzie odpowiedzialny za monitorowanie i egzekwowanie przepisów w tej sprawie. Nowe regulacje dotyczą m.in. dokładności pomiarów, monitorowania oraz raportowania emisji metanu.
22.04.2025Na wtorkowym posiedzeniu rząd przyjął przepisy zmieniające rozporządzenie w sprawie zakazu stosowania materiału siewnego odmian kukurydzy MON 810, przedłożone przez ministra rolnictwa i rozwoju wsi. Celem nowelizacji jest aktualizacja listy odmian genetycznie zmodyfikowanej kukurydzy, tak aby zakazać stosowania w Polsce upraw, które znajdują się w swobodnym obrocie na terytorium 10 państw Unii Europejskiej.
22.04.2025Od 18 kwietnia policja oraz żandarmeria wojskowa będą mogły karać tych, którzy bez zezwolenia m.in. fotografują i filmują szczególnie ważne dla bezpieczeństwa lub obronności państwa obiekty resortu obrony narodowej, obiekty infrastruktury krytycznej oraz ruchomości. Obiekty te zostaną specjalnie oznaczone.
17.04.2025Kompleksową modernizację instytucji polskiego rynku pracy poprzez udoskonalenie funkcjonowania publicznych służb zatrudnienia oraz form aktywizacji zawodowej i podnoszenia umiejętności kadr gospodarki przewiduje podpisana w czwartek przez prezydenta Andrzeja Dudę ustawa z dnia 20 marca 2025 r. o rynku pracy i służbach zatrudnienia. Ustawa, co do zasady, wejdzie w życie pierwszego dnia miesiąca następującego po upływie 14 dni od dnia ogłoszenia.
11.04.2025Identyfikator: | Dz.U.UE.L.2023.24.33 |
Rodzaj: | Dyrektywa |
Tytuł: | Dyrektywa delegowana 2023/171 zmieniająca, w celu dostosowania do postępu naukowo-technicznego, załącznik III do dyrektywy Parlamentu Europejskiego i Rady 2011/65/UE w odniesieniu do wyłączenia dotyczącego sześciowartościowego chromu jako środka antykorozyjnego w gazowych absorpcyjnych pompach ciepła |
Data aktu: | 28/10/2022 |
Data ogłoszenia: | 26/01/2023 |
Data wejścia w życie: | 15/02/2023 |