uwzględniając Traktat o funkcjonowaniu Unii Europejskiej,
uwzględniając rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2015/757 z dnia 29 kwietnia 2015 r. w sprawie monitorowania, raportowania i weryfikacji emisji gazów cieplarnianych z transportu morskiego oraz zmiany dyrektywy 2009/16/WE 1 , w szczególności jego art. 6 ust. 5, art. 12 ust. 2 i art. 17 ust. 5,
(1) W rozporządzeniu wykonawczym Komisji (UE) 2016/1927 2 określono szablony i zasady techniczne na potrzeby składania planów monitorowania, raportów na temat wielkości emisji i dokumentów zgodności zgodnie z rozporządzeniem (UE) 2015/757.
(2) Rozporządzeniem (UE) 2023/957 3 zmieniono rozporządzenie (UE) 2015/757 w celu włączenia transportu morskiego do unijnego systemu handlu uprawnieniami do emisji ("EU ETS") oraz monitorowania, raportowania i weryfikacji emisji metanu (CH4) i podtlenku azotu (N2O) i emisji z dodatkowych typów statków. Nałożono w nim również na przedsiębiorstwa obowiązek zgłaszania zagregowanych danych dotyczących emisji na poziomie przedsiębiorstwa ("raporty na poziomie przedsiębiorstwa"). Nałożono w nim ponadto na Komisję obowiązek ustanowienia przepisów technicznych dotyczących automatycznego przedkładania szablonów do celów składania planów monitorowania.
(3) Rozporządzenie wykonawcze (UE) 2016/1927 należy zmienić w celu odzwierciedlenia tych zmian. Zakres niezbędnych zmian w rozporządzeniu wykonawczym (UE) 2016/1927 wymaga publikacji całego tekstu. Należy zatem uchylić rozporządzenie wykonawcze (UE) 2016/1927 i zastąpić je niniejszym rozporządzeniem,
(4) Plan monitorowania powinien zawierać co najmniej elementy określone w art. 6 ust. 3 rozporządzenia (UE) 2015/757. Bez uszczerbku dla przepisów art. 6 ust. 3 rozporządzenia (UE) 2015/757 i zgodnie z art. 10 akapit ostatni tego rozporządzenia plany monitorowania powinny umożliwiać monitorowanie i raportowanie zużycia paliwa i wyemitowanej emisji gazów cieplarnianych na podstawie innych, dobrowolnie wybranych kryteriów.
(5) Dostarczając informacji dotyczących elementów i procedur w ramach planu monitorowania zgodnie z art. 6 ust. 3 rozporządzenia (UE) 2015/757, przedsiębiorstwa powinny mieć również możliwość odwołania się do procedur lub systemów skutecznie wdrożonych w ramach ich istniejących systemów zarządzania, takich jak międzynarodowy kodeks zarządzania bezpieczeństwem (kodeks ISM) 4 bądź plan zarządzania efektywnością energetyczną statku (SEEMP) 5 , lub do systemów i kontroli objętych zharmonizowanymi normami jakości, normami środowiskowymi i normami zarządzania energią, na przykład EN ISO 9001:2015, EN ISO 14001:2015 lub EN ISO 50001:2011. W takich przypadkach lub gdy odpowiednie procedury, zgodnie z przepisami dotyczącymi monitorowania emisji określonymi w załącznikach I i II do rozporządzenia (UE) 2015/757, są już opisane w ustanowionych pisemnych procedurach, powinna istnieć możliwość zawarcia w planach monitorowania ich krótkiego opisu lub streszczenia.
(6) Aby ułatwić monitorowanie, należy umożliwić stosowanie domyślnych wartości w odniesieniu do poziomu niepewności związanego z monitorowaniem paliwa przy uwzględnieniu wytycznych opracowanych przez Komisję.
(7) Należy określić specyfikacje techniczne elektronicznego szablonu raportów na temat wielkości emisji. Jest to konieczne, aby zapewnić składanie zweryfikowanych raportów na temat wielkości emisji drogą elektroniczną i zamieszczenie w nich pełnych i zagregowanych informacji w ujęciu rocznym.
(8) Raport na temat wielkości emisji powinien zawierać co najmniej informacje określone w art. 11 ust. 3 rozporządzenia (UE) 2015/757, w tym wyniki rocznego monitorowania. Powinien również umożliwić zgłaszanie dodatkowych informacji, które ułatwiają zrozumienie zgłaszanych dobrowolnie średnich wskaźników eksploatacyjnej efektywności energetycznej.
(9) Zgodnie z art. 11 ust. 2 rozporządzenia (UE) 2015/757, w przypadku zmiany przedsiębiorstwa w odniesieniu do statku poprzednie przedsiębiorstwo składa raport na poziomie statku, obejmujący te same elementy co roczny raport na temat wielkości emisji, o którym mowa w art. 11 ust. 1 tego rozporządzenia, tyle że ograniczony do okresu odpowiadającego działalności prowadzonej na odpowiedzialność poprzedniego przedsiębiorstwa ("częściowe raporty na temat wielkości emisji"). Specyfikacje elektronicznego szablonu raportu na temat wielkości emisji, o którym mowa w art. 11 ust. 1 rozporządzenia (UE) 2015/757, powinny mieć również zastosowanie do częściowych raportów na temat wielkości emisji.
(10) Należy zmienić przepisy ustanawiające elektroniczny szablon dokumentów zgodności, aby dostosować je do zmian wprowadzonych do informacji o przedsiębiorstwie i danych identyfikacyjnych statku w szablonach planów monitorowania.
(11) Zgodnie z art. 11a ust. 2 rozporządzenia (UE) 2015/757 od 2025 r. przedsiębiorstwa mają przekazywać zagregowane dane dotyczące emisji na poziomie przedsiębiorstwa ("sprawozdania na poziomie przedsiębiorstwa") właściwemu organowi administrującemu. Aby przedmiotowe plany monitorowania zawierały znormalizowane informacje umożliwiające harmonijne wdrożenie obowiązków sprawozdawczych na poziomie przedsiębiorstwa, należy określić specyfikacje techniczne elektronicznego szablonu tych raportów.
(12) Sprawozdania na poziomie przedsiębiorstwa powinny obejmować co najmniej informacje określone w art. 11a rozporządzenia (UE) 2015/757. Powinny one również obejmować elementy wymagane do przekazywania zweryfikowanych emisji do rejestru Unii zgodnie z art. 31 rozporządzenia delegowanego Komisji (UE) 2019/1122 6 .
(13) Emisje gazów cieplarnianych z transportu morskiego zostaną włączone do EU ETS od okresu sprawozdawczego rozpoczynającego się w dniu 1 stycznia 2024 r., a emisje metanu i podtlenku azotu zostaną objęte zakresem rozporządzenia (UE) 2015/757 od okresu sprawozdawczego rozpoczynającego się w dniu 1 stycznia 2024 r. Datę rozpoczęcia stosowania niniejszego rozporządzenia należy zatem odroczyć do tej daty,
(14) Środki przewidziane w niniejszym rozporządzeniu są zgodne z opinią Komitetu ds. Zmian Klimatu,
PRZYJMUJE NINIEJSZE ROZPORZĄDZENIE:
Sporządzono w Brukseli dnia 6 listopada 2023 r.
W ciągu pierwszych 5 miesięcy obowiązywania mechanizmu konsultacji społecznych projektów ustaw udział w nich wzięły 24 323 osoby. Najpopularniejszym projektem w konsultacjach była nowelizacja ustawy o broni i amunicji. W jego konsultacjach głos zabrało 8298 osób. Podczas pierwszych 14 miesięcy X kadencji Sejmu RP (2023–2024) jedynie 17 proc. uchwalonych ustaw zainicjowali posłowie. Aż 4 uchwalone ustawy miały źródła w projektach obywatelskich w ciągu 14 miesięcy Sejmu X kadencji – to najważniejsze skutki reformy Regulaminu Sejmu z 26 lipca 2024 r.
24.04.2025Senat bez poprawek przyjął w środę ustawę, która obniża składkę zdrowotną dla przedsiębiorców. Zmiana, która wejdzie w życie 1 stycznia 2026 roku, ma kosztować budżet państwa 4,6 mld zł. Według szacunków Ministerstwo Finansów na reformie ma skorzystać około 2,5 mln przedsiębiorców. Teraz ustawa trafi do prezydenta Andrzaja Dudy.
23.04.2025Rada Ministrów przyjęła we wtorek, 22 kwietnia, projekt ustawy o zmianie ustawy – Prawo geologiczne i górnicze, przedłożony przez minister przemysłu. Chodzi o wyznaczenie podmiotu, który będzie odpowiedzialny za monitorowanie i egzekwowanie przepisów w tej sprawie. Nowe regulacje dotyczą m.in. dokładności pomiarów, monitorowania oraz raportowania emisji metanu.
22.04.2025Na wtorkowym posiedzeniu rząd przyjął przepisy zmieniające rozporządzenie w sprawie zakazu stosowania materiału siewnego odmian kukurydzy MON 810, przedłożone przez ministra rolnictwa i rozwoju wsi. Celem nowelizacji jest aktualizacja listy odmian genetycznie zmodyfikowanej kukurydzy, tak aby zakazać stosowania w Polsce upraw, które znajdują się w swobodnym obrocie na terytorium 10 państw Unii Europejskiej.
22.04.2025Od 18 kwietnia policja oraz żandarmeria wojskowa będą mogły karać tych, którzy bez zezwolenia m.in. fotografują i filmują szczególnie ważne dla bezpieczeństwa lub obronności państwa obiekty resortu obrony narodowej, obiekty infrastruktury krytycznej oraz ruchomości. Obiekty te zostaną specjalnie oznaczone.
17.04.2025Kompleksową modernizację instytucji polskiego rynku pracy poprzez udoskonalenie funkcjonowania publicznych służb zatrudnienia oraz form aktywizacji zawodowej i podnoszenia umiejętności kadr gospodarki przewiduje podpisana w czwartek przez prezydenta Andrzeja Dudę ustawa z dnia 20 marca 2025 r. o rynku pracy i służbach zatrudnienia. Ustawa, co do zasady, wejdzie w życie pierwszego dnia miesiąca następującego po upływie 14 dni od dnia ogłoszenia.
11.04.2025Identyfikator: | Dz.U.UE.L.2023.2449 |
Rodzaj: | Rozporządzenie |
Tytuł: | Rozporządzenie wykonawcze 2023/2449 ustanawiające zasady stosowania rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2015/757 w odniesieniu do szablonów planów monitorowania, raportów na temat wielkości emisji, częściowych raportów na temat wielkości emisji, dokumentów zgodności i sprawozdań na poziomie przedsiębiorstwa oraz uchylające rozporządzenie wykonawcze Komisji (UE) 2016/1927 |
Data aktu: | 06/11/2023 |
Data ogłoszenia: | 07/11/2023 |
Data wejścia w życie: | 01/01/2024, 27/11/2023 |